Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [112 z 387]

Interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.537.2024.3.MK

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 5 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan pismami złożonymi – w odpowiedzi na wezwania – 13 sierpnia 2024 r. oraz 19 sierpnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2021 r. Wnioskodawca kupił nieruchomość położoną w … przy ul. …, w której zameldował się i mieszka od maja 2022 r., na dowód czego może przedłożyć rachunki za wywóz śmieci czy dowód zameldowania.

Jak okazało się po czasie, nieruchomość do tej pory nie ma wykonanego odbioru budowlanego (o czym Wnioskodawca nie został poinformowany w momencie sprzedaży) ze względu na niezgodności z projektem. Wiąże się to z wykonaniem projektu zamiennego budynku, który jest w trakcie przygotowywania przez projektanta. Wnioskodawca spodziewa się, że odbiór budynku nastąpi do września tego roku. Według relacji sąsiadów, budynek został wybudowany w 2014 r. i od tego czasu był zamieszkały przez pierwszego właściciela, będąc w pełni wykończony.

W 2023 r. Wnioskodawca przeprowadził remont - dokonał zmian, które miały na celu zmniejszenie strat cieplnych budynku: dołożone zostało 15 cm wełny na stropie nad poddaszem, do tego na połowie poddasza zostało dołożone dodatkowe ocieplenie oraz został wymieniony piec na gazowy (po zakupie źródłem ogrzewania był piec węglowy). Poniesione inwestycje faktycznie polepszyły parametry przenikalności cieplnej budynku względem tego, co było w projekcie budynku. Częściowo materiały, które jeszcze zostały, będą wykorzystane w niedługim czasie do poprawy termoizolacji w kolejnych pomieszczeniach.

Rozliczając podatek za 2023 r. Wnioskodawca uwzględnił faktury za poniesione materiały w uldze termomodernizacyjnej. Zaczął czytać artykuły, czy słusznie skorzystał z tej ulgi, ale niestety interpretacja nie jest do końca w tym zakresie jasna. Dzwonił także do Krajowej Informacji Skarbowej, lecz tam także nie otrzymał sprecyzowanej informacji.

W objaśnieniach Ministerstwa Finansów z 30 marca 2023 r. w sprawie ulgi termomodernizacyjnej wskazano, że status budynku (każdego, bez względu na to, kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. Przy czym kryterium „oddania budynku do użytkowania” nie przesądza o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej lub o braku takiej możliwości. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie miało miejsca formalne oddanie do użytkowania.

W oparciu o ww. stanowisko Szef KAS obecnie dokonuje z urzędu zmian niekorzystnych interpretacji, czego przykładem jest pismo z 22 czerwca 2023 r., nr DOP3.8222.68.2023.EILK.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej.

Na pytanie Organu o treści: „Czy budynek, w którym dokonał Pan inwestycji termomodernizacyjnych, spełnia/będzie spełniał na dzień dokonania odliczenia definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartą w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), tj. czy jest to budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku?”, Wnioskodawca odpowiedział: tak, jest to budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący, stanowiący samodzielną całość.

Przedsięwzięcie zostało rozpoczęte w czerwcu 2023 r. i zakończone w grudniu 2023 r.

Po wykonaniu przedsięwzięcia zostały resztki materiałów, które zostaną wykorzystane w ciągu 3 lat. Wskazane we wniosku przedsięwzięcie termomodernizacyjne było to autonomiczne działanie.

Na pytanie Organu o treści: „Jakie dokładnie wydatki odliczył Pan w ramach ulgi termomodernizacyjnej?”, Wnioskodawca odpowiedział:

1)zakup pieca gazowego;

2)zakup materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania termomodernizacji, takich jak: wełna mineralna, piany montażowe, profile stalowe.

W kolejnym uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, że jest to kocioł gazowy kondensacyjny wymieniony w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju. Odliczył również inne materiały, które wskazał na następnych stronach jako załącznik nr 2 i nr 3, tj. fakturę na zakup kotła gazowego kondensacyjnego oraz fakturę materiałów budowlanych za wyjątkiem rękawiczek, które są wskazane w tym dokumencie.

Na pytanie Organu o treści: „Czy wydatki, które Pan odliczył zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r.  poz. 2496)?”, Wnioskodawca odpowiedział: tak.

Na pytanie Organu o treści: „Czy wydatki dotyczące przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które Pan poniósł, przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. 2018 r. poz. 2489 ze zm.)?”, Wnioskodawca wskazał: tak.

