Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [69 z 510]

Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.396.2024.4.LS

Zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

  • prawidłowe – w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90,
  • nieprawidłowe – w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lipca 2024 r. (data wpływu 5 lipca 2024 r.) oraz pismem z 24 lipca 2024 r. (data wpływu 31 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i osiąga dochody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej podlegające opodatkowaniu podatkiem liniowym.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza polega na świadczeniu usług w zakresie:

1)pośrednictwa sprzedaży, wsparcia sprzedaży, usług przedstawicielskich i powiązanych z nimi usług wyszukiwania i pozyskiwania klientów, jak również doradztwa naukowego i technicznego, objętych kodami PKD:

a)74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

b)71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.

2)doradztwa i zarządzania w zakresie usług transportu drogowego, objętego kodem PKD:

a)70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

3)Sprzedaży i zakupu pojazdów, transportu drogowego towarów, wynajmu i dzierżawy pojazdów samochodowych objętych kodami PKD:

a)45.20.Z - Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,

b)49.41 .Z - Transport drogowy towarów,

c)77.11 .Z - Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,

d)77.12.Z - Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,

e)77.39.Z - Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

W 2023 r. i w latach poprzednich, jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrał Pan podatek liniowy (art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przychody z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2023 r. kwoty 2 000 000 euro i zgodnie z przewidywaniami przychody uzyskane z tego źródła w roku podatkowym 2024 również nie przekroczą wskazanej wyżej kwoty.

Do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, prowadzona przez Pana działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzi Pan ewidencję, o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego ani nie osiąga w całości lub części przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Jest Pan zainteresowany oceną sposobu opodatkowania usług doradczych, polegających w szczególności (lecz nie wyłącznie) na:

1.analizowaniu rynku pod kątem potencjału rozwoju, wymogów ekonomicznych i prawnych, barier i szans biznesowych, konkurentów oraz potencjalnych kontrahentów klienta,

2.doradzaniu klientowi w zakresie strategii handlowej i marketingowej, a także komunikacji z kontrahentami,

3.ocenie możliwości klienta przez analizę strategiczną, finansową oraz inwestycyjną, a także sporządzenie modelów prognoz finansowych,

4.poszukiwaniu klientów,

5.dostarczenie analiz dotyczących optymalnych cen i warunków sprzedaży - zgodnie z wymaganiami klienta,

6.doradztwo w negocjacjach handlowych i przygotowywaniu odpowiedniej dokumentacji w powyższych procesach,

7.koordynacji prac związanych z organizowaniem transportu i spedycji,

8.prowadzenie badań badawczo-rozwojowych.

Ponosi Pan odpowiedzialności za poprawność dostarczonych danych oraz należytą staranność przy realizacji usług, nie ponosi zaś odpowiedzialności za rezultaty biznesowe klientów, choć za pozytywne wyniki może być wynagradzany dodatkowo.

Drugim rodzajem usług realizowanych przez Pana na rzecz Klientów będą usługi w zakresie zarządzania w zakresie transportu drogowego, na które składać się będzie doradztwo i konsultacje w zakresie zarządzania operacjami transportu drogowego.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Uzupełnienie z 5 lipca 2024 r.

Zapytanie dotyczy okresu podatkowego 2022, 2023, 2024 i następnych.

Działalność gospodarcza prowadzona jest od 2020 r. Pierwszy przychód z prowadzonej przez Pana działalności, podlegający opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym, osiągnął Pan 1 stycznia 2023 r.

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone w dniu 16 lutego 2023 r. Naczelnikowi (...) Urzędu Skarbowego w (...).

Usługi, które Pan świadczy i zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane są/będą pod symbolem PKWiU:

  • 74.90 Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • 77.12.11 Wynajem i dzierżawa samochodów ciężarowych, bez kierowcy
  • 77.12.19 Wynajem i dzierżawa pozostałego sprzętu służącego do transportu lądowego, bez kierowcy
  • 70.22 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan przychody z innych źródeł, tj., prywatny najem mieszkań, wynajem naczep, ciężarówek i auto osobowe, usługi polegające na użyczeniu certyfikatu kompetencji zawodowych.

Na pytanie czy prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja), odpowiedział Pan, że będzie prowadził ewidencję pojazdów.

Na pytanie, jakie dokładnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach świadczonych przez Pana usług, wskazał Pan:

Badanie Rynku:

  • Analiza konkurencji: Identyfikacja i analiza konkurentów, ich ofert, cen i strategii marketingowych.
  • Identyfikacja potencjalnych klientów: Tworzenie list potencjalnych klientów (firmy produkcyjne, dystrybucyjne, handlowe) na podstawie różnych kryteriów, takich jak branża, lokalizacja, wielkość.

Marketing i Promocja:

  • Kampanie marketingowe: Planowanie i realizacja kampanii marketingowych w celu dotarcia do potencjalnych klientów. Może to obejmować reklamę online, drukowaną, a także marketing e- mailowy i telefoniczny.
  • Media społecznościowe: Wykorzystywanie platform społecznościowych do promowania usług transportowych, budowania marki i angażowania potencjalnych klientów.

Networking i Relacje Biznesowe:

  • Uczestnictwo w targach i konferencjach: Reprezentowanie firmy na branżowych wydarzeniach, nawiązywanie kontaktów i prezentacja oferty.
  • Spotkania biznesowe: Organizowanie spotkań z potencjalnymi klientami, prezentowanie ofert i negocjowanie warunków współpracy.

