Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2024-01-10
Data publikacji: 2024-01-10

Jakie skutki wywoła zaniechanie stosowania KSeF przez sprzedawcę

Od 1 lipca 2024 r. sprzedawca będzie zobowiązany do wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). O skuteczności fakturowania zdecyduje to, czy dokument pomyślnie przejdzie proces weryfikacji w KSeF. Samo przygotowanie faktury nie wystarczy. Jakie mogą być skutki zaniechania stosowania obowiązkowego KSeF przez podatnika?

Instrukcja KSeF - faktury, korekty, awarie, sankcje >>>

5 kroków do wdrożenia KSeF w firmie >>>

W sytuacji, w której sprzedawca – mimo takiego obowiązku – zaniecha wystawienia faktury ustrukturowanej w KSeF, należy przyjąć, że:

  • w ogóle nie zostaje wystawiona i doręczona faktura,
  • nie będzie możliwe odliczenie VAT przez krajowego nabywcę,
  • w wybranych przypadkach u sprzedawcy nie powstanie obowiązek podatkowy i nie będzie mógł zapłacić VAT (np. tam, gdzie obowiązek podatkowy jest związany z wystawieniem faktury, a termin płatności jest uzależniony od takiego dokumentu),
  • jeżeli strony umowy powiążą termin płatności za wykonane świadczenie z fakturą (z datą wystawienia lub otrzymania), to wobec braku faktury nie wystąpi termin płatności.

Z wyjaśnień resortu finansów wynika, że że samo przygotowanie faktury u podatnika nie oznacza jeszcze jej wystawienia, a jeżeli po jej przesłaniu do Krajowego Systemu e-Faktur nie zostanie pozytywnie zweryfikowania, to dla jej wystawienia konieczne będzie naniesienie poprawek i skuteczna weryfikacja po jej przesłaniu. O dacie wystawienia faktury zadecyduje zatem dopiero skuteczne przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur. 

Ważne

W tych przypadkach, w których podatnik jest zobowiązany wystawiać faktury ustrukturyzowane, o skutecznym fakturowaniu należy mówić dopiero wówczas, gdy dokument pomyślnie przejdzie proces weryfikacji w Krajowym Systemie e-Faktur. Wcześniej dokument taki nie jest fakturą.

Jeżeli podatnik wystawi fakturę u siebie w systemie, niezależnie, czy działając z zamiarem jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur czy nie, dokument taki nie jest fakturą dotąd, aż zostanie skutecznie przesłany do tego systemu. W przepisach brak jest także zastrzeżenia, z którego można by wnioskować, że dokument, który nie został pozytywnie zweryfikowany w KSeF, może uzyskać status faktury wówczas, gdy zostanie dostarczony do kontrahenta.

Dokument, który nie został pozytywnie zweryfikowany w Krajowym Systemie e-Faktur, nie jest fakturą i jako taki nie daje możliwości odliczenia VAT naliczonego przez nabywcę.

Brak sankcji podatkowej w pierwszym okresie stosowania przepisów o obligatoryjnych fakturach ustrukturyzowanych nie może być traktowany jako zachęta do niestosowania Krajowego Systemu e-Faktur w tych przypadkach, w których jest on obowiązkowy. 

Raport Monitora Księgowego - Jak wystawiać faktury VAT po wprowadzeniu obowiązkowego KSeF >>>

Monitor Księgowego Nr 1/2024

 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00