Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [22 z 18183]

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.310.2024.1.AK

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(...)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) jest zarejestrowanym, scentralizowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2024 r. poz. 609), zwaną dalej ustawą o samorządzie gminnym. Zdecydowana większość tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Jednak niektóre, wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom podatku VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje zarówno transakcji opodatkowanych podatkiem VAT według odpowiednich stawek, jak i zwolnionych.

Gmina (...) na podstawie zawartej w dniu 19 stycznia 2024 r. umowy nr (...) z Województwem (...) złożyła wniosek o przyznaniu pomocy na realizację operacji pn.: „(...)”. Na realizację ww. operacji Gmina (...) uzyska dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W ramach inwestycji planowane jest:

1)wykonanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych i remont schodów do świetlicy wiejskiej,

2)postawienie lampy zewnętrznej i remont pomnika - otoczenie świetlicy wiejskiej.

Świetlicą wiejską w (...) zarządza powołany przez Gminę Zakład Budżetowy - (...). Pomieszczenia świetlicy w głównej mierze będą nieodpłatnie udostępniane na potrzeby działalności mieszkańców wsi, tj. popularyzację imprez rozrywkowych, realizację imprez zbiorowych (okolicznościowych, obrzędowych świątecznych i festynowych), tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego. Ponadto będzie istniała możliwość odpłatnego wynajmowania pomieszczeń świetlicy. Szacuje się wynajem pomieszczeń w ilości 2-3 rocznie (rzeczywista ilość za 2023 rok wynosi 2).

Usługi związane z pkt 1 wykonanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych i remont schodów do świetlicy wiejskiej, będą wykorzystywane w głównej mierze do celów innych niż działalność gospodarcza. Z działalnością gospodarczą wykazuje jedynie związek wynajem pomieszczeń świetlicy. Gmina nie ma możliwości przypisania usług odrębnie do każdego rodzaju działalności. Nabyte usługi związane z realizacją w inwestycji dotyczącej wykonania podjazdu dla osób niepełnosprawnych i remontu schodów opodatkowane podatkiem od towarów i usług będą kwoty uzyskane z wynajmu pomieszczeń świetlicy, których wartości nie można przewidzieć (szacunek) w pozostałych przypadkach pomieszczenia świetlicy będą udostępniane nieodpłatnie, tzn. niepodlegające opodatkowaniu.

Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania poniesionych wydatków za usługi w ramach realizowanego części zadania związanego z wykonaniem podjazdu i remontem schodów do czynności dających prawo do odliczenia podatku VAT oraz do czynności niedających takiego prawa. Z efektów realizacji części pierwszej tego zadania będą korzystać w szczególności mieszkańcy lub służące miejscowości, jak również mieszkańcy całej Gminy. Dzięki budowie podjazdu dla osób niepełnosprawnych świetlica dostosowana zostanie również do ich potrzeb. Będzie to związane z działalnością inną niż gospodarcza, czyli statutową świetlicy niepodlegającą podatkowi VAT z wyjątkiem szacunkowej wartości wynajmu pomieszczeń świetlicy mieszkańcom wsi (organizacja imprez rodzinnych) oraz wynajmu innym osobom spoza wsi, kiedy to czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług.

Druga część zadania inwestycyjnego to postawienie lampy zewnętrznej i remont pomnika, które znajdują się w otoczeniu świetlicy wiejskiej. Teren inwestycji jest ogólnodostępny dla wszystkich użytkowników nieodpłatnie i nie będzie generował dochodu. Majątek ten nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT Gminy. W konsekwencji, Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania przedmiotowego majątku.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i w jakim zakresie?

Państwa stanowisko w sprawie

Pkt 1. Gmina uważa, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w ramach inwestycji w części pierwszej dotyczącej wykonania podjazdu dla osób niepełnosprawnych i remontu schodów.

Świetlice zarządzane przez (...) powołany przez gminę - zarządzający (...) świetlicami na terenie Gminy (...). Świetlica będzie służyła głównie społeczności (...) z możliwością wynajmu mieszkańcom lub osobom z zewnątrz za odpłatnością z tytułu najmu i zwrotu za media.

Prowadzona ewidencja w Zakładzie pozwala na wyliczenie proporcji udziału sprzedaży opodatkowanej w ogólnym obrocie dochodów w zakresie świetlic wiejskich. Poniżej wyliczenia za rok 2023:

1.Sprzedaż podlegająca VAT – (...)

2.Dotacje – (...)

