Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [296 z 530]

Interpretacja indywidualna z dnia 20 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.378.2024.1.MW

Brak możliwości zastosowania stawki 0 proc VAT dotyczącej dostawy towarów w postaci chusteczek kosmetycznych.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy w zakresie dostawy towarów w postaci chusteczek kosmetycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Przedmiotem wniosku jest sprzedaż pojedynczo pakowanej w saszetkę z materiału wielowarstwowego o wymiarach 69x90mm celulozowej lub wiskozowej chusteczki kosmetycznej nasączonej aromatyzowanym płynem mającym właściwości odkażające. Produkt jest sprzedawany do (...) S.A. wpisanego na Listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Jest to produkt reklamowy rozdawany bezpłatnie pasażerom odbywającym głównie międzynarodowe przeloty samolotowe.

Transport organizuje Wnioskodawca (...) sp. z o.o. do (...) S.A.

Pytanie

Czy prawidłowa stawka 0% VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Państwa zdaniem Spółka może sprzedawać towar ze stawką 0%, gdyż (...) S.A. są podmiotem wpisanym na Listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak wynika z art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:

dostaw środków transportu lotniczego oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego dla przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:

dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W myśl art. 83 ust. 1a ustawy:

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5–8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

1) przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

2) zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

3) liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

- wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60 %.

Przy czym zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Cytowany wyżej przepis art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy umożliwia zastosowanie stawki podatku 0% do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego. Przy czym, warunkiem stosowania tej stawki jest to, aby odbiorcą towarów/usługobiorcą był przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, co wynikać powinno z prowadzonej przez podatnika - niezbędnej dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku - dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy.

Wskazać należy, że warunki oraz zasady stosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do czynności wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 6 oraz art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy są bezpośrednią konsekwencją obowiązujących przepisów prawa wspólnotowego. Przepisy tego artykułu stanowią bowiem implementację do krajowego porządku prawnego przepisów art. 148 lit. e)-g) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L z 2006 r. Nr 347 s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą.

Zgodnie z art. 148 lit. e)-g) Dyrektywy:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

e) dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego statków powietrznych używanych przez linie lotnicze zajmujące się głównie odpłatnym przewozem na trasach międzynarodowych;

f) dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem statków powietrznych, o których mowa w lit. e), jak również dostawę, wynajem, naprawę oraz konserwację sprzętu będącego częścią tych statków powietrznych lub służącego ich eksploatacji;

g) świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. f), na bezpośrednie potrzeby statków powietrznych, o których mowa w lit. e), oraz ich ładunków.

Wyżej wymieniony przepis art. 148 lit. e) Dyrektywy zwalnia z opodatkowania m.in. dostawy towarów w celu zaopatrzenia ogólnego statków powietrznych, co nie oznacza, że wszelkiego rodzaju dobra stanowiące zaopatrzenie statków powietrznych wypełniają dyspozycję tego przepisu. Przez zaopatrzenie ogólne należy rozumieć takie towary, których nabycie konieczne jest dla prawidłowego funkcjonowania statku powietrznego.

Z kolei art. 148 lit. f) Dyrektywy obejmuje zwolnieniem m.in. dostawę sprzętu będącego częścią statków powietrznych lub służącego ich eksploatacji. Będą to zatem części zamienne statków powietrznych oraz wyposażenie pokładowe, umożliwiające działanie i prawidłowe użytkowanie tych statków. Przepis ten umożliwia również zwolnienie z opodatkowania świadczenie usług m.in. przebudowy, naprawy, konserwacji sprzętu będącego częścią statków powietrznych lub służącego ich eksploatacji. Zwolnieniem objęte mogą być także inne usługi na podstawie art. 148 lit. g) Dyrektywy, przy czym warunkiem zwolnienia jest świadczenie tych usług na bezpośrednie potrzeby statków powietrznych oraz ich ładunków, które to potrzeby zostały wskazane w art. 148 lit. e) Dyrektywy - a zatem w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego statków powietrznych. 

Zakres zwolnień przewidziany w Dyrektywie nakazuje zatem analogicznie rozumieć pojęcie „dostaw środków transportu lotniczego oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego”, a także „dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego”, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, przy zachowaniu pozostałych warunków wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. To, czy w danym przypadku ma miejsce dostawa środków transportu lotniczego, ich części zamiennych, wyposażenia lub też służy zaopatrzeniu środków transportu lotniczego, należy zawsze rozpatrywać indywidualnie, mając na uwadze charakter wykonywanych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka dokonuje dostaw towarów (celulozowych lub wiskozowych chusteczek kosmetycznych) na rzecz (...) S.A.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania stawki 0% VAT dla dostawy chusteczek kosmetycznych na rzecz tego Kontrahenta.

Jak Państwo wskazali, Państwa kontrahent ((...) S.A.) jest wpisany na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Choć Kontrahent spełnia przesłanki podmiotu, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 6 i art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy, to wskazane we wniosku towary (chusteczki kosmetyczne dla pasażerów) nie stanowią części środka transportu lotniczego ani jego części zamiennych, nie mają też same w sobie związku z prawidłowym funkcjonowaniem i eksploatacją statku powietrznego. Ich nabycie nie jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania statku powietrznego, co oznacza, że nie można ich zaklasyfikować jako wyposażenia pokładowego ani sprzętu zainstalowanego w samolotach (ich przeznaczaniem jest zaspokojenie potrzeb pasażerów na pokładzie). To produkt reklamowy rozdawany bezpłatnie pasażerom odbywającym głównie międzynarodowe przeloty samolotowe.

Biorąc pod uwagę cytowane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy Dyrektywy, w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że dostawa na rzecz przewoźnika w tym przypadku nie jest dokonywana ani w celu zaopatrzenia samolotu, ani też nie służy do jego eksploatacji. Dostarczanie dla kontrahenta (przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym) towarów w postaci chusteczek kosmetycznych nie spełnia definicji dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego i wyposażenia pokładowego. W konsekwencji, wbrew Państwa opinii, dokonując tej dostawy nie mogą Państwo korzystać z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy, jak również innych przepisów, w tym art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Zatem dostawę chusteczek kosmetycznych dla przewoźnika lotniczego (...) S.A. powinni Państwo opodatkować stawką właściwą dla dostawy tych towarów.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00