Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [282 z 549]

Interpretacja indywidualna z dnia 3 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.301.2024.4.JSU

Uznanie przedmiotu aportu (Działu Nieruchomości) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT, a tym samym czynność wniesienia wkładu niepieniężnego pozostanie poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 27 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania przedmiotu aportu (Działu Nieruchomości) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT, a tym samym czynność wniesienia wkładu niepieniężnego pozostanie poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT, wpłynął 27 czerwca 2024 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 sierpnia 2024 r. (wpływ 28 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka albo Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym, opodatkowanym podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów. Spółka prowadzi działalność związaną z zarządzaniem funduszami, działalność holdingów finansowych, a także działalność związaną z oprogramowaniem. Spółka powstała z przekształcenia spółki Y Spółka komandytowo-akcyjna.

Niezależnie od tego, Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym usytuowany jest budynek - usługowo-biurowy będący własnością Spółki (dalej: Nieruchomość). Wnioskodawca prowadzi aktualnie postępowanie w celu przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności na podstawie art. 198g ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

W związku z powyższym, działalność Spółki jest zróżnicowana, oparta na następujących, kluczowych, działach operacyjnych:

1) Dział Inwestycyjny,

2) Dział Nieruchomościowy.

Podział organizacyjny w Spółce na poszczególne segmenty wynika z prowadzenia przez Spółkę działalności w różnorodnych sferach biznesowych. Każdy z powyższych segmentów wyróżnia się odmiennym zakresem zadań oraz rodzajem prowadzonej działalności:

- dział Inwestycyjny swoją działalność opiera na działalności inwestycyjnej, nabywaniu i sprzedaży udziałów i akcji, tworzeniu spółek prawa handlowego, nabywania i zbywania tytułów uczestnictwa w dochodach lub majątku innych podmiotów

- dział Nieruchomościowy zajmuje się wykorzystywaniem Nieruchomości w sposób zorganizowany i ciągły do celów zarobkowych

Spółka jest jedynym udziałowcem spółki A Sp. z o.o. (dalej: A), która również jest polskim rezydentem podatkowym. Głównym przedmiotem działalności A jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, a także pośrednictwo w obrocie nieruchomościami.

Spółka zawarła z A umowę wynajmu Nieruchomości, na podstawie której oddała A w najem wszystkie lokale w budynku, wraz z uprawnieniem do zawierania umów Najmu na te lokale przez A wraz z zastrzeżeniem, że Nieruchomość będzie wykorzystywana na prowadzenie działalności usługowej i handlowej.

A wykorzystuje Nieruchomość zgodnie z umową, tj. oddaje ją w dalszy najem. Działalność jest prowadzona ciągle i stale się rozrasta, stanowiąc kompleksową całość, odrębną od inwestycyjnej części działalności Spółki.

Niezależnie od umowy Najmu Spółka zatrudnia na umowę o pracę pracownika (dalej: Pracownik), który pełni obowiązki związane z zarządzaniem nieruchomością.

Zgodnie z umową o pracę, Pracownik ma następujące obowiązki związane z Nieruchomością:

- bieżące zarządzanie obiektem,

- przygotowywanie raportów o nieruchomości,

- nadzorowanie budżetu (w tym planowania ponoszonych nakładów kapitałowych),

- utrzymywanie relacji i bieżący kontakt z obecnym najemcą lub przyszłymi najemcami,

- podpisywania protokołów wydania i zwrotu pomieszczeń,

- monitorowanie i ściąganie płatności czynszów i zabezpieczeń oraz opłat serwisowych,

- monitorowanie ubezpieczenia nieruchomości,

- monitorowanie ponoszonych kosztów i płatności z tytułu użytkowania wieczystego.

Dodatkowo Pracownik zobowiązany jest do podejmowania czynności w celu osiągnięcia wzrostu wartości nieruchomości poprzez planowania działań, które mają na celu obniżenie kosztów i wzrost przychodów - co ma cechy typowe także dla umowy o zarządzanie aktywami.

