Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [98 z 613]

Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.479.2024.1.AKR

Prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku wykazanego na fakturze VAT RR w sytuacji wpisania w tytule przelewu jedynie numeru faktury VAT RR, bez podania daty faktury VAT RR.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku wykazanego na fakturze VAT RR w sytuacji wpisania w tytule przelewu jedynie numeru faktury VAT RR, bez podania daty faktury VAT RR. Uzupełnili go Państwo pismem z 26 września 2024 r. (wpływ 26 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, którego głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt (PKD 46.21.Z). Spółka nabywa produkty rolne m.in. od sprzedawców będących rolnikami ryczałtowymi w rozumieniu tego pojęcia wynikającego z art. 2 pkt 19 ustawy o VAT. Nabyte od dostawców towary są wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i nie zwolnionych z tego podatku.

W przypadku nabyć towarów od rolników ryczałtowych Spółka dokonuje rozliczenia transakcji zakupu towarów zgodnie z zasadami opisanymi w rozdziale 2 działu XII ustawy o VAT „Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych”. Dokumentując transakcje w oparciu o powyższe regulacje Spółka wystawia faktury VAT RR, zgodnie z wymaganiami wynikającymi z art. 116 ust. 2 ustawy o VAT. Zapłata należności z tytułu kupowanych towarów, która obejmuje również kwotę zryczałtowanego podatku VAT o którym mowa w art. 115 ust. 1 ustawy o VAT następuje na wskazany przez rolnika rachunek bankowy. Zapłata może być pomniejszona o kwotę należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu (w ramach wynikającej z przepisów prawa cywilnego instytucji potrącenia), kary umowne lub o inne należne potrącenia, w tym w szczególności z tytułu wpłat na Fundusz Promocji Warzyw i Owoców.

Funkcjonujący w Spółce system finansowo-księgowy w sposób automatyczny generuje polecenia przelewu płatności z tytułu faktur VAT RR. Wygenerowane polecenia przelewu są następnie automatycznie zaciągane do banku. W treści opisu polecenia przelewu system zamieszcza numer wystawionej faktury VAT RR, której dotyczy płatność, natomiast nie zamieszcza w opisie polecenia przelewu daty wystawienia takiej faktury. W konsekwencji personel Spółki w ramach odrębnego procesu „ręcznie” edytuje w systemie bankowym treść poleceń przelewu i dopisuje obok numeru faktury datę jej wystawienia, tak aby opis na zrealizowanym przelewie był zgodny z ustawą.

Ze względu na dużą ilość faktur RR i konieczność odrębnego edytowania treści przelewu poprzez „ręczne” dopisywanie daty wystawienia faktury RR, Spółka planuje zrezygnować z „ręcznego” umieszczania daty faktury w przelewach za nabyte towary dokumentowane fakturami RR.

W efekcie w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne na rzecz konkretnego rolnika ryczałtowego będą podawane, poza danymi odnoszącymi się do odbiorcy płatności, wyłącznie numer faktury potwierdzającej nabycie tych produktów, natomiast data wystawienia faktury nie zostanie podana.

Doprecyzowanie opisu sprawy

System finansowo-księgowy, w którym generowane są faktury wystawiane przez Spółkę zakłada nadanie unikalnego numeru każdej wystawianej fakturze VAT RR, a zatem nawet bez wskazania na poleceniu przelewu daty wystawienia danej faktury jest możliwe, niebudzące wątpliwości, powiązanie płatności realizowanej na rzecz konkretnego dostawcy z konkretną transakcją udokumentowaną konkretną fakturą VAT RR.

Pytanie

Czy zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT, zryczałtowany zwrot podatku rolnikowi ryczałtowemu zwiększa u Spółki kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT w sytuacji, gdy w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne na rzecz konkretnego rolnika ryczałtowego zostanie podany numer faktury potwierdzającej nabycie tych produktów, natomiast nie zostanie podana jej data?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne na rzecz konkretnego rolnika ryczałtowego zostanie podany numer faktury potwierdzającej nabycie tych produktów, natomiast nie zostanie podana data faktury, to zryczałtowany zwrot podatku rolnikowi ryczałtowemu zwiększa u Spółki kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Stosownie do art. 115 ust. 1 ustawy o VAT, rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Zgodnie natomiast z art. 116 ustawy o VAT, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1)nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2)zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;

3)w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

W opisanym przez Spółkę we wniosku o interpretację zdarzeniu przyszłym poza wątpliwościami jest spełnienie warunków opisanych w pkt 1 i 2 powyżej, czyli:

-nabycie przez Spółkę produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną (i nie zwolnioną z podatku) realizowaną przez Spółkę,

-zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpi na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem.

