Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [79 z 521]

Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.281.2024.2.AM

Opodatkowanie odpłatnego udostępnienia kontenera oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu w zakresie zakupu kontenera.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego udostępnienia kontenera oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu w zakresie zakupu kontenera.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 12 sierpnia 2024 r. (wpływ 12 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: „JST”, „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) JST jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 12 i 18 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą m.in. sprawy dotyczące ładu przestrzennego, kultury, turystyki, zieleni gminnej i zadrzewień oraz promocji gminy.

W związku z powyższym, JST zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. „(…)” (dalej: „Projekt”). Na realizację Projektu JST uzyskała dofinansowanie ze środków pochodzących z Rządowego Funduszu Polski Ład w ramach Programu Inwestycji Strategicznych.

W ramach Projektu stworzono kompleksowe miejsce rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców Gminy oraz dla turystów, którzy odwiedzają region gminny.

Podejmowane przez Gminę działania w ramach zrealizowanego Projektu miały przede wszystkim na celu podniesienie atrakcyjności turystycznej Gminy. Realizacja Projektu przyniosła szereg korzyści takich jak wzrost integracji mieszkańców Gminy oraz podniesienie atrakcyjności turystycznej Gminy.

W związku z realizacją Projektu, Gmina poniosła wydatki, między innymi na następujące towary/usługi:

  • dokumentację projektową wraz z prawomocnymi zgodami, pozwoleniami, decyzjami;
  • roboty przygotowawcze i ziemne;
  • przyłącza (energetyczne, wodne, kanalizacji sanitarnej), punkt ładowania;
  • oświetlenie terenu i zasilanie dla imprez zewnętrznych;
  • nawierzchnie mineralne;
  • nawierzchnie betonowe;
  • nawierzchnie asfaltowe;
  • nawierzchnie piaszczyste;
  • trawniki i zagospodarowanie zieleni;
  • przepust i mostek;
  • pomosty i kładki drewniane;
  • pomost pływakowy;
  • górka saneczkowa z punktem widokowym;
  • podest z zadaszeniem membranowym i widownią plenerową;
  • mała architektura, altany;
  • place zabaw z nawierzchnią bezpieczną, siłownie, boiska;
  • prace melioracyjne, przepusty, umocnienia itp. oraz
  • pozostałe prace.

W ramach realizacji Projektu, Gmina poniosła wydatki również na zakup kontenera w skład, którego wchodzą (…) lokale w celu świadczenia usług gastronomicznych (dalej jako: „Infrastruktura” lub „kontener”).

W tym miejscu Gmina wskazuje, że przedmiotem niniejszego wniosku jest wyłącznie realizacja ww. Projektu w zakresie kontenera. Tym samym niniejszy wniosek nie dotyczy Projektu w zakresie pozostałej infrastruktury zrealizowanej w ramach Projektu.

Poniesione w ramach Projektu wydatki zostały udokumentowane wystawionymi na rzecz Gminy przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, na których to fakturach Gmina została wskazana jako nabywca przedmiotowych towarów/usług, w tym z podaniem NIP Gminy.

Od początku realizacji Projektu, Gmina planowała wykorzystywać Infrastrukturę wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, tj. odpłatnego udostępniania kontenera na rzecz zainteresowanych podmiotów, na podstawie umowy najmu.

Z tytułu odpłatnego udostępniania Infrastruktury Gmina będzie wystawiać faktury VAT oraz odpowiednio odprowadzać podatek VAT należny. Jednostką odpowiedzialną za rozliczanie ww. obrotu będzie Urząd Gminy (…).

Gmina wskazuje, iż jest w stanie wydzielić spośród kosztów całego Projektu koszty przypadającej na Infrastrukturę (kontener).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina wskazuje, iż całkowita wartość kontenera, który Gmina będzie odpłatnie udostępniać na podstawie umowy najmu wyniosła (…) zł netto i (…) zł VAT (tj. razem (…) zł brutto).

Gmina wybierze najemcę/najemców kontenera (…) w drodze zapytania ofertowego, opublikowanego na stronie internetowej Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Umowa najmu zostanie zawarta z podmiotem, z którym zostanie ustalona najwyższa wartość opłaty.