Obecnie Wnioskodawca przygotowuje koncepcje i projekty remontu oraz przebudowy Nieruchomości, w ramach której powstanie z budynku szereg lokali użytkowych o wysokim standardzie. Wnioskodawca zawarł z osoba trzecią, specjalizująca się w realizacji prac projektowych, umowę na przygotowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla planowanej inwestycji, a także nadzór autorski i zarządzanie projektem inwestycyjnym. Na podstawie tej umowy, zleceniobiorca przygotował koncepcje inwestycji, wraz z projektem budowlanym i materiałami marketingowymi a także zostanie dokonane zgłoszenie remontu/przebudowy budynku lub Wnioskodawca wystąpi z wnioskiem o wydanej decyzji o pozwoleniu na budowę. W wyniku powyższego Wnioskodawca uzyska albo decyzje o pozwoleniu na budowę dla planowanej inwestycji, albo analogiczne prawa wynikające z dokonanego zgłoszenia robót budowlanych, nie oprotestowanego przez właściwy organ administracyjny. Wnioskodawca planuje także rozpocząć zawieranie umów rezerwacyjnych z potencjalnymi nabywcami części nieruchomości.

Wnioskodawca zamierza zrestrukturyzować swoją działalność poprzez wniesienie aportem zespołu składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), związanych obecnie z Nieruchomością do A. Wnioskodawca chciałby ograniczyć działalność Spółki do działalności inwestycyjnej, zapewniając jednocześnie w części nieruchomościowej ciągłość prowadzonego biznesu oraz uniknąć skupienia całości zasobów w ramach jednego podmiotu gospodarczego.

Przedmiotem aportu będą:

1) prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej;

2) Prawo własności budynku usługowo-biurowego znajdującego się na nieruchomości gruntowej;

3) wszelkie umowy i zobowiązania związane z wnoszoną do spółki Nieruchomością lub poszczególnymi lokalami, w szczególności:

- umowy na dostawę mediów;

- umowy o sprzątanie nieruchomości;

- umowa o ochronę budynku;

- umowa z dozorcą nieruchomości;

4) umowa o pracę związana z zarządzaniem Nieruchomością;

5) wszystkie wartości niematerialne i prawne niezbędne związane z Nieruchomością lub poszczególnymi lokalami;

6) wszystkie dokumenty oraz dokumenty księgowe związane z Nieruchomością;

7) prawa i obowiązki z umowy na prace projektowe;

8) prawa wynikające z dokonanego zgłoszenia robót budowlanych (prawa analogiczne jak wynikające z decyzji o pozwoleniu na budowę) lub uzyskanej decyzji o pozwoleniu na budowę;

9) autorskie prawa majątkowe do koncepcji, projektów budowlanych, materiałów marketingowych itp.;

10) Prawa wynikające z zawartej polisy ubezpieczeniowej dla nieruchomości.

A, po wniesieniu do niej wkładu niepieniężnego, będzie mogła kontynuować działalność prowadzoną obecnie, bez wprowadzania żadnych istotnych zmian. A podejmie dalsze czynności związane z przeprowadzeniem remontu i przebudowy budynku oraz sprzedażą inwestycji potencjalnym nabywcą.

Wnioskodawca traktuje część działalności związaną z Nieruchomością jako organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębnioną część swojej działalności. Działalność ta, z uwzględnieniem powiązań z A, może funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Część nieruchomościowa działalności Wnioskodawcy posiada możliwość samodzielnego nabywania towarów i usług na swoje potrzeby. Do części tej alokowane są należności. Z punktu widzenia nabywcy, część nieruchomościowa będzie zdolna do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy i nie będzie wymagała zaangażowania innych środków materialnych lub niematerialnych, ani podejmowania dodatkowych działań. A nie będzie musiała wykonać żadnych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcie umów, zapewnienie innych składników majątku poza nabytymi itp.) w celu prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o nabyte składniki majątkowe. A przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład tego aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 28 sierpnia 2024 r. wskazali Państwo, że:

