Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [115 z 590]

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.477.2024.2.MG

‒ Obowiązek ujęcia w spisie z natury budynku (hali magazynowej) oraz możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla ww. budynku wraz z gruntem, na którym jest posadowiony, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ‒ obowiązek ujęcia w spisie z natury udziału w prawie użytkowania wieczystego działki (droga wewnętrzna) oraz jego opodatkowania jako odpłatnej dostawy towarów, przyjmując jako podstawę opodatkowania jego wartość (historyczną) w cenie nabycia, zgodnie z art. 14 ust. 8 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT, ‒ obowiązek ujęcia w spisie z natury prawa użytkowania wieczystego działki (utwardzony plac) oraz jego opodatkowania jako odpłatnej dostawy towarów, przyjmując jako podstawę opodatkowania jego wartość (historyczną) w cenie nabycia, zgodnie z art. 14 ust. 8 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

‒prawidłowe w zakresie obowiązku ujęcia w spisie z natury budynku (hali magazynowej) oraz możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla ww. budynku wraz z gruntem (działka nr 1), na którym jest posadowiony, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,

‒prawidłowe w zakresie obowiązku ujęcia w spisie z natury udziału w budowli w postaci drogi wewnętrznej oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego działki nr 2, na której budowla ta jest posadowiona,

‒nieprawidłowe w zakresie określenia podstawy opodatkowania udziału w budowli w postaci drogi wewnętrznej oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego działki nr 2, na której budowla ta jest posadowiona,

‒prawidłowe w zakresie obowiązku ujęcia w spisie z natury budowli w postaci utwardzonego placu oraz prawa użytkowania wieczystego działki nr 3, na którym budowla ta jest posadowiona,

‒nieprawidłowe w zakresie określenia podstawy opodatkowania budowli w postaci utwardzonego placu oraz prawa użytkowania wieczystego działki nr 3, na którym budowla ta jest posadowiona.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 czerwca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

‒obowiązku ujęcia w spisie z natury budynku (hali magazynowej) oraz możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla ww. budynku wraz z gruntem (działka nr 1), na którym jest posadowiony, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,

‒obowiązku ujęcia w spisie z natury udziału w prawie użytkowania wieczystego działki nr 2 (droga wewnętrzna) oraz jego opodatkowania jako odpłatnej dostawy towarów, przyjmując jako podstawę opodatkowania jego wartość (historyczną) w cenie nabycia, zgodnie z art. 14 ust. 8 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT,

‒obowiązku ujęcia w spisie z natury prawa użytkowania wieczystego działki nr 3 (utwardzony plac) oraz jego opodatkowania jako odpłatnej dostawy towarów, przyjmując jako podstawę opodatkowania jego wartość (historyczną) w cenie nabycia, zgodnie z art. 14 ust. 8 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 września 2024 r. (data wpływu 9 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe ... spółka jawna (dalej jako: „Podatnik”, „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym polskiego podatku od towarów i usług (dalej: PTU/VAT). Dane dotyczące numerów rejestrowych, siedziby Spółki etc. podano w formularzu niniejszego wniosku o interpretację indywidualną.

Wspólnikami Wnioskodawcy są osoby fizyczne: małżonkowie A.B. i C.B., pozostający w związku małżeńskim, w ustroju majątkowej wspólnoty małżeńskiej.

Zgodnie z aktualnym odpisem z KRS (KRS: …) przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jako przedsiębiorcy oraz podatnika VAT jest (wg PKD) 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Istotnymi okolicznościami z punktu widzenia przedmiotowego wniosku o interpretację indywidualną jest fakt prowadzenia działalności gospodarczej w ..., przy ulicy D, a także na działkach przy ul. E i F, w posadowionych na tych działkach budynkach (budynek magazynowo-biurowy, hala magazynowa).

Ww. nieruchomości - pierwotnie jako prawo użytkowania wieczystego ww. działek oraz odrębna własność posadowionych na tych działkach budynków - stanowiły majątek prywatny ww. wspólników Wnioskodawcy na prawach wspólności ustawowej małżeńskiej.

W wykonaniu uchwały wspólników Spółki z dnia 28 stycznia 2008 r. ww. wspólnicy wnieśli aportem do majątku Spółki prawa użytkowania wieczystego działek gruntu, położonych w ..., przy ulicy E, D, F o łącznym obszarze 1798 m kw. wraz z prawem własności znajdujących się tam budynków stanowiących odrębną nieruchomość (kilka budynków magazynowo-biurowych oraz budynek magazynowy), jak również udział 3/36 części w prawie użytkowania wieczystego niezabudowanej nieruchomości położonej w ... przy ulicy … o powierzchni 1827 m kw.

Zgodnie z tekstem jednolitym umowy spółki jawnej wartość powyższych wkładów niepieniężnych strony określiły na łączną kwotę … zł. Bliższe szczegóły zawiera akt notarialny z dnia 31 stycznia 2008 roku, …, str. 5-6, sporządzony przez notariusz … w ..., którym to aktem notarialnym zrealizowany został opisany powyżej aport (wkład niepieniężny).

Wg stanu prawnego obowiązującego na dzień dokonania ww. aportu (tj. 31.01.2008 r.) wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego były zwolnione z VAT, na podstawie par. 8 pkt 6) rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.2004.97.970), obowiązującego do końca listopada 2008 r.

Oznacza to, że Wnioskodawca (spółka jawna …) nie odliczyła VAT od opisanych powyżej przedmiotów aportu, ponieważ aporty te (wkłady niepieniężne) były z VAT zwolnione, a zatem nie miała ona w ogóle prawa do odliczenia VAT w tamtym okresie (na dzień ich nabycia).

Budynki magazynowo-biurowe ujęto w księgach rachunkowych Spółki jako jeden środek trwały (ŚT) o wartości … zł z dniem 01.02.2008 r. (wtedy nastąpiło wydanie przedmiotów aportu, wycena oraz przyjęcie do ewidencji ŚT Wnioskodawcy). Na ten jeden środek trwały składają się następujące budynki, będące przedmiotem ww. aportu:

‒położony na działce przy ul. E (działka geodezyjna 4) budynek magazynowo-biurowy, który w ewidencji gruntów i budynków stanowił budynek o charakterze mieszkalnym, jednakże był i nadal jest wykorzystywany na cele działalności gospodarczej Wnioskodawcy,

‒położony na działce przy ul. D (działka 5) budynek magazynowo-biurowy,

połączone dla celów użytkowych w jedną całość (dalej jako: „budynek magazynowo-biurowy”).

