Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [713 z 60721]

Interpretacja indywidualna z dnia 10.02.2017, sygn. 3063-ILPP1-3.4512.210.2016.1.PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. 3063-ILPP1-3.4512.210.2016.1.PR

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu rozliczenia towarów w transakcji łańcuchowej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2016 r. (data wpływu 21 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu rozliczenia towarów w transakcji łańcuchowej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu rozliczenia towarów w transakcji łańcuchowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego spółką jawną, będącą podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym dla tego podatku oraz dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, zarówno dla nabyć jak i dostaw. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w szczególności w zakresie produkcji i sprzedaży palet transportowych. Produkcja odbywa się w zakładzie położonym na terytorium Polski. Palety sprzedawane są odbiorcom z Polski, a także podatnikom podatku od wartości dodanej z innych krajów Unii Europejskiej, odpowiednio na zasadzie dostaw krajowych i dostaw wewnątrzwspólnotowych, a więc czynności opodatkowanych VAT. Dla produkcji palet Wnioskodawca nabywa deski drewniane, które zamierza nabywać od podatnika podatku od wartości dodanej zarejestrowanego dla tego podatku i mającego siedzibę w Republice Litewskiej. Podmiot ten nie jest zarejestrowany dla podatku od towarów i usług w Polsce, nie posiada również na terytorium kraju stałego miejsca prowadzenia działalności. Deski sprzedawane Wnioskodawcy podmiot litewski nabywać będzie u kontrahenta mającego siedzibę w Republice Białorusi. Podmiot z Białorusi nie jest zarejestrowany dla podatku od towarów i usług w Polsce i nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Planowane transakcje będą obywać się wg poniższego schematu. Deski będą transportowane bezpośrednio z terytorium Białorusi na terytorium Polski, bez wjazdu i wyjazdu na i z terytorium Litwy. Towar przekroczy więc wyłącznie granicę białorusko-polską. Warunki dostawy ustalone zostaną w oparciu o formułę Incoterms 2010 DAP pomiędzy wszystkimi trzema podmiotami łańcucha dostaw. Tak więc transport zorganizowany zostanie przez pierwszego dostawcę firmę z Białorusi, który to podmiot będzie odpowiedzialny za towar na całej trasie transportu, załadunek nastąpi w zakładzie tej firmy, a rozładunek w zakładzie Wnioskodawcy. Towar zostanie wydany bezpośrednio Wnioskodawcy. Przewoźnik będzie dysponował listem przewozowym CMR, w którym jako odbiorca towaru wskazany zostanie Wnioskodawca z miejscem dostawy w jego zakładzie w Polsce. Zgłoszenia celnego w związku z przywozem towaru na terytorium kraju dokona Wnioskodawca, za pośrednictwem upoważnionej przez niego agencji celnej (działającej jako przedstawiciel bezpośredni). Wnioskodawca będzie również obowiązany do poniesienia należności publicznoprawnych związanych z importem. Wcześniej, w związku z przekroczeniem granicy polsko-białoruskiej dostawca z Białorusi zgłosi w urzędzie celnym towary do procedury tranzytu T1. W zgłoszeniu wskaże urząd przeznaczenia (urząd wewnętrzny, w którym dokonana zostanie odprawa celna towarów) oraz odbiorcę w osobie Wnioskodawcy. Następnie dostawca z Białorusi przetransportuje towar do urzędu celnego przeznaczenia, gdzie agencja celna działająca w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy dokona zgłoszenia i odprawy celnej towaru w procedurze dopuszczenia do obrotu na terytorium kraju nr 4000. W zgłoszeniu celnym złożonym przez agencję celną jako nadawca towaru wskazany zostanie podmiot białoruski natomiast jako odbiorca Wnioskodawca, warunki dostawy DAP firma Wnioskodawcy. W pozycji opis dokumentu wskazana zostanie faktura wystawiona przez kontrahenta z Litwy. Składając zgłoszenie agencja dysponować będzie listem przewozowym, będzie również w posiadaniu informacji dotyczących rozpoczętej procedury tranzytu T1, a także wartości towaru wynikającej z faktury wystawionej przez kontrahenta z Litwy, a więc danymi niezbędnymi do uruchomienia procedury dopuszczenia do obrotu nr 4000. Cena wynikająca z faktury wystawionej przez kontrahenta z Litwy będzie podstawą do wyliczenia należności publicznoprawnych związanych w importem towaru, w tym przypadku podatku VAT importowego. Stawka cła na import przedmiotowego towaru wynosi 0%. Podatek importowy zadeklaruje w zgłoszeniu celnym i zapłaci Wnioskodawca. Wnioskodawca uzyska dokument celny w rozumieniu art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy o VAT. Podmiot litewski wystawi dla Wnioskodawcy ww. fakturę, nie zawierającą podatku od wartości dodanej ani podatku od towarów i usług, faktura nie będzie zawierać również stawki podatku, np. 0%. Natomiast dokument sprzedaży dla kontrahenta z Litwy wystawi dostawca z Białorusi. Należność za dostawę dokonaną przez podmiot z Litwy Wnioskodawca zapłaci temu podmiotowi za pośrednictwem rachunku bankowego. Z urzędu celnego przeznaczenia towar przetransportowany zostanie przez podmiot białoruski do firmy Wnioskodawcy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00