1. na dzień aportu, składniki majątku składające się na opisany we wniosku Dział Nieruchomościowy będą stanowiły zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony finansowo w Spółce. Za wydzieleniem finansowym ZCP w strukturach przedsiębiorstwa Spółki przemawia to, że:

- Spółka posiada w ramach systemu księgowego odpowiednią analitykę, w ramach której jest w stanie wyodrębniać przychody i koszty oraz należności i zobowiązania odnoszące się do Działu Nieruchomości,

- księgi rachunkowe Spółki prowadzone są w sposób pozwalający na wyodrębnienie należności i zobowiązań związanych z działalnością prowadzoną w ramach Działu Nieruchomości,

- Dział Nieruchomości posiada swój odrębny budżet, sporządzane są dla niego prognozy finansowe, tzw. forecasty,

2. na dzień aportu Działu Nieruchomościowego do A Sp. z o.o., składniki majątku składające się na ten Dział będą stanowiły zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony organizacyjnie w Spółce. Wnioskodawca uważa, że za wydzieleniem organizacyjnym ZCP w strukturach przedsiębiorstwa Spółki przemawia między innymi:

- fakt podjęcia przez Zarząd Spółki uchwały, na mocy której doszło do wyodrębnienia w strukturach tej spółki Działu Nieruchomościowego,

- przypisanie konkretnie do Działu Nieruchomościowego odpowiednich składników majątkowych;

- oddelegowania pracownika Wnioskodawcy do zarządzania Nieruchomością,

- posiadanie przez Dział Nieruchomościowy własnych kontraktów, w tym prowadzenie procesu projektowego dotyczącego remontu i przebudowy Nieruchomości

- przygotowywanie odrębnej strategii i materiałów promocyjnych dla Działu Nieruchomościowego,

- określanie dla Działu Nieruchomościowego odrębnego, własnego budżetu oraz prognoz finansowych, tzw. forecastów.

3. na dzień aportu Działu Nieruchomościowego do A Sp. z o.o., składniki majątku składające się na ten Dział będą stanowiły zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony funkcjonalnie w Spółce tj. Dział Nieruchomościowy będzie stanowił potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Wyodrębnienie funkcjonalne będzie się przejawiało:

- realizowaniem przez Dział Nieruchomości konkretnych zadań związanych z najmem nieruchomości oraz przygotowaniem do realizacji projektu inwestycyjnego. Zadań te są odrębne, od innych zadań realizowanych przez Spółkę,

- przypisaniem konkretnie do Działu Nieruchomości składników materialnych i niematerialnych umożliwiających realizację tych zadań,

- prowadzenie odrębnej analityki księgowej dla Działu Nieruchomości,

- określenie celów strategicznych Działu Nieruchomości,

- przypisanie pracowników Wnioskodawcy do zarządzania Nieruchomością,

- przejęcie Działu Nieruchomości przez Nabywcę nie będzie od niego wymagało nabywania nowych składników majątkowych.

4. w oparciu o nabyte składniki majątku, Spółka do której wniesiony zostanie aport, tj. A Sp. z o.o. będzie miała faktyczną możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w niezmienionym zakresie, bez angażowania dodatkowych składników majątkowych lub podejmowania dodatkowych działań. Przypisany do Działu Nieruchomościowego zespół składników majątkowych ma wystarczającą zdolność do kontynuowania działalności w takim samym zakresie.

5. Nieruchomość jest oddana w najem do A Sp. z o.o., która oddaje Nieruchomość w dalszy najem użytkownikom końcowym. Umowy związane z użytkowaniem nieruchomości to:

- Umowa najmu z A Sp. z o.o. zawarta na czas nieokreślony;

- Umowa z dozorcą, zawarta na czas określony do (…) roku;

- Umowa na usługi sprzątania z Firmą Sprzątającą, zawarta na czas nieokreślony;

- Umowa z Miejskim Przedsiębiorstwem Oczyszczania Sp. z o.o. z siedzibą w (...) w sprawie najmu pojemników na śmieci oraz wywozu śmieci, zawarta na czas nieokreślony;

- Dwie umowy na sprzedaż i dystrybucję energii elektrycznej zawarte z (...);

- Umowa na dostawę wody i odbiór ścieków z Wodociągami Miasta;

- Umowa z Pracownikiem, który pełni obowiązki związane z zarządzaniem nieruchomością;

- umowa z architektem który przygotowuje projekt architektoniczny do remontu inwestycji i uzyskuje stosowne pozwolenia.