Wysokość wynagrodzenia z tytułu zawarcia umowy najmu kontenera zostanie przez Gminę ustalona kwotowo bazując na cenie wywoławczej, biorąc pod uwagę stawki amortyzacji, wartość przedmiotu umowy najmu oraz lokalne stawki. Finalna wysokość wynagrodzenia z tytułu zawarcia umowy najmu zostanie ustalona w oparciu o najwyższą ofertę zaproponowaną przez zainteresowane podmioty. Mając powyższe na uwadze, Gmina ustali wysokość wynagrodzenia za wynajem kontenera na takim poziomie, który będzie do zaakceptowania przez potencjalnych najemców.

Gmina w chwili obecnej nie zna wartości miesięcznego wynagrodzenia z tytułu zawarcia umowy najmu kontenera ze względu na fakt, że nie został jeszcze wybrany potencjalny najemca kontenera. Gmina podkreśla jednak, że celem Gminy będzie ustalenie wartości miesięcznego wynagrodzenia z tytułu zawarcia ww. umowy najmu uwzględniającej realia rynkowe.

Gmina planuje zawrzeć umowę najmu kontenera na okres 12 miesięcy. Jednocześnie, warunki umowy, w tym czas jej obowiązywania będzie ustalany na etapie wyłonienia najemcy (w uzgodnieniu ze stroną umowy). Wobec powyższego, Gmina nie wyklucza, że umowa ta zostanie finalnie zawarta na inny okres czasu niż wskazany powyżej. Ponadto, ze względu na fakt, że potencjalny najemca kontenera (…) nie został jeszcze wyłoniony, nie jest w stanie wskazać czy umowa najmu kontenera zostanie przedłużona oraz czy zostanie zawarta/przedłużona na okres, w którym nastąpi zwrot wydatków poniesionych na przedmiot umowy najmu. Jednocześnie, celem Gminy jest stałe wynajmowanie kontenera. Gmina będzie dążyła do tego, żeby umowa była przedłużana/zawierana nowa.

Gmina zakłada, że ustalone wynagrodzenie wynikające z umowy najmu kontenera będzie stałe. Wartość opłat za wynajem nie będzie przez Gminę zmieniana w trakcie trwania umowy najmu kontenera. Jednocześnie, Gmina nie wyklucza sytuacji, w której w ramach przedłużenia umowy/zawarcia nowej umowy wynagrodzenie ulegnie zwiększeniu. Gmina przy ustalaniu wynagrodzenia każdorazowo będzie brała pod uwagę uwarunkowania rynkowe i obecną sytuację ekonomiczną.

Opłata za wynajem kontenera będzie miała na celu umożliwienie Gminie zwrotu wydatków całkowitych poniesionych na zakup kontenera. Jednocześnie, ze względu na fakt, że nie został jeszcze wybrany potencjalny najemca kontenera, a w konsekwencji Gmina obecnie nie jest w stanie określić konkretnej kwoty wynagrodzenia jakie będzie pobierała z ww. tytułu, Gmina nie jest w stanie również określić w jakim okresie uzyska zwrot wydatków całkowitych poniesionych na zakup kontenera w związku z przyszłą opłatą za ww. wynajem.

Gmina podkreśla, że nie jest na ten moment w stanie ustalić relacji procentowej wysokości wynagrodzenia do wartości przedmiotu umowy najmu kontenera w stosunku rocznym, które Gmina będzie otrzymywać, ze względu na fakt, że nie został jeszcze wybrany potencjalny najemca kontenera. Jednocześnie, Gmina podkreśla, że sposób ustalenia wysokości przyszłego wynagrodzenia za najem kontenera został odpowiednio wykazany przez Gminę w odpowiedzi na wcześniejsze pytania Organu.

Każda pozycja po stronie dochodów jest znacząca dla Gminy, w tym przyszłe wynagrodzenie z tytułu udostępnienia kontenera na podstawie umowy najmu. Gmina zwraca przy tym uwagę, że jest to pojęcie niedookreślone i do tego subiektywne, a posługiwanie się takimi określeniami w postępowaniu o wydanie interpretacji wydaje się niewłaściwe. Gmina zwraca uwagę, że uzyskuje/będzie uzyskiwać dochody również z tytułu wykonania innych licznych zadań własnych (m.in. subwencje oświatowe czy dochody uzyskane z podatków lokalnych). W związku z tym dochody, które będą uzyskiwane przez Gminę z jednego z segmentów jej działalności, jakim jest najem kontenera, stanowić będą część składową uzyskiwanego przez Gminę obrotu (dochodu).

