Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [169 z 7169]

Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.232.2024.2.EC

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 14 maja 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2020 r. Wnioskodawca zakupił wraz z małżonką działkę budowlaną nr …, położoną w miejscowości …., gmina ………., powiat ……….., województwo ………….

Zakup jest potwierdzony aktem notarialnym nr …., dla budynku została utworzona księga wieczysta KW nr ………...

W dniu 11 czerwca 2021 r. z upoważnienia Starosty ……. została wydana decyzja  nr ………., zatwierdzająca projekt budowlany i udzielono pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego. W dniu 26 sierpnia 2021 r. małżonkowie rozpoczęli budowę domu, co potwierdza zapis w Dzienniku budowy, natomiast zgodnie z zapisem  w ww. dzienniku w dniu 19 maja 2023 r. roboty budowlane zostały zakończone.

W styczniu 2023 r. została podpisana umowa o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, natomiast w lutym 2023 r. umowa na odbiór odpadów komunalnych. W tym również czasie został nadany nr budynku, w obu ww. umowach nieruchomość jest oznaczona nazwą ulicy i nr domu, tj. ul. ……….., …………….

W dniu 24 czerwca 2023 r. spisano ocenę techniczną instalacji grzewczej z pompą ciepła w budynku mieszkalnym.

W pkt 3 opisano wnioski z kontroli, które brzmią następująco:

·Prace instalacyjno-montażowe zostały wykonane zgodnie z „Warunkami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlano-montażowych” i zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki ich usytuowanie (Dz. U. 2019 r. poz. 1065 ze zm.);

·Podłączenie pakietu pompy ciepła powietrze/woda aro ….. do instalacji grzewczej wykonane jest zgodnie z instrukcją producenta pompy ciepła, warunkami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlano-montażowych oraz Polskimi Normami;

·Na wykonane instalacje wewnętrzne, tj. wod-kan, grzewczej (c.o.), wentylacyjnej i energetycznej - Inwestor posiada dokumenty odbiorowe z badań i sprawdzeń tych instalacji.

W dniu 30 czerwca 2023 r. małżonkowie zawiadomili pisemnie P. I. N. B. o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

W dniu 28 czerwca 2023 r. podpisali umowę na wykonanie instalacji fotowoltaicznej. Protokół zdawczo-odbiorczy podpisano w dniu 7 lipca 2023 r., faktura końcowa na kwotę  58 000 zł została wystawiona 11 lipca 2023 r. i została w całości opłacona.

W dniu 18 lipca 2023 r. … stosownie do art. 7 ust. 8d ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, potwierdziło przyłączenie mikroinstalacji prosumenta energii odnawialnej o mocy zainstalowanej elektrycznej 8,40 kW do sieci oraz zainstalowanie urządzenie pomiarowo-rozliczeniowego (licznika dwukierunkowego)  u prosumenta energii odnawialnej.

W postanowieniu wydanym dnia 11 lipca 2023 r. P. I. N. B. nałożył na małżonków obowiązek usunięcia braków i nieścisłości dokumentów załączonych do zawiadomienia. W geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej brakowało wskazania podjazdu do garażu i schodów wejściowych do budynku oraz wejścia na taras.

Ze względów finansowych ww. roboty przy budynku zostały wykonane dopiero  w październiku 2023 r.

W dniu 29 listopada 2023 r. małżonkowie ponownie złożyli pisemne zawiadomienie  o zakończeniu budowy i w dniu 21 grudnia 2023 r. zostało formalnie wydane pozwolenie  na użytkowanie budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

Faktury z …. za energię elektryczną opiewały na kwoty:

1)faktura nr …. - 2995,46 zł (styczeń 2023 r.),

2)faktura nr … - 6551,53 zł (czerwiec 2023 r.)

W związku z ogromnymi kosztami ponoszonymi na energię elektryczną dostarczaną  na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego, małżonkowie postanowili dokonać termomodernizacji budynku polegającej  na ulepszeniu, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na opisane wyżej potrzeby jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Faktura  z … z lutego 2024 r. po wykonanej termomodernizacji wyniosła 1 419,89 zł.

Wnioskodawca wraz z małżonką podjęli decyzję o założeniu paneli fotowoltaicznych  ze względu na dofinansowanie z Programu „….” oraz możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, kierując się Objaśnieniami podatkowymi z dnia 30 marca 2023 r. dotyczącymi Form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych, w których widnieje zapis, że „Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. Przy czym kryterium „oddania budynku do użytkowania” nie przesądza o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej lub o braku takiej możliwości. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie miało miejsce formalne oddanie do użytkowania.