3.Pozostałe przychody – (...)

4.Razem – (...)

5.Udział w sprzedaży podlegającej VAT – (...)

6.Wskaźnik na 2024 rok – (...)

Z przedstawionego wyżej wyliczenia wynika, iż Gmina ma prawo w (...) do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur realizowanego zadania w części pierwszej dotyczącej wykonania podjazdu dla osób niepełnosprawnych.

Pkt 2. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje, co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Gmina jest zdania, iż nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dotyczącej drugiej części inwestycji związanej z postawieniem lampy i remontem pomnika, ponieważ Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej z wykorzystaniem infrastruktury terenu wokół świetlicy, w związku z czym nie występuje czynność opodatkowana i nie powstaje podatek należny. Realizowane przez Gminę czynności dla których realizowana jest operacja są ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne - należą one do zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie, bowiem z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należą sprawy dotyczące m.in. terenów rekreacyjnych.

Gmina prosi o wydanie interpretacji podatkowych dot. części 1 i 2 zadania w celu uzyskania dofinansowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:

  • czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
  • czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Rolę gminy określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Jak wynika z art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

W myśl art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

W myśl § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.

W rozporządzeniu ustawodawca podał ustalone według wzoru sposoby określania proporcji m.in. w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.

Stosownie do § 3 ust. 4 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

P - przychody wykonane zakładu budżetowego.

§ 2 pkt 4 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie - rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a) dokonywanych przez podatników:

- odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

- odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

- eksportu towarów,

- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

§ 2 pkt 11 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych zakładu budżetowego - rozumie się przez to przychody zakładu budżetowego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane temu zakładowi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty dotacji, które zostały zwrócone, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu finansowego, z których zakład ten pokrywał koszty swojej działalności wykonując przypisane mu zadania jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem odsetek od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tego zakładu budżetowego oraz odszkodowań należnych temu zakładowi innych niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

§ 3 ust. 5 rozporządzenia:

Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

1) dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego - używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;

2) transakcji dotyczących:

a) pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

b) usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Wyłączenie powyższych transakcji z przychodów wykonanych zakładu budżetowego (mianownik proporcji) zapewnia spójność z wyłączeniem tych transakcji z obrotu z działalności gospodarczej (licznik proporcji) i ma na celu „oczyszczenie” kwoty przychodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które mogłyby zniekształcić proporcję.

Zaproponowana metoda ma charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu udziału „obrotów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

W celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku) oraz działalności innej niż gospodarcza. W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z działalnością inną niż gospodarcza lub czynnościami zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Wskazali Państwo, że są Państwo zarejestrowanym, scentralizowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie zawartej umowy z Województwem (...) złożyli Państwo wniosek o przyznaniu pomocy na realizację operacji pn.: „(...)”.

W ramach inwestycji planowane jest:

1) wykonanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych i remont schodów do świetlicy wiejskiej,

2) postawienie lampy zewnętrznej i remont pomnika - otoczenie świetlicy wiejskiej.

Świetlicą wiejską w (...) zarządza powołany przez Gminę Zakład Budżetowy - (...). Pomieszczenia świetlicy w głównej mierze będą nieodpłatnie udostępniane na potrzeby działalności mieszkańców wsi, tj. popularyzację imprez rozrywkowych, realizację imprez zbiorowych (okolicznościowych, obrzędowych świątecznych i festynowych), tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego. Ponadto będzie istniała możliwość odpłatnego wynajmowania pomieszczeń świetlicy. Szacuje się wynajem pomieszczeń w ilości 2-3 rocznie (rzeczywista ilość za 2023 rok wynosi 2).

Nabyte usługi związane z realizacją w inwestycji dotyczącej wykonania podjazdu dla osób niepełnosprawnych i remontu schodów będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych - opodatkowane podatkiem od towarów i usług będą kwoty uzyskane z wynajmu pomieszczeń świetlicy. W pozostałych przypadkach pomieszczenia świetlicy będą udostępniane nieodpłatnie (czynności niepodlegające opodatkowaniu). Usługi związane z wykonaniem podjazdu dla osób niepełnosprawnych i remontem schodów do świetlicy wiejskiej, będą wykorzystywane w głównej mierze do celów innych niż działalność gospodarcza. Z działalnością gospodarczą wykazuje jedynie związek wynajem pomieszczeń świetlicy.

