Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [234 z 7178]

Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.177.2024.2.ZK

1. Czy podejmowana przez Wnioskodawcę działalność, polegająca na przeprowadzeniu inwestycji badawczo-rozwojowej, w całości lub w którejś z części, stanowi działalność badawczo-rozwojową w odniesieniu do ustawy o podatku CIT (Ustawa z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 1992 nr 21, poz. 86 z późn. zm.)), a w związku z tym, czy Wnioskodawca uzyskuje prawo do odlicza od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową w świetle ustawy o podatku CIT w części dotyczącej ulgi badawczo-rozwojowej? 2. Czy wydatki na zakup maszyn, części składowych, materiałów, aparatury sterującej, części zamiennych niezbędnych do przeprowadzenia prób badawczych i opracowania technologii oraz implementacji prototypowej nowych rozwiązań pozwalających na (…), można uznać za kwalifikowalne koszty działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu ustawy o CIT, a w związku z tym, czy Wnioskodawca uzyskuje prawo do odlicza od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową w świetle ustawy o podatku CIT w części dotyczącej ulgi badawczo-rozwojowej (Ustawa z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 1992 nr 21, poz. 86 z późn. zm.))?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 marca 2024 r., wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi badawczo-rozwojowej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 maja 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą X sp. z o.o., zarejestrowaną pod adresem (…), wpisaną do KRS pod numerem KRS: (…) NIP: (…) i numerem REGON: (…), dalej jako „Wnioskodawca”.

Przedsiębiorstwo opodatkowane jest na zasadach podatku liniowego, prowadzi dokumentację podatkową w formie ksiąg rachunkowych i ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie kosztów działalności badawczo-rozwojowej.

Przedmiotowa działalność dotyczy produkcji (…) oraz innych produktów spożywczych.

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wnioskodawca nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego określonego w ustawie z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1402). Działalność Wnioskodawcy nie jest prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 482).

Złożony wniosek dotyczy działalności badawczo-rozwojowej rozpoczętej w roku 2024. Działalność badawczo-rozwojowa w zakresie opisanym w niniejszym wniosku będzie kontynuowana także co najmniej w 2025 roku, i w zależności od efektów prac - także w latach późniejszych.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zajmuje się produkcją (…) oraz innych produktów ekologicznych, takich jak (…). Wszystkie produkty są wykonane bez wypełniaczy, konserwantów i innych dodatków do żywności spożywczej. Wnioskodawca prowadzi handel na terenie Polski i za granicą, głównie na terenie państw Unii Europejskiej i krajów azjatyckich, takich jak Korea Południowa. W związku z powyższym, jak również uwzględniając stałe poszukiwania nowych rynków zbytu, Wnioskodawca prowadzi prace badawcze i poszukuje innowacyjnych rozwiązań technologicznych wpływających pozytywnie na aspekt kosztowy produkcji, oraz na wizerunek firmy, co pomaga wzmocnić pozycję rynkową przedsiębiorstwa i wdrożyć innowacyjne produkty i autorskie technologie produkcji.

Celem działań badawczo-rozwojowych jest stworzenie technologii i dopracowanie prototypu urządzenia stworzonego pod potrzeby konkretnego przedsiębiorstwa. Pod koniec 2023 roku firma zakupiła pierwszy (…), który będzie wymagał licznych modyfikacji w celu uzyskania lepszej wydajności oraz poprawy efektywności energetycznej urządzenia. Niskie zużycie energii jest kluczowe przy produkcji (…). Prototypem urządzenia które buduje Wnioskodawca jest zaawansowana technologicznie (…), takich jak:

(…),

(…),

(…),

(…),

(…).

Działalność badawczo-rozwojowa, której dotyczy wniosek, ma na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wdrożenie opracowanych rozwiązań w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w skali produkcyjnej w celu uzyskania wymiernych oszczędności energetycznych oraz obniżenia śladu węglowego przedsiębiorstwa (…).

