ZFŚS – zasady funkcjonowania i prowadzenia w 2022 r.
Dla pracodawców, którzy w 2021 r. utworzyli zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie), i będą dokonywać odpisu na ten fundusz w maksymalnej wysokości, nie zmieniła się podstawa do jego obliczenia. Nadal stanowi ją przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2018 r., tj. 4134,02 zł. W 2021 r. nie zmieni się też kwota bazowa do ustalenia
Do 31 października 2019 r. pracodawcy, którzy w 2019 r. utworzyli zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i dokonywali odpisu od maksymalnej podstawy wymiaru, mieli obowiązek przekazać na wyodrębniony rachunek zfśs dodatkowy odpis. Od 1 sierpnia do 31 grudnia 2019 r. obowiązuje bowiem wyższa kwota bazowa do naliczenia zarówno odpisu podstawowego, jak i odpisów zwiększających, która wynosi 3389,90 zł
Nie mając środków na bieżące działanie, przelałem na początku grudnia 2012 r. środki zgromadzone w ramach ZFŚS na rachunek bieżący. Czy kwota odpisu na ZFŚS, przelana pierwotnie na rachunek funduszu, a następnie na rachunek bieżący, może nadal być moim kosztem podatkowym?
Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać minimalna stawka godzinowa w wysokości 13 zł dla zleceniobiorców i samozatrudnionych. Od Nowego Roku trzeba będzie również ewidencjonować godziny pracy osób pracujących na umowy zlecenia i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. To najważniejsze zmiany, jakie zaczną obowiązywać w 2017 r. w zakresie prawa pracy.
Po kilkuletniej przerwie zdecydowaliśmy się ponownie uruchomić zfśs. W komisji socjalnej zasiadają wyłącznie przedstawiciele pracowników. Niektórzy pracownicy uprawnieni do świadczeń z funduszu socjalnego przebywają na urlopach wychowawczych i macierzyńskich. Czy komisja socjalna może otrzymać imiona i nazwiska oraz kontakt do tych osób, aby poinformować je o możliwościach ubiegania się o wsparcie
Od 1 stycznia 2015 r. obowiązuje wyższe, co do zasady, o 70 zł wynagrodzenie minimalne. Od tego dnia rozszerzono również katalog osób niepełnosprawnych, na które pracodawcy mogą ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń oraz wprowadzono możliwość wnioskowania o dodatkowe koszty związane z zatrudnieniem tych osób. Ponadto odpis na zfśs za 2015 r. pracodawcy nadal ustalają od kwoty 2917,14 zł, a dla
Odrębnością przy ustalaniu odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w przypadku nauczycieli jest m.in. wyższa wysokość uregulowanej w ustawie budżetowej kwoty bazowej, od której jest obliczany odpis. Ponadto inny jest sposób obliczania i wysokość odpisu na nauczycieli będących emerytami, rencistami lub na nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Zależy on od wysokości
Termin wypłaty świadczenia urlopowego dla nauczycieli upływa 31 sierpnia br. Jedynym warunkiem otrzymania świadczenia jest, co do zasady, pozostawanie nauczyciela w zatrudnieniu w danym roku szkolnym.
Odpisy na zfśs przekazane na wyodrębnione konto w zasadzie stanowią podatkowy koszt uzyskania przychodu. Dotyczy to jednak odpisów i zwiększeń, które w rozumieniu przepisów o ZFŚS obciążają koszty działalności pracodawcy.
Placówki oświatowe sektora budżetowego mają obowiązek utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. W przypadku tych jednostek fundusz jest tworzony na zasadach określonych w Karcie Nauczyciela i w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
W 2010 r. zaplanowaliśmy średniomiesięczne zatrudnienie na poziomie 25 pełnych etatów: 20 pracowników zatrudnionych na pełny etat w normalnych warunkach, 2 pracowników zatrudnionych na 1/2 etatu w normalnych warunkach pracy, 2 etaty dla pracowników młodocianych (1 pracownik na I roku nauki i 1 pracownik na III roku nauki), 2 etaty dla pracowników zatrudnionych na pełny etat w szczególnych warunkach