Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [100 z 477]

Interpretacja indywidualna z dnia 27 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.210.2024.2.MM

Połączenie transgraniczne spółek nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 września 2024 r. (data wpływu 17 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

… jest luksemburskim rezydentem podatkowym z siedzibą w Luksemburgu. Wnioskodawca podlega w Luksemburgu nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka Przejmująca posiada formę organizacyjną odpowiadającą polskiej spółce akcyjnej, według prawa luksemburskiego określanej jako „société anonyme”. Zgodnie z statutem Spółki Przejmującej siedziba jej zarządu znajduje się w mieście Luksemburg, gdzie też odbywają się regularnie posiedzenia tego organu.

Natomiast spółka X sp. z o.o. jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (dalej: „Spółka” lub „X” lub „Spółka Przejmowana”). X pełni rolę podmiotu holdingowego, który skupia w swych działaniach aktywność finansową skierowaną wobec podmiotów należących do Grupy oraz posiada udziały i akcje w innych spółkach z Grupy.

Obecnie grupa, którą tworzy m.in. Spółka Przejmująca, planuje przeprowadzenie reorganizacji swojej struktury. Celem planowanej reorganizacji jest m.in. uproszczenie struktury grupy, ograniczenie kosztów zarządu, w szczególności kosztów o charakterze administracyjnym oraz otwarcie grupy na możliwość pozyskiwania nowych źródeł finansowania.

Obecnie zarówno działalność operacyjna (produkcyjna oraz handlowa), jak i działalność holdingowa rozproszona jest w ramach struktury grupy i wykonywana przez różne podmioty usytuowane na różnych szczeblach struktury. Model ten jest nieefektywny zarówno z powodu dublujących się funkcji na poziomie różnych podmiotów, jak i powielania stanowisk pracy i nieproduktywnego wykorzystania zasobów ludzkich.

Docelowo w ramach grupy ma zostać wprowadzony przejrzysty model zarządzania i finansowania, w ramach którego na czele Grupy stanie jedna spółka prowadząca działalność holdingowo-finansową. Taka konstrukcja grupy z jednej strony ułatwi realizację funkcji właścicielskich w grupie przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów działalności, z drugiej umożliwi tańsze i bardziej efektywne finansowanie spółek zależnych dzięki obniżeniu kosztów lub/i uelastycznieniu zasad pozyskiwania kapitału obcego (poprzez pozyskiwanie kapitału na poziomie spółki holdingowej).

Elementem planowanej reorganizacji jest połączenie transgraniczne (dalej „Połączenie”) w trybie art. 491 § 11 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18; dalej: KSH) X, obecnie pełniącego rolę podmiotu holdingowego dla segmentu … ze Spółką Przejmującą, która w ramach docelowej struktury grupy będzie pełniła rolę jedynej spółki holdingowej. Co istotne, Spółka Przejmująca nie posiada udziałów w Spółce Przejmowanej.

W skład majątku Spółki Przejmowanej, które zostaną przejęte w drodze Połączenia przez Wnioskodawcę, będą wchodzić m.in. udziały (akcje) w polskich i zagranicznych spółkach operacyjnych oraz wierzytelności z tytułu udzielanych w przeszłości pożyczek oraz obejmowanych obligacji (innych papierów dłużnych).

Przejęcie Spółki przez Spółkę Przejmującą będzie wiązało się z sukcesją uniwersalną praw i obowiązków, co w praktyce oznacza, że przeniesienie obowiązków wynikających z zawartych przez Spółkę umów nie wymaga uzyskania zgody interesariuszy.

Połączenie przeprowadzone zostanie więc z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, natomiast ani głównym, ani jednym z głównych celów Połączenia nie będzie chęć osiągnięcia korzyści podatkowej, uchylanie się ani unikanie od opodatkowania. Głównym celem Połączenia jest zapewnienie przejrzystości w funkcjonowaniu grupy i lepsze zarządzanie grupą. Dla uniknięcia wątpliwości, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że celem uzyskania interpretacji nie jest potwierdzenie czy Połączenie będzie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Po Połączeniu Spółka Przejmująca będzie kontynuowała prowadzenie działalności holdingowej w Luksemburgu. Spółka Przejmująca nie będzie posiadała istotnej formy obecności, np. nie będzie posiadała środków trwałych lub personelu, na terytorium Polski.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszył), w związku z Połączeniem, po stronie Spółki Przejmującej powstanie obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z Połączeniem, po stronie Spółki Przejmującej nie powstanie obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych na gruncie ustawy o PCC.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o PCC, podatkowi podlegają umowy spółki.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o PCC, podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Zgodnie z art. 1a pkt 2 ustawy o PCC, użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza - spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną lub spółkę europejską.

Stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o PCC, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o PCC, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.

W myśl art. 1 ust. 5 ustawy o PCC, umowa spółki oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

1)w przypadku spółki osobowej - siedziba tej spółki;

2)w przypadku spółki kapitałowej:

a)rzeczywisty ośrodek zarządzania albo

b)siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2 powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o PCC, obowiązek podatkowy ciąży przy umowie spółki cywilnej - na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki - na spółce.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy PCC, podstawę opodatkowania stanowi przy umowie spółki: przy przekształceniu lub łączeniu spółek - wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o PCC, stawka podatku wynosi od umowy spółki - 0,5%.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić zatem należy, że w świetle powołanych powyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli efektem przekształcenia lub połączenia spółek będzie zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z:

a)łączeniem spółek kapitałowych,

b)przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,

c)wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

-przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

-udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Powołany przepis wskazuje zatem na przypadki, w których umowy spółki i ich zmiany są wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Spółka Przejmująca połączy się ze Spółką Przejmowaną. Połączenie zostanie przeprowadzone w trybie przewidzianym w art. 5161 § 1. Spółka Przejmująca z dniem połączenia wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej (sukcesja generalna). W wyniku przeprowadzonego Połączenia Spółka Przejmowana zostanie rozwiązana bez przeprowadzenia jej likwidacji. Wszystkie aktywa i pasywa Spółki Przejmowanej zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą w drodze sukcesji uniwersalnej. Spółka Przejmująca wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej.

Odnosząc prezentowane uregulowania prawne do opisanego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Spółka Przejmująca jest spółką z siedzibą w Luksemburgu oraz miejsce, w którym znajduje się rzeczywisty ośrodek zarządzania Spółki Przejmującej jest Luksemburg. Zatem, na mocy art. 1 ust. 5 ustawy o PCC, zmiana umowy Spółki Przejmującej nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Ponadto, nawet gdyby Spółka Przejmująca miała siedzibę lub miejsce rzeczywistego zarządu na terytorium RP, to planowane Połączenie nie podlegałoby i tak opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, ze względu na treść wyłączenia wskazanego w art. 2 pkt 6 pkt a) (winno być: art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o PCC, zgodnie z którym nie podlegają opodatkowaniu zmiany umowy spółki związane z łączeniem się spółek kapitałowych. Spółka Przejmująca ma formę prawną spółki akcyjnej prawa luksemburskiego, natomiast Spółka Przejmowana polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z Połączeniem, po stronie Spółki Przejmującej nie powstanie obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych na gruncie ustawy o PCC.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295):

Podatkowi podlegają umowy spółki.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy:

W przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

W myśl art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Umowa spółki oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się w przypadku spółki kapitałowej:

a)rzeczywisty ośrodek zarządzania albo

b)siedziba tej spółki – jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku spółek kapitałowych opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki jeżeli efektem przekształcenia lub połącznia spółek jest podwyższenie kapitału zakładowego spółki. Jednakże umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej rzeczywisty ośrodek zarządzania tej spółki znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo jej siedziba – jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 1a pkt 3-5 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie:

siedziba spółki oznacza siedzibę spółki określoną w umowie spółki;

rzeczywisty ośrodek zarządzania oznacza miejscowość, w której ma siedzibę organ zarządzający spółki kapitałowej;

państwo członkowskie oznacza państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że w drodze połączenia transgranicznego, zostanie przejęta przez Państwa (Spółkę Przejmującą) polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka Przejmowana). Państwa siedziba oraz siedziba zarządu znajduje się w Luksemburgu i po połączeniu będziecie Państwo kontynuować prowadzenie działalności w Luksemburgu.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że niezależnie od tego czy w wyniku połączenia spółek dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej czy też nie, to planowane połączenie po Państwa stronie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Skoro bowiem Państwa siedziba i rzeczywisty ośrodek zarządzania znajduje się w Luksemburgu, zmiana umowy Spółki Przejmującej, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Tym samym, zbędna jest analiza możliwości zastosowania wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w przywołanym przez Państwa art. 2 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, skoro połączenie poprzez przejęcie przez Państwa majątku Spółki Przejmowanej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych z uwagi na treść art. 1 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00