W 2012 roku miała miejsce rozbudowa ww. budynków magazynowo-biurowych, co spowodowało podniesienie ich wartości początkowej o kwotę … zł do łącznej kwoty … zł. Dotyczyło to budynku magazynowo-biurowego (usługowego) na działce 5. W tym przypadku Spółka, jako podatnik VAT, skorzystała z prawa do odliczenia VAT od wydatków na ulepszenie tego środka trwałego. Wydatki na ulepszenie ww. ŚT nie przekroczyły 30% jego wartości początkowej (w istocie stanowiły poniżej 5% wartości początkowej). Dokument OT wystawiono w dniu 06.12.2012 r. (rozbudowa budynków magazynowo-biurowych).

Ww. nieruchomość jest dzierżawiona spółce komandytowej na cele działalności gospodarczej.

Budynek ten (jako jeden ŚT, względnie budynki) był przedmiotem wniosku z dnia 21 lipca 2022 r. o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego (data wpływu 4 sierpień 2022 r.).

W interpretacji z dnia 22 listopada 2022 r., znak 0113-KDIPT1-1.4012.601.2022.2.WL, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku likwidacji/rozwiązania spółki jawnej budynek ten należy co prawda ująć w spisie z natury, natomiast możliwe będzie zastosowanie zwolnienia od podatku dla ww. budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (z uwagi na fakt, iż „w analizowanej sprawie w stosunku do ww. budynku doszło do jego pierwszego zasiedlenia i od tego momentu do dnia rozwiązania Państwa Spółki upłynie okres dłuższy niż 2 lata”).

„Konsekwentnie, również działki nr 5 i nr 4, na których znajduje się budynek magazynowo-biurowy - zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy - będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT”.

Natomiast głównym przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację indywidualną jest hala magazynowa, położona w ... przy ulicy F (działka nr 1 o pow. 326 m kw., ul. F, zabudowana właśnie tą halą magazynową).

Hala ta była własnością małżonków, A. i C.B.. Spółka jawna (Wnioskodawca) dokonała w latach 2006­2008 remontu ww. hali jako obcego środka trwałego.

Hala ta jako budynek o powierzchni użytkowej 237,60 m kw., wraz z działką przy ul. F (działka nr 1), została wniesiona aportem do spółki jawnej w dniu 31.01.2008 r., co opisano powyżej (…).

Ww. hala została przyjęta jako środek trwały (inwestycja) do amortyzacji z dniem 01.02.2008 r. (amortyzowana od 01.03.2008 r.). Jej wartość początkowa wyniosła: … zł.

Od tamtej pory hala jest wykorzystywana w działalności gospodarczej spółki jawnej (Wnioskodawcy).

Od tamtej pory miały miejsce następujące inwestycje/ulepszenia ww. budynku hali magazynowej:

‒zadaszenie (przymocowane do hali) z dnia 30.03.2009 r. (amortyzowane od 01.04.2009 r.) o wartości … zł - potraktowane jako osobny środek trwały spółki jawnej, ale związane z ww. halą magazynową;

‒brama garażowa (montowana w ścianie hali) z dnia 24.09.2019 r. (amortyzowana od 01.10.2019 r.) o wartości … zł - obecnie w środkach trwałych spółki komandytowej;

‒remont dachu po gradobiciu, sfinansowany częściowo przez ubezpieczyciela (spółka jawna odliczyła VAT i musiała dopłacić … zł netto do faktury za remont, w części nieuznanej przez ubezpieczyciela) - faktura z dnia 13.10.2021 r. na kwotę … zł netto.

Żadna z ww. inwestycji/ulepszeń nie przekroczyła 30% wartości początkowej hali magazynowej, ani liczone z osobna, ani też sumarycznie.

Należy dodać, iż sumarycznie wydatki wyniosły 26,75% wartości początkowej hali magazynowej.

Wspólnicy Wnioskodawcy (spółki jawnej) planują w przyszłości jej rozwiązanie (rozwiązanie spółki handlowej niemającej osobowości prawnej). W związku z tymi planami pojawia się kwestia, czy ww. hala magazynowa powinna zostać objęta spisem z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o VAT i opodatkowana jako dostawa towarów (tutaj rzeczy w postaci budynku).

Spółka zastanawia się, czy z uwagi na dokonane ulepszenia (jednak nieprzekraczające łącznie 30% wartości początkowej ŚT) i odliczenie VAT od wydatków na te ulepszenia poniesionych, dostawa ww. ŚT (używanego budynku w postaci hali magazynowej) będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT, jako dostawa używanego budynku, która nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia przez Spółkę (01.02.2008 r.), ani też przed upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia.

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, działka (nr 1), na której posadowiony jest ten budynek (hala) powinny podzielić los prawny budynku, tzn. zostać zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT, a to z uwagi na treść art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Ponadto w ewidencji środków trwałych znajdują się jeszcze następujące działki, które stanowią drugi przedmiot niniejszego wniosku o interpretację indywidualną:

‒działka ewidencyjna nr 2 - to droga wewnętrzna, spółka jawna posiada udział o powierzchni 370,5 m kw., działka jest w użytkowaniu wieczystym, jest niezabudowana;

‒działka ewidencyjna nr 3 - o powierzchni 345 m kw., działka ta również jest w użytkowaniu wieczystym, jest niezabudowana, lecz zostało na niej wykonane utwardzenie placu/terenu, której figuruje jako odrębna pozycja w ŚT Wnioskodawcy (spółki jawnej).

Według wiedzy Wnioskodawcy brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Cały ten teren określony jest jako tereny przemysłowe. Wnioskodawcy również nic nie wiadomo w przedmiocie decyzji WZZT w stosunku do ww. działek.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

Hala magazynowa znajdująca się na działce nr 1 stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Droga wewnętrzna na działce nr 2 jest budowlą w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane.

Utwardzenie placu znajdujące się na działce nr 3 stanowi budowlę w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane.

Hala magazynowa znajdująca się na działce nr 1 oraz utwardzenie placu znajdująca się na działce nr 3 oraz droga wewnętrzna na działce nr 2 są trwale związane z gruntem.

Część udziałów w działce nr 2 i 3 została wniesiona do spółki aportem w roku 2008 i z tego tytułu nie odliczono VAT (wtedy jeszcze działka 6). Część udziałów działki (użytkowanie wieczyste) została dokupiona w roku 2008 (19.02 - VAT wtedy jeszcze działka 6) i z tego tytułu odliczono VAT.