Dochody wykonane Gminy za 2023 r. wyniosły (…) zł. Ze względu na fakt, że wynagrodzenie za wynajem kontenera nie zostało jeszcze ustalone, Gmina nie jest w stanie określić stosunku dochodów z tytułu najmu kontenera w skali roku w stosunku do dochodów Gminy ogółem/dochodów własnych.

Gmina nie będzie w jakikolwiek sposób powiązana w żadnym zakresie z podmiotem, któremu będzie udostępniać kontener. Gmina wskazuje również, że nie będzie posiadała udziałów w podmiocie, z którym zawrze ww. umowę najmu.

Kontener będzie wykorzystywany wyłącznie na podstawie umowy najmu. Kontener nie będzie wykorzystywany do jakichkolwiek innych czynności.

Pytania

1.Czy odpłatne udostępnienie Infrastruktury (kontenera) na podstawie umowy najmu stanowić będzie po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku?

2.Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na Infrastrukturę (zakup kontenera) w ramach Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Odpłatne udostępnienie Infrastruktury (kontenera) na podstawie umowy najmu stanowić będzie po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

2.Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na Infrastrukturę (zakup kontenera) w ramach Projektu.

Uzasadnienie stanowiska

Ad 1

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy JST realizuje należące do niej zadania na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje, w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów działalność JST polegająca na udostępnieniu Infrastruktury (kontenera) na rzecz zainteresowanych podmiotów na podstawie umowy najmu za wynagrodzeniem jest działalnością gospodarczą („wszelka działalność usługodawców”).

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z brzmienia powołanych przepisów wynika, iż pojęcia dostawy towarów i świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, iż co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów.

Mając na uwadze, iż umowa najmu jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), w ramach wykonywania przedmiotowej czynności, tj. odpłatnego udostępnienia Infrastruktury (kontenera) na podstawie umowy najmu na rzecz zainteresowanych podmiotów trzecich, Gmina będzie występować w roli podatnika VAT.

Najem jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu najmu przez najemcę.

Konsekwentnie, mając na uwadze, iż JST działa w tym zakresie w roli podatnika VAT oraz będzie wykonywała usługę najmu kontenera za wynagrodzeniem (najemca zobowiązany będzie do uiszczania czynszu z tytułu udostępnienia kontenera na jego rzecz na podstawie umowy najmu), przedmiotowa transakcja podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatne świadczenie usług.

W opinii JST opisana powyżej usługa najmu nie korzysta przy tym ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują zwolnienia z opodatkowania, które znalazłoby zastosowanie w przedstawionym przez Gminę zdarzeniu przyszłym.

Reasumując, odpłatne udostępnienie przez Gminę Infrastruktury (kontenera) na podstawie umowy najmu stanowić będzie po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

Ad 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, sprecyzowanych w treści art. 88 ustawy o VAT.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika zatem, że dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. W rezultacie powyższego warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (tj. powstanie zobowiązania podatkowego).

Prawo do odliczenia VAT we wskazanym stanie faktycznym zależy więc od wykazania, że Gmina występuje w zaistniałej sytuacji jako podatnik VAT - co zostało wykazane w uzasadnieniu stanowiska JST do pytania nr 1 - oraz następnie, iż poniesione przez nią wydatki pozostają w związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi VAT.

Jak wynika z przedstawionego opisu, Gmina zamierza odpłatnie udostępniać Infrastrukturę (kontener) na rzecz zainteresowanych podmiotów trzecich na podstawie umowy najmu. Bezsprzecznie zatem pomiędzy Gminą a najemcą będzie istniał stosunek prawny w postaci odpłatnego udostępnienia ww. infrastruktury (kontenera), w ramach którego to stosunku JST będzie świadczyła na rzecz najemcy usługę w postaci najmu wskazanego kontenera, w zamian za co będzie otrzymywała comiesięczne wynagrodzenie. W powyższym przypadku spełnione będą przesłanki uznania ww. czynności jako odpłatnego świadczenia usług, a w konsekwencji uznania jej za podlegającą opodatkowaniu VAT.

Zatem przesłanka pozostawania zakupów w związku z wykonywanymi przez podatnika (tutaj JST) czynnościami opodatkowanymi jest spełniona, gdyż wydatki inwestycyjne na Infrastrukturę (zakup kontenera) będą w całości i wyłącznie wykorzystywane do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Gmina jest bowiem czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki inwestycyjne ponoszone na Infrastrukturę (zakup kontenera) są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatnym udostępnianiem ww. kontenera na podstawie umowy najmu, podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającym ze zwolnienia od tego podatku.

