Jak wdrożyć KSeF w biurze rachunkowym
W tym artykule przedstawimy korzyści płynące z zastosowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) jako istotnego elementu automatyzacji obiegu dokumentów faktur i ich księgowania, począwszy od możliwości zwiększenia bezpieczeństwa i zgodności z przepisami, a skończywszy na potencjale przekształcenia sposobu, w jaki firmy zarządzają swoimi procesami. Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem małego biura, głównym księgowym firmy czy profesjonalistą w dziedzinie finansów, zrozumienie zasad i zalet KSeF może pomóc Ci wyprzedzić konkurencję i przenieść praktyki księgowe na wyższy poziom. Odkryjmy więc możliwości rewolucyjnej zmiany, jaką jest KSeF.
1. Wprowadzenie do e-faktur w KSeF
Krajowy System e-Faktur to platforma dostarczona przez Ministerstwo Finansów, służąca do wystawiania i udostępniania faktur ustrukturyzowanych drogą elektroniczną. Faktura ustrukturyzowana przyjmuje format XML – zgodny ze strukturą logiczną e-faktury opublikowaną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE) na platformie ePUAP. E-faktury są oparte na formacie XML (Extensible Markup Language), który jest standardowym formatem wymiany danych między różnymi systemami. E-faktury KSeF XML są tworzone przy użyciu określonych znaczników, które opisują dane zawarte w fakturze. Dzięki tym znacznikom oprogramowanie może automatycznie odczytywać i przetwarzać dane. Celem wprowadzenia KSeF jest przede wszystkim ułatwienie i usprawnienie procesu przetwarzania faktur w formie elektronicznej między podmiotami gospodarczymi oraz między nimi a organami administracji publicznej.
Tabela 1. Założenia i zasady działania KSeF
Główne założenia KSeF | Ogólne zasady działania KSeF |
1) wystawianie, 2) przesyłanie, 3) otrzymywanie, 4) weryfikowanie, 5) ewidencja, analiza i kontrola przekazanych danych, 6) przechowywanie faktur ustrukturyzowanych. | 1) e-faktury generowane są głównie w systemach przedsiębiorcy, 2) e-faktury wystawiane są w jednolitym formacie, praktycznie w czasie rzeczywistym, |