Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [261 z 623]

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.527.2024.2.JM

Opodatkowanie otrzymanego wynagrodzenia i rozliczenie wspólne małżonków.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 17 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia. Uzupełniła go Pani – na wezwanie – pismem z 22 lipca 2024 r. (data wpływu 22 lipca 2024 r.).

Opis zdarzenia przyszłego

Jako obywatelka Ukrainy przebywa Pani w Polsce od maja 2022 roku. Po przyjeździe do Polski uzyskała Pani status PESEL UKR i przebywała Pani w kraju przez ponad 183 dni w roku podatkowym. W grudniu 2023 r. uzyskała Pani Kartę Pobytu na podstawie zatrudnienia w Polsce. Podczas pobytu w Polsce zawarła Pani umowę o świadczenie usług doradczych bezpośrednio z agendą (…). Od lipca pracuje Pani na podstawie międzynarodowej umowy konsultingowej z (…), gdzie oferuje Pani usługi doradcze. Umowa ta została zawarta z Panią jako osobą fizyczną. Warto wspomnieć, że (…) działa jako międzynarodowa organizacja udzielająca nieodpłatnej pomocy na rzecz programów. Jest Pani aktywnie zaangażowana w realizację jednego z nich. Współpraca ta ma na celu wsparcie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w reagowaniu na potrzeby dzieci w Polsce wynikające z konfliktu zbrojnego w Ukrainie. Pani wynagrodzenie jest bezpośrednio kontraktowane przez agendę ONZ i wypłacane z budżetu (…). Wystawiane przez Panią faktury kierowane są na (…). W maju 2023 r. wystąpiła Pani o indywidualną interpretację dotyczącą skutków podatkowych Pani dochodów (UNP: …). Na podstawie udzielonej interpretacji oraz faktu, że (…) działa jako organizacja non-profit, przyjmuje się, że jako pracownik ww. organizacji jest Pani zwolniona z opodatkowania. Pani mąż jest oficjalnie zatrudniony w polskiej firmie (…). Sumiennie wypełnia swoje obowiązki podatkowe i zgodnie z prawem przysługuje mu zwrot podatku dochodowego. W aktualnym formularzu PIT nie ma jednak opcji wskazania Pani dochodu zwolnionego z podatku jako jego małżonka. Teraz, w kontekście składania PIT-u współmałżonka za rok 2024, nie ma Pani pewności, jak prawidłowo wykazać dochody w przypadku wspólnego rozliczenia.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Ponieważ przebywa Pani w Polsce ponad 183 dni, Pani miejscem rezydencji podatkowej jest Polska.

Przyjechała Pani do Polski w maju 2022 roku uciekając przed wojną i tylko na okres wojny. Planuje Pani wrócić na Ukrainę, jak tylko będzie to wystarczająco bezpieczne.

Zawarła Pani umowę o indywidualne świadczenie usług (…).

(...) jest organizacją międzynarodową udzielającą bezzwrotnej pomocy na realizację Programu, w którym Pani uczestniczy. (...) opiera się całkowicie na dobrowolnych wpłatach od rządów i prywatnych darczyńców.

Program w którym Pani uczestniczy jest finansowany z bezzwrotnej pomocy. (...), w którym jest Pani zatrudniona, opiera się całkowicie na dobrowolnych wpłatach od rządów i prywatnych darczyńców. Zgodnie z (…) otworzył biuro, z siedzibą przy (…) w celu wsparcia działań Rządu Rzeczypospolitej Polskiej („Rząd”) w odpowiedzi na sytuację dzieci w Polsce wynikającą z konfliktu zbrojnego w Ukrainie.

Bezpośrednio realizuje Pani cel Programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, czy też cel ten realizuje (…), który następnie zleca Pani wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego Programem. W ścisłej współpracy ze wszystkimi sektorami/programami zaangażowanymi w realizowanie programów, wspiera Pani (…) w koordynowaniu tworzenia treści i zarządzania zasobami cyfrowymi, dbając o to, by informacje, wiadomości, materiały i inne treści były aktualne, zgodne z prawdą i publikowane na czas, adekwatne do kontekstu i spójne we wszystkich programach.

Ma Pani jedyne źródło dochodów, uzyskuje Pani dochody tylko z zatrudnienia w (…).

Pani i Pani mąż jesteście polskimi rezydentami podatkowymi, ponieważ obecnie Państwa miejscem zamieszkania jest Polska i legalnie tu przebywacie, posiadając kartę pobytu czasowego.

Między Panią i Pani mężem istnieje ustrój wspólności małżeńskiej.

Pani, ani Pani mąż nie podlegali/nie będą podlegać w okresie będącym przedmiotem zapytania opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Pytania

1)Czy Pani dochód powinien być uwzględniony we wspólnym rocznym zeznaniu podatkowym z Pani mężem?

