Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [302 z 530]

Interpretacja indywidualna z dnia 20 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.286.2024.2.ICZ

Czy pomimo faktu, iż nie był Pan zarejestrowany jako podatnik VAT w okresie gdy dokonał Pan zakupu sprzętu koniecznego do prowadzenia działalności gospodarczej, przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT i czy może Pan odliczyć podatek VAT uiszczony w ramach zakupów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko częściowo prawidłowe, częściowo nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług, w zakresie pytania nr I jest prawidłowe, natomiast w zakresie pytania nr II jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

- czy pomimo faktu, iż nie był Pan zarejestrowany jako podatnik VAT w okresie gdy dokonał Pan zakupu sprzętu koniecznego do prowadzenia działalności gospodarczej, przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z przedmiotowych faktur zakupowych (kwestia objęta pytaniem nr I);

- czy, mając na względzie datę zgłoszenia wnioskodawcy do VAT oraz treść art. 86 ust. 11 ustawy o podatku VAT, może Pan odliczyć podatek VAT uiszczony w ramach zakupów dokonanych przed dniem (...) sierpnia 2023 roku (kwestia objęta pytaniem nr II).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Rozpoczął Pan działalność gospodarczą z dniem (...) lutego 2023 roku.

Przedmiot działalności prowadzonej przez Pana obejmuje:

(...) Działalność związaną z wystawianiem (...),

(...) Pozaszkolne formy edukacji (...).

Bezpośrednio po rozpoczęciu działalności skorzystał Pan z podmiotowego zwolnienia z VAT. W ramach prowadzonej działalności, i na jej potrzeby, dokonał Pan zakupu urządzeń przy czym zakupy te następowały w następujących partiach:

1.na kwotę (...) brutto w dniu (...) marca 2023 roku,

2.na kwotę (...) złotych brutto w dniu (...) kwietnia 2023 roku,

3.na kwotę (...) złotych brutto w dniu (...) kwietnia 2023 roku,

4.na kwotę (...) złotych brutto w dniu (...) kwietnia 2023 roku,

5.na kwotę (...) złotych brutto w dniu (...) kwietnia 2023 roku,

6.na kwotę (...) złotych brutto w dniu (...) maja 2023 roku,

7.na kwotę (...) złotych brutto w dniu (...) maja 2023 roku,

8.na kwotę (...) złotych brutto w dniu (...) czerwca 2023 roku,

9.na kwotę (...) złotych brutto w dniu (...) czerwca 2023 roku,

10.na kwotę (...) złotych brutto w dniu (...) czerwca 2023 roku,

11.na kwotę (...) złotych brutto w dniu (...) czerwca 2023 roku,

12.na kwotę (...) złotych brutto w dniu (...) lipca 2023 roku.

Ww. zakupy obejmowały sprzęt (...) i (...), który Pan wykorzystuje nadal do prowadzonej działalności i w sposób bezpośredni sprzęt ten przyczynia się do uzyskiwania przez Pana przychodów z prowadzonej działalności w chwili obecnej jak i w przyszłości.

W dniu (...) listopada 2023 roku zarejestrował się Pan jako podatnik VAT. Do tej pory nie uwzględnił Pan w swych deklaracjach podatku VAT uiszczonego w ramach ww. zakupów.

Pytania:

I.Czy pomimo faktu, iż nie był Pan zarejestrowany jako podatnik VAT w okresie gdy dokonał Pan zakupu sprzętu koniecznego do prowadzenia działalności gospodarczej, przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z przedmiotowych faktur zakupowych?

II.Czy, mając na względzie datę zgłoszenia wnioskodawcy do VAT oraz treść art. 86 ust. 11 ustawy o podatku VAT, może Pan odliczyć podatek VAT uiszczony w ramach zakupów dokonanych przed dniem (...) sierpnia 2023 roku ?

Pana stanowisko:

I.Czy pomimo faktu, iż nie był Pan zarejestrowany jako podatnik VAT w okresie gdy dokonał Pan zakupu sprzętu koniecznego do prowadzenia działalności gospodarczej, przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z przedmiotowych faktur zakupowych?

Ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W tym zakresie zwrócono szczególną uwagę, że w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT nie zostało wskazane, że podatnik nie może dokonać odliczenia VAT w związku z brakiem posiadania statusu czynnego podatnika VAT w momencie otrzymania faktury. Innymi słowy podmiot w zakresie, w jakim nabyte towary wykorzystuje do czynności opodatkowanych, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury.

II.Czy, mając na względzie datę zgłoszenia wnioskodawcy do VAT oraz treść art. 86 ust. 11 ustawy o podatku VAT, wnioskodawca może odliczyć podatek VAT uiszczony w ramach zakupów dokonanych przed dniem (…) lipca 2023 roku?

Zgodnie z przytoczonym w/w przepisem podatnik może rozliczyć podatek naliczony w okresie rozliczeniowym w którym wystąpił dany koszt oraz w 3 kolejnych okresach rozliczeniowych. Jak wynika ze stanu faktycznego, poczynił Pan wydatki w miesiącach od marca do lipca 2023 roku, tymczasem pierwszym miesiącem za który może Pan złożyć deklarację jest miesiąc listopad 2023 roku. W myśl przedmiotowych przepisów listopad mógłby być ostatnim okresem rozliczeniowym, w którym podatnik może odliczyć podatek naliczony w miesiącu lipcu 2023 roku.

Ocena stanowiska

Pana stanowisko w sprawie jest częściowo prawidłowe, częściowo nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Według art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Przy czym, co również istotne, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Na podstawie art. 86 ust. 10c ustawy:

Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.

Według art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podkreślić należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem z treści art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika, by do nabycia uprawnienia do odliczenia kwoty podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury.

Tak więc podatnik, w zakresie, w jakim nabyte towary wykorzystuje do czynności opodatkowanych, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status czynnego podatnika VAT.

Należy zauważyć, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów, o ile występują przesłanki świadczące o tym, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dla realizacji tego prawa konieczne jest m.in. posiadanie statusu podatnika VAT czynnego.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z kolei zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Ponadto w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Jak stanowi art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przy czym zgodnie z ust. 9 ww. artykułu:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 4 ustawy o VAT:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.

Rejestracja następuje więc w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów, które przeznaczone są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jednocześnie należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Realizacja tego drugiego następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Warto również zaznaczyć, że w wyroku TSUE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.

Natomiast z orzecznictwa TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Na podstawie art. 103 ust. 1 ustawy:

Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.

Natomiast w myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Stosownie do art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Powyższy przepis wskazuje, że podatnicy VAT czynni są obowiązani przesyłać za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję prowadzoną na potrzeby podatku od towarów i usług, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że rozpoczął Pan działalność gospodarczą z dniem (…) lutego 2023 roku. Przedmiot działalności prowadzonej przez Pana obejmuje: (…) Działalność związaną z wystawianiem (…), (…) Pozaszkolne formy edukacji (…). Bezpośrednio po rozpoczęciu działalności skorzystał Pan z podmiotowego zwolnienia z VAT.

W ramach prowadzonej działalności, i na jej potrzeby, dokonał Pan zakupu urządzeń. Ww. zakupy obejmowały sprzęt (…) i (…), który Pan wykorzystuje nadal do prowadzonej działalności i w sposób bezpośredni sprzęt ten przyczynia się do uzyskiwania przez Pana przychodów z prowadzonej działalności w chwili obecnej jak i w przyszłości.

W dniu (…) listopada 2023 roku zarejestrował się Pan jako podatnik VAT. Do tej pory nie uwzględnił Pan w swych deklaracjach podatku VAT uiszczonego w ramach ww. zakupów.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii czy:

-pomimo faktu, iż nie był Pan zarejestrowany jako podatnik VAT w okresie gdy dokonał Pan zakupu sprzętu koniecznego do prowadzenia działalności gospodarczej, przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z przedmiotowych faktur zakupowych oraz

-mając na względzie datę zgłoszenia Pana do VAT oraz treść art. 86 ust. 11 ustawy o podatku VAT, może Pan odliczyć podatek VAT uiszczony w ramach zakupów dokonanych przed dniem (…) sierpnia 2023 roku.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz cytowany stan prawny należy wyjaśnić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako - podatnik VAT czynny. Tym samym podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury. Lecz, aby uprawnienie to zrealizować podatnik musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji tego uprawnienia.

