Reprezentacja i reklama w podatku VAT
O tym, czy wydatki na biznesowy lunch są kosztem firmy, decyduje to, czy mają związek z przychodem. Nie ma znaczenia, czy spotkanie miało miejsce w firmie czy restauracji - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 września 2012 r. (sygn. akt II FSK 392/11).
Podatnik czynny na podstawie art. 86 ustawy o VAT może odliczyć polski podatek, jeśli kupione towary są wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Jeżeli natomiast są wykorzystywane zarówno do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej, to aby ustalić VAT do odliczenia, stosuje proporcję. Gdy kupiony towar lub usługa są wykorzystywane do celów innych niż działalność, stosuje również preproprocję
Wydatki poniesione na zakup jabłek oraz soków udostępnianych pracownikom można zaliczać do kosztów podatkowych. Jest tak, nawet jeśli soki i woda będą dostępne dla klientów przedsiębiorcy. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji, której fragment publikujemy. Pełna treść interpretacji jest dostępna na www.inforfk.pl.
Można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na drobne poczęstunki, napoje, a także posiłki niezależnie od miejsca ich podawania podczas rozmów z kontrahentami. Możliwość ta istnieje, pod warunkiem że rozmowy dotyczą prowadzonej działalności gospodarczej. Takie stanowisko zajął Minister Finansów w interpretacji ogólnej, której fragment prezentujemy.
Dotychczas organy podatkowe nie kwestionowały zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na zakup drobnych artykułów spożywczych na poczęstunek serwowany w siedzibie podatnika jego kontrahentom i klientom. Niestety, w ostatnich miesiącach nastąpiła zmiana stanowiska Ministerstwa Finansów na niekorzystne dla podatników.