Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [100 z 368]

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.310.2024.2.AK

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczone kompleksowe usługi kateringowe.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

·prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na rzecz Państwa kompleksowe usługi kateringowe;

·nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na Państwa rzecz kompleksowe usługi kateringowe w przypadku, gdy na fakturze w opisie usługi Usługodawca, ze względu na wątpliwości interpretacyjne istniejące przed uzyskaniem WIS, wskazał opis „usługi gastronomiczne”.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

·prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na rzecz Państwa kompleksowe usługi kateringowe;

·prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na Państwa rzecz kompleksowe usługi kateringowe w przypadku, gdy na fakturze w opisie usługi Usługodawca, ze względu na wątpliwości interpretacyjne istniejące przed uzyskaniem WIS, wskazał opis „usługi gastronomiczne”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 maja 2024 r. (wpływ 3 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

(…) (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest (…). Wnioskodawca jest podatnikiem zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w Polsce jako podatnik VAT czynny.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, Spółka bierze udział w rozgrywkach (…). Spółka rozgrywa mecze (…) na Stadionie (…) (dalej: Stadion) oraz tzw. mecze wyjazdowe, czyli mecze na stadionach znajdujących się w innych miejscowościach w Polsce.

Właścicielem Stadionu jest (…). Spółka posiada prawo do korzystania ze Stadionu w oparciu o zawartą z (…) umowę dzierżawy Stadionu na potrzeby prowadzonej działalności.

W związku z rozgrywkami (…) na Stadionie, oprócz sprzedaży tradycyjnych biletów na mecze (...), Spółka świadczy usługi, w zakresie których oferuje możliwość oglądania meczu (…) swoim partnerom biznesowym oraz innym zainteresowanym m.in. w dwóch strefach:

Strefa A (dalej: Strefa A);

Strefa B (dalej: Strefa B).

Usługi te Spółka opodatkowuje według właściwej stawki VAT.

Strefa A

Strefa A jest przeznaczona dla łącznie około (…) osób. A są wynajmowane przez Spółkę, m.in. swoim partnerom biznesowym, którzy poza ich standardowym wykorzystaniem w dniach pozameczowych, mają dodatkowo możliwość wykorzystania A na potrzeby odbywania spotkań biznesowych w czasie meczów domowych Wnioskodawcy w (…).

W ramach usługi wynajmu A, Spółka udostępnia w trakcie dnia meczowego także poczęstunek, tj. ciepłe i zimne posiłki, a także napoje, w tym alkohol.

Strefa B

Strefa B jest przeznaczona dla łącznie około (…) osób. Strefa ta jest dedykowana także partnerom i gościom biznesowym Spółki.

W ramach korzystania ze Strefy B – oprócz miejsca (…) – Spółka oferuje także poczęstunek, tj. ciepłe i zimne posiłki, a także napoje (kawa, herbata, soki, woda gazowana, woda niegazowana), w tym alkohol (piwo i wino).

Zatem, w obu ww. strefach Spółka świadczy kompleksową usługę dla osób korzystających z tych stref, w ramach której poza możliwością oglądania(…), Wnioskodawca oferuje także poczęstunek obejmujący: ciepłe i zimne posiłki, a także napoje, w tym alkohol będący częścią usługi nabywanej przez klientów w szerokiej ofercie dla Strefy A lub Strefy B. Rodzaj i ilość oferowanych napojów (bezalkoholowych i alkoholowych) oraz posiłków różni się w zależności od danej strefy.

W związku z tym, że Spółka nie dysponuje własnym personelem kuchennym, posiłki i napoje są dostarczane przez podmiot specjalizujący się w świadczeniu usług kateringowych (dalej: Usługodawca). Usługodawca jest podmiotem polskim, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Spółka i Usługodawca nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy VAT, jak i przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805).

Pomiędzy Wnioskodawcą a Usługodawcą została zawarta ramowa umowa współpracy, regulująca cały zakres kooperacji pomiędzy Wnioskodawcą a Usługodawcą świadczącym m.in. usługi kateringowe.

Każdorazowo przed danym meczem (…) odbywającym się na Stadionie, Wnioskodawca wysyła do Usługodawcy mailową informację odnośnie liczby osób, które będą uczestniczyły w wydarzeniu i dla których Usługodawca będzie przygotowywał posiłki i napoje. W oparciu o te dane Usługodawca precyzyjnie określa rodzaj menu, ilość potrzebnych posiłków, ilość napojów bezalkoholowych i alkoholowych.

W Strefie A oraz w Strefie B obowiązuje (…). W związku z tym w ww. strefach są przewidziane inne stawki cenowe za osobę, które łącznie składają się na należne Usługodawcy wynagrodzenie, przy czym, niezależnie od przyjętych odmiennych stawek cenowych w zależności od danej strefy, Usługodawca świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługę za wynagrodzeniem za całość świadczenia/wykonanej usługi.

Usługodawca przygotowuje posiłki w odpłatnie dzierżawionej od Wnioskodawcy kuchni (…) lub w innych punktach restauracyjnych prowadzonych przez Usługodawcę (niemieszczących się na Stadionie) – jeśli względy techniczne nie pozwalają na przygotowanie posiłku w kuchni na Stadionie. Przedmiotem dzierżawy są także znajdujące się w kuchni sprzęt kuchenny i gastronomiczny oraz chłodziarki niezbędne do przygotowania posiłków ciepłych i zimnych. Pozostały sprzęt (m.in. bemary, wózki transportowe, przenośne stoliki bankietowe i koktajlowe, sztućce i zastawa kuchenna – talerze, sztućce oraz szkliwo) niezbędny do realizacji usług zapewniany jest przez Usługodawcę. Usługodawca jest także obciążany przez Wnioskodawcę poniesionymi opłatami za media – Wnioskodawca refakturuje na Usługodawcę poniesione przez niego koszty zużycia mediów (energii elektrycznej, wody, itp.).