Wnioskodawca od lat zajmuje się handlem i zleca zewnętrznym podmiotom produkcję (…), jednakże obecnie Wnioskodawca inwestuje we własny park maszynowy do (…). Zwiększenie zasobów wiedzy będzie następowało dzięki konsultacjom z ekspertami, wykorzystaniu wiedzy fachowej dostępnej na portalach branżowych i naukowych, oraz poprzez przeprowadzane prób wdrożeniowych i ich analizie.

Docelowym rezultatem działań badawczo-rozwojowych, będzie stworzenie technologii (…) dającej się skalować do rozmiarów produkcyjnych. Dopracowana technologia będzie implementowana w (…) które w 2024 i 2025 roku będą instalowane w przedsiębiorstwie.

Ponadto, uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w następujący sposób:

1.Przedmiotem wniosku jest stworzenie technologii i dopracowanie prototypu urządzenia do (…). Jest to więc zarówno opracowanie nowego procesu, oraz nowego urządzenia w wersji prototypowej. Prace polegają dokładnie na stworzeniu wstępnej koncepcji, dokonaniu obliczeń konstrukcyjnych (…), a następnie stworzeniu prototypowej instalacji w skali mniejszej niż docelowa, ale pozwalającej na dokładne przetestowanie koncepcji w praktyce. Prototyp będzie miał za zadanie potwierdzenie możliwości (…).

2.Wykorzystujemy wiedzę z zakresu inżynierii procesowej oraz termodynamiki - zdobytej w praktyce przez lata pracy przy konstrukcji maszyn i urządzeń, oraz wiedzę teoretyczną zdobytą z powszechnie dostępnej literatury specjalistycznej oraz Internecie. Dodatkowo, korzystamy z porad i opinii ekspertów z (…). Zakres wykorzystywanej wiedzy z zakresu tematyki (…) oraz (…) jest systematycznie powiększany, a nowo zdobyta wiedza jest wykorzystywana w praktyce.

3.W wyniku prac badawczo-rozwojowych systematycznie powstaje nowa wiedza z szeroko pojętej tematyki budowy maszyn i urządzeń, technologii (…).

4.Wnioskodawca nie zna przedsiębiorstwa, które wykorzystuje system (…). Jednakże, taki proces (…), jest tylko „udawanym” procesem o celach marketingowych, czy też aby spełniać jakieś kryteria dotacyjne. Nasza koncepcja jest zupełnie inna. (…). Nasza koncepcja różni się tym od powszechnie stosowanej na rynku, że (…). Dzięki temu (…). Jest to podejście innowacyjne, skomplikowane, wymagające masy obliczeń oraz specjalistycznej wiedzy z zakresu chłodnictwa, termodynamiki, budowy maszyn i urządzeń przemysłowych, sterowania przemysłowego. Nie jest to rozwiązanie powszechnie stosowane, a wręcz przeciwnie - jest to podejście niespotykane, ale według wszystkich specjalistów z branży w którymi rozmawiamy – w pełni możliwe do realizacji.

5.Twórczy charakter prac polega na tym, że rozwiązanie które opisałem powyżej nie jest typowe. Wymaga projektowania „od zera”, budowy element po elemencie od zera. Każdy kolejny element musi być opracowany koncepcyjnie, następnie zakupiony na rynku lub wytworzony specjalnie na nasze zamówienie. Nie jest to proste składanie urządzenia z powszechnie dostępnych elementów zgodnie z powszechnie dostępną instrukcją, ale proces całkowicie odwrotny, w którym trzeba stworzyć koncepcję, następnie stworzyć wstępny projekt, uszczegółowić go, dobrać odpowiednie rozwiązania itd.

