Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [28 z 484]

Interpretacja indywidualna z dnia 1 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.384.2024.2.KB

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.19.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 września 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od (...) 2021 r. Podatek dochodowy rozlicza Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Do dnia 31 marca 2024 r. przeważającym przedmiotem Pana działalności były usługi zakwalifikowane w PKD 68.31.Z i w ramach podstawowej działalności wykonywał Pan usługi zakwalifikowane pod kodem PKWiU 68.31.15.0. W tym okresie miał Pan zawartą umowę ze zleceniodawcą – Spółką Akcyjną zajmującą się budową powierzchni magazynowych oraz ich wynajmem (dalej „Spółka”). Na podstawie tej umowy wykonywał Pan następujące czynności:

1.Selekcja i weryfikacja potencjalnych lokalizacji pod centra logistyczno-produkcyjne zgodnie z aktualną strategią i wytycznymi Spółki.

2.Negocjowanie dla Spółki możliwie najkorzystniejszych warunków zakupu gruntów.

3.Prowadzenie negocjacji finansowych i merytorycznych umów przedwstępnych i umów sprzedaży, w tym przekazanie właścicielowi projektu umowy. W przypadku żądania zmian do projektu umowy koordynował Pan zmiany z biurem prawnym zatrudnionym przez Spółkę. Nie mógł Pan samodzielnie zlecać usług prawnych w imieniu Spółki lub zatwierdzać propozycji zmian do umowy bez zgody Spółki lub jej doradcy prawnego. Umowy z właścicielami zawiera wyłącznie prawnie umocowany przedstawiciel Spółki.

4.Opracowanie ofert zakupu i listów intencyjnych.

5.Współpraca z zespołem konsultantów działu technicznego, prawnego, sprzedaży i marketingu.

6.Porównanie projektów konkurencyjnych i ich cen (jeżeli są dostępne).

Dochód z tytułu wykonywania powyższych czynności rozliczał Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%, zgodnie z kodem PKWiU 68.31.15.0.

Od 1 kwietnia 2024 r. przeważającym przedmiotem Pana działalności są usługi zakwalifikowane w PKD 74.90.Z. Wykonuje Pan również działalność zakwalifikowaną w PKD 68.31.Z. W ramach podstawowej działalności wykonuje Pan czynności zakwalifikowane pod kodem PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. W związku ze zmianą zakresu świadczonych usług zawarł Pan ze Spółką aneks do umowy z 7 marca 2024 r., który wszedł w życie z dniem 1 kwietnia 2024 r.

Zgodnie z umową od 1 kwietnia 2024 r. świadczy Pan za wynagrodzeniem usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działań, w tym prowadzenia rozmów handlowych prowadzących do zawarcia umów zakupu gruntów inwestycyjnych, doradztwo techniczne obejmujące koordynowanie procesu inwestycyjnego. Do Pana obowiązków należy:

(...)

Dodatkowo z tytułu usług świadczonych przez Pana w punktach od 1 do 3 – na podstawie zawartej umowy – przysługuje Panu jedynie wynagrodzenie prowizyjne, tj. prowizja od umowy zakupu gruntu zawartej przez Spółkę lub spółkę z grupy kapitałowej Spółki, która została zawarta za pośrednictwem i przy Pana czynnym udziale. Wynagrodzenie za usługi świadczone w pkt od 1 do 3 kwalifikują się pod kod PKWiU 68.31.15.0 i rozlicza je Pan wg stawki 15%.

Poza wynagrodzeniem prowizyjnym, o którym mowa powyżej, przysługuje Panu miesięczne ryczałtowe wynagrodzenie za usługi określone w pkt od 4 do 12, które są sklasyfikowane pod kodem PKD 74.90.Z. Dochód z tytułu wykonywania powyższych czynności rozlicza Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% zgodnie z kodem PKWiU 74.90.19.0.

Nie jest Pan upoważniony do zawierania w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy umów z osobami trzecimi ani do przyjmowania w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy płatności lub innych świadczeń. W ramach działalności wystawia Pan fakturę Zleceniodawcy.

