Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [330 z 470]

Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.338.2024.2.KO

Prawo do odliczenia z tytułu nabycia towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków

Interpretacja indywidualnastanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

- prawidłowe – w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do pięciu budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują wyłącznie lokale mieszkalne,

- nieprawidłowe – w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do trzech budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują lokale mieszkalne i lokale o innym przeznaczeniu, których powierzchnia nie przekracza 2% powierzchni budynku ogółem,

- prawidłowe – w zakresieprawa do odliczenia podatku VAT według wskaźnika proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do dwóch budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują lokale mieszkalne i lokale o innym przeznaczeniu których powierzchnia przekracza 2% powierzchni budynku ogółem.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii:

- braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do pięciu budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują wyłącznie lokale mieszkalne i co do trzech budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują lokale mieszkalne i lokale o innym przeznaczeniu, których powierzchnia nie przekracza 2% powierzchni budynku ogółem,

- prawa do odliczenia podatku VAT według wskaźnika proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do dwóch budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują lokale mieszkalne i lokale o innym przeznaczeniu których powierzchnia przekracza 2% powierzchni budynku ogółem.

Wniosek został uzupełniony pismem z 12 sierpnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

Spółdzielnia Mieszkaniowa jest czynnym podatnikiem podatku VAT wykonującym czynności opodatkowane i zwolnione z podatku od towarów i usług. Planuje zrealizować prace budowlane polegające na termomodernizacji 10 budynków z wykorzystaniem dofinansowania ze środków UE ... Instytucją dofinansowującą w przedmiotowym programie będzie …. Realizowane prace będą polegały m.in. na demontażu starego docieplenia ze ścian budynków, montażu nowego ocieplenia, wymianie poziomów i pionów c.o., remoncie dachów, montażu paneli fotowoltaicznych oraz urządzeń wspomagających centralne ogrzewanie. W przypadku budynków … planowana jest również przebudowa wind w celu zapewnienia możliwości ich zjazdu do poziomu terenu.

W pięciu budynkach są wyłącznie lokale mieszkalne:

- … pow. ogółem: 4080,70 m2 w tym pow. mieszkalna: 4080,70 m2

- … pow. ogółem: 4106,04 m2 w tym pow. mieszkalna: 4106,04 m2

- … pow. ogółem: 4019,50 m2 w tym pow. mieszkalna: 4019,50 m2

- … pow. ogółem: 4084,10 m2 w tym pow. mieszkalna: 4084,10 m2

- … pow. ogółem: 4068,80 m2 w tym pow. mieszkalna: 4068,80 m2.

W trzech budynkach są lokale mieszkalne i lokale użytkowe, których powierzchnia nie przekracza w tych budynkach 2%:

- … pow. ogółem: 4559,80 m2; pow. mieszkalna: 4479,10 m2; pow. lokali użytkowych: 80,70 m2 - 1,77% pow. lokali użytkowych do pow. ogółem

- … pow. ogółem: 2335,20 m2; pow. mieszkalna: 2304,70 m2; pow. lokali użytkowych: 30,50 m2 - 1,31% pow. lokali użytkowych do pow. ogółem

- … pow. ogółem: 5066,40 m2; pow. mieszkalna: 5044,80 m2; pow. lokali użytkowych: 21,60 m2 - 0,43% pow. lokali użytkowych do pow. ogółem.

W dwóch budynkach są lokale mieszkalne i lokale użytkowe, których powierzchnia przekracza 2% powierzchni ogółem:

- … pow. ogółem: 4018,50 m2; pow. mieszkalna: 3926,60 m2; pow. lokali użytkowych: 91,90 m2 - 2,29 pow. lokali użytkowych do pow. ogółem

- … pow. ogółem: 16852,84 m2; pow. mieszkalna: 16464,34 m2; pow. lokali użytkowych: 388,50 m2 - 2,31% pow. lokali użytkowych do pow. ogółem.

