Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [351 z 552]

Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.584.2024.2.EW

Nieuznanie, że zespół składników w postaci: Nieruchomości I, Nieruchomości II i Nieruchomości III oraz Elementów towarzyszących, mający być przedmiotem transakcji sprzedaży, nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa a tym samym sprzedaż nie będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Brak zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla sprzedaży działek oraz zastosowania do sprzedaży: działek zabudowanych budowlami, działki zabudowanej budynkiem biurowym i budowlami - zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla sprzedaży Elementów towarzyszących.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe:

  • w zakresie uznania, że zespół składników w postaci: Nieruchomości I, Nieruchomości II i Nieruchomości III oraz Elementów towarzyszących, mający być przedmiotem transakcji sprzedaży, nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa a tym samym sprzedaż nie będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy;
  • w zakresie braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla sprzedaży działek nr 1 i nr 2;
  • w zakresie zastosowania do sprzedaży: działki nr 3 zabudowanej budowlami, działki nr 4 zabudowanej budowlami, działki nr 5 zabudowanej budynkiem biurowym i budowlami oraz działki nr 6 zabudowanej budowlami - zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy;
  • w zakresie braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla sprzedaży Elementów towarzyszących.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych związanych ze sprzedażą zespołu składników w postaci: Nieruchomości I, Nieruchomości II i Nieruchomości III oraz Elementów towarzyszących.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 30 sierpnia 2024 r. (wpływ 2 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego ostatecznie doprecyzowany w nadesłanym uzupełnieniu do wniosku

Podmiot Spółka A. powstał 2 kwietnia 2024 roku wskutek Uchwały o przekształceniu (dalej: „Wnioskodawca” lub „Sprzedający”). Wcześniej, od 22 grudnia 2015 roku podmiot realizował działalność gospodarczą jako Spółka B.

Podmiot Spółka B. powstał wskutek Uchwały o przekształceniu. Wcześniej, od 28 czerwca 2011 roku podmiot realizował działalność gospodarczą jako Spółka C. Siedzibą Spółki jest miasto (…). Spółka w obecnej formie prawnej identyfikuje się numerem KRS (…), oraz stałymi od początku historii ciągłości podmiotu numerami: NIP: (…) oraz REGON: (…).

Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Przedmiotem pozostałej działalności Wnioskodawcy jest również między innymi kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT nieprzerwanie od 30 czerwca 2011 roku, natomiast pierwotnie rejestracja została dokonana w związku z prowadzeniem wynajmu nieruchomości innych niż Nieruchomości będące przedmiotem planowanej transakcji.

Podmiot Spółka A. (Wnioskodawca/Sprzedający) 4 lipca 2024 roku zawarł w formie Aktu Notarialnego repertorium A nr (…) (dalej: „Akt”) przedwstępną umowę sprzedaży z jednostką administracji (…), tj. E. (dalej: „Kupujący”).

Wnioskodawca oraz Kupujący w Akcie zobowiązali się do 15 października 2024 roku zawrzeć umowę sprzedaży (umowa przyrzeczona), na mocy której Wnioskodawca sprzeda i przekaże protokołem Kupującemu następujące Nieruchomości:

1)Nieruchomość I, tj. nieruchomość położoną w (…) przy ul. (…), jedn. ewid. (…), obręb ewid. (…), o pow. 0,3051 ha, składającą się z działek nr 3, 1, 2 i 4, dotychczas objętą księgą wieczystą nr (…);

2)Nieruchomość II, tj. nieruchomość położoną w (…) przy ul. (…), jedn. ewid. (…), obręb ewid. (…), o pow. 0,4493 ha, stanowiącą działkę nr 5, dotychczas objętą księgą wieczystą nr (…);

3)Nieruchomość III, tj. nieruchomość powstałą w wyniku podziału Nieruchomości III (nieruchomości położonej w (…) przy ul. (…), jedn. ewid. (…), obręb ewid. (…), o pow. 0,1029 ha, stanowiącej działkę nr 7, dotychczas objętej księgą wieczystą nr (…)). Działka po podziale w części będącej przedmiotem transakcji (podział został już dokonany) oznaczona jest numerem 6, natomiast jej powierzchnia wynosi 0,0725 ha.

Nieruchomość I, Nieruchomość II oraz Nieruchomość III graniczą ze sobą i stanowią razem funkcjonalną całość gospodarczą. W dalszej części wszystkie trzy nieruchomości łącznie zwane „Nieruchomościami”.

Opis poszczególnych działek geodezyjnych

W zakresie Nieruchomości I, poszczególne działki geodezyjne wchodzące w jej skład:

a)Działka geodezyjna 3 jest działką zabudowaną. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka jest przeznaczona pod zabudowę.

