Jak skorzystać z ulgi na złe długi
Obniżenie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu tzw. ulgi na złe długi obejmuje kwoty wynikające z wystawionych przez podatnika faktur. Może jednak odnosić się również do faktur korygujących. Zasady korzystania z ulgi na złe długi, gdy wystawiana jest faktura korygująca, zależą od tego, jakie zmiany powoduje w pierwotnej fakturze (zmniejszenie czy zwiększenie VAT albo brak zmian w
Nieuregulowanie przez kontrahenta należności wynikającej z faktury w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności uprawnia wierzyciela do skorygowania podstawy opodatkowania oraz kwoty VAT należnego. Dłużnik jest wówczas obowiązany do odpowiedniej korekty podatku naliczonego odliczonego na podstawie nieopłaconej faktury. Wyrok TSUE zakwestionował polskie przepisy, co oznacza, że nie musimy stosować
Polskie przepisy, które uzależniają obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu nieotrzymania należności od warunku, by w dniu dostawy towaru lub świadczenia usług, a także w dniu poprzedzającym dzień złożenia deklaracji podatkowej mającej na celu skorzystanie z tego obniżenia, dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT i nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji
Zarówno sprzedawca, który rozlicza ulgę na złe długi, jak i nabywca, który jest zobowiązany do korekty odliczonego VAT z niezapłaconej faktury, muszą dokonać odpowiednich zapisów w ewidencji. Organy podatkowe wymagają, aby każda faktura była wpisywana odrębnie. Zasada ta nie ulegnie zmianie od 1 października 2020 r. w nowym JPK_V7M/JPK_V7K. Nadal podatnicy nie będą mogli posługiwać się zbiorczym dokumentem
Wprowadzenie ulgi na złe długi w podatkach dochodowych (PIT i CIT) od 1 stycznia 2020 r. będzie wiązało się z nowymi uprawnieniami dla wierzycieli oraz obowiązkami dla dłużników. Uprawnienie bądź obowiązek stosowania przepisów o uldze na złe długi, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, będzie powstawało już na etapie wpłacanych w ciągu roku zaliczek na podatek.
Z początkiem roku 2020 pojawią się nowe regulacje, których celem jest wzmocnienie płynności finansowej przedsiębiorstw poprzez ograniczenie występowania zatorów płatniczych. Zakłada się m.in. wprowadzenie ulgi na złe długi na gruncie podatków dochodowych (PIT, CIT), czyli możliwość pomniejszenia przez wierzyciela podstawy opodatkowania o kwotę wierzytelności, jeżeli wierzytelność ta nie zostanie uregulowana
Nie można odmówić wierzycielowi prawa korekty VAT z tytułu niezapłaconej faktury w ramach ulgi na złe długi tylko dlatego, że dłużnik nie jest już podatnikiem. Takie stanowisko zajął TSUE w wyroku z 8 maja 2019 r. w sprawie C-127/18 A-PACK CZ s.r.o. TSUE uznał, że utrata statusu podatnika VAT przez niewypłacalnego dłużnika nie blokuje wierzycielowi prawa do korekty VAT. Należy spodziewać się, że niebawem
Od roku 2019 w ustawie o VAT w art. 89a ust. 1a przewidziano skrócenie terminu do zastosowania ulgi na złe długi ze 150 dni do 90. Ulga ta jednak była już znana przedsiębiorcom – w Polsce korzystało z niej średniorocznie kilkanaście do kilkudziesięciu tysięcy podatników. Natomiast zupełnie nową regulacją w polskim porządku prawnym będzie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
Czy w przypadku awizowanego upomnienia traktuje się je jako odebrane i należy pobrać koszty upomnienia?
Czy koszty sądowe za wpis hipoteki, które ponosi urząd gminy (aktualnie 200 zł od wniosku) z chwilą dokonywania wpisów hipotecznych, należy wyegzekwować od dłużnika z chwilą wydawania zezwolenia?
Jeśli z urzędu skarbowego wpłynie postanowienie o umorzeniu postępowania egzekucyjnego z powodu nieściągalności (brak dochodu, majątku), to czy można umorzyć takie zaległości z urzędu?
Czy w przypadku braku zapłaty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi upomnienie wysyła się tylko do osoby składającej deklarację, czy musimy/możemy wysłać również do współwłaścicieli?
W naszej gminie mamy osobę, która nie uregulowała należności za odpady komunalne, wymeldowała i wyprowadziła się. Dotarłam do adresu tymczasowego. Czy powinnam wysłać upomnienie do uregulowania należności? Czy może wystarczy wysłać informację zwykłym pismem?
Likwidacja deklaracji VAT, zeznania roczne PIT przygotowywane przez organy podatkowe z urzędu, możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej oraz nowa niższa, 9-procentowa stawka CIT, to tylko najważniejsze z kolejnych uproszczeń podatkowych, nad którymi pracuje Ministerstwo Finansów.
Proces likwidacji spółki z o.o. rozpoczyna się od momentu podjęcia uchwały wspólników spółki. Konieczne jest ogłoszenie informacji o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji, a także wezwanie wierzycieli spółki do zgłaszania wierzytelności. Natomiast zakończenie likwidacji wymaga zgłoszenia do urzędu skarbowego, złożenia sprawozdania likwidacyjnego oraz formularza VAT-Z, jeśli spółka rozliczała podatek
Mam nieuregulowaną wierzytelność przysługującą mi od jednego z kontrahentów. Zamierzam w stosunku do niej skorzystać z ulgi na złe długi. Dowiedziałem się, że kontrahent, wobec którego przysługuje mi wierzytelność, zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej. Czy mimo to mogę skorzystać z ulgi na złe długi?
Popularna ulga na złe długi pozwala sprzedawcy skorygować VAT z niezapłaconych faktur, a kupującego zobowiązuje w takiej sytuacji do korekty odliczonego VAT. Zmiany w rozliczeniu ulgi na złe długi nastąpiły od 1 lipca 2015 r., a kolejne będą miały miejsce od 1 stycznia 2016 r. Wiele wątpliwości wynika z faktu, że w praktyce istnieją różne sposoby obrotu wierzytelnościami, które często również nie pozostają
Z dniem 1 lipca 2015 r. wierzyciele odzyskali prawo do ulgi na złe długi, w sytuacjach gdy łączą ich z dłużnikiem powiązania o charakterze rodzinnym, majątkowym, kapitałowym czy wynikające ze stosunku pracy. Wierzyciele "powiązani" mogą skorzystać z ulgi, nawet jeżeli wierzytelność powstała przed 1 lipca, a jej nieściągalność została uprawdopodobniona po 31 grudnia 2012 r. Taką "zaległą" ulgę wierzyciele
Nowe regulacje zmieniły zasady rozliczania ulgi na złe długi w trzech obszarach: