Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [102 z 545]

Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.467.2024.2.PRM

Brak możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług przy realizacji Projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług przy realizacji Projektu pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 6 sierpnia 2024 r. (wpływ 6 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) (zwana dalej: Gminą lub Wnioskodawcą) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz do realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Funkcjonowanie Gminy opiera się na przepisach ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609, dalej: ustawa o samorządzie gminnym).

Gmina (...) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT) i składa deklaracje podatkowe dla podatku od towarów i usług. Jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), Gmina wykonuje czynności opodatkowane dotyczące sprzedaży i dzierżawy gruntów, wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, odpłatnego udostępniania targowiska oraz dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych podatkiem VAT Gmina wykonuje także czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Ponadto, oprócz czynności związanych z działalnością gospodarczą, Gmina realizuje zadania własne i zlecone pozostające poza ustawą o VAT tj. niepodlegające opodatkowaniu.

Gmina dążąc do poprawy jakości powietrza przystąpiła do programu „(...)” (zwanego dalej Projektem) realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach FEM 2021-2027.

Projekt jest realizowany wspólnie przez partnerów (gmin jako beneficjentów) i koordynowany przez województwo (...) jako lidera Projektu. Gmina będzie pełniła rolę partnera Projektu. Umowa partnerska zawarta pomiędzy liderem a partnerami szczegółowo wskazuje jaki zakres prac ma do wykonania w ramach Projektu każdy z partnerów.

Projekt ma na celu wsparcie jednostek samorządu terytorialnego we wdrażaniu Programu ochrony powietrza dla stref w województwie (...). Program zakłada ograniczenie emisji i zmniejszenie stężeń pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5, B(a)P oraz dwutlenku azotu. Działania w szczególności będą dotyczyły podniesienia potencjału administracyjnego Gminy w zakresie:

  • właściwego planowania działań związanych z ochroną powietrza,
  • komunikacji z mieszkańcami, doradztwa energetycznego i ekologicznego,
  • wdrażania systemów informatycznych wspierających procesy zarządzania jakością powietrza,
  • monitorowania, kontroli i egzekucji działań w zakresie poprawy jakości powietrza.

Projekt zakłada doprowadzenie do poprawy jakości powietrza poprzez zapewnienie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami zainteresowanymi i związanymi z ochroną powietrza.

W zakresie Projektu Wnioskodawca będzie realizował działania związane z doradztwem energetycznym i ekologicznym w szczególności poprzez zatrudnienie ekodoradców. Zakres partycypacji Gminy w projekcie będzie ograniczony do elementu związanego z działaniem ekodoradców. W tym zakresie Gmina będzie odpowiadała za:

1)złożenie deklaracji uczestnictwa w Projekcie,

2)podpisanie umowy partnerskiej/porozumienia partnerskiego i innych dokumentów związanych z realizacją projektów, których podjęcie okaże się niezbędne w trakcie trwania projektu,

3)przygotowanie zakresu obowiązków i uzyskanie jego akceptacji przez Lidera Projektu,

4)przeprowadzenie naboru na ekodoradcę,

5)zatrudnienie ekodoradcy, ulokowanie go w strukturach organizacyjnych urzędu i zapewnienie ciągłości funkcjonowania stanowiska,

6)przygotowanie miejsca pracy ekodoradcy wraz z niezbędnym wyposażeniem zarówno biurowym jak i związanym z realizowanymi zadaniami,

7)zapewnienie możliwości współpracy ekodoradcy z komórkami wewnętrznymi gminy,

8)prowadzenie działań informujących o powołaniu stanowiska ekodoradcy i jego zadaniach w gminie,

9)umożliwienie realizacji zadań zgodnie z zaakceptowanym przez Lidera Projektu zakresem obowiązków,

10)umożliwienie prowadzenia działań edukacyjnych,

11)umożliwienie uczestnictwa ekodoradcy w szkoleniach, w tym we współpracy z podmiotem zewnętrznym,

12)nieobciążanie ekodoradcy zadaniami wychodzącymi poza te wynikające z zakresu określonego w umowie i związanego z ochroną powietrza,