Na działce zbudowana jest infrastruktura parkingu z kostki brukowej wraz z układem komunikacyjnym z kostki brukowej oraz parking utwardzony wysypany żwirem (co łącznie jest zakwalifikowane u Wnioskodawcy jako odrębny środek trwały - budowla, wszystkie z tych naniesień będą przedmiotem sprzedaży, ponieważ stanowią one własność Zbywcy w rozumieniu Kodeksu cywilnego).

b)Działka geodezyjna 1 jest działką niezabudowaną żadnym budynkiem/budowlą, ani też żadną infrastrukturą nadziemną. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka określona jest jako działka drogowa.

c)Działka geodezyjna 2 jest działką niezabudowaną żadnym budynkiem/budowlą, ani też żadną infrastrukturą nadziemną. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka określona jest jako działka drogowa.

d)Działka geodezyjna 4 jest działką zabudowaną. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka jest przeznaczona pod zabudowę. Na działce zbudowana jest infrastruktura parkingu z kostki brukowej wraz z układem komunikacyjnym z kostki brukowej, parking utwardzony wysypany żwirem oraz wewnętrzne oświetlenie uliczne (co łącznie jest zakwalifikowane u Wnioskodawcy jako odrębny środek trwały - budowla, wszystkie z tych naniesień będą przedmiotem sprzedaży, ponieważ stanowią one własność Zbywcy w rozumieniu Kodeksu cywilnego).

W zakresie Nieruchomości II, poszczególne działki geodezyjne wchodzące w jej skład:

a)Działka geodezyjna 5 jest działką zabudowaną. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka jest przeznaczona pod zabudowę. Na działce posadowiony jest budynek biurowy (zakwalifikowany u Wnioskodawcy jako odrębny środek trwały - budynek). Na działce zbudowana jest również infrastruktura parkingu z kostki brukowej wraz z układem komunikacyjnym z kostki brukowej oraz parking utwardzony wysypany żwirem (co łącznie jest zakwalifikowane u Wnioskodawcy jako odrębny środek trwały - budowla, wszystkie z tych naniesień będą przedmiotem sprzedaży, ponieważ stanowią one własność Zbywcy w rozumieniu Kodeksu cywilnego).

W zakresie Nieruchomości III, poszczególne działki geodezyjne wchodzące w jej skład:

a)Działka geodezyjna 6 jest działką zabudowaną. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka jest przeznaczona pod zabudowę. Na działce zbudowana jest infrastruktura parkingu z kostki brukowej wraz z układem komunikacyjnym z kostki brukowej, parking utwardzony wysypany żwirem oraz wewnętrzne oświetlenie uliczne (co łącznie jest zakwalifikowane u Wnioskodawcy jako odrębny środek trwały - budowla, wszystkie z tych naniesień będą przedmiotem sprzedaży, ponieważ stanowią one własność Zbywcy w rozumieniu Kodeksu cywilnego).

W zakresie wszystkich powyżej wskazanych Nieruchomości w rozumieniu działek ewidencyjnych - Wnioskodawca oświadcza, iż jest ich posiadaniu od 28 czerwca 2011 roku, to jest od początku funkcjonowania pierwszego poprzednika prawnego firmy Wnioskodawcy.

Wcześniej, 19 grudnia 2007 roku Nieruchomości zostały nabyte do innej spółki z nieformalnej Grupy Wnioskodawcy (podmiot powiązany w rozumieniu prawa bilansowego). Budynek biurowy posadowiony na działce ewidencyjnej 5 Nieruchomości II został zakupiony przez inną spółkę z nieformalnej Grupy Wnioskodawcy w 19 grudnia 2007 roku.

28 czerwca 2011 roku stał się własnością pierwszego poprzednika prawnego firmy Wnioskodawcy. W okresie do 31 stycznia 2012 roku trwała przebudowa budynku biurowego- po czym 31 stycznia 2012 roku, po zakończeniu realizacji przebudowy, budynek biurowy został przyjęty na środki trwałe przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wnioskodawca oświadcza, iż przynajmniej począwszy od 31 stycznia 2012 roku budynek biurowy służył działalności komercyjnej - jako obiekt wynajmowany na działalność biurową.

Budowle znajdujące się w obrysie działek ewidencyjnych 3, 4, 5 oraz 6, w których skład wchodzą naziemne obiekty infrastruktury parkingu z kostki brukowej wraz z układem komunikacyjnym z kostki brukowej, parking utwardzony wysypany żwirem oraz wewnętrzne oświetlenie uliczne, zostały zrealizowane przez firmę Wnioskodawcy w okresie trwania przebudowy budynku biurowego, o którym mowa powyżej. Budowa wskazanych obiektów została uznana za zakończoną 31 sierpnia 2012 roku - poprzez przyjęcie jej na środki trwałe. Wnioskodawca uznaje zatem, iż od dnia 31 sierpnia 2012 roku budowle te służyły jako obiekty wspomagające najem powierzchni biurowej (infrastruktura, budowle, instalacje).

Wynajem powierzchni biurowych wskazany powyżej był przedmiotem opodatkowania w zakresie podatku od towarów i usług (UoVAT).

