Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [286 z 530]

Interpretacja indywidualna z dnia 20 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.329.2024.1.RMA

Prawo do odliczenia całości i części podatku naliczonego od realizowanej inwestycji w zakresie termomodernizacji kompleksu rekreacyjnego.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia części i całości kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym) Miasto jest wyposażone w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Miasto wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki organizacyjne.

Na terenie Miasta funkcjonuje zakład budżetowy pod nazwą Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w (...) (dalej: MOSIR). MOSIR działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270) oraz statutu (...), określającego m.in. szczegółowy zakres działania MOSIR. Miasto poprzez MOSIR wykonuje zadania własne o charakterze użyteczności publicznej polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Miasta w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji.

Miasto jest w trakcie realizacji inwestycji pn. „(...)” (dalej: Inwestycja). W ramach Inwestycji Miasto zamierza przeprowadzić termomodernizację budynku pływalni, tj. budynku sportowego (kryty basen) zawierającego część handlową, usługową, biurową oraz hotelową (dalej: Centrum rekreacyjne) oraz hali sportowej (dalej: Hala), które są częścią kompleksu Milenium (dalej: Kompleks). W Centrum rekreacyjnym znajduje się pływalnia (kryty basen), lokale użytkowe (sklepik, lokal gastronomiczny) stanowiące przedmiot dzierżawy oraz część hotelowa wraz z salami konferencyjnymi.

Zakres robót związanych z realizacją Inwestycji obejmuje w szczególności:

A)Termoizolację elewacji, w ramach której zostaną wykonane następujące prace:

(...)

B)Wymianę ślusarki okiennej i drzwiowej, w ramach której zostaną wykonane następujące prace:

(...)

C)Pokrycie dachów obiektów zespołu budynków Centrum Rekreacyjno-Sportowo-Kongresowego (zakres robót budowlanych w obrębie budynku basenowego i socjalnego), w ramach którego zostaną wykonane m.in. następujące prace:

(...)

Inwestycja jest/będzie finansowana częściowo ze środków własnych Miasta oraz częściowo ze środków uzyskanych w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wydatki związane z realizacją Inwestycji są/będą dokumentowane wystawianymi przez dostawców/wykonawców na Miasto fakturami VAT, na których Miasto jest/będzie oznaczane jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Miasto dotychczas nie dokonywało odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z Inwestycją.

Miasto planuje podzielić Inwestycję na 2 zadania i przeprowadzić w związku z tym 2 postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Pierwsze będzie dotyczyć części C, tj. pokrycia dachu nad Centrum rekreacyjnym. Prace w tym zakresie obejmą wyłącznie dach nad pływalnią, lokalami użytkowymi, częścią hotelową oraz salami konferencyjnymi. Ponadto w ramach tego zadania Miasto zakupi również instalację fotowoltaiczną, która będzie pomniejszać należność za zużytą energię zasilającą cały Kompleks. Drugie postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego będzie dotyczyć prac z pkt A i B i będą one dotyczyć zarówno Hali jak również Centrum rekreacyjnego.

Miasto jest/będzie w stanie dokonać podziału ponoszonych wydatków pomiędzy Centrum rekreacyjne oraz Halę. Ponadto Miasto będzie w stanie również wyodrębnić koszty, które zostaną poniesione w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej.

Miasto wyjaśnia, że część Kompleksu stanowiąca hotel oraz sale konferencyjne i lokale użytkowe jest/będzie wykorzystywana przez Miasto (poprzez MOSiR) wyłącznie do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT w postaci świadczenia odpłatnych usług noclegowych (w części hotelowej) oraz usług najmu/dzierżawy (w stosunku do sal konferencyjnych i lokali użytkowych).

Pływalnia jest/będzie wykorzystywana przez Miasto (poprzez MOSIR) wyłącznie do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT w postaci odpłatnych wejść celem korzystania ze znajdujących się tam basenów. Cennik został ustalony zarządzeniem (...) 2022 r.

Opłaty są/będą pobierane w wysokości standardowej albo ulgowej w zależności od grupy osób korzystających. Dodatkowo dwie grupy korzystających mogą korzystać z pływalni nieodpłatnie, tj. dzieci do lat 4 (wyłącznie pod opieką rodzica/opiekuna, który zapłacił za wejście na pływalnię) oraz weterani/weterani poszkodowani, którzy uprawnieni są do bezpłatnego korzystania z samorządowych obiektów sportowych na podstawie odrębnych regulacji, tj. na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2112, dalej: ustawa o weteranach). Opłaty za korzystanie z pływalni są/będą wykazywane w rozliczeniach VAT Miasta i Miasto odprowadza/będzie odprowadzać należny z ich tytułu podatek VAT.