Ponadto z innymi podmiotami – niepowiązanymi z powyższą Spółką – świadczy Pan usługi pośrednictwa sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę niemieszkalną – kod PKWiU 68.31.15.0, którą rozlicza Pan wg stawki 15%.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyskuje Pan dochodów podlegających opodatkowaniu z innych źródeł niż działalność gospodarcza. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja miałaby miejsce.

Pana zleceniodawcą, u którego realizuje Pan działalność wg kodu 74.90.19.0 jest Spółka, w której nie pełni ani nigdy nie pełnił Pan żadnej funkcji, nie był i nie jest Pan wspólnikiem ani członkiem zarządu.

Oświadczenie do naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan w wymaganym terminie ze skutkiem od 1 stycznia 2022 r.

Uzupełnienie

Doprecyzował Pan, jakie dokładnie czynności wykonuje w ramach świadczonych usług, które wskazał Pan w opisie sprawy:

1.Selekcja i weryfikacja potencjalnych lokalizacji pod centra logistyczno-produkcyjne zgodnie z aktualną strategią i wytycznymi Spółki.

(...)

2.Negocjowanie dla Spółki możliwie najkorzystniejszych warunków zakupu gruntu.

(...)

3.Prowadzenie negocjacji finansowych i merytorycznych umów przedwstępnych i umów sprzedaży w tym przekazywanie właścicielowi projektu umowy. W przypadku żądania zmiany do projektu umowy doradca będzie koordynował zmiany z biurem prawnym zatrudnionym przez Spółkę. Doradca nie może samodzielnie zlecać usług prawnych w imieniu Spółki lub zatwierdzać propozycji zmian do umowy bez zgody Spółki lub doradcy prawnego. Umowy z właścicielami zawiera wyłącznie prawnie umocowany przedstawiciel Spółki.

(...)

4.Opracowanie ofert zakupu i listów intencyjnych.

(...)

5.Współpraca z zespołem konsultantów działu technicznego, prawnego, sprzedaży i marketingu.

(...)

6.Reprezentowanie i utrzymanie kontaktów w imieniu spółki z organami administracji, w szczególności z władzami lokalnymi, klientami, instytucjami.

(...)

7.Sporządzanie okresowych raportów na żądanie Spółki z dokonanych czynności.

(...)

8.Doradztwo w zakresie procesu inwestycyjnego z uwzględnieniem procesu, czasu, kosztów i metodyki.

(...).

9.Doradztwo i opracowywanie harmonogramów procesów inwestycyjnych dla Spółki.

(...)

10.Koordynowanie zespołów projektowych.

(...)

11.Koordynowanie międzybranżowe przy tworzeniu budżetów.

(...)

12.Porównywanie projektów konkurencji i ich cen.

(...)

Wyjaśnił Pan, że oferty zakupu i listy intencyjne dotyczą nieruchomości gruntowych, które Spółka zamierza zakupić. Opracowywane są w celu złożenia ich do właściciela nieruchomości i potwierdzenia przez Spółkę woli zakupu nieruchomości na określonych warunkach. Oferty i listy intencyjne są opracowywane przez Pana również w zakresie współpracy z biurami projektowymi lub firmami doradczymi.

Doprecyzował Pan, że współpraca z zespołem konsultantów działu technicznego, prawnego, sprzedaży i marketingu jest związana z prowadzeniem procesu inwestycyjnego na nieruchomościach, których Spółka zainteresowana jest zakupem. Dotyczy to zawieranych umów (np. porozumień drogowych określających warunki zapewnienia dojazdu do nieruchomości, umów przyłączeniowych do sieci), prowadzonych postępowań administracyjnych (np. uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji na nieruchomości, decyzji podziałowej nieruchomości, decyzji ze zgodą na lokalizację zjazdu, uzyskania warunków technicznych, decyzji na wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej lub leśnej, decyzji o warunkach zabudowy), uzyskiwanie informacji na temat aktualnych stawek czynszu najmu na powierzchnie magazynowe.

Wskazał Pan, że reprezentowanie i utrzymywanie kontaktów w imieniu spółki jest ściśle związane z prowadzonym procesem inwestycyjnym, tj. prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi, prowadzonymi uzgodnieniami z właścicielami nieruchomości, korzystaniem z usług firm doradczych w zakresie nieruchomości, zlecania usług do biur projektowych, geodetów lub firm doradczych oraz kontrolą wykonania przez nich zleceń, monitorowaniem terminowości, analizą poprawności wykonanych czynności.