Ponadto, co istotne - całość transakcji sprzedaży określonej w Akcie (Umowa przedwstępna z 4 lipca 2024 roku) poza dostawą przedmiotowych Nieruchomości opisanych powyżej (Nieruchomość I, Nieruchomość II oraz Nieruchomość III) będzie obejmowała również: Sprzedaż przedmiotów zakwalifikowanych historycznie u Wnioskodawcy jako tzw. środki trwałe peryferyjne (ze względu na historyczne uznanie o możliwości samodzielnego funkcjonowania poszczególnych składników majątku), choć są one powiązane pośrednio z budynkiem biurowym lub działkami geodezyjnymi będącymi przedmiotem transakcji, w tym między innymi: urządzenia wentylacyjne, urządzenia klimatyzacyjne, urządzenia dźwigowe, stacja transformatorowa, oświetlenie, rozdzielnie, zabudowy meblowe oraz meble wolnostojące, urządzenia AGD, urządzenia elektroniczne, inne instalacje takie jak wyposażenie toalet, rolety okienne i tym podobne. Należy podkreślić, iż pomimo powiązania wskazanych składników majątku z budynkiem biurowym lub działkami geodezyjnymi będącymi przedmiotami transakcji, przedmioty te należy uznać iż nie są trwale połączone z budynkiem.

Dostawę wolnostojących elementów umeblowania biurowego (fotele, szafy, biurka, kontenerki) zgodnie z zapotrzebowaniem ustalonym z Kupującym. Umeblowanie zostanie dostarczone do zaaranżowanych powierzchni lokali biurowych przed dniem przeniesienia własności do Nieruchomości. Dwie dodatkowe poza samymi Nieruchomościami składowe planowanej transakcji, które zostały wskazane powyżej, tj. sprzedaż peryferyjnych środków trwałych oraz dostawa elementów umeblowania biurowego zwane będą dalej łącznie „Elementy towarzyszące”.

Dodatkowo w Akcie Wnioskodawca zobowiązał się również do wykonania prac adaptacyjnych w budynku biurowym będącym częścią Nieruchomości II kwalifikowanych przez Wnioskodawcę jako remont (bez znamion modernizacji oraz ulepszenia) na potrzeby Kupującego. Prace adaptacyjne są ściśle ustalone z Kupującym, zgodnie z jego zapotrzebowaniem aranżacyjnym. Wykonywane prace nie wprowadzą żadnych istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania budynku. Z racji na fakt, iż prace będą przeprowadzane w budynku biurowym przeznaczonym na sprzedaż (z intencją zastosowania w stosunku do tej części transakcji zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług), podatek naliczony związany z tymi pracami nie zostanie przez Wnioskodawcę odliczony.

Wnioskodawca w okresie 2 lat poprzedzających datę Aktu nie ponosił wydatków na budynek biurowy wchodzący w skład Nieruchomości II, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej tego budynku rozumianych jako ulepszenie (istotne zmiany przeprowadzone w celu zmiany wykorzystania budynku). Dodatkowo, dochowując zasady ostrożności, Wnioskodawca oświadcza iż niezależnie od kwalifikacji wydatków adaptacyjnych wykonywanych na zapotrzebowanie Kupującego, co wskazujemy powyżej (hipotetyczne uznanie realizacji adaptacji za nakłady klasyfikowane jako ulepszenie) koszty poniesione na adaptację łącznie z innymi nakładami na budynek biurowy w okresie 2 lat poprzedzających datę Aktu również nie przekroczą 30% wartości początkowej tego budynku. Tak samo Wnioskodawca w okresie 2 lat poprzedzających datę Aktu nie ponosił wydatków na budowle znajdujące się na Nieruchomościach (obiekty infrastruktury parkingu z kostki brukowej wraz z układem komunikacyjnym z kostki brukowej, parking utwardzony wysypany żwirem oraz wewnętrzne oświetlenie uliczne), które przekroczyłyby 30% ich wartości początkowej, rozumianych jako ulepszenie (istotne zmiany przeprowadzone w celu zmiany wykorzystania przedmiotów).

Kupujący zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy nabywa Nieruchomości bez zamiaru kontynuowania działalności związanej z wynajem i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z).

Zakup realizowany jest na potrzeby własne, tj. na organizację siedziby/biur E. Wnioskodawca z racji na chęć realizacji możliwego zwolnienia z opodatkowania części transakcji w zakresie podatku od towarów i usług (UoVAT), jak również świadomości konieczności opodatkowania części transakcji w zakresie podatku od towarów i usług (UoVAT) przed zawarciem ostatecznej Umowy przyrzeczonej (przeniesienie własności) dokona starannej wyceny poszczególnych składowych transakcji (poprzez wycenę zrealizowaną przez rzeczoznawcę w przypadku działek geodezyjnych/budynków oraz poprzez wycenę zrealizowaną przez rzeczoznawcę lub skrupulatną analizę cen porównywalnych składników majątku- w przypadku pozostałych składowych transakcji).

