Jak poprawić błąd w przypadku nadpłaty pracownikowi wynagrodzenia
Nieprawidłowości w umowach o pracę mogą wynikać z różnych przyczyn, z których najczęstszymi są nieznajomość przepisów prawa pracy i omyłki pisarskie. Takie sytuacje mogą powodować określone konsekwencje finansowe dla pracodawcy. Mogą też pozostać bez wpływu na uprawnienia pracownika i będą co najwyżej wymagały modyfikacji w drodze aneksu do umowy albo tylko omówienia pomyłki w dokumencie umowy.
Od 1 października 2020 r. za każdy błąd w ewidencji (pliku JPK_VAT) grozi kara. Wprowadzono też dodatkowe sankcje karnoskarbowe za uchybienia związane z ewidencją dla celów VAT. Ponieważ w wielu przypadkach podatnicy powierzają prowadzenie ewidencji i wysyłkę JPK_VAT biurom rachunkowym, należy przypomnieć, kto poniesie odpowiedzialność, jeżeli błąd zostanie popełniony przez biuro.
Od 1 stycznia 2017 r. do ustawy o VAT powróciło tzw. "dodatkowe zobowiązanie podatkowe". Takie zobowiązanie może być na podatnika nałożone przede wszystkim w przypadkach, gdy zaniża on lub nie wpłaca należnego VAT, ale nie tylko. W artykule przedstawiamy listę przypadków, w których podatnik może zostać w ten sposób ukarany, oraz zasady wymierzania tej sankcji, która może wynieść 20, 30 a nawet 100
Pracownica działu kadr wypełniając ZUS ZWUA dla zwalnianego pracownika pomyliła się w dacie wyrejestrowania z ubezpieczeń - zamiast wpisać datę 1.11.2013 wpisała 15.10.2013. Czy w tej sytuacji powinniśmy złożyć za pracownika ZUS ZUA od 15.10.2013 r., a potem prawidłowo wyrejestrować go na ZUS ZWUA, podając prawidłową datę wyrejestrowania, tj. 1.11.2013, czy przygotować tylko ZUS ZWUA w trybie korekty
Osoba pracująca w kadrach naszej firmy w umowie o pracę jednego z pracowników popełniła błąd dotyczący wysokości wynagrodzenia za pracę. W wyniku pomyłki pracownikowi wskazano w umowie wynagrodzenie o wiele wyższe od tego, które wynikało z uzgodnień z pracownikiem przed sporządzeniem umowy. W jaki sposób powinniśmy sprostować ten błąd?
Obowiązek wypełniania przez płatników dokumentacji dla ZUS, mimo że trwa od lat, ciągle nastręcza wiele trudności. Przepisy dotyczące tej swoistej sprawozdawczości są rozbudowane i dość skomplikowane, dlatego często w raportach tych pojawiają się błędy. Poniższy tekst pokazuje, jak ustrzec się przed najczęstszymi z nich.
Sytuacja finansowa wielu pracodawców zmusza ich do ograniczania kosztów swojej działalności. Najczęściej odbywa się to poprzez redukcję zatrudnienia. Jednak sytuacja ekonomiczna może być oceniona błędnie, jak też ulec zmianie w okresie złożonego pracownikowi wypowiedzenia umowy o pracę. Wówczas pracodawca stoi przed koniecznością wycofania swojego oświadczenia woli bądź uchylenia się od jego skutków