Sporządza Pan zestawienia i raporty z prowadzonych projektów w zakresie procesów inwestycyjnych, tj. uzyskiwanych decyzji i aktualnych postępowań, aktualizuje harmonogramy procesu inwestycyjnego. Prace te służą do bieżącego monitorowania projektów przez Spółkę, w szczególności informacje te niezbędne są do aktualizowania harmonogramów dla poszczególnych projektów oraz ewentualnych zmian w decyzjach biznesowych Spółki co do prowadzonych procesów inwestycyjnych.

Ponadto wskazał Pan, że procesy inwestycyjne dotyczą budowy na nieruchomościach gruntowych obiektów magazynowo-logistyczno-produkcyjnych, które są przeznaczane później przez Spółkę do wynajmu. Doradztwo to polega na ocenie możliwości przeprowadzenia procesu budowlanego na nieruchomości, wskazania ryzyka, określeniu właściwych postępowań administracyjnych w celu uzyskania zgód zgodnych z obowiązującymi przepisami, określeniu harmonogramu tych czynności oraz wskazaniu orientacyjnych kosztów związanych z realizacją inwestycji.

Wyjaśnił Pan, że zespół projektowy to trzyosobowy zespół zatrudniony przez Spółkę, którym Pan zarządza, tj. deleguje poszczególne obowiązki, kontroluje wykonywaną prace, określa priorytety zadań i rozlicza z efektów pracy. Dodatkowo, poza tym zespołem koordynuje Pan pracą zespołów projektowych, którym są zlecane określone czynności, są to np. biura projektowe, które opracowują dokumentację techniczną, firmy doradcze, które opracowują raporty środowiskowe i techniczne nieruchomości, geodeci, którzy opracowują dokumentację geodezyjną. Koordynacja polega na zlecaniu poszczególnych czynności, monitorowaniu postępów realizacji tych czynności oraz rozliczania z czasu i jakości ich realizacji.

Tworzone budżety dotyczą realizacji na nieruchomościach centrów magazynowo-logistyczno-produkcyjnych przez Spółkę, które następnie przeznaczane są na wynajem.

Projekty konkurencyjne to projekty polegające na budowie obiektów magazynowo-logistyczno-produkcyjnych przez inne podmioty w bliskiej odległości do lokalizacji, w których Spółka planuje realizację swoich inwestycji. Porównania tych projektów dokonuje Pan w celu oceny atrakcyjności rynkowej planowanej przez Spółkę inwestycji.

Wyjaśniając, jakie okoliczności spowodowały zmianę klasyfikacji PKWiU 68.31.15.0 „Usługi pośrednictwa sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę niemieszkalną” dla czynności wskazanych w opisie sprawy w pkt 4, 5, 6, które wykonywał Pan na podstawie zawartej umowy ze zleceniodawcą do 31 marca 2024 r. oraz czy te czynności są tożsame ze świadczonymi przed zawarciem aneksu do umowy, czy są to inne czynności, wskazał Pan, że zmiana klasyfikacji została spowodowana zmianą zakresu obowiązków, która wynika z zawartego aneksu. W wyniku tych zmian zakres wykonywanych czynności został rozszerzony o doradztwo techniczne związane z procesem inwestycyjnym, co zostało ujęte w pkt 4-12. Czynności, które opisane są w pkt 4, 5, 12 po 31 marca 2024 r. są przez Pana wykonywane w dużo szerszym zakresie. Przed 31 marca 2024 r. nie miał Pan przypisanego zespołu projektowego, zaś po 31 marca 2024 r. zarządza trzyosobowym zespołem projektowym oraz koordynuje pracą biur projektowych. Opracowywanie ofert zakupu i listów intencyjnych do 31 marca 2024 r. dotyczyło wyłącznie zakupu nieruchomości, zaś po 31 marca 2024 r. zostało rozszerzone o oferty i listy intencyjne na współpracę z biurami projektowymi lub firmami doradczymi. Porównywanie projektów konkurencyjnych i ich cen określone w pkt 12 jest tożsame z czynnościami określonymi w pkt 6 przed 31 marca 2024 r.