6. Dział Nieruchomościowy uzyskuje przychody z najmu nieruchomości na podstawie umowy najmu z A Sp. z o.o.

7. Wartość wkładu (Działu Nieruchomościowego), na dzień aportu, zostanie określona w umowie spółki oraz w innych dokumentach związanych z wniesieniem aportu. Wartość ta, na dzień przeniesienia, nie będzie niższa od wartości rynkowej tego wkładu.

8. Dział Nieruchomościowy zajmuje się wykorzystywaniem Nieruchomości w sposób zorganizowany i ciągły do celów zarobkowych. Spółka zawarła z A umowę wynajmu Nieruchomości, na podstawie której oddała A w najem wszystkie lokale w budynku, wraz z uprawnieniem do zawierania umów Najmu na te lokale przez A wraz z zastrzeżeniem, że Nieruchomość będzie wykorzystywana na prowadzenie działalności usługowej i handlowej. A wykorzystuje Nieruchomość zgodnie z umową, tj. oddaje ją w dalszy najem.

Spółka zarządza nieruchomością oraz zapewnia dostawę do niej odpowiednich mediów.

Obecnie Wnioskodawca przygotowuje koncepcje i projekty remontu oraz przebudowy Nieruchomości, w ramach której powstanie w budynku szereg lokali użytkowych o wysokim standardzie. Wnioskodawca zawarł z osoba trzecią, specjalizująca się w realizacji prac projektowych, umowę na przygotowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla planowanej inwestycji, a także nadzór autorski i zarządzanie projektem inwestycyjnym. Na podstawie tej umowy, zleceniobiorca przygotował koncepcję inwestycji, wraz z projektem budowlanym i materiałami marketingowymi a także zostanie dokonane zgłoszenie remontu/ przebudowy budynku lub Wnioskodawca wystąpi z wnioskiem o wydanej decyzji o pozwoleniu na budowę. W wyniku powyższego Wnioskodawca uzyska albo decyzje o pozwoleniu na budowę dla planowanej inwestycji, albo analogiczne prawa wynikające z dokonanego zgłoszenia robót budowlanych, nie oprotestowanego przez właściwy organ administracyjny.

9. Spółka nie korzystała z finansowania dłużnego.

10. Przeniesienie umowy o pracę z Pracownikiem zaangażowanym w zarządzanie Działem Nieruchomościowym będzie przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę w trybie powołanych przepisów Kodeksu pracy.

11. Powiązanie między Wnioskodawcą a A Sp. z o.o. polega na tym, że Wnioskodawca posiada 100% udziałów w A Sp. z o.o.

Relacje z A nie są konieczne dla Działu Nieruchomościowego do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Wszystkie kluczowe składniki majątkowe wymagane do prowadzenie działalności Działu Nieruchomościowego znajdują się u Wnioskodawcy. Wynajęcie Nieruchomości do dalszego wynajmu przez A Sp. z o.o. jest rodzajem stosowanego modelu biznesowego i nie jest w kluczowy sposób związane z powiązaniami między podmiotami. Ewentualne wygaśnięcie Umowy z A nie skutkowałoby tym, że Dział Nieruchomościowy przestaje funkcjonować.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 2)

Czy opisany we wniosku przedmiot aportu (Dział Nieruchomości) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, a tym samym omawiana czynność wniesienia wkładu niepieniężnego pozostanie poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT)?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany we wniosku przedmiot aportu (Dział Nieruchomości) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, a tym samym omawiana czynność wniesienia wkładu niepieniężnego pozostanie poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT).

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie powyższego przepisu - zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania - opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług.