Dzięki budowie podjazdu dla osób niepełnosprawnych świetlica dostosowana zostanie również do ich potrzeb. Będzie to związane z działalnością inną niż gospodarcza, czyli statutową świetlicy niepodlegającą podatkowi VAT z wyjątkiem szacunkowej wartości wynajmu pomieszczeń świetlicy mieszkańcom wsi (organizacja imprez rodzinnych) oraz wynajmu innym osobom spoza wsi, kiedy to czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług.

Nie mają Państwo możliwości przyporządkowania poniesionych wydatków za usługi w ramach realizowanej części zadania związanego z wykonaniem podjazdu i remontem schodów do czynności dających prawo do odliczenia podatku VAT oraz do czynności niedających takiego prawa.

Druga część zadania inwestycyjnego to postawienie lampy zewnętrznej i remont pomnika, które znajdują się w otoczeniu świetlicy wiejskiej. Teren inwestycji jest ogólnodostępny dla wszystkich użytkowników nieodpłatnie i nie będzie generował dochodu. Majątek ten nie będzie wykorzystywany przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W konsekwencji nie będą państwo czerpać żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania przedmiotowego majątku.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z częścią inwestycji polegającej na wykonaniu podjazdu dla osób niepełnosprawnych i remoncie schodów do świetlicy wiejskiej.

W odniesieniu do wydatków związanych z realizacją pierwszej części inwestycji - wykonanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych i remont schodów do świetlicy wiejskiej, której efekty wykorzystywane będą przez Państwa – za pośrednictwem zakładu budżetowego - zarówno do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT) jak i do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowane VAT) i nie są Państwo w stanie przyporządkować kosztów realizacji tej części inwestycji do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności, powinni Państwo dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej z zastosowaniem tzw. proporcji określonej w art. 86 ust. 2a ustawy, z uwzględnieniem przepisu § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

Przysługuje więc Państwu częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w części polegającej na wykonaniu podjazdu dla osób niepełnosprawnych i remoncie schodów do świetlicy wiejskiej przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz § 3 ust. 4 rozporządzenia, tj. z wykorzystaniem sposobu obliczenia proporcji właściwego dla zakładu budżetowego. Prawo do odliczenia przysługuje Państwu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z art. 86 ust. 2h ustawy wynika, że jeśli podatnik uzna, że sposób określenia proporcji obliczony na podstawie przepisów rozporządzenia nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jeśli więc uznają Państwo, że prewspółczynnik ustalony na podstawie § 3 ust. 4 rozporządzenia nie odpowiada najbardziej prowadzonej przez zakład budżetowy specyfice działalności gospodarczej i dokonywanych nabyć, mogą Państwo zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób ustalenia proporcji w celu dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją polegającą na wykonaniu podjazdu dla osób niepełnosprawnych i remoncie schodów do świetlicy wiejskiej. Przy czym, zastosowane przez Państwa metody, czy też sposoby, na podstawie których dokonają Państwo wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego, muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Ciężar rzetelnego ustalenia, jaka część podatku naliczonego związana jest z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jaka część wykorzystywana jest dla potrzeb innych niż prowadzona działalność gospodarcza, spoczywa zawsze na Państwu. Prawidłowe określenie udziału procentowego, a w konsekwencji części podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, związanego z czynnościami opodatkowanymi, należy do Państwa.

Zatem będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego pierwszej części inwestycji w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Państwa wątpliwości dotyczą także braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z częścią inwestycji polegającej na postawieniu lampy zewnętrznej i remoncie pomnika - otoczenie świetlicy wiejskiej.

Jak już wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ teren inwestycji jest ogólnodostępny dla wszystkich użytkowników nieodpłatnie i nie będzie generował dochodu. Majątek ten nie będzie wykorzystywany do wykonywania Państwa czynności opodatkowanych VAT. W konsekwencji nie będą Państwo czerpać żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania przedmiotowego majątku. Nie będzie więc spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego inwestycji w części polegającej na postawieniu lampy zewnętrznej i remoncie pomnika - otoczenie świetlicy wiejskiej.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy podkreślić, że rolą Organu w postępowaniu interpretacyjnym jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń zatem w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości wyliczenia „prewspółczynnika” przedstawionego przez Państwa. Prawidłowe określenie udziału procentowego, a w konsekwencji części podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, związanego z czynnościami opodatkowanymi, należy do Państwa. Natomiast ocena prawidłowości dokonanych wyliczeń może zostać zweryfikowana tylko w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź kontroli celno-skarbowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00