Wyjaśniając, czy czynności wymienione w opisie sprawy w pkt. 4-12, które wykonuje Pan na podstawie aneksu do umowy od 1 kwietnia 2024 r. wykonuje Pan przed zawarciem czy po zawarciu umowy zakupu gruntu zawartej przez Spółę lub spółkę z grupy kapitałowej spółki, która została zawarta za pośrednictwem i przy czynnym Pana udziale, wskazał Pan, że część tych czynności wykonywanych jest przed zakupem gruntu przez Spółkę lub spółkę z jej grupy kapitałowej. To, kiedy następuje zakup gruntu jest kwestią indywidualną i Spółka podejmuje tą decyzję oddzielnie w stosunku do każdego z projektu. W niektórych przypadkach nieruchomość kupowana jest po decyzji środowiskowej, czasami jest to w trakcie postępowania o uzyskanie tej decyzji. Niektóre nieruchomości są kupowane po zawarciu porozumienia drogowego, a czasami czynności te są wykonywane po zakupie. Kwestia zakupu nieruchomości jest decyzją biznesową spółki i wynika z oceny możliwości inwestycyjnych oraz ryzyka.

Wskazał Pan również, że niektóre czynności opisane w pkt 4-12, takie jak prowadzone postępowania administracyjne mają wpływ na treść umów zakupu gruntów inwestycyjnych. Często umowy te muszą określać warunki, które muszą się spełnić, aby można było dokonać zakupu takich nieruchomości, warunki te są ściśle związane z procesem inwestycyjnym i z uwarunkowaniami prawnymi.

W odniesieniu do umowy, na podstawie której świadczy Pan usługi wskazał Pan, że usługi zostały w umowie określone jako „usługi w zakresie prowadzenia działań, w tym prowadzenia rozmów handlowych prowadzących do zawarcia umów zakupu gruntów inwestycyjnych, doradztwo techniczne obejmujące koordynowanie procesu inwestycyjnego”.

Wynagrodzenie w tej umowie określone jest w taki sposób, że z tytułu doradztwa technicznego obejmującego koordynowanie procesu inwestycyjnego, tj. w zakresie obowiązków określonych w pkt 4-12 Spółka płaci Panu miesięczne ryczałtowe wynagrodzenie. Za czynności opisane w pkt 1-3 zgodnie z umową przysługuje Panu wynagrodzenie prowizyjne, tj. prowizja od umowy zakupu gruntu.

W przypadku wynagrodzenia za doradztwo techniczne nazwa na fakturze to: „usługi zgodnie z Umową z dnia 29.08.2023 r.”

W przypadku wynagrodzenia prowizyjnego nazwa na fakturze to np. „pośrednictwo za doprowadzenie do podpisania umowy przedwstępnej w (...)”. Wynagrodzenia za te usługi dokumentowane są odrębnymi fakturami.

W ramach jednej umowy świadczy Pan kilka różnych usług odrębnie klasyfikowanych, tak jak zostało to opisane we wniosku. W ramach tej umowy świadczy Pan usługi doradztwa technicznego (PKD 74.90.Z) oraz usługi pośrednictwa (PKD 68.31.Z). Przedmiotem umowy są dwie usługi.

Usługi te są sklasyfikowane jako: PKWiU 68.31.15.0 oraz PKWiU 74.90.19.0.

Potwierdził Pan, że prowadził/prowadzi ewidencję, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Pytanie

Czy działalność opisana we wniosku, którą prowadzi Pan pod kodem PKD 74.90.Z i kodem PKWiU 74.90.19.0 może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – stawką 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, jest Pan uprawniony do opodatkowania przychodów z działalności polegającej na:

opracowaniu ofert zakupu i listów intencyjnych;

współpracy z zespołem konsultantów działu technicznego, prawnego, sprzedaży i marketingu;

reprezentowaniu i utrzymywaniu kontaktów w imieniu Spółki z organami administracji w szczególności z władzami lokalnymi, klientami, instytucjami;

sporządzaniu okresowych raportów na żądanie Spółki z dokonanych czynności;

doradztwie w zakresie procesu inwestycyjnego z uwzględnieniem procesu, czasu, kosztów i metodyki;

doradztwie i opracowywaniu harmonogramów procesów inwestycyjnych dla Spółki;

koordynacji zespołów projektowych;

koordynowaniu międzybranżowe przy tworzeniu budżetów;

porównaniu projektów konkurencyjnych i ich cen (jeżeli są dostępne);

– zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zastosowania stawki 8,5%.