Natomiast, odczytując literalnie brzmienie pkt 3 można potencjalnie postawić tezę, iż warunkiem możliwości zwiększenia podatku naliczonego jest podanie w dokumencie stwierdzającym zapłatę za nabywany towar zarówno numeru, jak i daty wystawienia faktury.

W ocenie Spółki, przedmiotowego przepisu nie można jednak odczytywać bez uwzględnienia celu, w jakim został ustanowiony, a którym jest niewątpliwie umożliwienie powiązania określonej płatności z konkretną fakturą i transakcją, której płatność dotyczy.

W przypadku Spółki powiązanie takie będzie możliwe także w przypadku, gdy polecenie przelewu na rzecz konkretnego dostawcy – rolnika ryczałtowego, będzie zawierało numer faktury, a nie będzie zawierało daty wystawienia faktury. Co oczywiste, system finansowo -księgowy, w którym generowane są faktury wystawiane przez Spółkę, zakłada nadanie unikalnego numeru każdej wystawianej fakturze VAT RR, a zatem nawet bez wskazania daty wystawienia danej faktury jest możliwe, niebudzące wątpliwości, powiązanie płatności realizowanej na rzecz konkretnego dostawcy z konkretną transakcją udokumentowaną konkretną fakturą VAT RR. W ten sposób zapewniony zostanie cel wprowadzenia przedmiotowych przepisów.

Warto nadmienić, że przelewy dokumentujące transakcje inne niż zakupy od rolników ryczałtowych zawierają w treści opisu głównie numer dokumentu, który tę transakcję dokumentuje, co pozwala na jasne powiązanie przelewu z dokonaną transakcją.

Wnioskodawca wskazuje, iż konieczność zastosowania w tym przypadku wykładni celowościowej, nie poprzestając wyłącznie na wykładni gramatycznej, wynika przykładowo z wyroku NSA z 7 kwietnia 2009 r., sygn. akt I FSK 281/08, w którym Sąd wskazał: „Odnosząc te spostrzeżenia do rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, że stanowisko strony wnoszącej skargę kasacyjną (jak i orzecznictwo sądów administracyjnych powołane w skardze kasacyjnej) odwołuje się tylko i wyłącznie do wyników wykładni gramatycznej, pomijając całkowicie wyniki wykładni celowościowej, której znaczenie zdecydowanie wzrosło w związku z przystąpieniem Polski do UE. (…)

Z drugiej strony należy mieć na uwadze to, że celem tej regulacji było powiązanie zapłaty dokonywanej przez podatnika VAT na rachunek rolnika ryczałtowego z konkretną transakcją zakupu produktów rolnych. Dla osiągnięcia tego celu wprowadzono wymóg, by w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty zostały podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej zakup produktów rolnych. W kontekście powyższych uwag należy stwierdzić, że jeśli w danym stanie faktycznym można przyporządkować każdy dokonany przelew na rzecz rolnika ryczałtowego do konkretnej transakcji zakupu (jak to miało miejsce w niniejszej sprawie), to brak spełnienia wymogu wskazania w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty podania daty wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych, należy uznać za nadmierny formalizm ustawodawcy”.

Podobne stanowisko prezentowane jest także przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacji indywidualnej z 15 listopada 2023 r. sygn. 0112-KDIL3.4012. 579.2023.1.EW wskazał:

„Należy mieć na uwadze to, że celem tej regulacji było powiązanie zapłaty dokonywanej przez podatnika VAT na rachunek rolnika ryczałtowego z konkretną transakcją zakupu produktów rolnych. (…)

Numer faktury jest daną charakterystyczną, która wskazuje jasno dokument, na podstawie którego została uregulowana płatność. Jeśli w tytule przelewu nie znalazły się dane faktury, można jeszcze zachować prawo od odliczenia, o ile na fakturze zostanie zamieszczona adnotacja, zawierająca dane identyfikacyjne potwierdzenia przelewu (wpłaty).

Z opisu sprawy wynika, że na dokumentach potwierdzających dokonanie zapłaty za produkty rolne podany jest numer faktury VAT RR potwierdzającej nabycie tych produktów, brak jest jednak daty wystawienia tej faktury. Nie ma jednak problemu z powiązaniem faktury z przelewem jej dotyczącym. Powiązanie faktury z przelewem umożliwiają też pozostałe informacje widniejące w obu dokumentach – dane sprzedawcy i kwota należności.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności, gdzie – jak Pan wskazał – w tytule przelewu wpisywany jest numer faktury VAT RR, to należy stwierdzić, że w opisanym stanie faktycznym można przyporządkować każdy dokonany przelew na rzecz rolnika ryczałtowego do konkretnej transakcji zakupu. Zatem brak spełnienia wymogu podania daty faktury VAT RR nie pozbawia Pana prawa do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku”.