Stosownie do art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pojęcie towaru zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 Ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy VAT przepisów Ustawy VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej jest ZCP to taka transakcja, mimo, że jest dostawą towarów, nie podlega w ogóle pod przepisy ustawy o VAT. Zatem jedyną przesłanką, jaka powinna być wykazana jest to, że wnoszone składniki majątkowe stanowią ZCP.

Definicja legalna ZCP zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT jest taka sama jak definicja ZCP zawarta w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. W konsekwencji, wszystkie okoliczności i argumenty przedstawione w uzasadnieniu stanowiska do pytania pierwszego odnoszące się do Działu Nieruchomości jako ZCP, znajdą zastosowanie również w uzasadnieniu do pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy Dział Nieruchomości stanowi ZCP i transakcja wniesienie aportem tego Działu nie jest opodatkowana podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy oraz zobowiązań, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

1. zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2. faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 145 str. 1 ze zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przy dokonaniu tej analizy pomocne mogą okazać się orzeczenia TSUE.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel Dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Mając na uwadze powyższe orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.

Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka prowadzi działalność związaną z zarządzaniem funduszami, działalność holdingów finansowych, a także działalność związaną z oprogramowaniem. Spółka jest użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym usytuowany jest budynek usługowo-biurowy będący jej własnością.

Podali Państwo, że działalność Spółki jest zróżnicowana, oparta na następujących, kluczowych, działach operacyjnych:

1) Dział Inwestycyjny,

2) Dział Nieruchomościowy.

Podział organizacyjny w Spółce na poszczególne segmenty wynika z prowadzenia przez Spółkę działalności w różnorodnych sferach biznesowych. Każdy z powyższych segmentów wyróżnia się odmiennym zakresem zadań oraz rodzajem prowadzonej działalności:

- dział Inwestycyjny swoją działalność opiera na działalności inwestycyjnej, nabywaniu i sprzedaży udziałów i akcji, tworzeniu spółek prawa handlowego, nabywania i zbywania tytułów uczestnictwa w dochodach lub majątku innych podmiotów,

- dział Nieruchomościowy zajmuje się wykorzystywaniem Nieruchomości w sposób zorganizowany i ciągły do celów zarobkowych.

Państwa Spółka jest jedynym udziałowcem spółki A Sp. z o.o., której głównym przedmiotem działalności jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, a także pośrednictwo w obrocie nieruchomościami. Spółka zawarła z A umowę wynajmu Nieruchomości, na podstawie której oddała A w najem wszystkie lokale w budynku, wraz z uprawnieniem do zawierania umów Najmu na te lokale przez A wraz z zastrzeżeniem, że Nieruchomość będzie wykorzystywana na prowadzenie działalności usługowej i handlowej.

A wykorzystuje Nieruchomość zgodnie z umową, tj. oddaje ją w dalszy najem. Działalność jest prowadzona ciągle i stale się rozrasta, stanowiąc kompleksową całość, odrębną od inwestycyjnej części działalności Spółki.

Niezależnie od umowy Najmu Spółka zatrudnia na umowę o pracę pracownika, który pełni obowiązki związane z zarządzaniem nieruchomością. Zgodnie z umową o pracę, Pracownik ma następujące obowiązki związane z Nieruchomością:

- bieżące zarządzanie obiektem,

- przygotowywanie raportów o nieruchomości,

- nadzorowanie budżetu (w tym planowania ponoszonych nakładów kapitałowych),

- utrzymywanie relacji i bieżący kontakt z obecnym najemcą lub przyszłymi najemcami,

- podpisywania protokołów wydania i zwrotu pomieszczeń,

- monitorowanie i ściąganie płatności czynszów i zabezpieczeń oraz opłat serwisowych,

- monitorowanie ubezpieczenia nieruchomości,

- monitorowanie ponoszonych kosztów i płatności z tytułu użytkowania wieczystego.

Dodatkowo Pracownik zobowiązany jest do podejmowania czynności w celu osiągnięcia wzrostu wartości nieruchomości poprzez planowania działań, które mają na celu obniżenie kosztów i wzrost przychodów - co ma cechy typowe także dla umowy o zarządzanie aktywami.