Pływalnia nie jest/nie będzie udostępniana na rzecz jednostek organizacyjnych Miasta, w szczególności Miasto nie będzie wykorzystywać jej nieodpłatnie na cele stricte publiczne, np. na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych.

Wykorzystywanie Hali polega/będzie polegało na udostępnianiu jej przez Miasto (poprzez MOSIR) w ściśle określonych przedziałach czasowych dla zainteresowanych podmiotów trzecich, takich jak różnego rodzaju grupy zorganizowane, kluby i sekcje sportowe, zakłady pracy, instytucje, organizacje, stowarzyszenia, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa - za odpłatnością. Miasto udostępnia/będzie również udostępniać Halę nieodpłatnie w celu np. organizacji imprez gminnych bądź na potrzeby jednostek organizacyjnych Miasta.

Tym samym nakłady ponoszone w związku z realizacją Inwestycji, w części dotyczącej Hali, służą/będą służyły zarówno do celów działalności gospodarczej Miasta (opodatkowanej podatkiem VAT i niekorzystającej ze zwolnienia z VAT) oraz niepodlegającej ustawie o VAT. Miasto nie zna jednocześnie sposobu, przy zastosowaniu którego możliwe byłoby jednoznaczne przyporządkowanie ponoszonych wydatków na Inwestycję (w części dotyczącej Hali) do poszczególnych rodzajów działalności Miasta.

Końcowo Miasto wyjaśnia, że instalacja fotowoltaiczna, która powstanie w ramach Inwestycji, będzie służyć do pomniejszania kosztów zużytej energii przez cały Kompleks. Tym samym wydatki ponoszone przez Miasto w tym zakresie będą wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej Miasta (opodatkowanej podatkiem VAT i niekorzystającej ze zwolnienia z VAT) oraz niepodlegającej ustawie o VAT. Kompleks nie jest/nie będzie wykorzystywany do działalności podlegającej zwolnieniu z VAT.

Obecnie Kompleks będący przedmiotem Inwestycji znajduje się w użytkowaniu MOSIR. MOSIR zarządza ww. obiektem w imieniu Miasta i wykorzystuje do prowadzonej działalności. Również po zakończeniu Inwestycji zmodernizowany budynek pozostanie w użytkowaniu MOSIR.

Miasto wskazuje, że wartość wstępnego tzw. pre-współczynnika VAT MOSIR za 2024 r. (na podstawie danych za 2023 r.), skalkulowanego zgodnie z przepisami Rozporządzenia, wyniosła po zaokrągleniu 39%.

Pytania

1.Czy Miastu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji, w części dotyczącej Hali oraz instalacji fotowoltaicznej przy zastosowaniu proporcji właściwej dla MOSIR, tj. tzw. pre-współczynnika VAT, o którym mowa w Rozporządzeniu?

2.Czy Miastu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji, w części dotyczącej Centrum rekreacyjnego?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Miastu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji, w części dotyczącej Hali oraz instalacji fotowoltaicznej, przy zastosowaniu proporcji właściwej dla MOSIR, tj. tzw. pre-współczynnik VAT, o którym mowa w Rozporządzeniu.

2.Miastu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji, w części dotyczącej Centrum rekreacyjnego.

Uzasadnienie stanowiska Miasta

Ad. 1

Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego - uwagi ogólne

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez te jednostki, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Miasto wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinno być traktowane jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Jak podkreślono w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w odniesieniu do ponoszonych przez Miasto wydatków związanych z Inwestycją, które dotyczą Hali jak również instalacji fotowoltaicznej nie jest możliwe ich jednoznaczne przyporządkowanie do czynności dających prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz czynności niedających takiego prawa. Jednakże z uwagi na fakt, iż ponoszone przez Miasto wydatki mają niewątpliwie w części związek także z czynnościami opodatkowanymi VAT, zdaniem Miasta powinno mu przysługiwać prawo do odliczenia części VAT naliczonego od tych wydatków. Do rozstrzygnięcia pozostaje natomiast kwestia, w jaki sposób ustalić wysokość podatku, który będzie przez Miasto możliwy do odliczenia.