Utwardzenie placu znajdujące się na działce nr 3 (wtedy jeszcze działka 6) zostało wybudowane (wytworzone) przez Spółkę w roku 2008 i z tego tytułu odliczono VAT.

Z tytułu wytworzenia/wybudowania utwardzenia placu znajdującego się na działce nr 3 – tak, odliczono VAT. Natomiast z tytułu nabycia udziałów działki 2 - część działki nr 2 została wniesiona do spółki aportem w roku 2008 z tego tytułu nie odliczono, a część udziału w działce (prawie użytkowanie wieczyste) została dokupiona w roku 2008 (19.02) i z tego tytułu odliczono VAT.

Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie utwardzenia placu znajdującego się na działce nr 3 oraz działki z tzw. drogą wewnętrzną 2.

Nabycie przez Spółkę udziału w prawie użytkowania wieczystego części udziałów działki nr 2 oraz części udziałów w prawie użytkowania wieczystego działki nr 3 nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanych podatkiem VAT i ww. transakcje zostały udokumentowane fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT. Natomiast część udziałów działki 2 i 3 zostało wniesione do spółki aportem i ta transakcja nie była opodatkowana.

Z tytułu nabycia części udziału w prawie użytkowania wieczystego działki nr 2 oraz prawa użytkowania wieczystego działki nr 3 Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Tzw. droga wewnętrzna na działce nr 2 oraz utwardzenie placu znajdujące się na działce nr 3 były, są i będą od dnia nabycia do dnia rozwiązania Spółki wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie na cele działalności opodatkowanej od podatku od towarów i usług.

W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, że „Według wiedzy Wnioskodawcy brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Cały ten teren określony jest jako tereny przemysłowe. Wnioskodawcy również nic nie wiadomo w przedmiocie decyzji WZZT w stosunku do ww. działek.”, odpowiedzieli Państwo na pytania:

Czy działka nr 2 i/lub działka nr 3 na dzień rozwiązania Państwa Spółki będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego?

Na ten moment nie mają Państwo wiedzy i  nie są Państwo świadomi takich działań.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy wskazać, czy dla działki 2 i/lub działki nr 3 zostały/zostaną do dnia rozwiązania Państwa Spółki wydane decyzje o warunkach zabudowy bądź też decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.)?

Nie.

Ponieważ utwardzenie placu znajdujące się na działce nr 3 oraz droga wewnętrzna na działce nr 2 stanowią budowlę w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane, to należy wskazać:

a)pierwsze zasiedlenie ww. utwardzenia placu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług miało miejsce częściowo dnia 10 września 2008 r. oraz w zakresie od części prawa do udziału dokupionego w 2012 r. w dniu 16 maja 2012 r.,

b)pierwsze zasiedlenie drogi wewnętrznej na działce nr 2 w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług miało miejsce miało miejsce dnia 19 lutego 2008 r. oraz w zakresie od części prawa do udziału dokupione w roku w dniu 16 maja 2012 r.,

c)pomiędzy pierwszym zasiedleniem utwardzenia placu a ich dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata,

d)zajęcie do używania ww. utwardzenia placu nastąpiło w dnia 10 września 2008 r. oraz 16 maja 2012 r.,

e)pomiędzy pierwszym zasiedleniem drogi wewnętrznej na działce nr 2, a jej dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata,

f)zajęcie do używania drogi wewnętrznej na działce nr 2 miało miejsce dnia 19 lutego 2008 r. oraz 16 maja 2012 r.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca, w przypadku rozwiązania spółki jawnej w przyszłości, będzie musiał ująć ww. budynek (halę magazynową) w spisie z natury (art. 14 ust. 5 ustawy o VAT), lecz będzie mógł skorzystać ze zwolnienia dla dostawy ww. ŚT z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT, jako dla dostawy używanego/zasiedlonego budynku, która nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia przez Spółkę (01.02.2008 r.), ani też przed upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia, a działka, na której jest ona posadowiona, również powinna móc skorzystać z tego zwolnienia z opodatkowania VAT?

2.Czy Wnioskodawca, w przypadku rozwiązania spółki jawnej w przyszłości, będzie musiał ująć ww. działkę ewidencyjną nr 2 (droga wewnętrzna) w spisie z natury (art. 14 ust. 5 ustawy o VAT) i opodatkować jak odpłatną dostawę towarów, przyjmując jako podstawę opodatkowania jej wartość (historyczną) w cenie nabycia, zgodnie z art. 14 ust. 8 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT?

3.Czy Wnioskodawca, w przypadku rozwiązania spółki jawnej w przyszłości, będzie musiał ująć ww. działkę ewidencyjną nr 3 (utwardzony plac) w spisie z natury (art. 14 ust. 5 ustawy o VAT) i opodatkować jak odpłatną dostawę towarów, przyjmując jako podstawę opodatkowania jej wartość (historyczną) w cenie nabycia, zgodnie z art. 14 ust. 8 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Działka nr 1 (hala magazynowa)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku rozwiązania spółki jawnej w przyszłości, Spółka powinna ująć ww. budynek (halę magazynową) w spisie z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o VAT, a to z uwagi na fakt, iż Spółka ponosiła wydatki na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i dokonywała odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków, pomimo iż sam aport budynku hali magazynowej był z VAT zwolniony na czas dokonanie tegoż aportu. Jednakże Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia dla dostawy ww. ŚT z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT, jako dla dostawy używanego/zasiedlonego budynku, która nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia przez Spółkę (01.02.2008 r.), ani też przed upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia, a działki, na których jest on posadowiony, również powinny móc skorzystać z tego zwolnienia z opodatkowania VAT.

Za datę pierwszego zasiedlenia przez Spółkę można uznać dzień 01.02.2008 r. (ujęcie w ewidencji ŚT), ponieważ wówczas rozpoczęto wykorzystywanie tego budynku (hali) na potrzeby własne działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a w międzyczasie nie dokonano ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej.

Żadne z ww. ulepszeń nie przekroczyło 30% wartości początkowej hali magazynowej. Ich wartość wyniosła odpowiednio:

i)2,2% wartości początkowej (zadaszenie),

ii)3,7% wartości początkowej (brama garażowa).

Ponadto miał miejsce remont dachu po gradobiciu, który nie stanowił ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Remont ten został sfinansowany częściowo przez ubezpieczyciela (spółka jawna odliczyła VAT i musiała dopłacić … zł netto do faktury za remont, w części nieuznanej przez ubezpieczyciela) - faktura z dnia 13.10.2021 r. na kwotę … zł netto.

