Aktualność
Jakie skutki wywoła zaniechanie stosowania KSeF przez sprzedawcę
Od 1 lipca 2024 r. sprzedawca będzie zobowiązany do wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). O skuteczności fakturowania zdecyduje to, czy dokument pomyślnie przejdzie proces weryfikacji w KSeF. Samo przygotowanie faktury nie wystarczy. Jakie mogą być skutki zaniechania stosowania obowiązkowego KSeF przez podatnika?
Instrukcja KSeF - faktury, korekty, awarie, sankcje >>>
5 kroków do wdrożenia KSeF w firmie >>>
W sytuacji, w której sprzedawca – mimo takiego obowiązku – zaniecha wystawienia faktury ustrukturowanej w KSeF, należy przyjąć, że:
- w ogóle nie zostaje wystawiona i doręczona faktura,
- nie będzie możliwe odliczenie VAT przez krajowego nabywcę,
- w wybranych przypadkach u sprzedawcy nie powstanie obowiązek podatkowy i nie będzie mógł zapłacić VAT (np. tam, gdzie obowiązek podatkowy jest związany z wystawieniem faktury, a termin płatności jest uzależniony od takiego dokumentu),
- jeżeli strony umowy powiążą termin płatności za wykonane świadczenie z fakturą (z datą wystawienia lub otrzymania), to wobec braku faktury nie wystąpi termin płatności.
Z wyjaśnień resortu finansów wynika, że że samo przygotowanie faktury u podatnika nie oznacza jeszcze jej wystawienia, a jeżeli po jej przesłaniu do Krajowego Systemu e-Faktur nie zostanie pozytywnie zweryfikowania, to dla jej wystawienia konieczne będzie naniesienie poprawek i skuteczna weryfikacja po jej przesłaniu. O dacie wystawienia faktury zadecyduje zatem dopiero skuteczne przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur.
W tych przypadkach, w których podatnik jest zobowiązany wystawiać faktury ustrukturyzowane, o skutecznym fakturowaniu należy mówić dopiero wówczas, gdy dokument pomyślnie przejdzie proces weryfikacji w Krajowym Systemie e-Faktur. Wcześniej dokument taki nie jest fakturą.
Jeżeli podatnik wystawi fakturę u siebie w systemie, niezależnie, czy działając z zamiarem jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur czy nie, dokument taki nie jest fakturą dotąd, aż zostanie skutecznie przesłany do tego systemu. W przepisach brak jest także zastrzeżenia, z którego można by wnioskować, że dokument, który nie został pozytywnie zweryfikowany w KSeF, może uzyskać status faktury wówczas, gdy zostanie dostarczony do kontrahenta.
Dokument, który nie został pozytywnie zweryfikowany w Krajowym Systemie e-Faktur, nie jest fakturą i jako taki nie daje możliwości odliczenia VAT naliczonego przez nabywcę.
Brak sankcji podatkowej w pierwszym okresie stosowania przepisów o obligatoryjnych fakturach ustrukturyzowanych nie może być traktowany jako zachęta do niestosowania Krajowego Systemu e-Faktur w tych przypadkach, w których jest on obowiązkowy.
Raport Monitora Księgowego - Jak wystawiać faktury VAT po wprowadzeniu obowiązkowego KSeF >>>
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right