Podsumowując, zarówno z orzecznictwa NSA, jak i z podejścia prezentowanego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wynika, że brak w opisie dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty należności za produkty rolne (w opisie potwierdzenia przelewu) daty wystawienia faktury nie może być przesłanką do uznania braku prawa podatnika do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w sytuacji, gdy z pozostałych elementów takiego dokumentu można w sposób niebudzący wątpliwości powiązać płatność z konkretną transakcją wykonaną na rzecz rolnika ryczałtowego.

A zatem, w ocenie Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym w sytuacji, gdy w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne na rzecz konkretnego rolnika ryczałtowego zostanie podany numer faktury VAT RR potwierdzającej nabycie tych produktów, natomiast nie zostanie podana data faktury, to zryczałtowany zwrot podatku rolnikowi ryczałtowemu zwiększa u Spółki kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwowe wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z dyspozycją art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Natomiast według art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

W odniesieniu do nabywanych produktów lub usług rolnych od rolnika ryczałtowego, należy powołać przepisy art. 115 – 116 ustawy, które określają szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych, w tym zasady nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług produktów rolnych od rolnika ryczałtowego.

W myśl art. 115 ust. 1 ustawy:

Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Na mocy art. 116 ust. 1 ustawy:

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Zgodnie z art. 116 ust. 2 ustawy:

Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:

1)imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2)numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;

3)(uchylony);

4)datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;

5)nazwy nabytych produktów rolnych;

6)jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;

7)cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

8)wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

9)stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;

10)kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;

11)wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;

12)kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;

13)czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Stosownie do art. 116 ust. 3 ustawy:

Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług”.

W myśl art. 116 ust. 4 ustawy:

W przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy.

Na podstawie art. 116 ust. 4a ustawy:

Oświadczenie określone w ust. 4 może być wystawiane, podpisywane i przesyłane w formie elektronicznej. W tym przypadku zamiast czytelnym podpisem składającego oświadczenie w formie elektronicznej, określonym w ust. 4, dokument powinien być opatrzony przez składającego oświadczenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie nabywcy oryginału oświadczenia rozumie się jego przesłanie w formie elektronicznej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami faktura VAT RR nie jest wystawiana przez sprzedawcę, lecz przez nabywcę. Podatnik podatku od towarów i usług nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą zakup tych produktów. Oryginał faktury przekazywany jest sprzedawcy, czyli rolnikowi ryczałtowemu. Należy również podkreślić, iż celem faktury oraz dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty jest w tym przypadku przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego, a dodatkowo – dla nabywcy produktów rolnych – potwierdzenie prawa do powiększenia kwoty podatku naliczonego uprawniającej do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak stanowi przepis art. 116 ust. 6 ustawy:

Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1)nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2)zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;

3)w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Celem regulacji zawartej w powyższym przepisie jest powiązanie zapłaty dokonywanej przez podatnika z konkretną transakcją zakupu produktów rolnych oraz określenie warunków, na jakich podatnik może zrealizować prawo do odliczenia.

Stosownie do art. 116 ust. 7 ustawy:

Za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

W myśl art. 116 ust. 8 ustawy:

Warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych.

Według art. 116 ust. 9 ustawy:

Przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem że:

1)zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty;

2)raty i pożyczki wynikają z umów sporządzonych na piśmie.

Jak wynika z przywołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług cechą szczególną dokumentowania transakcji zawieranych z rolnikiem ryczałtowym jest to, że fakturę z tytułu sprzedaży produktów rolnych przez rolnika ryczałtowego wystawia nie rolnik (sprzedawca), lecz nabywca będący podatkiem podatku od towarów i usług. Jeżeli zatem podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywa produkty rolne, bądź usługi rolnicze od rolnika ryczałtowego, to zgodnie z art. 116 ustawy o podatku od towarów i usług, zobowiązany jest do zastosowania się do wskazanego w tym przepisie sposobu postępowania.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, którego głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt (PKD 46.21.Z). Spółka nabywa produkty rolne m.in. od sprzedawców będących rolnikami ryczałtowymi w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy. Nabyte od dostawców towary są wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i nie zwolnionych z tego podatku. Spółka wystawia faktury VAT RR, zgodnie z wymaganiami wynikającymi z art. 116 ust. 2 ustawy. Funkcjonujący w Spółce system finansowo-księgowy w sposób automatyczny generuje polecenia przelewu płatności z tytułu faktur VAT RR. Wygenerowane polecenia przelewu są następnie automatycznie zaciągane do banku. W treści opisu polecenia przelewu system zamieszcza numer wystawionej faktury VAT RR, której dotyczy płatność, natomiast nie zamieszcza w opisie polecenia przelewu daty wystawienia takiej faktury. W konsekwencji personel Spółki w ramach odrębnego procesu „ręcznie” edytuje w systemie bankowym treść poleceń przelewu i dopisuje obok numeru faktury datę jej wystawienia. Ze względu na dużą ilość faktur RR i konieczność odrębnego edytowania treści przelewu poprzez „ręczne” dopisywanie daty wystawienia faktury RR, Spółka planuje zrezygnować z „ręcznego” umieszczania daty faktury w przelewach za nabyte towary dokumentowane fakturami RR.