W oparciu o wyceny Wnioskodawca dokona wyodrębnienia składowych transakcji zwolnionych w zakresie podatku od towarów i usług (UoVAT) oraz tych, które podlegają opodatkowaniu w zakresie podatku od towarów i usług (UoVAT). Wnioskodawca po dokonaniu sprzedaży z zastosowaniem możliwego zwolnienia z opodatkowania części transakcji w zakresie podatku od towarów i usług w zakresie budynku biurowego oraz budowli, dokona w sposób staranny oraz kompletny stosownych korekt podatku VAT naliczonego w odniesieniu do zasad opisanych w art. 91 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.2024.361).

Pytania

1)Czy sprzedaż Nieruchomości (Nieruchomość I, Nieruchomość II oraz Nieruchomość III) oraz Elementów towarzyszących (sprzedaż peryferyjnych środków trwałych oraz dostawa elementów umeblowania biurowego) stanowią zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP)?

2)Jeżeli sprzedaż Nieruchomości (Nieruchomość I, Nieruchomość II oraz Nieruchomość III) oraz Elementów towarzyszących (sprzedaż peryferyjnych środków trwałych oraz dostawa elementów umeblowania biurowego) nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (pytanie 1), to czy sprzedaż Nieruchomości lub/oraz Elementów towarzyszących będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

3)Jeżeli sprzedaż Nieruchomości (Nieruchomość I, Nieruchomość II oraz Nieruchomość III) oraz Elementów towarzyszących (sprzedaż peryferyjnych środków trwałych oraz dostawa elementów umeblowania biurowego) nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (pytanie 1), jak również będzie podlegać opodatkowaniu VAT (pytanie 2), to czy sprzedaż Nieruchomości lub/oraz Elementów towarzyszących będzie mogła korzystać w stosunku do części transakcji ze zwolnienia z podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Nieruchomości oraz Elementów towarzyszących nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP).

Ad 2)

Jeżeli Organ podziela pogląd Wnioskodawcy w odpowiedzi na pytanie nr 1, że sprzedaż Nieruchomości oraz Elementów towarzyszących nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż Nieruchomości oraz Elementów towarzyszących będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad 3)

Jeżeli Organ podziela pogląd Wnioskodawcy w odpowiedzi na pytanie nr 1, że sprzedaż Nieruchomości oraz Elementów towarzyszących nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, oraz na pytanie nr 2, że sprzedaż Nieruchomości oraz Elementów towarzyszących będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, to zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż Nieruchomości oraz Elementów towarzyszących będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT we wskazanym zakresie:

a)Działka geodezyjna 3 stanowiąca część Nieruchomości I wraz z posadowionymi na niej budowlami oraz infrastrukturą naziemną,

b)Działka geodezyjna 4 stanowiąca część Nieruchomości I wraz z posadowionymi na niej budowlami oraz infrastrukturą naziemną,

c)Działka geodezyjna 5 stanowiąca całość Nieruchomości II wraz z posadowionym na niej budynku biurowym, budowlami oraz infrastrukturą naziemną,

d)Działka geodezyjna 6 stanowiąca całość Nieruchomości III wraz z posadowionymi na niej budowlami oraz infrastrukturą naziemną.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż nie dostrzega przesłanek do zastosowania zwolnienia z podatku VAT w poniżej wskazanym zakresie:

a)Działka geodezyjna 1 stanowiąca część Nieruchomości I,

b)Działka geodezyjna 2 stanowiąca część Nieruchomości I,

c)Dostawy wskazanych w Akcie Elementów towarzyszących, tj. sprzedaż peryferyjnych środków trwałych oraz dostawa elementów umeblowania biurowego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług (UoVAT):

Ad 1)

W ocenie Wnioskodawcy transakcja sprzedaży Nieruchomości (Nieruchomość I, Nieruchomość II oraz Nieruchomość III) oraz Elementów towarzyszących (sprzedaż peryferyjnych środków trwałych oraz dostawa elementów umeblowania biurowego) nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdyż nie spełnia fundamentalnych założeń definicji wskazanych w poszczególnych (wskazanych poniżej) aktach prawnych.

Zgodnie z art. 6 pkt. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.2024.361), zwanej dalej „Ustawą” lub „Ustawą o VAT”, przepisów Ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Powyższy przepis wskazuje, iż w każdym przypadku, gdy mamy do czynienia ze zbyciem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, czynność taka nie podlega regulacjom Ustawy o VAT. W związku z powyższym, przepisów Ustawy nie stosujemy w przypadku zbycia, w tym dostawy przedsiębiorstwa oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Co jest tego następstwem przy ustalaniu zastosowania przepisów Ustawy o VAT, istotne znaczenie ma określenie, czy przedmiotem dostawy są jedynie składniki majątku, czy przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Analiza w zakresie definicji przedsiębiorstwa

Przepisy Ustawy o VAT nie definiują pojęcia przedsiębiorstwa. Pojęcie to zostało jednak zdefiniowane w art. 55 pkt 1 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 t. j. z późn. zm.). Zgodnie z zawartą tam definicją, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części oraz nazwa przedsiębiorstwa,
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  • koncesje, licencje i zezwolenia,
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  • tajemnice przedsiębiorstwa,
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Sędziowie orzekający z ramienia WSA oraz NSA niejednokrotnie w wyrokach stanowili o konieczności tworzenia z analizowanych składników majątku - całości pod względem organizacyjnym oraz funkcjonalnym, jak również o tym, że przedsiębiorstwo nie jest tylko sumą jego składników, lecz ich zorganizowanym zespołem.