Okoliczności przedstawione przez Pana wskazują, że pomimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT zachowywał się Pan jak zarejestrowany, czynny podatnik podatku VAT. Zauważyć należy, że jak wynika z treści wniosku (…) lutego 2023 roku rozpoczął Pan działalność gospodarczą związaną z wystawianiem (…) (…). W ramach prowadzonej działalności, i na jej potrzeby, od (…) marca 2023 r. do (…) lipca 2023 r. dokonywał Pan zakupu urządzeń. Ww. zakupy obejmowały sprzęt (…) i (…), który Pan wykorzystuje nadal do prowadzonej działalności i w sposób bezpośredni sprzęt ten przyczynia się do uzyskiwania przez Pana przychodów z prowadzonej działalności w chwili obecnej jak i w przyszłości. W dniu (…) listopada 2023 roku zarejestrował się Pan jako podatnik VAT.

Jak już wcześniej wskazano, realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje poprzez złożenie JPK_VAT z deklaracją, wyrażające wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku VAT, jednakże aby skutecznie zrealizować powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako czynnego podatnika podatku VAT.

Tym samym, w celu zrealizowania prawa do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur w miesiącach poprzedzających rejestrację, powinien Pan dokonać korekty zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R wskazując w nim jako datę faktycznego rozpoczęcia sprzedaży, (…) lutego 2023 r. (datę rozpoczęcia działalności (…)).

Zatem, dokonując rejestracji na druku VAT-R z datą rozpoczęcia faktycznej sprzedaży, tj. z datą (…) lutego 2023 r. uzyska Pan status podatnika zarejestrowanego (tzw. czynnego podatnika VAT), i co do zasady, uzyska Pan prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w okresie przed dokonaniem rejestracji, tj. od (…) marca 2023 r. do (…) lipca 2023 r.

Zatem, co do zasady, zachowuje Pan prawo do odliczenia podatku VAT od wskazanych we wniosku zakupów związanych z Pana działalnością opodatkowaną podatkiem VAT zrealizowanych od (…) marca 2023 r. do (…) lipca 2023 r.

Jednakże prawo to przysługuje pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. ww. nabycia muszą być związane z wykonywanymi przez Pana czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Ponadto, w tym miejscu należy wskazać, że to organ podatkowy właściwy dla podatnika decyduje ostatecznie o sposobie rejestracji podatnika jako - podatnik VAT czynny.

Wobec powyższego Pana stanowisko, w kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku nr I, co do zasady, uznaje się za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii objętej pytaniem nr II należy wyjaśnić, iż w przypadku gdy podatnik nie odliczy VAT w miesiącu otrzymania faktury, to działając na podstawie przepisów art. 86 ust. 11 ustawy o VAT może dokonać tego odliczenia w rozliczeniu za jeden z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych.

Zatem w świetle zacytowanych przepisów, uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał Pan faktury dokumentujące wydatki lub w jednym z trzech następnych okresów rozliczeniowych, o ile w stosunku do nabytych towarów u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy.

Tym samym może Pan dokonać do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT np. wystawionej i otrzymanej (…) marca 2023 r. w deklaracji podatkowej za marzec 2023 r. lub za jeden z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych.

W odniesieniu do pozostałych faktur sposób obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje na zasadzie przedstawionej powyżej.

W związku z powyższym, Pana stanowisko w zakresie pytania nr II jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga tylko w zakresie prawa do odliczenia od zakupów dokonanych przed rejestracją jako podatnika VAT czynnego wykonującego czynności opodatkowane podatkiem VAT nie korzystającego ze zwolnienia podatkowego, jednakże w interpretacji nie dokonano oceny czy w ramach wykonywanej działalności gospodarczej (tj. w ramach działalności związanej z wystawianiem (…), pozaszkolnych form edukacji (…))dokonuje Pan czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwestia ta nie była przedmiotem Pana pytania oraz nie wyraził Pan w tym zakresie własnego stanowiska. Zauważa się, że podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00