Na pytanie Organu o treści: „Na czym polega związek poniesionych wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w ww. ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków wraz ze wskazaniem, jaki wpływ ma/będzie miała wskazana we wniosku inwestycja na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego?”, Wnioskodawca wyjaśnił, że poniósł wydatki z tytułu zakupu materiałów budowlanych, które zostały zastosowane aby poprawić efektywność budynku mieszkalnego – zmniejszenie strat ciepła.

Na pytanie Organu o treści: „Czy przeprowadzona inwestycja/inwestycje termomodernizacyjna wpłynie na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego?”, Wnioskodawca odpowiedział: tak.

Na pytanie Organu o treści: „Czy w wyniku przeprowadzonej inwestycji termomodernizacyjnej zmniejszyło się zużycie nośników energii (np. drewno, prąd, gaz) potrzebnych do ogrzania budynku poddanego procesowi termomodernizacji?”, Wnioskodawca odpowiedział: tak.

Na pytanie Organu o treści: „Czy wydatki zostały/zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zostały/zostaną zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie?”, Wnioskodawca wskazał: „Nie. Została mi zwrócona różnica podatku VAT, który odliczyłem korzystając z ulgi termomodernizacyjnej przy rozliczaniu podatku za 2023 r.”.

Na pytanie Organu o treści „Czy wydatki, które Pan poniósł w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostały/zostaną:

-zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

-odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

-uwzględnione przez Pana w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna)?”,

Wnioskodawca odpowiedział, że nie umie precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie. Przy rozliczaniu podatku za 2023 r. skorzystał z ulgi termomodernizacyjnej uwzględniając wartość zakupionych materiałów.

Na pytanie Organu o treści: „Czy kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł (uwzględniając ewentualnie zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przedsięwzięcia termomodernizacyjne w latach ubiegłych)?”, Wnioskodawca odpowiedział: nie przekroczy.

Na pytanie Organu o treści: „Czy wydatki, które Pan poniósł i zamierza odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zostały udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?”, Wnioskodawca wskazał, że: tak.

Na pytanie Organu o treści: „Czy faktura VAT dokumentująca ww. wydatki termomodernizacyjne została wystawiona na Pana imię i nazwisko?”, Wnioskodawca odpowiedział: tak.

Na pytanie Organu o treści: „Jaka jest data na fakturze VAT, dokumentująca dokonanie lub zakończenie dostawy towarów lub wykonania usługi. W przypadku, gdy na fakturze VAT brak jest informacji o dniu sprzedaży należy podać datę wystawienia faktury.”, Wnioskodawca wyjaśnił, że było to kilka faktur VAT. Pierwsza jest datowana na dzień 27 czerwca 2023 r., a ostatnia na dzień 27 grudnia 2023 r.

Na pytanie Organu o treści: „Czy w przypadku pozostawania Pana w związku małżeńskim prosimy wskazać czy wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego Pana i Pana żony (wspólnych środków)?”, Wnioskodawca wskazał, że wydatki zostały ponoszone ze wspólnego konta bankowego, na które wpływa tylko Jego wynagrodzenie. Z uwagi na rozdzielność majątkową z żoną, która trwała do grudnia 2023 r., Wnioskodawca uznaje, że wydatki zostały poniesione z Jego majątku.

Wnioskodawca miał wraz z żoną rozdzielność majątkową do grudnia 2023 r.

Pytanie

Czy mieszkając w domu, który jeszcze nie uzyskał oficjalnego pozwolenia na użytkowanie i dokonując w nim termomodernizacji budynku, Wnioskodawca należycie skorzystał z ulgi z tytułu termomodernizacji budynku i zwrot podatku, który otrzymał jest należny, czy powinien otrzymaną kwotę zwrócić do Urzędu Skarbowego?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na niejasność przepisów, słusznie i należycie skorzystał On z ulgi termomodernizacyjnej podczas rozliczania podatku za 2023 r., za co otrzymał zwrot podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.), użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273):

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie

miało miejsce formalne oddanie do użytkowania.