13)zapewnienie dostępu do strategii gminy,

14)uczestniczenie w tworzeniu strategii ochrony powietrza przez ekodoradcę, a także w jej realizacji,

15)przygotowanie w porozumieniu z ekodoradcą planu działania ekodoradcy, w nawiązaniu do opracowanej strategii ochrony powietrza,

16)prowadzenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,

17)monitorowanie i ocena pracy ekodoradcy,

18)odpowiedzialność za realizację zadań przez ekodoradcę,

19)przygotowywanie dokumentów finansowych i merytorycznych do rozliczeń,

20)współpracę z Liderem i pozostałymi Partnerami.

Gmina w związku z realizacją Projektu dokona m.in. zakupów wyposażenia stanowiska pracy ekodoradcy, w tym biurka, krzesła biurowego, telefonu, sprzętu komputerowego, drukarki, niezbędnych publikacji i materiałów informacyjnych z zakresu ochrony powietrza i energetyki, dostępu do usług telekomunikacyjnych. Ekodoradca zostanie wyposażony w narzędzia do kontroli przestrzegania uchwały antysmogowej jak: wilgotnościomierz, czujnik CO, materiały do poboru próbek popiołu, odzież i obuwie robocze, sprzęt BHP itp. Gmina może także zakupić dron dla ekodoradcy w celu przeprowadzenia kontroli antysmogowych. Ponadto, Projekt przewiduje mobilność ekodoradcy w terenie co ma być zrealizowane poprzez zakup samochodu służbowego z napędem elektrycznym lub niskoemisyjnym. Zakupiony samochód może być również pojazdem wyposażonym w oprzyrządowanie pomiarowe i analityczne w zakresie jakości powietrza i ułatwiający przeprowadzanie kontroli.

Na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją Projektu jako nabywca będzie wskazana Gmina (...), zaś odbiorcą faktury będzie Urząd (...). Dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację Projektu nie będzie stanowiło zapłaty za dostawę towarów lub świadczenie usług.

Wszelkie usługi doradcze dla mieszkańców realizowane w ramach Projektu będą nieodpłatne. Działania w ramach Projektu sprowadzają się do świadczenia usług doradczych oraz działań informacyjno-edukacyjnych polegających m.in. na informowaniu potencjalnych beneficjentów o lokalnych, regionalnych oraz krajowych programach wsparcia. W ramach Projektu nie będą świadczone na rzecz mieszkańców usługi polegające na wymianie urządzeń grzewczych. W związku z działaniami w Projekcie Gmina nie będzie zawierała żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących dokonywania przez Nią odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.

Wnioskodawca w ramach Projektu nie będzie dokonywał wymiany urządzeń grzewczych w żadnym obiekcie należącym do Gminy.

Doprecyzowanie i uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Zakupione w ramach Projektu „(...)” towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Gminy. Będą one służyć wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakupiony samochód służbowy i dron będą służyły dla celów związanych z realizacją Projektu. Realizacja Projektu będzie polegała na działalności promocyjnej oraz informacyjno-edukacyjnej w zakresie uchwały antysmogowej, skutków zanieczyszczeń powietrza i dostępnych form dofinansowania przy wymianie nieefektywnych źródeł ciepła i termomodernizacji budynków. W ramach Projektu organizowane będą imprezy plenerowe, wydarzenia proekologiczne i spotkania z mieszkańcami. Projekt przewiduje mobilność ekodoradcy, a teren Gminy jest bardzo rozległy. Gmina nie wyklucza wykorzystania samochodu służbowego na cele nie związane z Projektem ale nie będzie on służył do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Do działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę posiada Ona odrębny tabor samochodowy. Dron będzie służył do badania stanu powietrza oraz kontroli palenisk domowych. Gmina nie zamierza odpłatnie udostępniać czy też świadczyć usług dronem.

Podstawa prawna działania podjętego przez Gminę przy realizacji Projektu wynika z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie, zgodnie z którym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Dodatkowo, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 266), do zadań własnych gminy (w tym Wnioskodawcy) należy planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy, jak również planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy.