Obecnie Spółka przygotowuje koncepcje i projekty remontu oraz przebudowy Nieruchomości, w ramach której powstanie z budynku szereg lokali użytkowych o wysokim standardzie. Spółka zawarła umowę na przygotowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla planowanej inwestycji, na podstawie której, zleceniobiorca przygotował koncepcje inwestycji, wraz z projektem budowlanym i materiałami marketingowymi a także zostanie dokonane zgłoszenie remontu/przebudowy budynku lub Spółka wystąpi z wnioskiem o wydanej decyzji o pozwoleniu na budowę. Planują Państwo także rozpocząć zawieranie umów rezerwacyjnych z potencjalnymi nabywcami części nieruchomości. W opisie sprawy wskazali Państwo, że A podejmie dalsze czynności związane z przeprowadzeniem remontu i przebudowy budynku oraz sprzedażą inwestycji potencjalnym nabywcą.

Zamierzają Państwo zrestrukturyzować swoją działalność poprzez wniesienie aportem zespołu składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), związanych obecnie z Nieruchomością do A. Wskazali Państwo, że chcieliby ograniczyć działalność Spółki do działalności inwestycyjnej, zapewniając jednocześnie w części nieruchomościowej ciągłość prowadzonego biznesu oraz uniknąć skupienia całości zasobów w ramach jednego podmiotu gospodarczego.

Przedmiotem aportu będą:

1)prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej,

2)Prawo własności budynku usługowo-biurowego znajdującego się na nieruchomości gruntowej ;

3)wszelkie umowy i zobowiązania związane z wnoszoną do spółki Nieruchomością lub poszczególnymi lokalami, w szczególności:

- umowy na dostawę mediów;

- umowy o sprzątanie nieruchomości;

- umowa o ochronę budynku;

- umowa z dozorcą nieruchomości;

4)umowa o pracę związana z zarządzaniem Nieruchomością;

5)wszystkie wartości niematerialne i prawne niezbędne związane z Nieruchomością lub poszczególnymi lokalami;

6)wszystkie dokumenty oraz dokumenty księgowe związane z Nieruchomością;

7)prawa i obowiązki z umowy na prace projektowe;

8)prawa wynikające z dokonanego zgłoszenia robót budowlanych (prawa analogiczne jak wynikające z decyzji o pozwoleniu na budowę) lub uzyskanej decyzji o pozwoleniu na budowę;

9)autorskie prawa majątkowe do koncepcji, projektów budowlanych, materiałów marketingowych itp.;

10)Prawa wynikające z zawartej polisy ubezpieczeniowej dla nieruchomości.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przedmiot aportu (Dział Nieruchomości) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT, a w konsekwencji czynność wniesienia wkładu niepieniężnego pozostanie poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Państwa zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po podziale przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Spółkę Przejmującą w oparciu o przejęte składniki.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że przedmiot aportu - Dział Nieruchomości - stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Jak wynika z opisu sprawy organizacyjne wyodrębnienie Działu Nieruchomościowego potwierdza fakt podjęcia przez Zarząd Spółki uchwały, na mocy której doszło do wyodrębnienia w strukturach Spółki Działu Nieruchomościowego.

O wyodrębnieniu organizacyjnym świadczy przypisanie konkretnie do Działu Nieruchomościowego odpowiednich składników majątkowych; oddelegowania pracownika Wnioskodawcy do zarządzania Nieruchomością, posiadanie przez Dział Nieruchomościowy własnych kontraktów, w tym prowadzenie procesu projektowego dotyczącego remontu i przebudowy Nieruchomości; przygotowywanie odrębnej strategii i materiałów promocyjnych dla Działu Nieruchomościowego, a także określanie dla Działu Nieruchomościowego odrębnego, własnego budżetu oraz prognoz finansowych.