Zatem przedstawienie przez podatnika wszelkich dowodów, z których będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Z zacytowanych przepisów wynika, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Jak już wyżej podkreślono, warunkiem skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest – przede wszystkim – poniesienie w roku podatkowym przez podatnika, który jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (zakres dyspozycji art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w 2021 r. Wnioskodawca kupił nieruchomość, w której zameldował się i mieszka od maja 2022 r., na dowód czego może przedłożyć rachunki za wywóz śmieci czy dowód zameldowania. Jak okazało się po czasie, nieruchomość do tej pory nie ma wykonanego odbioru budowlanego (o czym Wnioskodawca nie został poinformowany w momencie sprzedaży) ze względu na niezgodności z projektem. Wiąże się to z wykonaniem projektu zamiennego budynku, który jest w trakcie przygotowywania przez projektanta. Wnioskodawca spodziewa się, że odbiór budynku nastąpi do września tego roku. Według relacji sąsiadów, budynek został wybudowany w 2014 r. i od tego czasu był zamieszkały przez pierwszego właściciela, będąc w pełni wykończony. W 2023 r. Wnioskodawca przeprowadził remont - dokonał zmian, które miały na celu zmniejszenie strat cieplnych budynku: dołożone zostało 15 cm wełny na stropie nad poddaszem, do tego na połowie poddasza zostało dołożone dodatkowe ocieplenie oraz został wymieniony piec na gazowy (po zakupie źródłem ogrzewania był piec węglowy). Poniesione inwestycje faktycznie polepszyły parametry przenikalności cieplnej budynku względem tego, co było w projekcie budynku. Częściowo materiały, które jeszcze zostały, będą wykorzystane w niedługim czasie do poprawy termoizolacji w kolejnych pomieszczeniach. Rozliczając podatek za 2023 r. Wnioskodawca uwzględnił faktury za poniesione materiały w uldze termomodernizacyjnej. Wnioskodawca jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej. Wnioskodawca odliczył wydatki w ramach ulgi termomodernizacyjnej na zakup materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania termomodernizacji, takich jak: wełna mineralna, piany montażowe, profile stalowe (również inne materiały wskazane w załączniku do uzupełnienia, za wyjątkiem rękawiczek) oraz kocioł gazowy kondensacyjny wymieniony w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju. Wnioskodawca wskazał, że wydatki dotyczące przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które poniósł, przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Inwestycja wpłynęła na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego. Wydatki, które poniósł w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zostały udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Było kilka faktur VAT, pierwsza jest datowana na dzień 27 czerwca 2023 r., a ostatnia na dzień 27 grudnia 2023 r. Wydatki zostały ponoszone ze wspólnego konta bankowego, na które wpływa tylko wynagrodzenie Wnioskodawcy. Z uwagi na rozdzielność majątkową z żoną, co trwało do grudnia 2023 r., Wnioskodawca uznaje, że wydatki zostały poniesione z Jego majątku.

W rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. określono wydatki, których poniesienie w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym uprawnia do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

W rozporządzeniu tym wymieniono m.in.:

• materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem jako materiały budowlane i urządzenia oraz

• docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów jako usługi.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że w 2023 r. przeprowadził remont - dokonał zmian, które miały na celu zmniejszenie strat cieplnych budynku: dołożone zostało 15 cm wełny na stropie nad poddaszem, do tego na połowie poddasza zostało dołożone dodatkowe ocieplenie oraz został wymieniony piec na gazowy (po zakupie źródłem ogrzewania był piec węglowy). Poniesione inwestycje faktycznie polepszyły parametry przenikalności cieplnej budynku względem tego, co było w projekcie budynku.

Podkreślić należy, że dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.

Należy zaznaczyć, że wydatki na wymianę/budowę dachu nie są ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju, zatem ich brak w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu wyklucza ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.

Natomiast, w świetle powyższego wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) należy uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ww. ustawy.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 1), wskazano „materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem”, a w części 1 w punkcie 3), został wskazany „kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin”. Ponadto w ww. rozporządzeniu, w części 2 w punkcie 5), wskazano „docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów” oraz w punkcie 8) „montaż kotła gazowego kondensacyjnego”.

Zatem należy stwierdzić, że poniesione w 2023 r. udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Pana imię i nazwisko przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, wydatki na:

-zakup i montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

-zakup materiałów budowlanych wykorzystanych do docieplenia przegród budowlanych (z wyłączeniem materiałów służących do budowy/wymiany dachu)

oraz jeśli wydatki te ujęte zostały w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych - mogą zostać przez Pana odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości przysługującego Panu limitu, tj. kwoty 53 000 zł, w zeznaniu rocznym za 2023 r.

Tutejszy Organ zaznacza, że okoliczność czy dany wydatek na termomodernizację budynku może zostać odliczony jako docieplenie przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzących w skład systemów dociepleń lub wykorzystany do zabezpieczenia przed zawilgoceniem w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych - podlega szczegółowej weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem, mając na uwadze treść art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.), tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego w tym zakresie. Wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy, organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Postępowanie dowodowe nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 202a r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00