Stosownie zaś do ust. 2 pkt 2 ww. artykułu, Gmina realizuje zadania, o których mowa w ust. 1, zgodnie z odpowiednim programem ochrony powietrza przyjętym na podstawie art. 91 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 54).

Pytanie

Czy Wnioskodawca w świetle obowiązujących przepisów ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciami towarów i usług przy realizacji programu „(...)” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach FEM 2021-2027?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia czy w każdym przypadku przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, istotne jest ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku (przesłanka podmiotowa) oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi (przesłanka przedmiotowa).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika VAT jest więc charakter wykonywanych przez nią czynności, tj. dokonywanie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza, co do zasady, te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast dokonywanie czynności cywilnoprawnych skutkuje zasadniczo uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności stosownie do pkt 1 zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z kolei zadania podmiotów w zakresie ochrony środowiska są sprecyzowane m.in. w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 54 dalej: ustawa Prawo ochrony środowiska).

W art. 84 ustawy Prawo ochrony środowiska wskazano, że w celu doprowadzenia do przestrzegania standardów jakości środowiska w przypadkach wskazanych ustawą lub przepisami szczególnymi, w drodze aktu prawa miejscowego, tworzone są programy.

Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska Sejmik województwa określa w drodze uchwały, program ochrony powietrza. Program ochrony powietrza, jako program powstały na skutek wykonania dyspozycji zawartej w akcie ustawowym, określa obowiązki różnych podmiotów w zakresie działań związanych w ochroną powietrza, w tym obowiązki samorządu województwa, powiatów i gmin.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Wnioskodawca nabywając towary lub usługi celem realizacji Projektu, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działał w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na zadanie będą bowiem ponoszone na realizację nieodpłatnych zadań użyteczności publicznej w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie ochrony środowiska i przyrody (ochrony powietrza). Gmina nie przewiduje wykorzystywania towarów i usług nabytych w ramach realizacji zadania do świadczenia odpłatnych czynności, które mogłyby podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Gminy i stanowiłyby działalność gospodarczą Gminy w rozumieniu ustawy o VAT.

Drugim warunkiem wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia VAT naliczonego, jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Z językowej interpretacji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT bezpośrednio wynika, że odliczyć można podatek naliczony związany z transakcjami, których następstwem jest określenie podatku należnego. Tym samym, zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku.

W ocenie Wnioskodawcy w niniejszej sprawie:

  • Gmina będzie nabywała towary i usługi związane z realizacją Projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej,
  • nie uzyska żadnych dochodów w tym opodatkowanych VAT, a zakupione towary w ramach realizacji Projektu nie będą przedmiotem sprzedaży i nie będą związane z działalnością gospodarczą Gminy.

Wobec powyższego, w żaden sposób Gmina nie uwzględni w rozliczeniach podatku VAT związanego z nabytymi towarami i usługami służącymi realizacji opisanego Projektu, tym samym podatek nie może i nie będzie mógł być odzyskany w ramach dokonywanych rozliczeń podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących projektu pn. „(...)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach zadań własnych o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, będą Państwo realizować Projekt pn. „(...)”, w ramach którego będą Państwo podejmować działania związane z doradztwem energetycznym i ekologicznym w szczególności poprzez zatrudnienie ekodoradców. Ekodoradca zostanie wyposażony w narzędzia do kontroli przestrzegania uchwały antysmogowej jak: wilgotnościomierz, czujnik CO, materiały do poboru próbek popiołu, odzież i obuwie robocze, sprzęt BHP itp. Mogą Państwo także zakupić dla ekodoradcy dron oraz samochód służbowy z napędem elektrycznym lub niskoemisyjnym. Zarówno dron jak i samochód służbowy będą służyć Państwu wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, przy realizacji Projektu nie będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz będą Państwo działali jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych. Ponadto, jak wskazano w opisie sprawy, nabyte w ramach Projektu towary i usługi nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że w odniesieniu towarów i usług zakupionych do realizacji Projektu pn. „(...)” nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym, nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu podatku VAT, w myśl art. 87 ust. 1 ustawy.

Stanowisko Gminy, uznaję zatem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00