6.Działalność badawczo-rozwojowa prowadzona jest według ściśle określonego planu, według ściśle określonej kolejności zdarzeń. Zakończenie jednego etapu determinuje możliwość rozpoczęcia kolejnego, i jednocześnie weryfikuje słuszność przyjętych założeń, lub ich bezsensowność i warunkuje zmiany projektowe. Działalność podejmowana jest z założeniem pewnych spodziewanych efektów na koniec każdego z etapów projektowych i wdrożeniowych, jednakże ze względu na złożoność całego projektu, i jego unikatowość, nie mamy określonych harmonogramem ram czasowych. Nie jest to projekt typowy, prosty w realizacji, wiele kwestii nas zaskakuje i wymaga analiz i zmian w założeniach projektowych, zmiany dobranych części składowych itp. Wprowadzanie takich zmian wymaga czasu.

7.Prace o charakterze rutynowym nie mają miejsca w tym projekcie. Zaznaczę także, że pomijamy bardzo istotne elementy kosztowe tego projektu badawczo-rozwojowego, jakim są pensje pracowników, którzy aktywnie uczestniczą przy realizacji projektu.

8.Wyodrębniają Państwo koszty kwalifikowane w odrębnej ewidencji rachunkowej określonej w art. 9 ust. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

9.Koszty, które są przedmiotem wniosku stanowią dla Państwa koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

10.Koszty pokrywamy ze środków własnych firmy. Nie są refundowane w żadnej formie. Projekt nie jest dofinansowany żadną dotacją, subwencją czy inną formą pomocy o charakterze bezzwrotny.

11.Nie korzystają Państwo ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

12.Gotowy prototyp będący jednym z finalnych efektów prac badawczo-rozwojowych może zostać zakwalifikowany jako środek trwały w prowadzonej działalności gospodarczej.

13.Poprzez pojęcie „części składowe” rozumiemy elementy instalacji, które zostały wskazane w część H wniosku, w pozycji numer 2. Są to:

Zbiorniki na wodę zimną i gorącą, izolowane i nie,

wymienniki (…),

urządzenia (…),

pompy ciepła,

zawory kulowe, nyple, przewody łączeniowe, przyłącza,

materiały izolacyjne, (…),

(…),

urządzenia pomiarowe (…),

urządzenia zabezpieczające instalację – (…).

14.Pojęcie „aparatura sterująca” rozumiemy jako urządzenia elektroniczne i mechaniczne, stanowiące elementy automatyki przemysłowej, zaprojektowane do sterowania pracą prototypu, który budujemy. Do takiej aparatury możemy zaliczyć sterowniki programowalne, styczniki, podliczniki, sterowniki temperaturowe, rozłączniki automatyczne i manualne, termometry i termostaty, układy logiczne, falowniki, ciepłomierze, zawory automatyczne sterowane.

Pytania

1.Czy podejmowana przez Wnioskodawcę działalność, polegająca na przeprowadzeniu inwestycji badawczo-rozwojowej, w całości lub w którejś z części, stanowi działalność badawczo-rozwojową w odniesieniu do ustawy o podatku CIT (Ustawa z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 1992 nr 21, poz. 86 z późn. zm.)), a w związku z tym, czy Wnioskodawca uzyskuje prawo do odlicza od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową w świetle ustawy o podatku CIT w części dotyczącej ulgi badawczo-rozwojowej?

2.Czy wydatki na zakup maszyn, części składowych, materiałów, aparatury sterującej, części zamiennych niezbędnych do przeprowadzenia prób badawczych i opracowania technologii oraz implementacji prototypowej nowych rozwiązań pozwalających na (…), można uznać za kwalifikowalne koszty działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu ustawy o CIT, a w związku z tym, czy Wnioskodawca uzyskuje prawo do odlicza od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową w świetle ustawy o podatku CIT w części dotyczącej ulgi badawczo-rozwojowej (Ustawa z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 1992 nr 21, poz. 86 z późn. zm.))?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Zdaniem Wnioskodawcy, planowane działania w całości spełniają definicję działań badawczo-rozwojowych w odniesieniu do ustawy o podatku CIT (Ustawa z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 1992 nr 21, poz. 86 z późn. zm.)).