Spółdzielnia na rok 2024 ma ustalony wskaźnik odliczenia podatku VAT od zakupów służących zarówno działalności zwolnionej i opodatkowanej, na podstawie sprzedaży z działalności opodatkowanej do sprzedaży ogółem i wynosi on 18%.

Koszty termomodernizacji pięciu budynków mieszkalnych Spółdzielnia kwalifikuje wraz z podatkiem VAT do wydatków związanych z działalnością zwolnioną i nie dokona odliczenia podatku VAT.

Koszty termomodernizacji trzech budynków mieszkalnych, w których są lokale mieszkalne i użytkowe których powierzchnia nie przekracza 2% ogólnej powierzchni Spółdzielnia kwalifikuje wraz z podatkiem VAT do wydatków związanych z działalnością zwolnioną i nie dokona odliczenia podatku VAT.

Koszty termomodernizacji dwóch budynków mieszkalnych, w których są lokale mieszkalne i użytkowe których powierzchnia przekracza 2% ogólnej powierzchni Spółdzielnia dokona odliczenia podatku wskaźnikiem sprzedaży działalności opodatkowanej do działalności ogółem, który dla naszej spółdzielni wynosi 18%. Do wydatków zostanie zaliczona kwota netto oraz podatek VAT nie podlegający odliczeniu.

Z tytułu wykonanych prac wykonawcy wystawią Spółdzielni faktury VAT, które zostaną zapłacone. Po złożeniu wniosku o płatność do Instytucji Dofinansowującej Spółdzielnia otrzyma refundację poniesionych wydatków z wyżej wskazanego projektu wraz z podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Spółdzielnia zobowiązana jest dołączyć interpretację o możliwości odliczenia podatku VAT, ponieważ podmiot, który jest podatnikiem podatku VAT i nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT, na etapie rozliczania projektu będzie zobowiązany do przedstawienia interpretacji indywidualnej, będącej obowiązkowym załącznikiem na etapie ubiegania się o refundację środków. Brak takiego dokumentu będzie skutkować zaliczeniem podatku VAT do kosztów niekwalifikowanych, czyli zmniejszenie refundacji poniesionych kosztów o podatek VAT.

Pytania ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 sierpnia 2024 r.

1. Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a, 11, 36 ustawy z 11 marca 2004r., Spółdzielni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do pięciu budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują wyłącznie lokale mieszkalne?

2. Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - art. 90 ust. 1, 2, 3 w związku z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004r. Spółdzielni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE z … - co do trzech budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują lokale mieszkalne i lokale o innym przeznaczeniu, których powierzchnia nie przekracza 2% powierzchni budynku ogółem ?

3. Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - art.90 ust. 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004r., Spółdzielni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego według proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do dwóch budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują lokale mieszkalne i lokale o innym przeznaczeniu których powierzchnia przekracza 2% powierzchni budynku ogółem?

Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 sierpnia 2024 r.

Odnośnie pkt 1.

Zdaniem Spółdzielni, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku VAT uprawniona jest do zaliczania podatku VAT w całości do kosztów kwalifikowanych, bowiem faktury dotyczyły będą wyłącznie czynności zwolnionych, wykonywanych na rzecz mieszkańców i nie będzie przysługiwało Spółdzielni prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Odnośnie pkt 2.

Zdaniem Spółdzielni, zgodnie z art. 90 ust. 1, 2, 3 w związku z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku VAT uprawniona jest do zaliczania podatku VAT w całości do kosztów kwalifikowanych, bowiem faktury dotyczyły będą w części czynności zwolnionych, a w części czynności opodatkowanych, a proporcja powierzchni lokali o innym przeznaczeniu nie przekracza 2 % powierzchni budynku ogółem, w związku z czym Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Odnośnie pkt 3.