Z uwagi zatem na fakt, iż Kupujący nabędzie jedynie wybrane składniki majątkowe nie można zdaniem Wnioskodawcy uznać, iż te składniki majątkowe stanowią zespół elementów, oraz że elementy te łączy więź o charakterze organizacyjnym.

Z powyższych względów, zdaniem Wnioskodawcy, definicja przedsiębiorstwa przewidziana w art. 55 pkt 1 Kodeksu cywilnego, nie zostanie spełniona.

Analiza w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Z kolei, zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa (ZCP), rozumie się wyodrębniony organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Sędziowie orzekający z ramienia WSA oraz NSA niejednokrotnie w wyrokach stanowili, iż aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych, w tym również zobowiązania) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

W ocenie Wnioskodawcy niespełnione są kryteria przeznaczenia składników majątku do realizacji określonych zadań, zdolności wskazanych składników majątku do funkcjonowania niezależnie i samodzielnie, jak również całkowitego wyodrębnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

Kupujący nie przejawia zamiaru, jak również (w domniemaniu) nie ma możliwości prawnych aby kontynuować działalność gospodarczą w zakresie najmu nieruchomości komercyjnych. Intencją Kupującego jest organizacja siedziby/biur własnych (wiedza powzięta od Kupującego).

Na dzień planowanej Umowy przyrzeczonej (przeniesienie własności) Nieruchomości oraz Elementów towarzyszących wszystkie lub prawie wszystkie umowy najmu, z których korzyści dotychczas czerpał Wnioskodawca będą zakończone lub będą znajdowały się w fazie okresu wypowiedzenia. Transakcja nie ujmuje kapitału intelektualnego wykorzystywanego w działalności gospodarczej Wnioskodawcy (w szczególności pracownicy, zleceniobiorcy, oprogramowanie, know-how, reklama, kontakty, relacje). Brak jest czytelnego wyodrębnienia sfer operacyjnych oraz sfer zobowiązań w odniesieniu do przedmiotowych Nieruchomości wskutek realizacji przez Wnioskodawcę działalności związanej z najmem lokali w sposób niepodzielny w odniesieniu do dwóch innych budynków biurowych, którymi Wnioskodawca dysponuje i z którego czerpie korzyści z wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Znacząca część sfer operacyjnych oraz sfer zobowiązań jest nierozłączna i stanowi o ogólnym kształcie firmy Wnioskodawcy.

Ad 2)

W ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż zarówno Nieruchomości (Nieruchomość I, Nieruchomość II oraz Nieruchomość III), jak również Elementów towarzyszących (sprzedaż peryferyjnych środków trwałych oraz dostawa elementów umeblowania biurowego) w sposób ewidentny spełnia kryteria działalności gospodarczej, w związku z czym występuje w tym przypadku odpłatna dostawa towaru/usług podlegająca opodatkowaniu VAT po stronie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zatem nie dostrzega żadnych realnych przesłanek wpływających na zmianę wskazanego stanu faktycznego. Przede wszystkim zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.2024.361), zwanej dalej „Ustawą” lub „Ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a do takowych niewątpliwie dojdzie w odniesieniu do transakcji umówionej w Akcie.

Na mocy art. 7 ust. 1 Ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 Ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, zbycie Nieruchomości, jak również Elementów towarzyszących dokonywane przez Wnioskodawcę, traktowane winno być jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Wnioskodawca stwierdza zatem, że we wskazanej sytuacji faktycznej przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazuje się jednocześnie, że czynności wskazane powyżej będą wykonywane przez podmiot Wnioskodawcy, czyli przedsiębiorstwo, które jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ponadto bezsprzecznie wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ad 3)

W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż Nieruchomości oraz Elementów towarzyszących będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT we wskazanym zakresie:

a)Działka geodezyjna 3 stanowiąca część Nieruchomości I wraz z posadowionymi na niej budowlami oraz infrastrukturą naziemną,

b)Działka geodezyjna 4 stanowiąca część Nieruchomości I wraz z posadowionymi na niej budowlami oraz infrastrukturą naziemną,

c)Działka geodezyjna 5 stanowiąca całość Nieruchomości II wraz z posadowionym na niej budynkiem biurowym, budowlami oraz infrastrukturą naziemną,

d)Działka geodezyjna 6 stanowiąca całość Nieruchomości III wraz z posadowionymi na niej budowlami oraz infrastrukturą naziemną.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż nie dostrzega przesłanek do zastosowania zwolnienia z podatku VAT w poniżej wskazanym zakresie:

a)Działka geodezyjna 1 stanowiąca część Nieruchomości I,

b)Działka geodezyjna 2 stanowiąca część Nieruchomości I,

c)Dostawy wskazanych w Akcie Elementów towarzyszących, tj. sprzedaż peryferyjnych środków trwałych oraz dostawa elementów umeblowania biurowego.

