Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [272 z 608]

Interpretacja indywidualna z dnia 27 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.293.2024.1.RST

Sposoby opodatkowania dostawy upominków realizowanej przez Spółkę.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 czerwca 2024 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek z 6 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy sposobu opodatkowania dostawy upominków realizowanej przez Spółkę. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej (...) (dalej: Grupa), prowadzącej działalność w zakresie sprzedaży (...) na rynku europejskim.

Grupa została założona w oparciu o dwudziestopięcioletnie doświadczenie inwestorów z Norwegii, którzy od samego początku swojej kariery zajmowali się żywieniem lub eksploatacją zasobów (...). Grupa dąży do bycia ekspertem na rynku (...). Aby to osiągnąć oferuje najwyższej jakości zdrowe produkty oraz niezwykle wygodny system dostawy - prosto do domu.

Zastosowany model sprzedaży pozwala lepiej dotrzeć bezpośrednio do klientów detalicznych oraz dostosować się do ich indywidualnych potrzeb. (...). Obecnie Wnioskodawca sprzedaje swoje produkty na następujących rynkach: Polska, Węgry, Estonia, Łotwa, Chorwacja, Rumunia, Słowenia. Ponadto, Spółka będąc odpowiedzialna za efektywną sprzedaż na ww. rynkach, opracowuje także założenia dotyczące strategii marketingowej, w tym wybranych metod reklamy, planowania kampanii, dobierania rodzaju akcji promocyjnych do danej grupy docelowej itp.

Z uwagi na stosowany model sprzedaży bezpośredniej, Spółka zatrudnia pracowników, którzy są niezbędni do realizacji celów gospodarczych (dział sprzedaży/ stanowiska call center, dział marketingu i obsługi klientów dział finansów itd.)

Podstawową działalnością Spółki jest sprzedaż (...). W swoim portfolio Wnioskodawca posiada produkty (...).

Spółka prowadzi następującą działalność:

  • produkcja (...) oraz innych (...) przy udziale niezależnej spółki produkcyjnej;
  • sprzedaż i dystrybucja (...) innych (...) nabywanych od norweskiej, niezależnej spółki produkcyjnej;
  • call center i obsługa klienta (w tym telemarketing, funkcje back-office) związane ze sprzedażą i dystrybucją produktów.

W regionie Europy Środkowo-Wschodniej działają trzy aktywne spółki dystrybucyjne (w Polsce, na Węgrzech i na Litwie), które zajmują się sprzedażą różnych (...) Grupy (...). Centralną spółką dystrybucyjną jest Wnioskodawca który posiada spółki w Europie Środkowej i Północnej, na Litwie (...) i na Węgrzech (...). Dystrybucja produktów na rynku polskim, chorwackim, słoweńskim, estońskim, łotewskim, rumuńskim i węgierskim jest prowadzona przez Spółkę.

Sprzedaż i dostawy dokonywane są z Polski (z wyłączeniem Litwy i częściowo Węgier), podatek VAT jest deklarowany za pomocą systemu OSS (jedna deklaracja składana do polskiego Urzędu Skarbowego ze stawkami VAT każdego kraju UE, do którego dostarczane są towary) - płatność VAT w Euro.

Magazynowanie i pakowanie przesyłek do klientów końcowych odbywa się w jednym magazynie w Polsce (dostawca zewnętrzny). Przesyłki dostarczane są do centrów dystrybucyjnych lokalnych operatorów pocztowych/kurierskich (w krajach UE). Realizowane dostawy dla potrzeb VAT mają znamiona wewnątrzwspólnotowej sprzedaży wysyłkowej.

Produkty będące przedmiotem sprzedaży pakowane są w opakowania, a stali klienci otrzymują drobne gadżety jako bezpłatne upominki promocyjne. W celu utrzymania wysokich wyników sprzedaży Spółka przekazuje wraz zamówionym towarem bezpłatne gadżety takie jak:

  • kijki nordic walking;
  • torba sportowa;
  • zegarek;
  • zestaw noży;
  • waga kuchenna;
  • głośnik;
  • blender;
  • czajnik;
  • termometr;
  • drobna biżuteria.

Wartość powyższych upominków co do zasady nie przekracza 20 PLN netto (wówczas Spółka nie dokonuje opodatkowania VAT tego przekazania na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT).

Jeżeli wartość gadżetu przekracza 20 PLN netto, ale jest niższa niż 100 PLN netto Spółka prowadzi ewidencję obdarowanych zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT umożliwiającą identyfikację danych w tym tożsamości i również nie opodatkowuje VAT takich przekazań.