Planowane działania mają na celu zgromadzenie niezbędnej wiedzy oraz opracowanie nowych rozwiązań pozwalających na energetycznie oszczędną produkcję oraz zmniejszenie zużycia paliw kopalnych z wykorzystaniem nowego, zaprojektowanego specjalnie pod potrzeby przedsiębiorstwa parku maszynowego. Wiedza jaką po wykonaniu badań i obserwacji posiądzie przedsiębiorstwo, zostanie niezwłocznie wdrożona w (…), przeprojektować i przebudować przedsiębiorstwo.

Planowane przedsięwzięcie będzie miało charakter twórczy, będzie wykonywane w sposób systematyczny, obejmować będzie prace rozwojowe oraz badawcze. Wynik przeprowadzonych prac powinien dać rezultat w postaci opracowania nowych rozwiązań i znaczących ulepszeń w technologii produkcyjnej, które znacząco wpłyną na konkurencyjność produkowanej w przedsiębiorstwie (…). Nasze podejście do kwestii (…) jest innowacyjne i niespotykane, nie tylko w Polsce, ale na świecie. Znacząco poszerzony zostanie również zasób wiedzy z dziedziny możliwości wykorzystania obecnie posiadanych w przedsiębiorstwie maszyn i urządzeń, co dodatkowo przemawia za sensownością projektu.

Przed rozpoczęciem projektu związanego z próbą stworzenia nowego innowacyjnego (…), Wnioskodawca zgromadził niezbędną wiedzę w celu określenia, czy taki układ jest w ogóle wykonalny. Dokonano (…), zainstalowano (…). Stwierdzono, że takie systemy nie są produkowane masowo, ale możliwe jest stworzenie indywidualnej instalacji tego typu z wykorzystaniem części składowych z różnych innych procesów technologicznych lub też zaprojektowanych i wykonanych specjalnie pod nasze zamówienie.

Fakt ten dodatkowo, zmotywował Wnioskodawcę do podjęcia próby badawczo-rozwojowej, gdyż ze względu na skomplikowanie takiej instalacji, praktycznie niemożliwe jest, aby posiadali je konkurencji Wnioskodawcy.

Sukces prac badawczo-rozwojowych da więc niemal gwarantowaną przewagę konkurencyjną poprzez znaczącą redukcję kosztów (…), jak również poprzez zmniejszenie kosztów (…).

2.Wydatki na zakup maszyn, części składowych, materiałów, aparatury sterującej, części zamiennych niezbędnych do przeprowadzenia prób badawczych i opracowania technologii oraz implementacji prototypowej nowych rozwiązań pozwalających na ograniczenie zużycia energii przez (…) w całości należy uznać za kwalifikowalne koszty poniesione na działalność badawczo-rozwojową.

Zakup elementów składowych jest niezbędny w celu przeniesienia modelu teoretycznego w praktykę, w celu przetestowania i dopracowania systemu (…). Ze względu na skomplikowanie układu, sam projekt teoretyczny jest niewystarczający do przewidzenia wszystkich ewentualnych rozwiązań technologicznych, które muszą być zaimplementowane, przeprojektowane na etapie prototypowania.

Do części składowych które zdaniem Wnioskodawcy należy uznać za kwalifikowane koszty działalności badawczo-rozwojowej należą:

Zbiorniki na wodę zimną i gorącą, izolowane i nie,

wymienniki (…),

urządzenia (…),

pompy ciepła,

zawory kulowe, nyple, przewody łączeniowe, przyłącza,

materiały izolacyjne, (…),

(…),

urządzenia pomiarowe do (…),

urządzenia zabezpieczające instalację – (…).

Zakup i implementacja powyższych elementów jest niezbędna, w celu wykonania prototypu i przeprowadzenia prac badawczo-rozwojowych na prototypie, jego dopracowania i przetestowania. Proces wykonania prototypu jest również niezbędnym elementem zdobywania wiedzy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej, gdyż implementacja kolejnych etapów realizacji projektu wskaże kolejne problemy technologiczne konieczne do rozwiązania, których nie dało się przewidzieć na etapie koncepcyjnym. Dopracowanie technologii na fizycznie wybudowanym urządzeniu testowym jest niezbędnym i nieodłącznym elementem wprowadzania nowych innowacyjnych technologii. W przypadku naszej firmy, będzie to wprowadzenie całkowicie nowych rozwiązań, nigdy wcześniej nie wdrażanych i nie wykorzystywanych w przedsiębiorstwie.