Należy dodać, iż wszelkie wydatki na ww. środek trwały (halę magazynową) wyniosły sumarycznie 26,75% wartości początkowej hali magazynowej, przy czym naprawa dachu była tylko remontem.

A zatem od daty aportu, tudzież ujęcia środka trwałego w postaci hali magazynowej w środkach trwałych spółki jawnej, nie doszło do „przerwy”, tj. daty, od której należałoby ponownie liczyć dwa lata dla pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14) ustawy o VAT.

Reasumując, dostawa towarów w postaci budynku hali magazynowej powinna skorzystać ze zwolnienia z podatkowania VAT dla dostawy budynków używanych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT. Nie będzie ona dokonywana ani w ramach pierwszego zasiedlenia, ani tym bardziej przed nim, ani też pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto, stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Tym samym działka (nr 1, ul. F), na której budynek ten (hala magazynowa) jest posadowiony, również powinna zostać zwolniona z opodatkowania VAT, dzieląc niejako los prawny ww. budynku.

Działka nr 2 (droga wewnętrzna)

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku rozwiązania spółki jawnej w przyszłości, będzie musiał ująć ww. działkę ewidencyjną nr 2 (droga wewnętrzna) w spisie z natury (art. 14 ust. 5 ustawy o VAT) i opodatkować jak odpłatną dostawę towarów, przyjmując jako podstawę opodatkowania jej wartość (historyczną) w cenie nabycia, zgodnie z art. 14 ust. 8 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na brak możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy o VAT (brak wiedzy co do faktycznego/prawnego przeznaczenia tych terenów niezabudowanych), ww. działka powinna zostać ujęta w spisie z natury i opodatkowana jako odpłatna dostawa towarów.

Zgodnie z art. 14 ust. 8 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29a ust. 2. Natomiast stosownie do art. 29a ust. 2 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.

Działka nr 3 (utwardzony plac)

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku rozwiązania spółki jawnej w przyszłości, będzie musiał ująć ww. działkę ewidencyjną nr 3 (utwardzony plac) w spisie z natury (art. 14 ust. 5 ustawy o VAT) i opodatkować jak odpłatną dostawę towarów, przyjmując jako podstawę opodatkowania jej wartość (historyczną) w cenie nabycia, zgodnie z art. 14 ust. 8 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na brak możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy o VAT (brak wiedzy co do faktycznego/prawnego przeznaczenia tych terenów niezabudowanych), ww. działka powinna zostać ujęta w spisie z natury i opodatkowana jako odpłatna dostawa towarów.

Zgodnie z art. 14 ust. 8 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29a ust. 2. Natomiast stosownie do art. 29a ust. 2 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uwagi wstępne - przepisy prawa podatkowego, doktryna, orzecznictwo

Stosownie do art. 2 pkt 6) ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ustawodawca wprowadził tutaj, zgodnie ze stanowiskiem zarówno organów podatkowych, jak i doktryny i orzecznictwa, bardzo szerokie ujęcie „towarów”, odbiegające swym zakresem od potocznego, czy też słownikowego rozumienia. Towary na gruncie ustawy o VAT, to nie tylko towary handlowe, ale wszelkie rzeczy: ruchome i nieruchome, w tym środki trwałe, w tym również grunty, użytkowanie wieczyste, budynki czy budowle (a nawet ich części).

Natomiast zgodnie z art. 14 ustawy o VAT:

1.Opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1)rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2)zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego;

3)wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego albo uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego - w przypadku gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2022 r. poz. 166).

2.Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

3.Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku, nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

4.Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

5.W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

6.Obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

A zatem, co do zasady, w przypadku likwidacji/rozwiązania spółki prawa handlowego (niemającej osobowości prawnej), w tym także spółki jawnej (tudzież, ogólnie, podatnika VAT), należy sporządzić spis z natury „towarów” należących do takiej spółki (art. 14 ust. 5 ustawy o VAT), a następnie je opodatkować VAT, tak jakby miała miejsce ich faktyczna dostawa (tj. przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel). Wyceny dokonuje się wg wartości rynkowej, a nie np. historycznej czy aktualnej księgowej.

Przez „towary” ustawa o VAT (art. 2 pkt 6) rozumie wszelkie rzeczy i ich części, a zatem również i środki trwałe, w tym także nieruchomości (np. grunty, odrębna własność budynków, prawo użytkowania wieczystego). Oznacza to, iż co do zasady, należałoby ująć w ww. spisie z natury wszystkie ŚT należące do spółki jawnej na dzień jej likwidacji/ rozwiązania i opodatkować VAT.

Jednakże jedną z naczelnych zasad podatku o wartości dodanej, w tym polskiego podatku od towarów i usług, jest zasada neutralności. Dlatego też, stosownie do art. 14 ust. 4 ustawy o VAT przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dotyczy to zatem również przypadku rozwiązania spółki prawa handlowego niemającej osobowości prawnej (art. 14 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

A contrario, jeśli podatnikowi, tutaj rozwiązywanej spółce jawnej, nie przysługiwało przy nabyciu, względnie wytworzeniu, danych towarów prawo do odliczenia VAT - tj. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - to wówczas takie towary należy wyłączyć ze spisu z natury i nie podlegają one opodatkowaniu VAT jak dostawa. Brak prawa do odliczenia VAT, np. przy nabyciu, wyklucza naliczenie VAT przy likwidacji działalności gospodarczej, tak aby cyt. zasada neutralności została zachowana dla podatnika VAT.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 14) ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach ustawy jest mowa pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Celem ww. przepisu jest opodatkowanie VAT pierwszej dostawy budynków, budowli lub ich części, a następnie wyłączenie z opodatkowania VAT budynków, budowli lub ich części już używanych, tudzież wcześniej uprzednio zasiedlonych.

Z art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy o VAT wynika, że uważane za zasiedlone budynek, budowla lub ich część mogą na skutek ulepszenia utracić status zasiedlonego. Dla uzyskania po raz kolejny statusu zasiedlonych, w rozumieniu art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, takie ulepszone budynki, budowle lub ich części muszą zostać po raz kolejny zasiedlone. Dlatego też – jak czytamy w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 10 lipca 2019 r. (sygn. akt I SA/Go 262/19): „do pierwszego zasiedlenia może dochodzić wiele razy, o ile bowiem dana nieruchomość może zostać tylko raz wybudowana, o tyle wielokrotnie może być ona ulepszana”.