Stosownie do uregulowań art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, lub gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pojęcie „pierwszego zasiedlenia”, stosownie do treści art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT, rozumie się oddanie budynków, budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu (jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej budynku lub budowli).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, budynek oraz pozostałe naniesienia na Nieruchomości (budowle oraz pozostała infrastruktura naziemna) zostały wzniesione lub przebudowane ostatecznie w roku 2012 (data zakończenia realizacji i przyjęcie budynku oraz budowli na środki trwałe Wnioskodawcy).

Jednocześnie Wnioskodawca nie ma wątpliwości, że składniki majątku scharakteryzowane jako budynek oraz budowle wskazane przez Wnioskodawcę mieszczą się bezwzględnie w definicjach zawartych w art. 3 Prawa budowlanego Ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku z późniejszymi zmianami.

Jednocześnie co istotne, zgodnie z art. 29a ust. 8 Ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to zatem, że grunt (w rozumieniu działki geodezyjne) dzieli w opodatkowaniu podatkiem VAT los podatkowy obiektów, które są na nim posadowione.

W związku z powyższym, planowana dostawa we wskazanym powyżej zakresie (działki geodezyjne 3, 4, 5, 6 wraz z naniesieniami) powinna zdaniem Wnioskodawcy korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, jako że nie będzie ona dokonywana przed lub w ramach pierwszego zasiedlenia, a ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres nie krótszy niż 2 lata (wskazania okresów w przedstawionym stanie faktycznym).

Tak samo podmiot Wnioskodawcy w okresie od dnia przyjęcia do użytkowania budynku oraz budowli nie ponosił znaczących nakładów, a w szczególności takich, których wartość przekraczałaby 30% wartości początkowej budynków lub budowli. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy nie doszło do ich ponownego „pierwszego zasiedlenia” zgodnie z przepisami Ustawy o VAT (wskazania związane z nakładami w przedstawionym stanie faktycznym).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

  • uznania, że zespół składników w postaci: Nieruchomości I, Nieruchomości II i Nieruchomości III oraz Elementów towarzyszących, mający być przedmiotem transakcji sprzedaży, nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa a tym samym sprzedaż nie będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy;
  • braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla sprzedaży działek nr 1 i nr 2;
  • zastosowania do sprzedaży: działki nr 3 zabudowanej budowlami, działki nr 4 zabudowanej budowlami, działki nr 5 zabudowanej budynkiem biurowym i budowlami oraz działki nr 6 zabudowanej budowlami - zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy;
  • braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla sprzedaży Elementów towarzyszących;

jest prawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do powołanych powyżej przepisów budynki/budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061), zgodnie z którym:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5)koncesje, licencje i zezwolenia;

6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8)tajemnice przedsiębiorstwa;

9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, ustawodawca wyłączył ponadto z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy lub przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego uwzględnić należy następujące okoliczności:

1)zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2)faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

W złożonym wniosku wskazali Państwo, że przedmiotem Państwa działalności jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Przedmiotem pozostałej Państwa działalności jest również między innymi kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z). Jesteście Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT nieprzerwanie od 30 czerwca 2011 roku.

4 lipca 2024 roku zawarliście Państwo z jednostką administracji (…), tj. E. - w formie Aktu Notarialnego repertorium A nr (…) - przedwstępną umowę sprzedaży następujących Nieruchomości: Nieruchomość I, Nieruchomość II, Nieruchomość III oraz Elementów towarzyszących (peryferyjne środki trwałe i elementy umeblowania biurowego). Wskazane składniki Państwa majątku będące przedmiotem przyszłej sprzedaży były wykorzystywane w działalności gospodarczej w zakresie najmu.

Kupujący nabywa ww. Nieruchomości oraz Elementy towarzyszące bez zamiaru kontynuowania działalności związanej z wynajem i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z).

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy przedmiot transakcji będzie stanowił przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa a tym samym czy sprzedaż będzie czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT.

Dla uznania, że zbywany majątek stanowi przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Państwa zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po przeniesieniu powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę, w oparciu o nabyte składniki w takim samym zakresie - tj. w działalności związanej z najmem.

Jak Państwo wskazali transakcja będzie obejmowała wyłącznie sprzedaż składników materialnych w postaci:

  • Nieruchomości I;
  • Nieruchomości II;
  • Nieruchomości III;
  • Elementów towarzyszących obejmujących:
  • środki trwałe peryferyjne w tym między innymi: urządzenia wentylacyjne, urządzenia klimatyzacyjne, urządzenia dźwigowe, stacja transformatorowa, oświetlenie, rozdzielnie, zabudowy meblowe oraz meble wolnostojące, urządzenia AGD, urządzenia elektroniczne, inne instalacje takie jak wyposażenie toalet, rolety okienne i tym podobne;
  • wolnostojące elementy umeblowania biurowego (fotele, szafy, biurka, kontenerki).