Wnioskodawca wyjaśnia dodatkowo, że koszty związane z pracami badawczo-rozwojowymi są traktowane przez Wnioskodawcę jako koszt prowadzenia działalności gospodarczej, a więc podlegają odliczeniu od podatku dochodowego zgodnie z obowiązującą na dzień składania wniosku ustawą o CIT.

Wnioskodawca na dzień dzisiejszy nie uzyskał żadnych dotacji ani ulg na działalność badawczo-rozwojową w przedmiotowym zakresie.

Wnioskodawca zamierza wyodrębnić koszty związane z działalnością badawczo-rozwojową opisaną we wniosku w księgach rachunkowych w celu skorzystania z odliczenia.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, podejmowane działania w całości spełniają ustawowe kryteria dla projektów B+R, pozwalające na odlicza od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową w świetle ustawy o podatku CIT w części dotyczącej ulgi badawczo-rozwojowej (Ustawa z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 1992 nr 21, poz. 86 z późn. zm.)).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 26 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”, „uCIT”),

przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 updop,

ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a.badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b.badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, dalej: „Ustawa SWIN”),

badania naukowe są działalnością obejmującą:

a.badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

b.badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Natomiast w art. 4a pkt 28 updop ustawodawca wskazał, że:

ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy SWIN,

prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Z kolei stosownie do treści art. 18d ust. 1 updop,

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Rodzaje kosztów kwalifikowanych podlegających odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową zostały wymienione w art. 18d ust. 2-3 updop.

Stosownie do treści art. 18d ust. 5 updop,

koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W myśl art. 18d ust. 6 updop,

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 18d ust. 7 updop,

1) w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2) w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3) w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.

W myśl art. 18d ust. 8 updop,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Natomiast, stosownie do art. 9 ust. 1b updop, zgodnie z którym,

podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

1.podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,

2.koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu uCIT,

3.koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2-3 updop,

4.ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy updop, przy czym, jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,

5.jeżeli w roku podatkowym podatnik prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu,

6.w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b updop, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,

7.podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,

8.kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w uCIT,

9.koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z zasadą przyjętą w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe, w tym ulga badawczo-rozwojowa, są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania, tak więc przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle.

Ad. 1

W celu stwierdzenia, czy podejmowana przez Państwa działalność polegająca na przeprowadzeniu inwestycji badawczo-rozwojowej, w całości lub w którejś z części, spełnia przesłanki działalności badawczo-rozwojowej, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 updop).

Przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności - badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.

Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie w art. 4a ust. 3 ww. ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących procesów lub usług z uwagi na brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Jak podano w słowniku języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem, twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

Po drugie, z art. 4a pkt 26 updop, wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.

Pamiętać trzeba, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.). Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Co oznacza, że aktywność podatnika winna być nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym (które nie mają odtwórczego charakteru), związane z postępem naukowym, czy technologicznym.

Na powyższe kryteria wskazał także Minister Finansów w Objaśnieniach podatkowych z 15 lipca 2019 roku dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej (dalej także: „Objaśnienia MF”), które w części 3.2.1. poświęcone są pojęciu działalności badawczo-rozwojowej, która znajduje zastosowanie m.in. do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej przewidzianej w art. 18d updop – co zostało wskazane w samej treści objaśnień (por. pkt 31 Objaśnień MF).