Zakres odliczenia podatku naliczonego w świetle art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz § 3 ust. 4 Rozporządzenia

W sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność jednocześnie podlegającą opodatkowaniu VAT, a także działalność spoza zakresu regulacji ustawy o VAT, odliczenie podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tego tytułu jest możliwe zasadniczo w takim zakresie, w jakim wydatki te są związane z działalnością dającą prawo do odliczenia VAT.

Kwestię odliczenia podatku naliczonego w takiej sytuacji reguluje art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Powyższy przepis określa zatem zasady odliczania podatku naliczonego w sytuacji, gdy Miasto nie jest w stanie przyporządkować ponoszonych wydatków do czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak i poza nią. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Hala jest/będzie wykorzystywana (przez MOSIR) do dwóch rodzajów działalności, tj.: do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT i do wykonywania czynności poza VAT. Jednocześnie Miasto (za pomocą MOSIR) nie wykorzystuje/nie planuje wykorzystywać ww. majątku do wykonywania czynności zwolnionych z VAT.

W konsekwencji, Miasto stoi na stanowisku, iż w analizowanym przypadku, przysługuje mu prawo do odliczenia odpowiedniej części podatku naliczonego od wydatków na realizację Inwestycji, w części dotyczącej Hali oraz instalacji fotowoltaicznej, ustalonej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

W art. 86 ust. 2a ustawy o VAT ustawodawca wskazał wyraźnie, iż sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

W konsekwencji, na mocy powyższej delegacji Minister Finansów wydał Rozporządzenie, w którym wskazał m.in. dla jednostek samorządu terytorialnego sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Metoda ustalona dla zakładu budżetowego została przewidziana w § 3 ust. 4 Rozporządzenia, zgodnie z którym za sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

P - przychody wykonane zakładu budżetowego.

Miasto wskazuje, że wartość wstępnego tzw. pre-współczynnika VAT MOSIR za 2024 r. (na podstawie danych za 2023 r.), skalkulowanego zgodnie z przepisami Rozporządzenia, wyniosła po zaokrągleniu 39%.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Miasto ponosi wydatki na realizację Inwestycji, w części dotyczącej Hali oraz instalacji fotowoltaicznej, związane zarówno z prowadzoną działalnością gospodarczą (opodatkowaną i niepodlegającą zwolnieniu z VAT), jak również z działalnością pozostającą poza zakresem podatku VAT. Miasto nie jest ponadto w stanie jednoznacznie przypisać wydatków do konkretnego rodzaju działalności.

Zdaniem Miasta, w celu ustalenia kwoty podatku VAT możliwej do odliczenia od wydatków na realizację Inwestycji, w części dotyczącej Hali oraz instalacji fotowoltaicznej, Miasto powinno wyodrębnić kwotę podatku VAT, która ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą poprzez zastosowanie tzw. pre-współczynnika VAT, obliczonego zgodnie z powyższym wzorem dla MOSIR.

Podsumowując, skoro ponoszone przez Miasto wydatki w ramach Inwestycji na Halę i instalację fotowoltaiczną są/będą związane zarówno z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej Miasta (czynnościami opodatkowanymi VAT i nie korzystającymi ze zwolnienia z VAT), jak również z czynnościami innymi niż działalność gospodarcza - realizowanymi w ramach wykonywania zadań własnych Miasta, Miastu przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od powyższych wydatków, w wysokości ustalonej na podstawie danych dla MOSIR, w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz w Rozporządzeniu (tzw. pre- współczynnik VAT).

Podsumowując, Miastu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji, w części dotyczącej Hali oraz instalacji fotowoltaicznej przy zastosowaniu proporcji właściwej dla MOSIR, tj. tzw. pre-współczynnika VAT, o którym mowa w Rozporządzeniu.

Ad. 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi o tyle, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT. Dodatkowo prawo to przysługuje w pełnym zakresie, o ile nie zachodzą okoliczności przewidziane w art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Tak, więc w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku,
  • pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a także,
  • czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przesłanki negatywne uregulowane w art. 88 ustawy o VAT oraz ograniczenia prawa do odliczenia z art. 90 i 91 tej ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Miasto (poprzez MOSiR) wykorzystuje / będzie wykorzystywać Centrum rekreacyjne do świadczenia następujących usług:

  • wstępu na pływalnię;
  • wynajmu/dzierżawy lokali użytkowych/sal konferencyjnych;
  • usług hotelowych.

Ww. usługi są / będą odpłatne a obroty generowane z tego tytułu Miasto wykazuje /będzie wykazywać w swych rozliczeniach VAT.

Mając na uwadze, że ww. usługi stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT to Miastu przysługuje/będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją Inwestycji, w części dotyczącej Centrum rekreacyjnego.

