Gminy chcą korzystać z elektronicznych pełnomocnictw przed sądami wieczystoksięgowymi
W obawie przed krytyką część ministerstw, na czele z kancelarią premiera, a także niektórzy samorządowcy zaprzestali wypłacania nagród. Na drugim biegunie są urzędy, gdzie nagrody trafiają do ok. 90 proc. zatrudnionych. Oba te rozwiązania są demotywujące – podkreślają eksperci
W dniu 20 września 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1967), w której (w art. 50) zawarto zestaw przepisów nowelizujących przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. 2022 poz. 1692).
Zarówno gminy, jak i ośrodki pomocy społecznej, posiadają prawo do weryfikacji w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) informacji dotyczących źródła ogrzewania wnioskodawcy (zgodnie z art. 2 ust. 15 oraz art. 3 ust. 2 ustawy o dodatku węglowym).
Odmowa przyznania dodatku węglowego, uchylenie oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku węglowego, wymagają wydania decyzji.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu dodatku węglowego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej, o ile został wskazany we wniosku o wypłatę dodatku węglowego.
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta dodatku węglowego nie wymaga wydania decyzji.
Do załatwiania indywidualnych spraw administracji publicznej upoważnione mogą zostać m.in. inne jednostki organizacyjne (np. ośrodki pomocy społecznej).
W przypadku nieprawidłowego wypełnienia wniosku, braku podpisu lub niezałączenia wymaganych dokumentów, organ ma prawo do wezwania wnioskodawcy do jego poprawienia (w ciągu 14 dni) bądź uzupełnienia brakujących dokumentów (w terminie od 14 do 30 dni).
Ważne miejsce w specustawie zajmują regulacje wskazujące zakres wsparcia zapewnianego przez wojewodów oraz jednostki samorządu terytorialnego. I nie jest to dziwne, skoro to właśnie na nich spoczywa ciężar udzielenia doraźnej pomocy osobom przybywającym z Ukrainy Samorządy stanęły przed trudnym zadaniem obsługi wniosków o nadanie numeru PESEL. Oznacza to konieczność odpowiedniego przygotowania organizacyjnego
Czas na wpis do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych mija z końcem czerwca. Obowiązek ten dotyczy zaś wszystkich JST, które zużywają wyroby zwolnione z akcyzy
Przedsiębiorcy, którym z powodu pandemii spadły obroty, mogą skorzystać nie tylko z pomocy oferowanej przez rząd, lecz także poprosić o nią gminę. Wskazujemy najważniejsze możliwości, jakie w tym zakresie wprowadziły tarcze antykryzysowe, które pozostają aktualne w 2021 r.
Uchwałą rady gminy przekazano w nieodpłatne użytkowanie samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej (SPZOZ) zabudowaną nieruchomość (budynek, grunt, pozostałe składniki budowlane). Jak należy prawidłowo zaksięgować otrzymany majątek komunalny? Czy budynek i pozostałe składniki budowlane podlegają amortyzacji?