2)Czy biorąc pod uwagę, że Pani dochód jest zwolniony z podatku i nie ma Pani obowiązku jego deklarowania, czy poprawne będzie wskazanie Pani jako osoby bez dochodu?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z polskim prawem podatkowym, jeśli Pani dochód jest zwolniony z podatku i nie ma Pani obowiązku jego deklarowania, Pani dochód nie powinien być uwzględniony we wspólnym rocznym zeznaniu podatkowym z Pani mężem.

Biorąc pod uwagę zwolnienie Pani dochodu z podatku oraz brak obowiązku jego deklarowania, poprawne będzie wskazanie Pani jako osoby bez dochodu we wspólnym rocznym zeznaniu podatkowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z opisu sprawy wynika, że Pani wynagrodzenie otrzymywane z tytułu umowy zawartej z (…) jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ma Pani wątpliwości, czy dochody zwolnione z opodatkowania powinny być wykazane we wspólnym rozliczeniu z małżonkiem.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

W myśl art. 6 ust. 2 powołanej ustawy:

Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pozostający w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej:

1)przez cały rok podatkowy albo

2)od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego – w przypadku gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego

mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot pomniejszających dochód; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.

Stosownie do art. 6 ust. 2a cytowanej ustawy:

Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być wyrażony przez jednego z małżonków. Wyrażenie wniosku przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

Z art. 6 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27, lub osiągnął dochody w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku.

Jak wynika z art. 6 ust. 3a komentowanej ustawy:

Zasady i sposób opodatkowania, o których mowa w ust. 2 i 3, mają zastosowanie również do:

1) małżonków, którzy mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

2) małżonków, z których jeden podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Rzeczypospolitej Polskiej a drugi ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej

jeżeli osiągnęli podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychody w wysokości stanowiącej łącznie co najmniej 75% całkowitego przychodu osiągniętego przez oboje małżonków w danym roku podatkowym i udokumentowali certyfikatem rezydencji miejsce zamieszkania dla celów podatkowych; przepis ust. 8 stosuje się odpowiednio.

Według art. 6 ust. 8 przywołanej ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1) stosuje przepisy:

a) art. 30c lub

b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z ww. regulacji wynika, że z wnioskiem o wspólne opodatkowanie dochodów mogą wystąpić małżonkowie, jeżeli spełnią łącznie, określone w art. 6 ust. 2 i 8 cytowanej ustawy, następujące warunki:

1.są polskimi rezydentami podatkowymi,

2. pozostają w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej:

  • przez cały rok podatkowy albo
  • od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego, w przypadku gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego,

3.nie stosują przepisów o 19% podatku liniowym lub przepisów ustawy o ryczałcie (z wyjątkiem dotyczących najmu prywatnego) w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,

4.nie podlegają opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Ustawodawca wprowadzając uprawnienie polegające na możliwości wspólnego rozliczenia się małżonków, wyraźnie określił więc warunki jakie należy spełnić by móc z niego skorzystać. Spełnienie ww. warunków łącznie powoduje możliwość skorzystania z prawa do łącznego opodatkowania dochodów małżonków.

Z wniosku wynika, że jest Pani obywatelką Ukrainy. Pani i Pani mąż jesteście polskimi rezydentami podatkowymi. Obecnie Państwa miejscem zamieszkania jest Polska i legalnie tu przebywacie, posiadając kartę pobytu czasowego. Między Panią i Pani mężem istnieje ustrój wspólności małżeńskiej. Pani, ani Pani mąż nie podlegali/nie będą podlegać w okresie będącym przedmiotem zapytania opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Pani osiąga jedynie dochód z umowy z (…). Pracuje Pani w Polsce. Pani mąż jest zatrudniony w polskim biurze turystycznym.

Przyjmując za Panią informacje przedstawione we wniosku oraz uzupełnieniu, że Pani i Pani mąż jesteście rezydentami polskimi oraz Pani dochody są zwolnione z podatku dochodowego uznaję, że może Pani wspólnie rozliczyć się z małżonkiem. W zeznaniu tym, nie ma Pani obowiązku wykazywania uzyskanego przez Panią dochodu zwolnionego.

Pani stanowisko jest prawidłowe. 

Dodatkowe informacje

Zaznaczam, że powyższą interpretację oparto na informacjach przedstawionych przez Panią w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i odniesiono się wyłącznie do zadanych przez Panią pytań. Rolą organu interpretacyjnego nie jest ustalanie stanu faktycznego (nie ma uprawnień do przeprowadzania postępowania dowodowego), a informacje niezbędne do wydania interpretacji może przyjmować wyłącznie z przedstawionego przez wnioskodawcę opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania kontrolnego czy podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00