W Pana ocenie działalność, którą Pan prowadzi uwzględniona jest pod kodem PKD 74.90.Z i może być opodatkowana ryczałtem ze stawką 8,5%, ponieważ „PKWiU 74.90.Z” nie jest wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 r. z późn. zm. dalej zwanej: UZP).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – w związku ze zmianą zakresu świadczonych usług – zawarł Pan ze Spółką aneks do umowy z 7 marca 2024 r., który wszedł w życie z dniem 1 kwietnia 2024 r., zgodnie z którym do Pana obowiązków należy:

1.Selekcja i weryfikacja potencjalnych lokalizacji pod centra logistyczno-produkcyjne zgodnie z aktualną strategią i wytycznymi Spółki.

2.Negocjowanie dla Spółki możliwie najkorzystniejszych warunków zakupu gruntów.

3.Prowadzenie negocjacji finansowych i merytorycznych umów przedwstępnych i umów sprzedaży, w tym przekazanie właścicielowi projektu umowy. W przypadku żądania zmian do projektu umowy będzie Pan koordynował zmiany z biurem prawnym zatrudnionym przez Spółkę. Nie może Pan samodzielnie zlecać usług prawnych w imieniu Spółki lub zatwierdzać propozycji zmian do umowy bez zgody Spółki lub jej doradcy prawnego. Umowy z właścicielami zawiera wyłącznie prawnie umocowany przedstawiciel Spółki.

4.Opracowanie ofert zakupu i listów intencyjnych.

5.Współpraca z zespołem konsultantów działu technicznego, prawnego, sprzedaży i marketingu.

6.Reprezentowanie i utrzymywanie kontaktów w imieniu Spółki z organami administracji w szczególności z władzami lokalnymi, klientami, instytucjami.

7.Sporządzanie okresowych raportów na żądanie Spółki z dokonanych czynności.

8.Doradztwo w zakresie procesu inwestycyjnego z uwzględnieniem procesu, czasu, kosztów i metodyki.

9.Doradztwo i opracowywanie harmonogramów procesów inwestycyjnych dla Spółki.

10.Koordynację zespołów projektowych;

11.Koordynowanie międzybranżowe przy tworzeniu budżetów.

12.Porównanie projektów konkurencyjnych i ich cen (jeżeli są dostępne).

Usługi opisane w pkt 1-3 mieszczą się w grupowaniu PKWiU 68.31.15.0, natomiast usługi opisane w pkt 4-12 – których dotyczy wniosek – mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Powyższe usługi wykonuje Pan w ramach jednej umowy.

Wynagrodzenie w tej umowie określone jest w taki sposób, że z tytułu doradztwa technicznego obejmującego koordynowanie procesu inwestycyjnego, tj. w zakresie obowiązków określonych w pkt 4-12 Spółka płaci Panu miesięczne ryczałtowe wynagrodzenie. Za czynności opisane w pkt 1-3 zgodnie z umową przysługuje Panu wynagrodzenie prowizyjne, tj. prowizja od umowy zakupu gruntu. Wynagrodzenia za te usługi dokumentowane są odrębnymi fakturami. Prowadził/prowadzi Pan ewidencję, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest wysokość stawki ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie osiąga Pan przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że będzie Pan spełnić warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym, a więc w zakresie ustalenia stawki ryczałtu usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych we wniosku, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Dodatkowo wskazać należy, że przepisy podatkowe nie regulują stosunków cywilnoprawnych (zasad zawierania umów cywilnoprawnych), ani nie mają wpływu na ich treść, w szczególności przyjęty w nich sposób ustalenia należności za poszczególne usługi. Organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęte w nich ustalenia, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 199a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności, a jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej. Natomiast organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej nie ma prawnej możliwości ingerencji w treść tych umów. Z art. 14h Ordynacji podatkowej wynika bowiem, iż powołany przepis nie ma zastosowania w postępowaniu w przedmiocie wydawania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00