Nie będzie zatem obejmował kluczowych składników wchodzących w skład normatywnej definicji przedsiębiorstwa czy zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto jak wskazali Państwo w opisie sprawy Kupujący nabędzie ww. składniki bez zamiaru kontynuowania działalności związanej z wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Przedmiot zakupu będzie wykorzystywany na potrzeby własne tj. organizacji siedziby/biur E. Zatem warunek związany z zamiarem wykorzystywania przez nabywcę przedmiotu transakcji w działalności o takim samym zakresie w jakim była wykorzystywana przez Sprzedawcę nie będzie spełniony.

Tym samym należy stwierdzić, że przedmiotem transakcji nie będzie ani przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, ani zorganizowana część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. Nie można więc w rozpatrywanej sprawie - zgodnie z Państwa wskazaniem - zastosować do opisanej transakcji sprzedaży wyłączenia spod opodatkowania podatkiem VAT przewidzianego w art. 6 pkt 1 ustawy.

W związku z tym sprzedaż Nieruchomości I, Nieruchomości II, Nieruchomości III oraz Elementów towarzyszących będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy, przy czym aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2. bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zaś, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej sprawie Sprzedającym jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, której przedmiotem działalności jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi oraz kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. Przedmiotem zbycia będą Nieruchomość I, Nieruchomość II, Nieruchomość III oraz Elementy towarzyszące (peryferyjne środki trwałe i elementy umeblowania biurowego).

Dostawa opisanych Nieruchomości i Elementów towarzyszących będzie dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa Sprzedającego i będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie uznania, że sprzedaż Nieruchomości oraz Elementów towarzyszących nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT uznaję za prawidłowe.

Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT przedmiotu sprzedaży tj. Nieruchomości oraz Elementów towarzyszących.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen :

„teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 977 ze zm.):

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

We wniosku wskazali Państwo, że działka geodezyjna 1 wchodząca w skład Nieruchomości I jest działką niezabudowaną nie znajdują się na niej żadne budynki lub budowle. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka określona jest jako działka drogowa.

Działka geodezyjna 2 również wchodząca w skład Nieruchomości I jest też działką niezabudowaną tj. nie znajdują się na niej żadne budynki lub budowle. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka ta określona jest jako działka drogowa.

Zgodnie z powyższym należy stwierdzić, że działka nr 1 i działka nr 2 wchodzące w skład Nieruchomości I są terenem budowlanym określonym w art. 2 pkt 33 ustawy, a tym samym ich dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W tej sytuacji należy przeanalizować przesłanki do ewentualnego zastosowania zwolnienia od podatku VAT dostawy działek niezabudowanych nr 1 i nr 2 wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Opis sprawy wskazuje, że działki nr 1 i nr 2 wchodzące w skład Nieruchomości I były wykorzystywane w Państwa działalności związanej z najmem - opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem nie były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT.

Tym samym dostawa ww. działek nie będzie korzystała także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie został spełniony jeden z warunków przedstawionych w tym przepisie.

W konsekwencji, sprzedaż przez Państwa niezabudowanych działek nr 1 i nr 2 wchodzących w skład Nieruchomości I powinna zostać opodatkowana właściwą dla przedmiotu sprzedaży stawką podatku VAT.

Tym samym Państwa stanowisko, że sprzedaż niezabudowanej działki nr 1 i niezabudowanej działki nr 2 nie spełnia przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku VAT uznaję za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii sposobu opodatkowania gruntów zabudowanych:

  • działek nr 3 i 4 wchodzących w skład Nieruchomości I;
  • działki nr 5 - Nieruchomość II;
  • działki nr 6 - Nieruchomość III

- należy wskazać, że dla sprzedaży nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy (powołany wyżej).

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków i budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.

Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku budowli lub ich części oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy zabudowanych działek nr 3, 4 wchodzących w skład Nieruchomości I, zabudowanej działki nr 5 wchodzącej w skład Nieruchomości II i zabudowanej działki nr 6 wchodzącej w skład Nieruchomości III zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy w odniesieniu do posadowionych na nich: budynku biurowego i budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Opis sprawy wskazuje, że:

  • działka geodezyjna 3 jest działką zabudowaną infrastrukturą parkingu z kostki brukowej wraz z układem komunikacyjnym z kostki brukowej oraz parkingiem utwardzonym wysypanym żwirem - które, zgodnie z Państwa wskazaniem stanowią środki trwałe w działalności oraz wypełniają definicję budowli;
  • działka geodezyjna 6 jest działką zabudowaną infrastruktura parkingu z kostki brukowej wraz z układem komunikacyjnym z kostki brukowej, parkingiem utwardzonym wysypanym żwirem oraz wewnętrznym oświetleniem ulicznym - które, zgodnie z Państwa wskazaniem stanowią środki trwałe w działalności oraz wypełniają definicję budowli;
  • działka geodezyjna 5 jest działką zabudowaną budynkiem biurowym - który, zgodnie z Państwa wskazaniem stanowi środek trwały w działalności oraz wypełnia definicję budynku. Na działce posadowiona jest również infrastruktura parkingu z kostki brukowej wraz z układem komunikacyjnym z kostki brukowej oraz parkingiem utwardzonym wysypanym żwirem - które, zgodnie z Państwa wskazaniem stanowią środki trwałe w działalności oraz wypełniają definicję budowli;
  • działka geodezyjna 6 jest działką zabudowaną infrastrukturą parkingu z kostki brukowej wraz z układem komunikacyjnym z kostki brukowej, parkingiem utwardzonym wysypanym żwirem oraz wewnętrznym oświetleniem ulicznym - które, zgodnie z Państwa wskazaniem stanowią środki trwałe w działalności oraz wypełniają definicję budowli.