Natomiast w przypadku, gdy wartość prezentu przekracza 100 PLN netto Natural PL odprowadza należny VAT. Prezenty są wysyłane do polskich klientów jak również do klientów z innych krajów członkowskich UE.

Pytanie

Czy dostawa upominków realizowana przez Spółkę powinna być opodatkowana analogicznie jak WSTO tj. w miejscu zakończenia transportu towarów / czyli w kraju odbiorcy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy dostawa upominków powinna być opodatkowana analogicznie jak WSTO tj. w miejscu zakończenia transportu towarów / czyli w kraju odbiorcy.

Uzasadnienie stanowiska

W świetle art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy o VAT miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

1a) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy;

Od 1 lipca 2021 roku wprowadzono zmiany dotyczące rozliczania tzw. sprzedaży wysyłkowej. Obowiązują one nie tylko w Polsce, lecz także w całej Unii Europejskiej. Nowe procedury związane ze sprzedażą wysyłkową ułatwią podatnikom rozliczenia podatku VAT. Definicję WSTO znajdziemy w art. 2 pkt 22a ustawy o VAT. W świetle tej definicji przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość - rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

  • podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  • podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  • podmiotem niebędącym podatnikiem - pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Powyższe nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;
  • towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;
  • suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa powyżej pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.

W przypadku spełnienia wskazanych warunków i zarejestrowania się do OSS, podatnik musi dokonywać rozliczenia dostawy w procedurze OSS (składając jedną deklarację VIU-DO dla wszystkich rynków, na których dokonuje sprzedaży). Spółka stosuje procedurę OSS od 1 stycznia 2023 r.

Z przepisów podatkowych nie wynika natomiast, aby WSTO stanowiły wyłącznie dostawy odpłatne. Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyższego również dostawy nieodpłatne mogą stanowić WSTO i być rozliczane w ramach procedury OSS. Tutaj należy przypomnieć, iż WSTO podlega opodatkowaniu VAT w państwach członkowskich konsumpcji / zgodnie ze stawką podatkową kraju, do którego dostarczany jest towar. Tym samym o tym czy wysłanie do niektórych klientów bezpłatnych prezentów podlega opodatkowaniu, decydują regulacje prawne państw konsumpcji.

Rozwiązania w zakresie wyłączenia od opodatkowania VAT przekazywania prezentów o małej wartości (i próbek), jeżeli następuje na cele związane z działalnością podatnika, stanowią implementację art. 16 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Przy czym wartości te są zróżnicowane w poszczególnych państwach członkowskich.

W Polsce, co do zasady, opodatkowaniu VAT podlega bowiem nieodpłatne przekazanie wszelkich darowizn (towarów), jeżeli przedsiębiorcy przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia przekazywanych towarów. W drodze wyjątku opodatkowaniu VAT nie podlega przekazywanie m.in. prezentów o małej wartości, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Definicja prezentu o małej wartości została zawarta w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka powinna naliczać VAT od przekazywanych prezentów zgodnie z przepisami kraju konsumpcji. Oznacza to, że w Polsce VAT będzie należny w sytuacji przekroczenia wartości 100 PLN za prezent w roku dla jednego podatnika, natomiast VAT w państw członkowskich konsumpcji będzie należny tylko w sytuacji, gdy w tych państwach nieodpłatne dostawy towarów, podlegają opodatkowaniu. W przypadku, gdy towary podlegają opodatkowaniu w państwie konsumpcji będzie je trzeba wykazać w deklaracji VIU-DO.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy:

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 22b ustawy:

przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość - rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a) podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c) podmiotem niebędącym podatnikiem

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W świetle przywołanych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – co do zasady – podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Artykuł 7 ust. 3 ustawy stanowi, że:

przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy:

przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Stosownie do art. 7 ust. 7 ustawy:

przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1.ma na celu promocję tego towaru oraz

2.nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Zatem ustawodawca w art. 7 ust. 3 ustawy wskazał, że jeżeli przekazywane towary stanowią prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, lub próbki zdefiniowane w art. 7 ust. 7 ustawy, a przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, to w tych sytuacjach art. 7 ust. 2 ustawy nie ma zastosowania. Nie jest więc opodatkowane podatkiem od towarów i usług przekazanie odbiorcom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru, nie przekracza 20 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 20,01 zł do 100,00 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych przekazań. Natomiast jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100,00 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 i 1a ustawy:

miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

1.towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;

1a. wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy;

Jednocześnie zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy:

przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2) towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3) suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.