Analogiczne stanowisko do przedstawionego przez JST zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.31.2021.2.PM Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej podzielił stanowisko Wnioskodawcy i uznał, że „w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ - w okolicznościach niniejszej sprawy - wydatki związane z nabyciem towarów i usług w ramach Inwestycji są/będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Gmina działa/będzie działała jako podatnik podatku VAT. Reasumując, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z nabyciem budową Budynku w ramach Inwestycji”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Świadczenie to określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego. W przypadku świadczenia usługi istnieje odbiorca (nabywca usługi) oraz podmiot świadczący usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą oraz za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność, która jest dostawą towarów lub świadczeniem usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:

  • czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
  • czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.).

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)

Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach realizacji projektu pn. „(…)” ponieśli Państwo wydatki mi.in. na zakup kontenera w skład, którego wchodzą (…) lokale w celu świadczenia usług gastronomicznych (kontener).

Od początku realizacji Projektu, planowali Państwo wykorzystywać kontener wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, tj. odpłatnego udostępniania kontenera na rzecz zainteresowanych podmiotów, na podstawie umowy najmu.

Są Państwo w stanie wydzielić spośród kosztów całego Projektu koszty przypadające na kontener. Wybiorą Państwo najemcę/najemców kontenera w drodze zapytania ofertowego, opublikowanego na stronie internetowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Umowa najmu zostanie zawarta z podmiotem, z którym zostanie ustalona najwyższa wartość opłaty. W chwili obecnej nie znają Państwo wartości miesięcznego wynagrodzenia z tytułu zawarcia umowy najmu kontenera ze względu na fakt, że nie został jeszcze wybrany potencjalny najemca kontenera. Państwa celem będzie ustalenie wartości miesięcznego wynagrodzenia z tytułu zawarcia ww. umowy najmu uwzględniającej realia rynkowe. Planują Państwo zawrzeć umowę najmu kontenera na okres 12 miesięcy. W ramach przedłużenia umowy/zawarcia nowej umowy wynagrodzenie może ulec zwiększeniu. Przy ustalaniu wynagrodzenia każdorazowo będą Państwo brali pod uwagę uwarunkowania rynkowe i obecną sytuację ekonomiczną.

Opłata za wynajem kontenera będzie miała na celu umożliwienie Państwu zwrotu wydatków całkowitych poniesionych na zakup kontenera.

Mają Państwo wątpliwości, czy odpłatne udostępnienie kontenera na podstawie umowy najmu będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Umowa najmu jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej najemcę.

Najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odpłatna usługa wynajmu kontenera na rzecz podmiotów zewnętrznych stanowić będzie czynność cywilnoprawną, którą będą Państwo wykonywać jako podatnik w myśl art. 15 ust. 1 ustawy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. W ramach świadczenia odpłatnej usługi wynajmu kontenera nie będą Państwo korzystać z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy, ani rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnianiu pomieszczeń użytkowych, za którą będzie pobierane wynagrodzenie. Zatem czynność odpłatnego wynajmu kontenera na rzecz zewnętrznych podmiotów będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także pełnego prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup kontenera.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

W analizowanej sprawie spełniają Państwo warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wydatki, które ponieśli Państwo na nabycie kontenera będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z Państwa wskazaniem kontener będzie służył wyłącznie do odpłatnego udostępniania na podstawie umowy najmu podmiotom zewnętrznym.

Zatem przysługuje Państwu prawo do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na zakup kontenera. Prawo to przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W interpretacji oparłem się na informacjach przedstawionych przez Państwa w opisie sprawy, że kontener będą Państwo wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych oraz że wybiorą Państwo najemcę/najemców kontenera w drodze zapytania ofertowego, opublikowanego na stronie internetowej Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, natomiast umowa najmu zostanie zawarta z podmiotem, z którym zostanie ustalona najwyższa wartość opłaty, a Państwa celem jest ustalenie wartości miesięcznego wynagrodzenia z tyt. zawarcia umowy najmu uwzględniającej realia rynkowe.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno‑skarbowej zostanie określone, że ustalona w umowie najmu wysokość czynszu odbiega od realiów rynkowych i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie, czy też uniemożliwi zwrot poniesionych nakładów na kontener, lub że zakupiony przez Państwa kontener nie będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. posłuży również do realizacji Państwa zadań własnych) interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00