Zdaniem Spółdzielni, zgodnie z - art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku VAT, Spółdzielnia dokona odliczenia podatku VAT według wskaźnika proporcji zatem uprawniona jest do zaliczania podatku VAT do kosztów kwalifikowanych tylko do wysokości w jakiej nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest w części prawidłowe, w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl ust. 1 tego artykułu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy,

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy,

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy,

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy,

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 10 ustawy

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

 1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

 2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej od podatku VAT). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej opodatkowanej, jak i do działalności zwolnionej, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT wykonującym czynności opodatkowane i zwolnione z podatku od towarów i usług. Planują Państwo zrealizować prace budowlane polegające na termomodernizacji 10 budynków z wykorzystaniem dofinansowania ze środków UE ...

W pięciu budynkach są wyłącznie lokale mieszkalne.

W trzech budynkach są lokale mieszkalne i lokale użytkowe, których powierzchnia nie przekracza w tych budynkach 2%.

W dwóch budynkach są lokale mieszkalne i lokale użytkowe, których powierzchnia przekracza 2% powierzchni ogółem.

Państwo mają na rok 2024 ustalony wskaźnik odliczenia podatku VAT od zakupów służących zarówno działalności zwolnionej i opodatkowanej, na podstawie sprzedaży z działalności opodatkowanej do sprzedaży ogółem i wynosi on 18%.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii:

- braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do pięciu budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują wyłącznie lokale mieszkalne i co do trzech budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują lokale mieszkalne i lokale o innym przeznaczeniu, których powierzchnia nie przekracza 2% powierzchni budynku ogółem,

- prawa do odliczenia podatku VAT według wskaźnika proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do dwóch budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują lokale mieszkalne i lokale o innym przeznaczeniu których powierzchnia przekracza 2% powierzchni budynku ogółem.

Jak wynika z powołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do pięciu budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują wyłącznie lokale mieszkalne, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Jak Państwo wskazali koszty termomodernizacji pięciu budynków kwalifikują wraz z podatkiem VAT do wydatków związanych z działalnością zwolnioną.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy w związku z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do pięciu budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują wyłącznie lokale mieszkalne.

Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1, że „nie będzie przysługiwało Spółdzielni prawo do odliczenia podatku naliczonego”, jest prawidłowe.

Natomiast w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do trzech budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują lokale mieszkalne i lokale o innym przeznaczeniu, których powierzchnia nie przekracza 2% powierzchni budynku ogółem, w przypadku, gdy nie mają/nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania wydatków, które służą zarówno do celów wykonywanej przez Państwa działalności opodatkowanej jak i do działalności zwolnionej, to będą mieli Państwo prawo do odliczenia podatku VAT według wskaźnika proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. W opisie sprawy wskazali Państwo, że faktury będą dotyczyć w części czynności zwolnionych od podatku a w części opodatkowanych.

Jak już wyżej wskazano proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W związku z powyższym w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do trzech budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują lokale mieszkalne i lokale o innym przeznaczeniu, których powierzchnia nie przekracza 2% powierzchni budynku ogółem nie ma znaczenia, że powierzchnia lokali o innym przeznaczeniu nie przekracza 2% powierzchni budynku ogółem. Przepisy art. 90 ust. 10 ustawy w związku z art. 90 ust. 3 odnoszą się do proporcji ustalanej w oparciu o obrót, a nie wielkość powierzchni budynku.

Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 2, że „Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego”, jest nieprawidłowe.

Odnosząc się do kwestii objętej pytaniem nr 3 należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy nie mają/nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania wydatków, które służą zarówno do celów wykonywanej przez Państwa działalności opodatkowanej jak i do działalności zwolnionej, to będą mieli Państwo prawo do odliczenia podatku VAT według wskaźnika proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy w przypadku nabywania towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków wykonywaną ze wsparciem środkami UE … - co do dwóch budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, w których występują lokale mieszkalne i lokale o innym przeznaczeniu, których powierzchnia przekracza 2% powierzchni budynku ogółem, ponieważ faktury będą dotyczyć w części czynności zwolnionych a w części opodatkowanych podatkiem VAT.

Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 3, że „zgodnie z - art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku VAT, Spółdzielnia dokona odliczenia podatku VAT według wskaźnika proporcji”

jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1259 ze zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00