Zgodnie z Objaśnieniami MF, przez działalność twórczą należy rozumieć zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia, powstania czegoś, a twórczość działalności badawczo-rozwojowej przejawiać się może m.in.: opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

Dodatkowo, warto nadmienić, że walidacja (według Słownika języka polskiego PWN rozumiana jako ogół czynności mających na celu zbadanie odpowiedniości, trafności lub dokładności czegoś) nowego lub ulepszonego produktu/technologii/rozwiązań zwłaszcza w warunkach rzeczywistego funkcjonowania, gdzie głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne, a których ostateczny kształt nie został określony została wyróżniona w Objaśnieniach MF jako typowe przejawy działalności twórczej w znaczeniu przyjmowanym dla potrzeb definicji prac badawczo-rozwojowych (por. pkt 36 Objaśnień MF). Co więcej, jak podkreślono w Objaśnieniach MF, istotnym elementem tego rodzaju działalności jest kreatywna aktywność wynikająca z działalności człowieka.

Jak wskazano w Objaśnieniach MF (na co zwrócił już uwagę Organ powyżej), w świetle obowiązujących w Polsce znaczeń pojęcia „systematyczność”, prowadzenie działalności w taki sposób może oznaczać realizację tego rodzaju działań:

w znaczeniu pierwszym – w sposób stały, od dłuższego czasu (regularnie), bądź

w znaczeniu drugim – w sposób uporządkowany, według pewnego systemu (planowo, metodycznie).

Dla potrzeb definicji działalności badawczo-rozwojowej, kryterium to należy rozumieć zgodnie z drugim znaczeniem. W świetle powyższego, oznacza to, że kryterium systematyczności jest spełnione, gdy działalność prowadzona jest w sposób uporządkowany, według pewnego systemu (metodycznie, zgodnie z planem).

Należy jeszcze raz zaakcentować, że trzecim kryterium uznania danej działalności za badawczo-rozwojową jest zwiększanie zasobów wiedzy (zgodnie z Objaśnieniami MF – pkt 43, to pojęcie odnosi się przede wszystkim do badań naukowych) lub wykorzystania istniejących zasobów wiedzy (na co nakierowane są przede wszystkim prace rozwojowe, obejmujące zdobywanie, łączenie i kształtowanie wiedzy) do tworzenia nowych zastosowań (nowych, zmienionych lub usprawnionych produktów, procesów lub usług).

Jednocześnie, jak zauważono w treści cytowanych Objaśnień MF, ustawodawca nie zdefiniował sformułowania „zwiększania zasobów wiedzy, jednak przyjąć można, że sformułowanie to należy rozumieć z perspektywy danego podatnika a kluczowym jest element celowościowy (tj. zwiększenie poziomu wiedzy oraz wykorzystanie jej do tworzenia nowych zastosowań), bez względu na to, czy zdobywana wiedza stanowić będzie nowość tylko z perspektywy danego podmiotu, albo czy po jej zastosowaniu będzie służyć wyłącznie jednemu podmiotowi, czy też znajdzie szersze zastosowanie (por. pkt 45 Objaśnień MF).

Z treści wniosku wynika, że w wyniku prac badawczo-rozwojowych systematycznie powstaje nowa wiedza z szeroko pojętej tematyki budowy maszyn i urządzeń, technologii (…).

Natomiast, twórczy charakter prac, polega na tym, że rozwiązanie które opisali Państwo w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, nie jest typowe. Wymaga projektowania „od zera”, budowy element po elemencie od zera. Każdy kolejny element musi być opracowany koncepcyjnie, następnie zakupiony na rynku lub wytworzony specjalnie na nasze zamówienie. Nie jest to proste składanie urządzenia z powszechnie dostępnych elementów zgodnie z powszechnie dostępną instrukcją, ale proces całkowicie odwrotny, w którym trzeba stworzyć koncepcję, następnie stworzyć wstępny projekt, uszczegółowić go, dobrać odpowiednie rozwiązania itd.

Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy podejmowana przez Wnioskodawcę działalność polegająca na przeprowadzeniu inwestycji badawczo-rozwojowej, w całości lub w którejś z części, stanowi działalność badawczo-rozwojową w odniesieniu do ustawy o podatku CIT, a w związku z tym, czy Wnioskodawca uzyskuje prawo do odlicza od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową w świetle ustawy o podatku CIT w części dotyczącej ulgi badawczo-rozwojowej, jest więc prawidłowe.