Utrata przez budynek, budowlę lub ich część statusu zasiedlonego ma miejsce, jeżeli łącznie spełnione są warunki, tj.:

1)podatnik poniósł wydatki na ulepszenie (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) budynku, budowli lub ich części,

2)poniesione wydatki stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ulepszonego budynku, budowli lub ich części (przy czym jest zasadniczo bez znaczenia, czy z tytułu tych wydatków podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia czy nie).

Pojęcie ulepszenia rozumie się zgodnie z przepisami ustaw o podatku dochodowym. Według tych regulacji budynki, budowle lub ich części uważa się za ulepszone, jeżeli:

1)suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł,

2)wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji (zob. art. 22g ust. 17 ustawy o PDOF oraz art. 16g ust. 13 ustawy o PDOP).

Powyższy przepis wskazuje, że na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi. Pod pojęciem tym należy rozumieć takie czynności, jak przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja środka trwałego, które podnoszą jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych. Natomiast remont, przywracający pierwotną wartość użytkową, nie stanowi ulepszenia środka trwałego.

Z ww. definicją związane jest ściśle zwolnienie z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Na mocy tego przepisu zwalnia się od podatku:

10)dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego wynika m.in., iż budynek już uprzednio zasiedlony, jeśli tylko nie nastąpiło jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych przekraczające 30% wartości początkowej, jak również jeśli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą minęły co najmniej 2 lata kalendarzowe, jest zwolniony z opodatkowania VAT w przypadku jego dostawy.

Ponadto, stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy o VAT:

8.W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

9.Przepisu ust. 8 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli.

Oznacza to, że w przypadku dostawy budynku grunt, na którym ten budynek jest posadowiony, podzieli los prawny budynku w zakresie VAT: czy będzie to wyłączenie z opodatkowania, czy zwolnienie, czy opodatkowanie właściwą stawką podatku, o tym zadecydują indywidualne okoliczności danego stanu faktycznego.

Jest to niejako odwrócenie zasady znanej w prawie cywilnym od czasów rzymskich: Superficies solo cedit. W prawie cywilnym budynek dzieli niejako los prawny gruntu, przynależy do niego, nie wyodrębnia się - co do zasady - prawa własności budynku od samego gruntu (nieruchomości gruntowej). Wyjątek stanowi np. odrębna własność lokalu, czy użytkowanie wieczyste.

A zatem dostawa zasiedlonego budynku np. wyłączonego ze spisu z natury, albo zwolnionego z opodatkowania (jako już uprzednio używany/zasiedlony), będzie miała miejsce wraz z gruntem (działką, tudzież działkami), na której (których) jest on posadowiony. Z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, a zatem w tym zakresie (wyłączenie, zwolnienie, opodatkowanie) grunt podzieli niejako los prawny budynku.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy - zwolnienie z VAT

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku rozwiązania spółki jawnej w przyszłości, Spółka powinna ująć ww. budynek (halę magazynową) w spisie z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o VAT, a to z uwagi na fakt, iż Spółka ponosiła wydatki na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i dokonywała odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków, pomimo iż sam aport budynku hali magazynowej był z VAT zwolniony na czas dokonania tegoż aportu.

Jednakże Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia dla dostawy ww. ŚT z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT, jako dla dostawy używanego/zasiedlonego budynku, która nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia przez Spółkę (01.02.2008 r.), ani też przed upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia, a działki, na których jest on posadowiony, również powinny móc skorzystać z tego zwolnienia z opodatkowania VAT.

Za datę pierwszego zasiedlenia przez Spółkę można uznać dzień 01.02.2008 r. (ujęcie w ewidencji ŚT), ponieważ wówczas rozpoczęto wykorzystywanie tego budynku (hali magazynowej) na potrzeby własne działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a w międzyczasie nie dokonano ulepszeń przekraczających 30% jego wartości początkowej.

Nie dysponując informacjami, kiedy wybudowano przedmiotowy budynek (halę magazynową), jak również kiedy wspólnicy Wnioskodawcy rozpoczęli jego użytkowanie (jeszcze przed dokonaniem aportu w dniu 31.01.2008 r.), należy przyjąć, iż z dniem 01.02.2008 r. Spółka rozpoczęła użytkowanie przedmiotowego budynku (hali) na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Jest to najpóźniejsza, możliwa do przyjęcia/ustalenia, data pierwszego zasiedlenia tegoż budynku (hali magazynowej) w rozumieniu ustawy o VAT.

Ww. hala została przyjęta jako środek trwały (inwestycja) do amortyzacji z dniem 01.02.2008 r. (amortyzowana od 01.03.2008 r.). Jej wartość początkowa wyniosła: … zł.

Od tamtej pory hala jest wykorzystywana w działalności gospodarczej spółki jawnej (Wnioskodawcy).

Od tamtej pory miały miejsce następujące ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ww. budynku hali magazynowej:

‒zadaszenie (przymocowane do hali) z dnia 30.03.2009 r. (amortyzowane od 01.04.2009 r.) o wartości … zł - potraktowane jako osobny środek trwały spółki jawnej, ale związane z ww. halą magazynową;

‒brama garażowa (montowana w ścianie hali) z dnia 24.09.2019 r. (amortyzowana od 01.10.2019 r.) o wartości … zł - obecnie w środkach trwałych spółki komandytowej.

Żadne z ww. ulepszeń nie przekroczyło 30% wartości początkowej hali magazynowej. Ich wartość wyniosła odpowiednio:

i.2,2% wartości początkowej (zadaszenie),

ii.3,7% wartości początkowej (brama garażowa).

Ponadto miał miejsce remont dachu po gradobiciu, który nie stanowił ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Remont ten został sfinansowany częściowo przez ubezpieczyciela (spółka jawna odliczyła VAT i musiała dopłacić … zł netto do faktury za remont, w części nieuznanej przez ubezpieczyciela) - faktura z dnia 13.10.2021 r. na kwotę … zł netto.

Należy dodać, iż sumarycznie wydatki wyniosły 26,75% wartości początkowej hali magazynowej (nawet jeśli by uznać opisany powyżej remont dachu za ulepszenie ŚT). A zatem od daty aportu, tudzież ujęcia środka trwałego w postaci hali magazynowej w środkach trwałych spółki jawnej, nie doszło do „przerwy”, tj. daty, od której należałoby ponownie liczyć dwa lata dla pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14) ustawy o VAT.