W analizowanej sprawie spełniają Państwo również przesłanki wyodrębnienia finansowego dla Działu Nieruchomości. Spółka posiada w ramach systemu księgowego odpowiednią analitykę, w ramach której jest w stanie wyodrębniać przychody i koszty oraz należności i zobowiązania odnoszące się do Działu Nieruchomości, księgi rachunkowe Spółki prowadzone są w sposób pozwalający na wyodrębnienie należności i zobowiązań związanych z działalnością prowadzoną w ramach Działu Nieruchomości, Dział Nieruchomości posiada swój odrębny budżet, sporządzane są dla niego prognozy finansowe, tzw. Forecasty.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonale potwierdza fakt, że na dzień aportu Działu Nieruchomościowego do A Sp. z o.o., składniki majątku składające się na ten Dział będą stanowiły zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony funkcjonalnie w Spółce tj. Dział Nieruchomościowy będzie stanowił potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Wyodrębnienie funkcjonalne będzie przejawiało się realizowaniem przez Dział Nieruchomości konkretnych zadań związanych z najmem nieruchomości oraz przygotowaniem do realizacji projektu inwestycyjnego. Wskazali Państwo, że zadania te są odrębne, od innych zadań realizowanych przez Spółkę. Ponadto, wyodrębnienie funkcjonalne będzie potwierdzało również przypisanie konkretnie do Działu Nieruchomości składników materialnych i niematerialnych umożliwiających realizację tych zadań, prowadzenie odrębnej analityki księgowej dla Działu Nieruchomości, określenie celów strategicznych Działu Nieruchomości, przypisanie pracowników Spółki do zarządzania Nieruchomością. Podali Państwo również, że przejęcie Działu Nieruchomości przez Nabywcę nie będzie od niego wymagało nabywania nowych składników majątkowych.

Ponadto, A po wniesieniu do niej wkładu niepieniężnego, będzie mogła kontynuować działalność prowadzoną obecnie, bez wprowadzania żadnych istotnych zmian. A podejmie natomiast dalsze czynności związane z przeprowadzeniem remontu i przebudowy budynku oraz sprzedażą inwestycji potencjalnym nabywcą.

Część nieruchomościowa działalności Państwa Spółki posiada możliwość samodzielnego nabywania towarów i usług na swoje potrzeby. Do części tej alokowane są należności. Część nieruchomościowa będzie zdolna do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy i nie będzie wymagała zaangażowania innych środków materialnych lub niematerialnych, ani podejmowania dodatkowych działań. A nie będzie musiała wykonać żadnych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcie umów, zapewnienie innych składników majątku poza nabytymi itp.) w celu prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o nabyte składniki majątkowe. A przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład tego aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia wskazali Państwo, że w oparciu o nabyte składniki majątku, Spółka do której wniesiony zostanie aport, tj. A Sp. z o.o. będzie miała faktyczną możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w niezmienionym zakresie, bez angażowania dodatkowych składników majątkowych lub podejmowania dodatkowych działań. Przypisany do Działu Nieruchomościowego zespół składników majątkowych ma wystarczającą zdolność do kontynuowania działalności w takim samym zakresie.

Należy także zauważyć, że – jak Państwo wskazali – Dział Nieruchomościowy zajmuje się wykorzystywaniem Nieruchomości w sposób zorganizowany i ciągły do celów zarobkowych. Spółka zawarła z A umowę wynajmu Nieruchomości, na podstawie której oddała A w najem wszystkie lokale w budynku, wraz z uprawnieniem do zawierania umów Najmu na te lokale przez A wraz z zastrzeżeniem, że Nieruchomość będzie wykorzystywana na prowadzenie działalności usługowej i handlowej. A wykorzystuje Nieruchomość zgodnie z umową, tj. oddaje ją w dalszy najem.

Należy zatem uznać, że – jak wynika z przedstawionego opisu sprawy - A będzie kontynuowała dotychczasową działalność Spółki polegającą na wykorzystywaniu Nieruchomości w sposób zorganizowany i ciągły do celów zarobkowych, na podstawie zawartych umów najmu.

Reasumując, uznać należy, że Dział Nieruchomości stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa a transakcja wniesienia aportem tego Działu nie będzie opodatkowana podatkiem.

Państwa stanowisko, w zakresie podatku od towarów i usług,  należy więc uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2, w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00