Ad. 2

Jak ww., rodzaje kosztów kwalifikowanych podlegających odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową zostały wymienione w art. 18d ust. 2-3 updop.

Zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 2 updop, za koszty kwalifikowane uznaje się m.in.:

nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową.

Odnosząc się do kosztów nabycia materiałów i surowców, należy odwołać się do art. 18d ust. 2 pkt 2 updop, który jak już ww. wskazano stanowi, że warunkiem uznania wydatków na nabycie materiałów i surowców jest ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową. Przepisy omawianej ustawy podatkowej nie precyzują co należy rozumieć pod pojęciem materiałów i surowców. Zatem, przyjmuje się, że materiały i surowce, w przypadku których istnieje możliwość ich przypisania do działalności badawczo-rozwojowej, uznaje się za koszty kwalifikowane w ramach ww. działalności.

Jeżeli chodzi o pojęcie „surowce”, w związku z brakiem definicji przedmiotowego pojęcia na gruncie przepisów podatkowych i rachunkowych, dla celów ustalania zakresu zastosowania ulgi posłużyć należy się znaczeniem pojęcia „surowce” funkcjonującym na gruncie języka powszechnego, gdzie „surowce” to „materiały naturalne pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mineralnego, służące do wytwarzania jakichś produktów lub energii” (www.sjp.pwn.pl).

Z kolei w zakresie interpretacji pojęcia „materiały”, odwołać należy się do interpretacji przedmiotowego pojęcia funkcjonującej na gruncie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.). W świetle art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości, materiały to składniki majątku zużywane na własne potrzeby.

Powyższy pogląd znajduje również potwierdzenie w doktrynie, gdzie podkreśla się, że materiały to „składniki majątku inicjujące realizację całego cyklu operacyjnego, które jednostka nabywa w celu ich całkowitego zużycia na własne potrzeby, w tym m.in. na potrzeby wytwarzania produktów, świadczenia usług czy realizacji działalności ogólnoadministracyjnej. Do materiałów zaliczyć można także pewne składniki majątkowe wytwarzane przez jednostkę we własnym zakresie (zazwyczaj w ramach działalności pomocniczej), a także różnego rodzaju odzyski, posiadające wartość użytkową, a pochodzące np. z likwidowanych środków trwałych, inwentarz żywy przeznaczony do uboju, części zamienne, półfabrykaty obcej produkcji, paliwa, opakowania itp.” (Walińska Ewa (red.), Bek‑Gaik Bogusława, Bojanowski Witold, Czajor Agnieszka, Czajor Przemysław, Gad Jacek, Idzikowska Gabriela, Janicka Anna, Jurewicz Anna, Kalinowski Jacek, Kuczyńska Iga, Mariański Adam, Michalak Marcin, Turzyński Mikołaj, Walińska Anna, Wencel Agnieszka, Wiatr Michał, Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, 2016).

W tym miejscu zauważyć należy, że surowcami i materiałami w znaczeniu przywołanym powyżej mogą być w istocie aktywa bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową.

Zaznaczyć należy, że obowiązujące przepisy w zakresie ulgi B+R pozwalają na zakwalifikowanie do niej kosztów materiałów i surowców, które podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów i są one bezpośrednio związane z prowadzoną przez niego działalnością badawczo-rozwojową.

Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy wydatki na zakup maszyn, części składowych, materiałów, aparatury sterującej, części zamiennych niezbędnych do przeprowadzenia prób badawczych i opracowania technologii oraz implementacji prototypowej nowych rozwiązań pozwalających na ograniczenie (…), można uznać za kwalifikowalne koszty działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu ustawy o CIT, a w związku z tym, czy Wnioskodawca uzyskuje prawo do odlicza od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową w świetle ustawy o podatku CIT w części dotyczącej ulgi badawczo-rozwojowej jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00