Zgodnie z art. 130a pkt 2 lit. a ustawy (na potrzeby rozdziału 6a):

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które m.in. dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość.

Na podstawie art. 130a pkt 2b lit. a ustawy:

przez państwo członkowskie identyfikacji - rozumie się m.in. państwo członkowskie w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 130a pkt 3 ustawy:

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o procedurze unijnej - rozumie się przez to rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.

W świetle art. art. 130b ust. 1 ustawy:

podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Ww. przepisy wprowadzają procedurę tzw. One Stop Shop (OSS). Procedura ta ma na celu uproszczenie obowiązków w zakresie podatku VAT nałożonych na podatników dokonujących dostaw towarów i świadczących usługi osobom niebędącym podatnikami (konsumentom) na terytorium UE.

Na podstawie ww. procedury podatnicy, nie muszą rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji mogą zadeklarować i zapłacić w jednym państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) za pośrednictwem OSS.

Stosownie do art. 130c ust. 1 – 4 i 5 ustawy:

1. podatnicy zidentyfikowani na potrzeby procedury unijnej są obowiązani składać za pomocą środków komunikacji elektronicznej deklaracje na potrzeby rozliczenia VAT, zwane dalej „deklaracjami VAT”, do właściwego urzędu skarbowego, niezależnie od tego, czy dostawy towarów i świadczenia usług objęte procedurą unijną miały miejsce.

2. deklaracje VAT składa się za okresy kwartalne w terminie do końca miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

3. termin, o którym mowa w ust. 2, upływa również, gdy ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy.

4. deklaracja VAT zawiera:

1) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku;

2) dla każdego państwa członkowskiego konsumpcji, w którym VAT jest należny:

a) całkowitą wartość, pomniejszoną o kwotę VAT, następujących transakcji:

  • wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość,
  • dostawy towarów dokonywanej przez podatnika ułatwiającego takie dostawy zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport tych towarów rozpoczyna się i kończy na terytorium kraju,
  • świadczenia usług,

 b) całkowitą kwotę podatku należnego przypadającą na transakcje, o których mowa w lit. a, wraz z jej podziałem na kwoty odpowiadające poszczególnym stawkom VAT,

c) stawki VAT;

3) kwotę podatku należnego ogółem.

 5. w przypadku gdy poza stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej w państwie członkowskim identyfikacji podatnik świadczący usługi objęte procedurą unijną ma również inne stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej znajdujące się w innym państwie członkowskim, z którego świadczone są te usługi, deklaracja VAT, oprócz informacji, o których mowa w ust. 4, zawiera:

1) całkowitą wartość tych usług, wraz z jej podziałem na państwa członkowskie konsumpcji - dla każdego państwa członkowskiego, w którym podatnik ma stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej,

2) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, a w przypadku jego braku - numer, za pomocą którego ten podatnik jest zidentyfikowany dla celów podatkowych w państwie członkowskim, w którym ma takie miejsce.

Podatnicy zidentyfikowani na potrzeby ww. procedury są obowiązani składać za pomocą środków komunikacji elektronicznej kwartalne deklaracje na potrzeby rozliczenia VAT, o czym mowa w art. 130c ust. 1 i 2 ustawy (deklaracje VIU-DO). Deklaracje te zawierają - w myśl art. 130c ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy - m.in. całkowitą wartość, pomniejszoną o kwotę VAT, wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość.