Zdaniem Miasta nie powinno być ono traktowane inaczej / mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Skoro bowiem Miasto jako czynny podatnik VAT, zobowiązane jest/będzie uiszczać VAT należny z tytułu pobierania ww. opłat za świadczone usługi, powinno ono mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi. Konsekwentnie, w ocenie Miasta, ma / będzie miało ono prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków ponoszonych na ten obiekt.

Miasto stoi przy tym na stanowisku, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje / powinno mu przysługiwać w pełnym zakresie. Jednocześnie Miasto pragnie podkreślić, że całość działalności w zakresie udostępniania Centrum rekreacyjnego jest / będzie wykonywana przez Miasto w ramach działalności gospodarczej i nie ma żadnych podstaw do dzielenia tej działalności na wykonywaną w ramach działalności gospodarczej i poza nią. Jak Miasto wskazało w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego - pływalnia wykorzystywana jest / będzie wyłącznie za odpłatnością. Nieodpłatne wejścia przysługują tylko szczególnej grupie podmiotów - dzieciom do lat 4 oraz weteranom i weteranom poszkodowanym (co wynika to z art. 30a ust. 1 ustawy o weteranach, zgodnie z którym weteran i weteran poszkodowany korzystają bezpłatnie z hali sportowej, siłowni i pływalni, będących w zasobie jednostek samorządu terytorialnego).

Z powyższych względów, planowane zwolnienia z opłat dotyczące wskazanych w cenniku podmiotów wpisywać się będą w ogólną działalność gospodarczą prowadzoną przez Miasto.

Miasto w ramach wykonywania czynności będących przedmiotem wniosku działać będzie w sposób profesjonalny, zorganizowany oraz w celach zarobkowych. Wszystkie działania Miasta stanowić będą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy wskazać, że wydatki poniesione na realizację Inwestycji w zakresie dotyczącym Centrum rekreacyjnego, są/będą bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą Miasta, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc zatem pod uwagę powyższe, Wnioskodawca nie jest/nie będzie zobowiązany do odliczania podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji (w zakresie dotyczącym Centrum rekreacyjnego), zgodnie ze sposobem określenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, ze względu na nieodpłatne świadczenie usług wstępu i korzystania z pływalni na rzecz uprzywilejowanych grup, tj. dzieci do lat 4 oraz weteranów i weteranów poszkodowanych, bowiem są/będą one ściśle związane z działalnością gospodarczą Miasta, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ma/będzie miał prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji w zakresie dotyczącym Centrum rekreacyjnego.

Miasto pragnie wskazać, iż jego stanowisko zostało przedstawione w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, które zostały wydane w zbliżonych stanach faktycznych, przykładowo:

Reasumując, zdaniem Miasta w związku z odpłatnym udostępnieniem Centrum rekreacyjnego na rzecz podmiotów trzecich (usługi hotelowe, wynajem/dzierżawa lokali użytkowych/sal konferencyjnych oraz wstęp na pływalnię), Miastu przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji, w części dotyczącej Centrum rekreacyjnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do ww. przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

W myśl § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

W myśl § 2 pkt 7 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o zakładzie budżetowym - rozumie się przez to utworzony przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządowy zakład budżetowy.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Stosownie do § 3 ust. 4 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

P – przychody wykonane zakładu budżetowego.

Z wniosku wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Na Państwa terenie funkcjonuje zakład budżetowy pod nazwą Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w (...). Poprzez MOSIR wykonują Państwo zadania własne o charakterze użyteczności publicznej polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji.

Są Państwo w trakcie realizacji inwestycji pn. „(...)”. W ramach Inwestycji zamierzają Państwo przeprowadzić termomodernizację budynku pływalni, tj. budynku sportowego (kryty basen) zawierającego część handlową, usługową, biurową oraz hotelową (Centrum rekreacyjne) oraz hali sportowej (Hala). W Centrum rekreacyjnym znajduje się pływalnia (kryty basen), lokale użytkowe (sklepik, lokal gastronomiczny) stanowiące przedmiot dzierżawy oraz część hotelowa wraz z salami konferencyjnymi.

