Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [275 z 530]

Interpretacja indywidualna z dnia 20 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.334.2024.2.JPO

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0, PKWiU 70.22.1

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłegow zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-prawidłowe w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0;

-nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.1.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 22 i 18 lipca 2024 r. (daty wpływu 22 i 23 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od (...lipca 2021 roku prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod numerem NIP (...). Na moment złożenia wniosku działalność ta pozostaje zawieszona (od (...) marca 2024 r.). Jest Pani polskim rezydentem podatkowym oraz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła Pani umowę B2B, w której został szczegółowo opisany przedmiot umowy polegający na wykonywaniu przez Panią usług w zakresie:

·prowadzenia działań handlowych mających na celu pozyskiwanie klientów i zamówień dla Zamawiającego;

·nawiązywania i utrzymywania kontaktów z klientami i potencjalnymi klientami Zamawiającego;

·zbierania i analizy wymagań oraz przygotowania ofert i odpowiedzi na zapytania ofertowe;

·przygotowywania i przeprowadzania analiz rynkowych mających na celu organizację i usprawnianie procesu sprzedaży (...);

·proponowania i podejmowania działań mających na celu organizację i usprawnianie procesu sprzedaży (...);

·prowadzenia akcji marketingowych (...);

·świadczenia usług doradczych w zakresie (...);

·współpracy (...) w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników sprzedaży, w sposób oraz na zasadach i na warunkach określonych w umowie.

Uznała Pani, że wykonywane czynności, które zostały określone w powyższej umowie, podlegają pod kody PKD:

1.62.02.Z – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki;

2.46.18.Z – Działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży pozostałych określonych towarów.

Od momentu otwarcia działalności, prowadziła Pani ewidencję przychodów, pozwalającą na wyodrębnienie przychodów ze świadczonych usług z każdego rodzaju działalności. Na podstawie prowadzonej ewidencji opłacała Pani zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z uwagi na wyżej wskazane kody PKD stosowała Pani dwie odrębne stawki dla poszczególnych rodzajów działalności:

*dla kodu 46.18.Z: stawkę opodatkowania w wysokości 8,5%;

*dla kodu 62.02.Z:

-w okresie lipiec 2021 – styczeń 2022: stawkę opodatkowania w wysokości 15%,

-w okresie luty 2022 – luty 2024: stawkę opodatkowania w wysokości 12%.

W roku 2023 powzięła Pani wątpliwość, czy wykonywane czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rzeczywiście są prawidłowo sklasyfikowane pod kodem PKD 62.02.Z. Z uwagi na powyższe, w dniu (...) września 2023 r. złożyła Pani wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z prośbą o przyporządkowanie prawidłowych kodów PKWiU wskazując czynności, jakie prowadzi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie zapisów zawartej umowy B2B.

(...) 2024 r. otrzymała Pani odpowiedź Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, który wskazał, że wymienione usługi, tj. :

*pozyskiwanie klientów i zamówień dla zamawiającego, kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy, wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów według kryteriów przedstawionych przez zleceniodawcę;

*nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z klientami i potencjalnymi klientami zamawiającego;

*zbieranie i analiza wymagań oraz przygotowywanie ofert i odpowiedzi na zapytania ofertowe, obejmujące:

(...)

*przygotowywanie i przeprowadzanie analiz rynkowych mających na celu identyfikowanie nowych rynków i klientów dla działalności zamawiającego;

*proponowanie i podejmowanie działań mających na celu organizację i usprawnianie procesu sprzedaży zamawiającego w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników sprzedaży, obejmujące:

-tworzenie list potencjalnych kontrahentów;

-wybór i stosowanie narzędzi sprzedażowych;

*prowadzenie akcji marketingowych w imieniu i na rzecz zamawiającego, obejmujące:

-przygotowanie opisu (...);

-nagranie krótkich video materiałów (...);

*świadczenie usług doradczych w zakresie wytwarzania i sprzedaży (...) i dostarczania (...), obejmujące:

(...);

*budowanie pozytywnego wizerunku firmy zamawiającego podczas pozyskiwania klientów bez zawierania umów we własnym imieniu i bez fizycznej sprzedaży produktów,

– zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Natomiast usługi:

*współpraca z organizacją zamawiającego w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników sprzedaży, w sposób oraz na zasadach i na warunkach określonych w umowie, obejmująca:

-współpracę z działem marketingu zamawiającego w planowaniu listy artykułów blogowych które będą opisywać proces zakupowy dla klientów zamawiającego (proces sprzedażowy zamawiającego) oraz etapy podczas podpisania umowy,

-po podpisaniu umowy sprzedaży pomiędzy zamawiającym a jego klientem, pozostawanie w kontakcie z klientem jako opiekun klienta, tj.:

1.monitorowanie działań zespołu projektowego zamawiającego,

2.przeprowadzanie spotkań z klientami zamawiającego,

3.rozwiązywanie zaistniałych problemów podczas dostarczania zamawiającym usług,

zostały sklasyfikowane pod numerem PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.

W roku 2021 oraz w latach kolejnych nie spełniała Pani przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanych podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wyłączających opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Osiągane przychody z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w roku 2021 oraz w latach kolejnych nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro.

Usługi doradcze, o których mowa we wniosku nie są świadczone przez Panią w ramach wolnego zawodu, według zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Usługi świadczone przez Panią nie są wykonywane pod kierownictwem, ani w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności. Posiada Pani możliwość wykonywania zleceń zdalnie, w różnych miejscach oraz czasie, a także nie jest związana sztywnymi godzinami pracy. Jednakże ze względu na specyfikę świadczonych usług istnieje możliwość uzgodnienia miejsca i czasu realizacji zlecenia pomiędzy Panią, a Kontrahentem.

W związku z wykonywaną działalnością ponosi Pani ryzyko gospodarcze zarówno w kontekście odpowiedzialności za jakość i ewentualne wady świadczonych usług, jak i zmian Kontrahentów, niepewności efektu i metod dojścia do umówionego rezultatu.

Wniosek dotyczy roku podatkowego 2021 oraz lat kolejnych w przypadku braku zmiany stanu faktycznego.

Uzupełnienie wniosku

Doprecyzowała Pani, że oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożyła na formularzu CEIDG-1, który składała w związku z otwarciem działalności gospodarczej.

Usług, o których mowa we wniosku nie świadczy Pani na rzecz podmiotu/podmiotów, w którym/w których pełnię funkcję Prezesa, bądź inną funkcję. Nie jest Pani jego/ich wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Potwierdziła Pani, że w dniu (...) kwietnia 2024 r. Urząd Statystyczny w Łodzi wydał odpowiedź o numerze (...), na Pani wniosek złożony w dniu (...) 2023 r. i uzupełniony w dniu (...) 2023 r. oraz w dniu (...) 2023 r., w której wskazał, że świadczone przez Panią usługi polegające na (…) współpracy z organizacją zamawiającego w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników sprzedaży, w sposób oraz na zasadach i na warunkach określonych w umowie, obejmujące:

-współpracę z działem marketingu zamawiającego w planowaniu listy artykułów blogowych, które będą opisywać proces zakupowy dla klientów zamawiającego (proces sprzedażowy zamawiającego) oraz etapy podczas podpisania umowy,

-po podpisaniu umowy sprzedaży pomiędzy zamawiającym a jego klientem, pozostawanie w kontakcie z klientem jako opiekun klienta, tj.:

1.monitorowanie działań zespołu projektowego zamawiającego,

2.przeprowadzanie spotkań z klientami zamawiającego,

3.rozwiązywanie zaistniałych problemów podczas dostarczania zamawiającym usług (…)

sklasyfikowane są pod 5-cyfrowym kodem PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.

Pani pytanie

Czy przychody osiągane przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przez zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a?

Pani stanowisko w sprawie

Przychody osiągane przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przez zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm.), powyższa ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 wskazanej ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 wskazanej ustawy, użyte w ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie natomiast do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Mając natomiast na uwadze art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez Panią spełniają przesłanki wskazane w powyższych przepisach i należy je uznać za czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto, czynności podlegające grupowaniu pod kodem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” są czynnościami usługowymi, zgodnie z definicją Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Ponadto, w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przychody osiągnięte przez Panią w roku 2021 oraz latach kolejnych nie przekroczyły wartości 2 000 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Nie świadczy Pani żadnych usług wskazanych w art. 8 powyższej ustawy, co oznacza, że nie spełnia przesłanek wyłączających stosowanie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Możliwość opłacania oraz stosowania określonej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju usług świadczonych w ramach tej działalności. Oznacza to, że należy każdorazowo dokonać przypisania rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. W opisywanym przypadku Dokonała Pani samodzielnego przypisania kodów PKWiU, które okazało się błędne. Z tego powodu zastosowała ona błędną stawkę ryczałtu do osiągniętych przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Po powzięciu przez Panią wątpliwości co do prawidłowości stosowanych kodów PKWiU wystąpiła Pani do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, który dokonał wskazania odpowiednich kodów PKWiU, określających czynności usługowe.