Z treści wniosku wynika, że Spółka należy do międzynarodowej Grupy prowadzącej działalność w zakresie sprzedaży (...) na rynku europejskim. Spółka dystrybuuje produkty na rynku polskim, chorwackim, słoweńskim, estońskim, łotewskim, rumuńskim i węgierskim. Sprzedaż i dostawy dokonywane są z Polski (z wyłączeniem Litwy i częściowo Węgier), podatek VAT jest deklarowany za pomocą systemu OSS (jedna deklaracja składana do polskiego Urzędu Skarbowego ze stawkami VAT każdego kraju UE, do którego dostarczane są towary) - płatność VAT w Euro. Magazynowanie i pakowanie przesyłek do klientów końcowych odbywa się w jednym magazynie w Polsce (dostawca zewnętrzny). Przesyłki dostarczane są do centrów dystrybucyjnych lokalnych operatorów pocztowych / kurierskich (w krajach UE). Realizowane dostawy dla potrzeb VAT mają znamiona wewnątrzwspólnotowej sprzedaży wysyłkowej. Produkty będące przedmiotem sprzedaży pakowane są w opakowania, a stali klienci otrzymują drobne gadżety jako bezpłatne upominki promocyjne. W celu utrzymania wysokich wyników sprzedaży Spółka przekazuje wraz zamówionym towarem bezpłatne gadżety takie jak: kijki nordic walking, torby sportowe, zegarki, zestawy noży, wagi kuchenne, głośniki, blendery, czajniki, termometry, drobną biżuterię. Wartość powyższych upominków co do zasady nie przekracza 20 PLN netto (wówczas Spółka nie dokonuje opodatkowania VAT tego przekazania). Jeżeli natomiast wartość gadżetu przekracza 20 PLN netto, ale jest niższa niż 100 PLN netto Spółka prowadzi ewidencję obdarowanych umożliwiającą identyfikację danych w tym tożsamości i również nie opodatkowuje VAT takich przekazań. Natomiast w przypadku, gdy wartość prezentu przekracza 100 PLN netto Natural PL odprowadza należny VAT. Prezenty są wysyłane do polskich klientów jak również do klientów z innych krajów członkowskich UE.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy dostawa upominków realizowana przez Spółkę powinna być opodatkowana analogicznie jak WSTO tj. w miejscu zakończenia transportu towarów czyli w kraju odbiorcy.

Mając na uwadze powyższe wątpliwości należy wskazać, że nieodpłatne przekazanie towarów (upominków) jak słusznie Państwo zauważyli może spełniać definicję wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość w sytuacji gdy towar wysyłany jest z terytorium Państwa członkowskiego innego niż terytorium Państwa członkowskiego zakończenia wysyłki na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 2 ust. 22b ustawy. W analizowanym przypadku odnośnie opodatkowania upominków kluczowe jest przede wszystkim ustalenie miejsca dostawy towarów wraz z upominkami. Następnie do takiego świadczenia (dostawy towarów z upominkami) należy zastosować odpowiednie przepisy państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa towarów.

W analizowanym przypadku, towary wraz z upominkami będą wysyłane z Polski do polskich klientów jak również do klientów z innych krajów UE, a realizowane dostawy jak wynika z wniosku będą stanowiły wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, w sytuacji gdy będą wysyłane z Polski do klientów z krajów UE innych niż Polska.

Zatem w przypadku dostawy upominków realizowanej do klientów z krajów UE innych niż Polska Spółka przy określaniu miejsca opodatkowania musi stosować analogiczne zasady jak przy określaniu miejsca opodatkowania wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość. W konsekwencji dostawę upominków stanowiącą nieodpłatną dostawę towarów i opodatkowaną, tak jak Państwo wskazali, w miejscu zakończenia transportu towarów czyli zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 22 ust. 1 pkt 1a należy rozliczyć zgodnie z przepisami państwa zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy. To państwo konsumpcji określa sposób opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów, w tym przypadku upominków dołączanych do przesyłek. Ponadto w przypadku gdy nieodpłatna dostawa towarów (dostawa upominków) w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość podlega opodatkowaniu w państwie konsumpcji Spółka (która jak wynika z wniosku jest zarejestrowana do procedury OSS) powinna wykazać taką dostawę w deklaracji VIU-DO stosownie do art. 130c ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy.

Natomiast w przypadku upominków wysyłanych do polskich klientów (z miejscem zamieszkania w Polsce) miejscem dostawy towarów będzie zawsze terytorium Polski. Zatem przekazanie upominków których jednostkowa cena nabycia (bez podatku) – określona w momencie przekazywania – nie przekracza 20 zł, nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy. Natomiast w przypadku gdy wartość upominków przekracza 20 zł, ale jest niższa niż 100 zł nieodpłatne przekazanie towarów również nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych. Jak Państwo wskazaliście Spółka spełnia ww. warunek zatem i w przypadku prezentów o wartości przekraczającej 20 zł, ale niższej niż 100 zł nieodpłatne przekazanie jest wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy. Natomiast w przypadku nieodpłatnej dostawy towarów na terytorium Polski o wartości powyżej 100 zł co do zasady mają Państwo obowiązek opodatkować tą dostawę według polskich przepisów ustawy o VAT jeżeli Spółce przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Podsumowując w przypadku dostawy upominków w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość sposób opodatkowania transakcji określają odpowiednie przepisy państwa członkowskiego, w którym ma miejsce zakończenie dostawy towarów. Natomiast w Polsce nieodpłatne przekazania upominków będą opodatkowane tylko w sytuacji przekroczenia wartości 100 zł za prezent w roku dla jednego klienta zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00