Reasumując, dostawa towarów w postaci budynku hali magazynowej powinna skorzystać ze zwolnienia z podatkowania VAT dla dostawy budynków używanych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT. Nie będzie ona dokonywana ani w ramach pierwszego zasiedlenia, ani tym bardziej przed nim, ani też pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Tym samym ewentualna dostawa tegoż budynku, w przypadku likwidacji/rozwiązania spółki jawnej w przyszłości, nie będzie dokonywana ani w ramach pierwszego zasiedlenia, ani tym bardziej przed nim, ani też przed upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia, a tym samym będzie mogła skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT. W przypadku, gdy po wybudowaniu budynek lub budowla jest wykorzystywany, w tym używany na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu. Jak już była o tym mowa powyżej, w przypadku Wnioskodawcy (spółki jawnej) nastąpiło to w lutym 2008 roku.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a) tego przepisu. Prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a) ustawy o VAT, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Zatem jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a) stanie się bezzasadne.

W tym przypadku (hala magazynowa) rozważanie możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a) ustawy o VAT uznano za bezcelowe.

Ponadto, stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Tym samym działka (nr 1, ul. F), na której budynek ten (hala magazynowa) jest posadowiony, również powinna zostać zwolniona z opodatkowania VAT, dzieląc niejako los prawny ww. budynku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

‒prawidłowe w zakresie obowiązku ujęcia w spisie z natury budynku (hali magazynowej) oraz możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla ww. budynku wraz z gruntem (działka nr 1), na którym jest posadowiony, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,

‒prawidłowe w zakresie obowiązku ujęcia w spisie z natury udziału w budowli w postaci drogi wewnętrznej oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego działki nr 2, na której budowla ta jest posadowiona,

‒nieprawidłowe w zakresie określenia podstawy opodatkowania udziału w budowli w postaci drogi wewnętrznej oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego działki nr 2, na której budowla ta jest posadowiona,

‒prawidłowe w zakresie obowiązku ujęcia w spisie z natury budowli w postaci utwardzonego placu oraz prawa użytkowania wieczystego działki nr 3, na którym budowla ta jest posadowiona,

‒nieprawidłowe w zakresie określenia podstawy opodatkowania budowli w postaci utwardzonego placu oraz prawa użytkowania wieczystego działki nr 3, na którym budowla ta jest posadowiona.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 5 ust. 3 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem dostawa towarów lub świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane są przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Na gruncie ustawy, spółka jawna wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, jest podatnikiem.

W myśl art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku, nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 ust. 4 ustawy:

Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

Zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy:

Obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

W myśl art. 14 ust. 7 ustawy:

Dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.

Według art. 14 ust. 8 ustawy:

Podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29a ust. 2.

Z przywołanych przepisów wynika, że obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej, dotyczy tej części posiadanych towarów, które po nabyciu nie zostały odprzedane i w stosunku, do których przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W przypadku więc zaistnienia określonych okoliczności, wszystkie towary, przy zakupie których został odliczony podatek naliczony muszą zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług, aby zrównoważyć to odliczenie. Towary, które nie spełniają ww. warunku, nie podlegają w takiej sytuacji opodatkowaniu.

Przywołany powyżej art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, nakazując, w sytuacji wskazanej w tym przepisie, opodatkowanie towarów, różnicuje je na towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Zatem towary te podzielono na takie, które zostały wytworzone przez podatnika oraz takie, które zostały przez niego nabyte. W obu tych grupach mogą mieścić się towary, które stanowią tzw. środki obrotowe, jak towary handlowe, surowce oraz towary, które zaliczone zostały przez podatnika do jego środków trwałych. Aby towary podlegały ujawnieniu w spisie z natury, muszą stanowić składnik majątku likwidowanej spółki.

Obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotyczy tej części posiadanych przez spółkę jawną towarów, które po nabyciu nie zostały odprzedane i w stosunku, do których przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. A zatem warunkiem koniecznym do opodatkowania towarów w zakresie wynikającym z art. 14 ustawy jest istnienie po stronie podatnika prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towaru.

W przypadku więc zaistnienia określonych okoliczności, wszystkie towary, przy zakupie których został odliczony podatek naliczony, muszą zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług aby zrównoważyć to odliczenie, w tym również środki trwałe oraz wyposażenie.

Opodatkowanie towarów, które po nabyciu nie zostały odsprzedane, uzasadnione jest konstrukcją podatku od towarów i usług jako podatku konsumpcyjnego, jak również jest przejawem zasady neutralności tego podatku. Jeśli bowiem podatnik odliczył podatek od nabycia towarów, które później zostały przeznaczone w istocie na konsumpcję, to wówczas powinien zostać obciążony podatkiem należnym, aby zapewnić faktyczne, jednokrotne opodatkowanie konsumpcji. W takim bowiem przypadku następuje zrównanie pozycji byłego podatnika, który nabytych towarów nie wykorzystał w opodatkowanej działalności gospodarczej, z pozycją ostatecznego konsumenta, który musi ponieść ciężar podatku zawartego w cenie nabycia towarów.

W chwili rozwiązania spółki jawnej na Spółce ciążą obowiązki wynikające z przepisu art. 14 ustawy. Jak bowiem wskazano, w świetle art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki jawnej.

Opodatkowaniu w trybie art. 14 ustawy podlegają wszystkie towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, które na dzień likwidacji spółki znajdują się w jej posiadaniu (są jej majątkiem), a spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych składników majątkowych.

Z treści wniosku wynika, że Państwa Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym polskiego podatku od towarów i usług. Wspólnicy Wnioskodawcy (spółki jawnej) planują w przyszłości jej rozwiązanie. Spółka jawna dokonała w latach 2006,­2008 remontu hali magazynowej położonej na działce nr 1, jako obcego środka trwałego. Hala ta jako budynek wraz z działką nr 1 została wniesiona aportem do spółki jawnej w dniu 31.01.2008 r. Ww. hala została przyjęta jako środek trwały (inwestycja) do amortyzacji z dniem 01.02.2008 r. (amortyzowana od 01.03.2008 r.). Od tamtej pory hala jest wykorzystywana w działalności gospodarczej spółki jawnej.

Od tamtej pory miały miejsce następujące inwestycje/ulepszenia ww. budynku hali magazynowej:

‒zadaszenie (przymocowane do hali) z dnia 30.03.2009 r. (amortyzowane od 01.04.2009 r.) - potraktowane jako osobny środek trwały spółki jawnej, ale związane z ww. halą magazynową;

‒brama garażowa (montowana w ścianie hali) z dnia 24.09.2019 r. (amortyzowana od 01.10.2019 r.) - obecnie w środkach trwałych spółki komandytowej;

‒remont dachu po gradobiciu.