W efekcie w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne na rzecz konkretnego rolnika ryczałtowego będzie podawany, poza danymi odnoszącymi się do odbiorcy płatności, wyłącznie numer faktury potwierdzającej nabycie tych produktów, natomiast data wystawienia faktury nie zostanie podana. System finansowo-księgowy, w którym generowane są faktury wystawiane przez Spółkę zakłada nadanie unikalnego numeru każdej wystawianej fakturze VAT RR, a zatem nawet bez wskazania na poleceniu przelewu daty wystawienia danej faktury jest możliwe, niebudzące wątpliwości, powiązanie płatności realizowanej na rzecz konkretnego dostawcy z konkretną transakcją udokumentowaną konkretną fakturą VAT RR.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy, Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy w przypadku wpisania w tytule przelewu jedynie numeru faktury VAT RR bez podania daty faktury VAT RR mają Państwo prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku wykazanego w fakturze VAT RR.

Dane konieczne na „Fakturze VAT RR” określone zostały w powołanym wyżej art. 116 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Stosownie do powołanego wyżej art. 116 ust. 7 ustawy, za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

Celem regulacji zawartej w powyższym przepisie jest powiązanie zapłaty dokonywanej przez podatnika z konkretną transakcją zakupu produktów rolnych. Dla osiągnięcia tego celu wprowadzono wymóg, aby w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty zostały podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej zakup produktów rolnych.

Należy również podkreślić, że celem faktury oraz dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty jest w tym przypadku przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego, a dodatkowo – dla nabywcy produktów rolnych – potwierdzenie prawa do powiększenia kwoty podatku naliczonego uprawniającej do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle cytowanego wyżej art. 116 ust. 6 pkt 3 ustawy, w tytule przelewu powinien znajdować się numer i data wystawienia właściwej dla zakupu faktury VAT RR.

Należy mieć na uwadze to, że celem tej regulacji było powiązanie zapłaty dokonywanej przez podatnika VAT na rachunek rolnika ryczałtowego z konkretną transakcją zakupu produktów rolnych. Dla osiągnięcia tego celu wprowadzono wymóg, by w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty zostały podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej zakup produktów rolnych.

Numer faktury jest daną charakterystyczną, która wskazuje jasno dokument, na podstawie którego została uregulowana płatność. Jeśli w tytule przelewu nie znalazły się dane faktury, można jeszcze zachować prawo od odliczenia, o ile na fakturze zostanie zamieszczona adnotacja, zawierająca dane identyfikacyjne potwierdzenia przelewu (wpłaty).

Z opisu sprawy wynika, że na dokumentach potwierdzających dokonanie zapłaty za produkty rolne podany jest numer faktury VAT RR potwierdzającej nabycie tych produktów, brak jest jednak daty wystawienia tej faktury. Wskazali Państwo, że nawet bez podania na poleceniu przelewu daty wystawienia faktury VAT RR jest możliwe, niebudzące wątpliwości, powiązanie płatności realizowanej na rzecz danego dostawcy z określoną transakcją udokumentowaną konkretną fakturą VAT RR.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności, gdzie – jak Państwo wskazali – w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne na rzecz konkretnego rolnika ryczałtowego zostanie podany numer faktury, należy stwierdzić, że w opisanym zdarzeniu przyszłym można przyporządkować każdy dokonany przelew na rzecz rolnika ryczałtowego do konkretnej transakcji zakupu. Zatem brak spełnienia wymogu podania daty faktury VAT RR nie pozbawia Państwa prawa do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku.

Podsumowując, zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku rolnikowi ryczałtowemu zwiększa u Spółki kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy w sytuacji, gdy w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne na rzecz konkretnego rolnika ryczałtowego zostanie podany numer faktury potwierdzającej nabycie tych produktów, natomiast nie zostanie podana jej data.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00