Przygotowanie Ofert i Negocjacje:

  • Tworzenie ofert handlowych: Opracowywanie atrakcyjnych ofert handlowych, dostosowanych do potrzeb potencjalnych klientów.
  • Negocjacje: Prowadzenie negocjacji w celu uzyskania korzystnych warunków współpracy i podpisania umów.

Obsługa Klienta i Utrzymanie Relacji:

  • Wsparcie posprzedażowe: Zapewnienie wysokiej jakości obsługi klienta po podpisaniu umowy, w celu utrzymania długoterminowych relacji.
  • Zarządzanie relacjami z klientem (CRM): Korzystanie z systemów CRM do śledzenia interakcji z klientami, analizowania ich potrzeb i dostosowywania oferty.

Analityka i Raportowanie:

  • Analiza efektywności działań marketingowych: Monitorowanie i analiza skuteczności kampanii marketingowych i działań sprzedażowych.
  • Raportowanie: Regularne raportowanie wyników działań i rekomendacje dotyczące dalszych kroków.

Uzupełnienie z 31 lipca 2024 r.

1. Przedmiot Pana zapytania dotyczy roku podatkowego 2023, roku podatkowego 2024 i lat podatkowych następnych.

2. Usługi, które mają być przedmiotem zapytania i interpretacji sklasyfikowane są pod następującymi symbolami PKWiU:

a) 74.90 Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana

b)77.12.11 Wynajem i dzierżawa samochodów ciężarowych, bez kierowcy

c)77.12.19 Wynajem i dzierżawa pozostałego sprzętu służącego do transportu lądowego, bez kierowcy

d)70.22 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania.

Ponadto, wskazuje Pan, iż stanowisko zaprezentowane we wniosku nie ulega zmianie, pomimo jego uzupełnienia.

Pytania

1.Czy przychody uzyskiwane w ramach opisanego powyżej sposobu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług doradczych (pośrednictwo sprzedaży, wsparcie sprzedaży, wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów, doradztwo naukowe i techniczne), przy wyborze na rok podatkowy opodatkowania w formie podatku zryczałtowanego od przychodów ewidencjonowanych są opodatkowane stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.)?

2.Czy przychody uzyskiwane w ramach opisanego powyżej sposobu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usługi zarządzania w transporcie drogowym, przy wyborze na rok podatkowy opodatkowania w formie podatku zryczałtowanego od przychodów ewidencjonowanych są opodatkowane stawką 15% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. m) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.)?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Przychody uzyskiwane w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług doradczych (pośrednictwo sprzedaży, wsparcie sprzedaży, wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów, doradztwo naukowe i techniczne), przy wyborze na rok podatkowy opodatkowania w formie podatku zryczałtowanego od przychodów ewidencjonowanych są opodatkowane stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.).

Ad. 2

Przychody uzyskiwane w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usługi zarządzania w transporcie drogowym, przy wyborze na rok podatkowy opodatkowania w formie podatku zryczałtowanego od przychodów ewidencjonowanych są opodatkowane stawką 15% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. m) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

  • prawidłowe – w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90,
  • nieprawidłowe – w pozostałej części.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 266 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznaczają pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu: wynajmu i dzierżawy:

  • samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0),
  • pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1),
  • środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0),
  • środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0),
  • pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0),
  • kontenerów (PKWiU 77.39.12.0),
  • motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0),
  • własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Podkreślić również należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że osiąga Pan dochody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej podlegające opodatkowaniu podatkiem liniowym. W 2023 r. i w latach poprzednich, jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrał Pan podatek liniowy. Przychody z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2023 r. kwoty 2 000 000 euro i zgodnie z przewidywaniami przychody uzyskane z tego źródła w roku podatkowym 2024 również nie przekroczą wskazanej wyżej kwoty. Do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, prowadzona przez Pana działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone w dniu 16 lutego 2023 r. Naczelnikowi (...) Urzędu Skarbowego w (...). Usługi, które Pan świadczy i zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane są/będą pod symbolem PKWiU:

  • 74.90 Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • 77.12.11 Wynajem i dzierżawa samochodów ciężarowych, bez kierowcy
  • 77.12.19 Wynajem i dzierżawa pozostałego sprzętu służącego do transportu lądowego, bez kierowcy
  • 70.22 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania.

Przenosząc powołane przepisy na grunt sprawy należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usług zarządzania” opodatkowane są stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 15%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m wymienionej ustawy, a przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90 „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” – stawką ryczałtu 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy.

Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług wynajmu i dzierżawy samochodów ciężarowych, bez kierowcy, sklasyfikowanych według PKWiU 77.12.11 oraz usług wynajmu i dzierżawy pozostałego sprzętu służącego do transportu lądowego, bez kierowcy, sklasyfikowanych według PKWiU 77.12.19, może Pan opodatkować ryczałtem, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jeśli przychód nie przekroczy kwoty 100 000 zł, wówczas ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wyniesie 8,5%, natomiast po przekroczeniu tego limitu powinien Pan odprowadzić od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt w wysokości 12,5% przychodów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Powyższa interpretacja odnosi się jedynie co do określenia właściwej stawki opodatkowania, Organ bowiem przyjął za fakt, że aktualnie opodatkowuje się Pan w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W konsekwencji Organ nie odnosił się do możliwości stosowania takiej formy opodatkowania jako właściwej dla Pana działalności.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do wskazanego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00