W związku z powyższym należy uznać, że:

-prowadzona przez Panią działalność gospodarcza może korzystać z opodatkowania ryczałtowego na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanych podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-przychody osiągane przez Paniąw ramach prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2021 oraz latach kolejnych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przez zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, tj.: przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym do 4 października 2021 r.:

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie w formie pisemnej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo w terminie określonym w art. 29 ust. 1 złoży pisemny wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Wskazany przepis od dnia 5 października 2021 r. brzmi następująco:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo w terminie określonym w art. 29 ust. 1 złoży sporządzony na piśmie wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi, dla których Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wskazał, że:

*usługi współpracy z organizacją zamawiającego w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników sprzedaży, w sposób oraz na zasadach i na warunkach określonych w umowie, obejmujące:

-współpracę z działem marketingu zamawiającego w planowaniu listy artykułów blogowych, które będą opisywać proces zakupowy dla klientów zamawiającego (proces sprzedażowy zamawiającego) oraz etapy podczas podpisania umowy,

-po podpisaniu umowy sprzedaży pomiędzy zamawiającym a jego klientem, pozostawanie w kontakcie z klientem jako opiekun klienta, tj.:

1.monitorowanie działań zespołu projektowego zamawiającego,

2.przeprowadzanie spotkań z klientami zamawiającego,

3.rozwiązywanie zaistniałych problemów podczas dostarczania zamawiającym usług

sklasyfikowane są pod kodem PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”;

  • usługi pozyskiwania klientów i zamówień dla zamawiającego, kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy, wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów według kryteriów przedstawionych przez zleceniodawcę;
  • usługi nawiązywania i utrzymywania kontaktów z klientami i potencjalnymi klientami zamawiającego;
  • usługi zbierania i analizy wymagań oraz przygotowywanie ofert i odpowiedzi na zapytania ofertowe, obejmujące:

(...)

  • usługi przygotowywania i przeprowadzania analiz rynkowych mających na celu identyfikowanie nowych rynków i klientów dla działalności zamawiającego;
  • usługi proponowania i podejmowania działań mających na celu organizację i usprawnianie procesu sprzedaży zamawiającego w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników sprzedaży, obejmujące:

-tworzenie list potencjalnych kontrahentów;

-wybór i stosowanie narzędzi sprzedażowych;

  •  usługi prowadzenia akcji marketingowych w imieniu i na rzecz zamawiającego, obejmujące:

-przygotowanie opisu (...);

-nagranie krótkich video materiałów (...);

  • usługi świadczenia usług doradczych w zakresie wytwarzania i sprzedaży (...) i dostarczania (...), obejmujące: \

(...)

  • usługi budowania pozytywnego wizerunku firmy zamawiającego podczas pozyskiwania klientów bez zawierania umów we własnym imieniu i bez fizycznej sprzedaży produktów,

sklasyfikowane są pod kodem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku wskazać należy, że jeśli faktycznie – jak wynika z wniosku i jego uzupełnienia – uzyskuje Pani przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, to właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pani stanowisko w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Natomiast w zakresie świadczonych przez Panią usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy – właściwą stawką ryczałtu jest stawka 15%, przewidziana dla usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), a nie – jak wynika z Pani stanowiska – stawka 8,5%.

Jak wynika bowiem z przedstawionego przez Panią opisu świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.1, Pani usługi nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym, w związku z czym wyłączenie zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy nie znajdzie w opisanych okolicznościach zastosowania. Tym samym właściwą stawką dla świadczonych przez Panią usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU 70.22.1), jak wcześniej wskazano, jest stawka 15%.

W związku z powyższym Pani stanowisko w zakresie stawki ryczałtu dla ww. usług jest nieprawidłowe.

Dodać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Wskazany przepis od dnia 1 stycznia 2022 r. brzmi następująco:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji, gdy prowadzi Pani działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy. A zatem, nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00