Obecnie Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenia  tzn. jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, żona jest również zatrudniona na podstawie umowy o pracę i jest opodatkowana podatkiem dochodowym  od osób fizycznych. Faktura VAT dotycząca termomodernizacji została wystawiona przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na imię i nazwisko Wnioskodawcy i małżonki – W. i M. C..

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nadmienia, że jest właścicielem domu, w którym została przeprowadzona inwestycja termomodernizacyjna. Wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia  7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.). Przedmiotowy budynek mieszkalny jest budynkiem nowo wybudowanym, w którym wszystkie prace wykończeniowe oraz instalacyjne zostały zakończone. W dniu 30 czerwca 2023 r. zostało złożone pisemne zawiadomienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego  o zakończeniu budowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego, natomiast  21 grudnia 2023 r. małżonkowie otrzymali decyzję o pozwoleniu na użytkowanie budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

Budynek mieszkalny Wnioskodawca rozpoczął zamieszkiwać po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, natomiast użytkowanie budynku nastąpiło wcześniej, tj. w listopadzie 2022 r. została podłączona i uruchomiona pompa ciepła, która ogrzewała budynek oraz podgrzewała ciepłą wodę użytkową. W styczniu 2023 r. została podpisana umowa o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, natomiast w lutym 2023 r. umowa na odbiór odpadów komunalnych.  W tym również czasie został nadany nr budynku, w obu ww. umowach nieruchomość jest oznaczona nazwą ulicy i nr domu, tj. ul. ………, .. Rachunki za energię elektryczną opłacane są od stycznia 2023 r., potwierdzone są fakturami:

Faktury z ………….. za energię elektryczną opiewały na kwoty:

1)faktura nr ……… - 2995,46 zł (styczeń 2023 r.),

2)faktura nr ………….. - 6551,53 zł (czerwiec 2023 r.).

Instalacja pompy ciepła w budynku mieszkalnym nie wynikała z projektu budowlanego  i pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego. W pierwotnej wersji projektu budowlanego głównym źródłem ogrzewania budynku miał być piec na pellet. Projekt budowlany budynku mieszkalnego przewidywał zmianę rodzaju ogrzewania i zmiana została zaakceptowana.  W dniu oddania budynku do użytkowania, tj. 21 grudnia 2023 r., a także w dniu pisemnego złożenia zawiadomienia o zakończeniu budowy w budynku mieszkalnym była zamontowana pompa ciepła jako główne źródło ciepła. Panele fotowoltaiczne zamontowane są na dachu budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Wytwarzany z instalacji fotowoltaicznej prąd Wnioskodawca wykorzystuje do bieżącego użytkowania w domu,  a wyprodukowana energia elektryczna jest wykorzystywana na cele prywatne w budynku mieszkalnym m.in. do zasilania pompy ciepła oraz podgrzewania ciepłej wody użytkowej.

Wnioskodawca chciałby odliczyć wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej w rozliczeniu rocznym PIT-37 i odliczyć od podatku od osób fizycznych  w ramach ulgi termomodernizacyjnej, będąc we wspólnocie majątkowej z małżonką.

Wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Między Wnioskodawcą a Jego żoną istnieje wspólność majątkowa małżeńska. Wystawione faktury dotyczą zarówno zakupu,  jak i montażu paneli fotowoltaicznych.

Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały i nie zostaną:

-zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

-odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

-uwzględnione w innych ulgach niż termomodernizacyjna.

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie z programu „….”, kwota dofinansowania wyniosła 25 000 zł. Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438 z późn. zm.), tj. wydatki polegają na ulepszeniu w wyniku, którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego oraz podgrzewania wody użytkowej. Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego Wnioskodawca jest właścicielem razem z żoną nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Pytanie

Czy z przedstawionego stanu faktycznego, biorąc pod uwagę formalne oddanie budynku  do użytkowania w grudniu 2023 r., Wnioskodawca może ująć poniesione wydatki  na termomodernizację budynku mieszkalnego jednorodzinnego, polegającą na instalacji paneli fotowoltaicznych w rozliczeniu rocznym PIT-37 za 2023 r. i odliczyć od podatku  od osób fizycznych, będąc we wspólnocie majątkowej z małżonką, kwotę łącznie 33 000 zł (poniesione wydatki pomniejszone o dofinansowanie w ramach programu „………”)?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spełnia On warunki, o których mowa, tj.:

-jest właścicielem domu jednorodzinnego oraz dokonał jego termomodernizacji o instalację fotowoltaiczną,

-kwota odliczenia nie przekracza 53 000 zł,

-wydatki potwierdzone są fakturą,

-wydatki pomniejszone zostały o kwotę dofinansowania z programu „…….” oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

-z ulgi Wnioskodawca chce skorzystać w roku, w którym rozpoczął i zakończył inwestycję,

-instalacja znajduje się na liście rozporządzenia właściwego Ministra.

Wskazany we wniosku budynek, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.) jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym. Jest to budynek wolnostojący, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zgodnie z definicją zawartą  w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438 z późn. zm.) jest ulepszenie w wyniku, którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego oraz podgrzewania wody użytkowej. Budynek jest użytkowany od listopada 2022 r., tj. wtedy została uruchomiona pompa ciepła, która ogrzewa budynek mieszkalny oraz podgrzewa ciepłą wodę użytkową,  w grudniu 2022 r. wszystkie prace wykończeniowe zostały zakończone łącznie z montażem mebli pod zabudowę, w styczniu małżonkowie podpisali umowę o zaopatrzenie w wodę  i odprowadzanie ścieków, natomiast w lutym 2023 r. umowa na odbiór odpadów komunalnych - wszystkie rachunki były terminowo opłacane. W tym również czasie został nadany nr budynku, w obu ww. umowach nieruchomość jest oznaczona nazwą ulicy  i nr domu, tj. ul. …, ………..

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy stanowi, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496), użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273). Zgodnie z tym rozporządzeniem odliczeniu podlegają wydatki na:

1.Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, określonych w ww. rozporządzeniu.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Art. 26h ust. 4 ustawy stanowi:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Jak wynika z art. 26h ust. 6 ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z kolei zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z art. 26h ust. 10 ww. ustawy:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Przy czym z Objaśnień podatkowych z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych” (przykład 19) wynika także, że jeżeli małżonkowie objęci są ustrojem wspólności majątkowej i są właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego należącego do ich majątku wspólnego oraz wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego małżonków, odliczenia wydatków może dokonać jeden z małżonków (oczywiście w granicach przysługującego mu limitu) albo oboje małżonkowie po 50% wydatków, lub w innej wybranej przez nich proporcji. W takiej sytuacji wystawienie faktury na imię i nazwisko tylko jednego małżonka nie ma znaczenia dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Wydatek dotyczy bowiem budynku mieszkalnego należącego do majątku wspólnego małżonków oraz został poniesiony z ich majątku wspólnego.

Limit ulgi termomodernizacyjnej nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. W przypadku podatników pozostających w związku małżeńskim, każdy z małżonków dysponuje odrębnym limitem w wysokości 53 000 zł. Wysokość limitu w części niewykorzystanej przez jednego z małżonków nie powiększa limitu drugiego małżonka (zob. pkt 4.8 ww. Objaśnień podatkowych z 30 marca 2023 r.).

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały m.in. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.

Przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiązanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje i służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiąc konstrukcyjnie samodzielną całość – stosownie do treści cytowanego wyżej art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej istotne znaczenie ma kwestia dokonania modernizacji. W tym zakresie należy odnieść się do pojęcia „modernizacja” i „przedsięwzięcie termomodernizacyjne”. Zgodnie ze słownikową definicją modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś, np. produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. Obejmuje prace związane z podnoszeniem walorów estetycznych i użytkowych budynku lub innego produktu. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało natomiast zdefiniowane w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków i również oznacza m.in. ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, czy całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji. Z powyższego wynika, że modernizować można coś, co już istnieje.