Planują Państwo podzielić Inwestycję na 2 zadania i przeprowadzić w związku z tym 2 postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Pierwsze będzie dotyczyć pokrycia dachu nad Centrum rekreacyjnym. Prace w tym zakresie obejmą wyłącznie dach nad pływalnią, lokalami użytkowymi, częścią hotelową oraz salami konferencyjnymi. Ponadto w ramach tego zadania zakupią Państwo również instalację fotowoltaiczną, która będzie pomniejszać należność za zużytą energię zasilającą cały Kompleks. Drugie postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego będzie dotyczyć prac związanych zarówno z Halą, jak również Centrum rekreacyjnym.

Są/będą Państwo w stanie dokonać podziału ponoszonych wydatków pomiędzy Centrum rekreacyjne oraz Halę. Ponadto będą Państwo w stanie również wyodrębnić koszty, które zostaną poniesione w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej.

Wykorzystywanie Hali polega/będzie polegało na udostępnianiu jej przez Państwa (poprzez MOSIR) w ściśle określonych przedziałach czasowych dla zainteresowanych podmiotów trzecich, takich jak różnego rodzaju grupy zorganizowane, kluby i sekcje sportowe, zakłady pracy, instytucje, organizacje, stowarzyszenia, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa - za odpłatnością. Udostępniają/będą Państwo również udostępniać Halę nieodpłatnie w celu np. organizacji imprez gminnych bądź na potrzeby Państwa jednostek organizacyjnych.

Tym samym nakłady ponoszone w związku z realizacją Inwestycji, w części dotyczącej Hali, służą/będą służyły zarówno do celów Państwa działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i niekorzystającej ze zwolnienia z VAT) oraz niepodlegającej ustawie o VAT. Nie znają Państwo jednocześnie sposobu, przy zastosowaniu którego możliwe byłoby jednoznaczne przyporządkowanie ponoszonych wydatków na Inwestycję (w części dotyczącej Hali) do poszczególnych rodzajów działalności.

Instalacja fotowoltaiczna, która powstanie w ramach Inwestycji, będzie służyć do pomniejszania kosztów zużytej energii przez cały Kompleks. Tym samym wydatki ponoszone przez Państwa w tym zakresie będą wykorzystywane zarówno do celów Państwa działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i niekorzystającej ze zwolnienia z VAT) oraz niepodlegającej ustawie o VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji w części dotyczącej Hali oraz instalacji fotowoltaicznej przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zakładu budżetowego (MOSIR), o którym mowa w rozporządzeniu.

Z ww. przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy odlicza podatek naliczony w całości. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z towarami i usługami wykorzystywanymi do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.

Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić „sposób określenia proporcji” (prewspółczynnik), o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Jednocześnie Minister Finansów w ww. rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2015 r. określił dla jednostek samorządu terytorialnego sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanych przez te jednostki działalności i dokonywanych przez nie nabyć.

Jak Państwo wskazali, są/będą Państwo w stanie dokonać podziału ponoszonych wydatków pomiędzy Centrum rekreacyjne oraz Halę. Ponadto będą Państwo w stanie również wyodrębnić koszty, które zostaną poniesione w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej.

Nakłady ponoszone w związku z realizacją Inwestycji, w części dotyczącej Hali, służą/będą służyły zarówno do celów Państwa działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i niekorzystającej ze zwolnienia z VAT) oraz niepodlegającej ustawie. Jednocześnie nie znają Państwo sposobu, przy zastosowaniu którego możliwe byłoby jednoznaczne przyporządkowanie ponoszonych wydatków na Inwestycję (w części dotyczącej Hali) do poszczególnych rodzajów działalności.

Instalacja fotowoltaiczna, która powstanie w ramach Inwestycji, będzie służyć do pomniejszania kosztów zużytej energii przez cały Kompleks. Tym samym wydatki ponoszone przez Państwa w tym zakresie będą wykorzystywane zarówno do celów Państwa działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i niekorzystającej ze zwolnienia z VAT) oraz niepodlegającej ustawie.

Zachodzi zatem sytuacja, o której mowa powyżej.

Tym samym w związku z faktem, że wydatki związane z realizacją Inwestycji w części dotyczącej Hali oraz instalacji fotowoltaicznej służą/będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegającym opodatkowaniu i nie mają/nie będą mieli Państwo możliwości ich przypisania do jednego rodzaju działalności, przysługuje/będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia części podatku naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika zakładu budżetowego (MOSIR) zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również możliwości odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części dotyczącej Centrum rekreacyjnego.

Jak Państwo wskazali,część Kompleksu stanowiąca hotel oraz sale konferencyjne i lokale użytkowe jest/będzie wykorzystywana przez Państwa (poprzez MOSIR) wyłącznie do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT w postaci świadczenia odpłatnych usług noclegowych (w części hotelowej) oraz usług najmu/dzierżawy (w stosunku do sal konferencyjnych i lokali użytkowych).