Żadna z ww. inwestycji/ulepszeń nie przekroczyła 30% wartości początkowej hali magazynowej, ani liczone z osobna, ani też sumarycznie.

Hala magazynowa znajdująca się na działce nr 1 stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Ponadto w ewidencji środków trwałych znajdują się jeszcze następujące działki:

‒działka ewidencyjna nr 2 - to droga wewnętrzna, spółka jawna posiada udział o powierzchni 370,5 m kw., działka jest w użytkowaniu wieczystym;

‒działka ewidencyjna nr 3 - o powierzchni 345 m kw., działka ta również jest w użytkowaniu wieczystym, zostało na niej wykonane utwardzenie placu/terenu, której figuruje jako odrębna pozycja w ŚT Wnioskodawcy (spółki jawnej).

Droga wewnętrzna na działce nr 2 jest budowlą w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane. Utwardzenie placu znajdujące się na działce nr 3 stanowi budowlę w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane. Hala magazynowa znajdująca się na działce nr 1, utwardzenie placu znajdujące się na działce nr 3 oraz droga wewnętrzna na działce nr 2 są trwale związane z gruntem. Część udziałów w działce nr 2 i 3 została wniesiona do spółki aportem w roku 2008 i z tego tytułu nie odliczono VAT (wtedy jeszcze działka 6). Część udziałów działki (użytkowanie wieczyste) została dokupiona w roku 2008 (wtedy jeszcze działka 6) i z tego tytułu odliczono VAT. Utwardzenie placu znajdujące się na działce nr 3 (wtedy jeszcze działka 6) zostało wybudowane (wytworzone) przez Spółkę w roku 2008 i z tego tytułu odliczono VAT. Natomiast z tytułu nabycia udziałów działki 2 - część działki nr 2 została wniesiona do spółki aportem w roku 2008 z tego tytułu nie odliczono, a część udziału w działce (prawie użytkowanie wieczyste) została dokupiona w roku 2008 i z tego tytułu odliczono VAT. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie utwardzenia placu znajdującego się na działce nr 3 oraz działki z tzw. drogą wewnętrzną 2. Tzw. droga wewnętrzna na działce nr 2 oraz utwardzenie placu znajdujące się na działce nr 3 były, są i będą od dnia nabycia do dnia rozwiązania Spółki wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie na cele działalności opodatkowanej od podatku od towarów i usług. Pierwsze zasiedlenie utwardzenia placu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług miało miejsce częściowo dnia 10 września 2008 r. oraz w zakresie od części prawa do udziału dokupionego w 2012 r. w dniu 16 maja 2012 r. Pierwsze zasiedlenie drogi wewnętrznej na działce nr 2 w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług miało miejsce miało miejsce dnia 19 lutego 2008 r. oraz w zakresie od części prawa do udziału dokupione w roku w dniu 16 maja 2012 r. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem utwardzenia placu oraz drogi wewnętrznej a ich dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Zajęcie do używania ww. utwardzenia placu nastąpiło w dnia 10 września 2008 r. oraz 16 maja 2012 r. Zajęcie do używania drogi wewnętrznej na działce nr 2 miało miejsce dnia 19 lutego 2008 r. oraz 16 maja 2012 r.

Odnosząc się do hali magazynowej, utwardzenia placu znajdującego się na działce nr 3 oraz drogi wewnętrznej na działce nr 2, wskazać należy, że ww. budynek oraz ww. budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy.

Należy stwierdzić, że w przypadku likwidacji działalności spółki jawnej, opodatkowaniu podlegają zarówno towary handlowe, jak też środki trwałe czy wyposażenie, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że w spisie z natury sporządzonym na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy ujmuje się towary, które na dzień rozwiązania spółki jawnej, po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, a w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podstawą opodatkowania towarów objętych spisem jest cena nabycia tych towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie rozwiązania spółki lub zaprzestania działalności przez osobę fizyczną.

W związku z powyższym w stosunku do środka trwałego w postaci hali magazynowej, co do której Państwa Spółce przy nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jednakże Państwa Spółka ponosiła wydatki na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i dokonywała odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków, to środek trwały w postaci hali magazynowej powinna wykazać w spisie z natury.

Natomiast w odniesieniu do budowli w postaci drogi wewnętrznej oraz utwardzenia placu wskazać należy, że skoro ww. budowle znajdują się w ewidencji środków trwałych oraz przy nabyciu/wybudowaniu ww. budowli Państwa Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i Państwa Spółka dokonywała odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków, to ww. środki trwałe w postaci drogi wewnętrznej oraz utwardzenia placu Państwa Spółka również powinna wykazać w spisie z natury.

Zatem, Państwa Spółka będzie zobowiązana do wykazania hali magazynowej, drogi wewnętrznej oraz utwardzenia placu w spisie z natury sporządzonym na dzień rozwiązania Państwa Spółki, na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 1 i ust. 5 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tym przepisie warunki.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego przepisu wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku lub budowli upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków i budowli istotnym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

W myśl art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku, gdy po wybudowaniu budynek lub budowla jest wykorzystywany, w tym używany na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

W przypadku budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych budynków/budowli, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych budynków/budowli.

Zatem jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, przeanalizowania wymaga możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o wyżej cytowany przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W celu ustalenia, czy w odniesieniu do budynku hali magazynowej oraz budowli w postaci drogi wewnętrznej i utwardzenia placu, które winny być ujęte w spisie z natury zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, czy opodatkowanie podatkiem VAT należy określić, czy doszło do pierwszego zasiedlenia ww. budynku i budowli oraz jaki czas upłynął od tego momentu.