Wskazał na to również Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 7 września 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 128/23:

Sąd podziela pogląd organów, że termomodernizować można wyłącznie budynek już istniejący. Należy bowiem zauważyć, że w przepisach definiujących przedsięwzięcie termomodernizacyjne (art. 2 pkt 2 uTRCE w zw. z art. 5a pkt 18c uPIT) ustawodawca posłużył się zwrotami, które poddane wykładni językowej, prowadzą do wniosku, że regulują one procesy dokonywania zmian i modyfikacji, preferowanych (premiowanych) z punktu widzenia celu ustawy. Tymczasem zmieniać czy modyfikować można coś, co wcześniej powstało, co już istnieje. Jest to spójne z językowym znaczeniem pojęcia modernizacji, bowiem modernizacja jest definiowana jako unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl), czy nadanie czemuś nowoczesnych właściwości przez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych (Wielki Słownik Języka Polskiego; wsjp.pl). Taki był również zamysł projektodawców ustawy, jak bowiem wynika z uzasadnienia projektu, program remontów i termomodernizacji budynków mieszkalnych miał na celu poprawę stanu technicznego istniejącego zasobu mieszkaniowego (s. 1 uzasadnienia, druk sejmowy nr 321 z 4 marca 2008 r.). (…) W ocenie Sądu decydujące dla dopuszczalności skorzystania z ww. ulgi jest poniesienie wydatków po faktycznym zakończeniu budowy budynku mieszkalnego, a nie dopełnienie formalnych powinności do których inwestor jest zobowiązany już po wybudowaniu budynku.

Jak wskazują również Objaśnienia podatkowe z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

„Status budynku może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. Przy czym kryterium <<oddania budynku do użytkowania>> nie przesądza o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej lub o braku takiej możliwości. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie miało miejsce formalne oddanie do użytkowania.”.

Zatem przedstawienie przez podatnika wszelkich dowodów, z których będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Jak już wyżej podkreślono, warunkiem skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest – przede wszystkim – poniesienie w roku podatkowym przez podatnika, który jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (zakres dyspozycji art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 13 zostało wskazane ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 13 wskazano montaż instalacji fotowoltaicznej.

Z całokształtu opisu sprawy przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu wynika m.in., że wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Przedmiotowy budynek mieszkalny jest budynkiem nowo wybudowanym, w którym wszystkie prace wykończeniowe oraz instalacyjne zostały zakończone. W dniu 30 czerwca 2023 r. zostało złożone pisemne zawiadomienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o zakończeniu budowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego. W postanowieniu wydanym dnia 11 lipca 2023 r. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego nałożył na małżonków obowiązek usunięcia braków i nieścisłości dokumentów załączonych do zawiadomienia. W geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej brakowało wskazania podjazdu do garażu i schodów wejściowych do budynku oraz wejścia na taras. Ze względów finansowych ww. roboty przy budynku zostały wykonane dopiero w październiku 2023 r. Dnia 21 grudnia 2023 r. małżonkowie otrzymali decyzję o pozwoleniu na użytkowanie budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Budynek mieszkalny rozpoczął Pan zamieszkiwać po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, natomiast użytkowanie budynku nastąpiło wcześniej, tj. w listopadzie 2022 r. została podłączona i uruchomiona pompa ciepła, która ogrzewała budynek oraz podgrzewała ciepłą wodę użytkową. W styczniu 2023 r. została podpisana umowa o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, natomiast w lutym 2023 r. umowa na odbiór odpadów komunalnych. Rachunki za energię elektryczną opłacane są od stycznia 2023 r., których wysokość wskazał Pan w opisie. Ponadto w opisie sprawy wskazał Pan, że w dniu oddania budynku do użytkowania, tj. 21 grudnia 2023 r., a także w dniu pisemnego złożenia zawiadomienia o zakończeniu budowy w budynku mieszkalnym była zamontowana pompa ciepła jako główne źródło ciepła. W związku z ogromnymi kosztami ponoszonymi na energię elektryczną dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego, małżonkowie postanowili dokonać termomodernizacji budynku polegającej na ulepszeniu, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na opisane wyżej potrzeby jednorodzinnego budynku mieszkalnego. W dniu 28 czerwca 2023 r. małżonkowie podpisali umowę na wykonanie instalacji fotowoltaicznej. Protokół zdawczo-odbiorczy podpisano w dniu 7 lipca 2023 r., faktura końcowa na kwotę 58 000 zł została wystawiona 11 lipca 2023 r. i została w całości opłacona.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że poniesione przez Pana w 2023 r. wydatki na termomodernizację budynku mieszkalnego jednorodzinnego, polegającą na instalacji paneli fotowoltaicznych, będą mogły zostać przez Pana odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie zaznaczyć należy, że odliczeniu będą podlegały wydatki w kwocie pomniejszonej o wartość dofinansowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) - niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych współwłaścicieli nieruchomości (tj. Pana żony).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a ;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ...., ul. ………, …………. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00