Pływalnia jest/będzie wykorzystywana przez Państwa (poprzez MOSIR) wyłącznie do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT w postaci odpłatnych wejść celem korzystania ze znajdujących się tam basenów.

Opłaty są/będą pobierane w wysokości standardowej albo ulgowej w zależności od grupy osób korzystających. Dodatkowo dwie grupy korzystających mogą korzystać z pływalni nieodpłatnie, tj. dzieci do lat 4 (wyłącznie pod opieką rodzica/opiekuna, który zapłacił za wejście na pływalnię) oraz weterani/weterani poszkodowani, którzy uprawnieni są do bezpłatnego korzystania z samorządowych obiektów sportowych na podstawie odrębnych regulacji, tj. na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa.

Pływalnia nie jest/nie będzie udostępniana na rzecz Państwa jednostek organizacyjnych, w szczególności nie będą Państwo wykorzystywać jej nieodpłatnie na cele stricte publiczne, np. na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych.

Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.

W myśl art. 30a ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2112):

Weteran i weteran poszkodowany korzystają bezpłatnie z hali sportowej, siłowni i pływalni, będących w zasobie jednostek samorządu terytorialnego.

Umożliwienie bezpłatnego korzystania z pływalni przez weteranów/weteranów poszkodowanych jest zadaniem nałożonym na Państwa ww. ustawą o weteranach działań poza granicami państwa. W konsekwencji realizację ww. obowiązku należy zaliczyć jako związanych z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Brak poboru opłat od ww. osób nie świadczy o tym, że działanie te odbywa się poza prowadzoną Państwa działalnością gospodarczą. Nieodpłatny wstęp i korzystanie z basenu dla tej grupy osób, wynikające z uregulowań ustawy o weteranach działań poza granicami państwa, wpisuje się więc w ogólną działalność gospodarczą prowadzoną przez Państwa (za pośrednictwem MOSIR), związaną z usługami udostępniania basenu. Zatem należy uznać, że ww. nieodpłatne działanie nie stanowi wyłączonej poza VAT odrębnej działalności (obok działalności gospodarczej), niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem.

Podobnie należy się odnieść do braku poboru opłat od dzieci do lat 4. Jak Państwo wskazali, mogą one korzystać nieodpłatnie z pływalni wyłącznie pod opieką rodzica/opiekuna, który zapłacił za wejście na basen. Ww. działanie Państwa należy uznać za świadczenie prowadzone w ramach wykonywanej działalności gospodarczej. W tym przypadku brak jest podstaw, by dzielić Państwa aktywność w zakresie odpłatnej sprzedaży biletów na basen na opodatkowane usługi świadczone w sferze działalności gospodarczej oraz w zakresie zwolnionych od opłat wejść na basen dla określonych grup osób jako usługi spoza systemu VAT. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, pływalnia wykorzystywana jest wyłącznie za odpłatnością w tym sensie, że wejścia nieodpłatne (dla dzieci do lat 4) są dopuszczone wyłącznie w przypadkach, gdy będą konieczne do realizacji wejść odpłatnych. Tym samym przyjęcie, że usługa wstępu i korzystania z basenu dla tych osób odbywa się poza Państwa działalnością gospodarczą w ramach władztwa publicznoprawnego nie znajduje uzasadnienia.

Wobec tego należy uznać, że w przedstawionych przez Państwa okolicznościach pływalnia jest/będzie przez Państwa wykorzystywana wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Na charakter tego wykorzystywania (tj. w ramach działalności gospodarczej) nie wpływa bowiem brak poboru przez Państwa opłat od dzieci do lat 4 oraz od weteranów/weteranów poszkodowanych. Ponadto pływalnia nie jest/nie będzie udostępniana na rzecz Państwa jednostek organizacyjnych, w szczególności nie będą Państwo wykorzystywać jej nieodpłatnie na cele stricte publiczne, np. na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych.

Jednocześnie w opisie sprawy wskazali Państwo, że część Kompleksu stanowiąca hotel oraz sale konferencyjne i lokale użytkowe jest/będzie wykorzystywana przez Państwa (poprzez MOSIR) wyłącznie do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT w postaci świadczenia odpłatnych usług nocelgowych (w części hotelowej) oraz usług najmu/dzierżawy (w stosunku do sal konferencyjnych i lokali użytkowych).

Tym samym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części dotyczącej Centrum rekreacyjnego.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00