W analizowanej sprawie w stosunku do ww. budynku hali magazynowej oraz ww. budowli doszło do ich pierwszego zasiedlenia i od tego momentu do dnia rozwiązania Państwa Spółki upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jak wynika z wniosku hala ta jako budynek wraz z działką nr 1 została wniesiona aportem do spółki jawnej w dniu 31.01.2008 r. Od tamtej pory hala jest wykorzystywana w działalności gospodarczej spółki jawnej. Ponadto, na budynek hali magazynowej położony na działce nr 1 w latach 2009, 2019 i 2021 Państwa Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których Państwa Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jednakże wydatki te nie przekroczyły 30% wartości początkowej ww. budynku. Ponadto - jak Państwo wskazali we wniosku - w ewidencji środków trwałych znajdują się: działka ewidencyjna nr 2 - droga wewnętrzna oraz działka ewidencyjna nr 3, na której zostało wykonane utwardzenie placu. Nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie utwardzenia placu znajdującego się na działce nr 3 oraz działki z tzw. drogą wewnętrzną 2. Pierwsze zasiedlenie utwardzenia placu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług miało miejsce 10 września 2008 r. oraz 16 maja 2012 r. Pierwsze zasiedlenie drogi wewnętrznej miało miejsce miało miejsce dnia 19 lutego 2008 r. oraz 16 maja 2012 r. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem utwardzenia placu i drogi wewnętrznej a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Zatem, spełnione zostaną przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Tym samym, ujęte - w sporządzonym na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy - spisie z natury budynek hali magazynowej oraz budowle w postaci drogi wewnętrznej oraz utwardzenia placu będą korzystały ze zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Konsekwentnie, również działka nr 1, na której znajduje się budynek hali magazynowej, udział w działce nr 2, na której znajduje się budowla w postaci drogi wewnętrznej i działka nr 3, na której znajduje się budowla w postaci utwardzenia placu – zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy – będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Natomiast odnosząc się do kwestii określenia podstawy opodatkowania w odniesieniu do udziału w prawie użytkowania wieczystego działki nr 2 (droga wewnętrzna) oraz w prawie użytkowania wieczystego działki nr 3 (utwardzony plac) jako ich wartości (historycznej) w cenie nabycia, zgodnie z art. 14 ust. 8 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT, wskazać należy, że jak wynika z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Uregulowanie wynikające z art. 29a ust. 1 ustawy, stanowi odpowiednik art. 73 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Stosownie do treści art. 29a ust. 2 ustawy:

W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.

W świetle art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Jak stanowi art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:

a)podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;

b)koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Do celów akapitu pierwszego lit. b), państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową za koszty dodatkowe.

Zgodnie z ww. przepisem Dyrektywy, podstawa opodatkowania obejmuje dodatkowe koszty, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Państwa członkowskie mogą uznać za dodatkowe koszty wydatki będące przedmiotem odrębnej umowy. Przepis ten wyjaśnia, jakie elementy uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia, stanowiącego podstawę opodatkowania i wymienia przykładowo kilka rodzajów kosztów mieszczących się w pojęciu podstawy opodatkowania.

Dotyczy on kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje, jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.

Przepis art. 29a ust. 6 ustawy stanowi zatem implementację przepisu art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady.

Z kolei, w art. 29a ust. 7 ustawy zostały wymienione elementy, które należy wyłączyć z podstawy opodatkowania (zmniejszające podstawę opodatkowania).

Zgodnie z treścią ww. przepisu:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Stosownie do art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje następujących elementów:

a)obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

b)opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy lub usługobiorcy i uwzględnionych w momencie transakcji;

c)kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c), i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.

Jednocześnie zauważenia wymaga, że w ramach nowelizacji nie wprowadzono do art. 29a przepisu art. 29 ust. 9 ustawy określającego podstawę opodatkowania w oparciu o wartość rynkową dla czynności, dla których nie ustalono ceny. Przepisy Dyrektywy nie przewidują w takim przypadku odwołania do wartości rynkowej. W związku z powyższym, do określonej powyższej sytuacji należy zastosować zasadę ogólną ustalania podstawy opodatkowania w oparciu o wszystko, co stanowi zapłatę. Przy czym, zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania nie zawiera podatku VAT.

Podkreślenia wymaga, że z orzecznictwa TSUE wynika, że zapłata musi być wyrażalna w formie pieniężnej, choć niekoniecznie w jednostkach pieniężnych (może to być np. świadczenie usługi lub dostawa towarów). Podstawą opodatkowania jest zapłata faktycznie otrzymana (którą ma otrzymać podatnik), a nie wartość oszacowana według obiektywnych kryteriów (m.in. wyroki w sprawie C-33/93 czy C-154/80).

Zatem, we wskazanych wyżej przepisach ustawodawca precyzyjnie określił katalog elementów wliczanych do podstawy opodatkowania mających wpływ na jej wielkość.

Z opisu sprawy wynika, że część udziałów w działkach nr 2 i nr 3 została wniesiona do spółki aportem w roku 2008. Część udziałów w działce (użytkowanie wieczyste) została dokupiona w roku 2008. Utwardzenie placu znajdujące się na działce nr 3 zostało wybudowane (wytworzone) przez Spółkę w roku 2008.

Jak wynika z cytowanego wyżej art. 29a ust. 2 oraz ust. 6, w związku z art. 14 ust. 8 ustawy, podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, tj. cena nabycia tych towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów. Oznacza to, że wykazany w spisie z natury towar należy opodatkować, przyjmując za podstawę opodatkowania aktualną jego wartość, tj. cenę nabycia towarów rozumianą jako cenę zaktualizowaną na dzień likwidacji działalności lub koszt wytworzenia określony na dzień likwidacji działalności. Zatem, podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru lecz skorygowane na dzień, w którym dochodzi do likwidacji działalności. Przy czym podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku.

Zauważenia wymaga, że w przypadku dostawy budowli w postaci drogi wewnętrznej oraz utwardzenia placu, podstawa opodatkowania powinna obejmować wartość budowli oraz wartość gruntu (prawa użytkowania wieczystego), na którym są one posadowione. W okolicznościach niniejszej sprawy, w odniesieniu do udziału w działce nr 2 (droga wewnętrzna), podstawą opodatkowania będzie cena udziału w budowli w postaci drogi wewnętrznej i udziału w prawie użytkowania wieczystego tej działki, określona w momencie likwidacji Spółki. Natomiast w odniesieniu do działki nr 3 (utwardzony plac) podstawą opodatkowania będzie koszt wytworzenia budowli w postaci utwardzenia placu oraz cena prawa użytkowania wieczystego tej działki, określone w momencie likwidacji Spółki.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.

Z tytułu złożenia niniejszego wniosku wnieśli Państwo opłatę w łącznej wysokości 240 zł. Natomiast opłata należna od tego wniosku wynosi 200 zł (40 zł x 5 zdarzeń przyszłych). W związku z tym, opłata w wysokości 40 zł zostanie zwrócona – stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej – przekazem pocztowym na adres Państwa Spółki wskazany w części B.3 wniosku ORD-IN.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00