Z wniosku wynika, że 31 stycznia 2012 roku, po zakończeniu realizacji przebudowy budynek biurowy posadowiony na działce nr 5 został przyjęty do ewidencji środków trwałych Państwa przedsiębiorstwa i służył działalności komercyjnej - jako obiekt wynajmowany na działalność biurową.

Budowle znajdujące się na działkach: 3, 4, 5 oraz 6, zostały zrealizowane przez Państwa w okresie trwania przebudowy budynku biurowego. Budowa wskazanych budowli została uznana za zakończoną 31 sierpnia 2012 roku - poprzez przyjęcie ich do ewidencji środków trwałych i od 31 sierpnia 2012 roku budowle te służyły jako obiekty wspomagające najem powierzchni biurowej.

Zatem od momentu rozpoczęcia użytkowania (wykorzystywania) do momentu sprzedaży ww. budynku i budowli minie okres 2 lat. W ostatnich 2 latach przed sprzedażą nie ponosili Państwo wydatków na ich ulepszenie, stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej. Również koszty poniesione na adaptację łącznie z innymi nakładami na budynek biurowy w okresie 2 lat poprzedzających datę aktu nie przekroczą 30% wartości początkowej tego budynku.

W związku z tym, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynku i budowli, a ich sprzedażą upłynie okres ponad 2 lat, to dostawa ww. budynku i budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, gdyż spełnione zostaną warunki wynikające z tego przepisu. Odpowiednio zwolnieniem tym objęta będzie także dostawa gruntu, na których ww. budynek i budowle są posadowione, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy.

W związku z tym, że planowana transakcja sprzedaży budynku posadowionego na działce gruntu nr 5 i budowli (naziemnych obiektów infrastruktury parkingów z kostki brukowej wraz z układem komunikacyjnym z kostki brukowej, parkingów utwardzonych wysypanych żwirem oraz wewnętrzne oświetlenie uliczne) posadowionych odpowiednio na działkach nr 3, 4, 6 i 5 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień ww. czynności - wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy jest bezzasadna.

Tym samym, planowana sprzedaż działki nr 3 i działki nr 4 wchodzących w skład Nieruchomości I, działki nr 5 wchodzącej w skład Nieruchomości II i działki nr 6 wchodzącej w skład Nieruchomości III będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. Zatem Państwa stanowisko, w tym zakresie uznaję za prawidłowe.

W przypadku dostawy opisanych we wniosku Elementów towarzyszących obejmujących:

  • środki trwałe peryferyjne w tym między innymi: urządzenia wentylacyjne, urządzenia klimatyzacyjne, urządzenia dźwigowe, stacja transformatorowa, oświetlenie, rozdzielnie, zabudowy meblowe oraz meble wolnostojące, urządzenia AGD, urządzenia elektroniczne, inne instalacje takie jak wyposażenie toalet, rolety okienne i tym podobne;
  • wolnostojące elementy umeblowania biurowego (fotele, szafy, biurka, kontenerki).

 należy ustalić, czy zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, o którym mowa w powołanym już wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, Elementy towarzyszące nie były wykorzystywane przez Państwa wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. Były powiązane z budynkiem, którego powierzchnie były wykorzystywane w działalności związanej z najmem - opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem, dostawa Elementów towarzyszących stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy, według właściwej dla danego składnika Elementów towarzyszących stawki podatku VAT.

Oceniając całościowo Państwa stanowisko, zgodnie z którym:

  • sprzedaż niezabudowanej działki nr 1 i niezabudowanej działki nr 2 nie spełnia przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku VAT;
  • sprzedaż działki nr 3 zabudowanej budowlami, działki nr 4 zabudowanej budowlami, działki nr 5 zabudowanej budynkiem biurowym i budowlami i działki nr 6 zabudowanej budowlami, spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT;
  • sprzedaż Elementów towarzyszących nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT -

- uznaję je za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że: „Wnosimy jednak o wyłączenie zapisów zawartych w pierwotnym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej o istniejącej infrastrukturze podziemnej (…), wydając interpretację jedynie z uwzględnieniem szczegółowo budynków oraz budowli naziemnych (…)”. Zatem zgodnie z wolą Państwa zapisy odnoszące się do infrastruktury podziemnej zostały usunięte z opisy sprawy i wydana interpretacja dotyczy wyłącznie transakcji sprzedaży Nieruchomości I, II, III wraz z posadowionymi na nich budynkiem i budowlami oraz sprzedaży Elementów towarzyszących.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00