Następnie przygotowane w kuchni, (…) lub innych punktach restauracyjnych prowadzonych przez Usługodawcę (niemieszczących się na Stadionie), posiłki (dania ciepłe i zimne) są dostarczane/transportowane przez Usługodawcę (…) do wskazanych przez Wnioskodawcę (…) – pomieszczeń zaplecza technicznego (dalej: Pomieszczenia zaplecza technicznego). W dalszej kolejności dania cieple zostają rozłożone/wyeksponowane w bemarach do konsumpcji w częściach wspólnych znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie odpowiednio Strefy A i Strefy B. Z kolei zimne przekąski w Strefie A znajdują się w formie bufetu w A, natomiast w Strefie B razem z ciepłymi posiłkami w specjalnie wyznaczonej do tego strefie w bezpośrednim sąsiedztwie Strefy A.

Usługodawca przygotowuje posiłki z własnych produktów (tj. produktów uprzednio przez niego nabytych). Posiłki są podawane w bemarach (ciepłe posiłki) i innych naczyniach (paterach, misach – zimne przekąski) należących do Usługodawcy.

Napoje bezalkoholowe oraz alkoholowe zarówno w Strefie A (piwo), jak i w Strefie B można zamawiać w barze, dodatkowo w Strefie A napoje bezalkoholowe i alkohole może przynieść kelner do stolika w A. Określona ilość alkoholu (jego rodzaj zależy od strefy) znajduje się w oferowanych przez Wnioskodawcę pakietach w ramach Strefy A i Strefy B. (…).

W ramach świadczonej usługi Usługodawca zapewnia także obsługę kelnerską (dalej: Obsługa kelnerska) w Strefie A oraz obsługę techniczną (dalej: Obsługa techniczna) w Strefie B.

W Strefie A jeden kelner obsługuje średnio (...). Obsługa kelnerska polega na (…). Po meczu kelnerzy są odpowiedzialni za (…). W standardowym pakiecie (…). Jednak w przypadku wykupienia opcji (…).

Obsługa techniczna w Strefie B jest natomiast odpowiedzialna jedynie za kwestie porządkowe, tj. (…). W celu zapewnienia odpowiedniej jakości usługi na każdych (…) gości Strefy B przypada (...).

Reasumując, Usługodawca świadczy na rzecz Spółki kompleksową usługę kateringową, w ramach której dostarcza posiłki i napoje (alkoholowe i bezalkoholowe), polegającą na:

przygotowaniu posiłków w dzierżawionej od Wnioskodawcy kuchni lub innych punktach restauracyjnych prowadzonych przez Usługodawcę (niemieszczących się na Stadionie);

przetransportowaniu posiłków (…) do pomieszczeń Strefy A/B (z wykorzystaniem należących do Wnioskodawcy Pomieszczeń zaplecza technicznego do celów pomocniczych), tj. do miejsca/lokalizacji wskazanej przez Wnioskodawcę i należącej do Wnioskodawcy;

przetransportowaniu napojów, w tym bezalkoholowych i alkoholowych, (…) do pomieszczeń Strefy A/B (z wykorzystaniem Pomieszczeń zaplecza technicznego do celów pomocniczych) tj. do miejsca/lokalizacji wskazanej przez Wnioskodawcę i należącej do Wnioskodawcy;

podaniu posiłków i napojów w miejscu wskazanym przez Wnioskodawcę (Strefa A i Strefa B);

zapewnieniu serwisu posiłków i napojów w tym bezalkoholowych i alkoholowych podczas meczu w ramach Strefy A i Strefy B;

zapewnieniu obsługi podczas meczu – w Strefie A w formie Obsługi kelnerskiej, w Strefie B w formie Obsługi technicznej;

posprzątaniu wszystkich brudnych naczyń, w których podawane były posiłki, a także talerzy, sztućców, szklanek i kieliszków po zakończonym wydarzeniu.

Okoliczność, iż ww. usługa świadczona przez Usługodawcę na rzecz Wnioskodawcy stanowi kompleksową usługę zapewnienia podczas meczu, w ramach usługi kateringowej, wyżywienia wraz z obsługą, która jest klasyfikowana do działu PKWIU 56 „Usługi związane z wyżywieniem”, została potwierdzona w uzyskanej przez Usługodawcę Wiążącej Informacji Stawkowej z (...) r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS), sygn. (...) (dalej: WIS).

Z tytułu świadczonej usługi Usługodawca każdorazowo wystawia na rzecz Wnioskodawcy jedną fakturę VAT za wykonaną kompleksową usługę kateringową w ramach jednego wydarzenia sportowego, tj. jednego meczu.

Usługodawca wskazuje na fakturze, iż świadczone usługi stanowią usługi kateringowe z zastosowaniem odpowiedniego podziału na 8% i 23% stawki VAT (zgodnie z uzyskanym WIS). Do momentu uzyskania WIS, ze względu na istniejące wątpliwości interpretacyjne, Usługodawca wskazywał w opisie usługi „usługi gastronomiczne”, zamiast „usługi kateringowe”, które są właściwe w świetle opisywanego rozstrzygnięcia. Należy przy tym podkreślić, że zakres świadczonej przez Usługodawcę usługi od samego początku był taki sam jak zakres usług, których dotyczył WIS. Zakres świadczonej usługi może zostać także potwierdzony na podstawie innego rodzaju dowodów, m.in. treści umowy między Wnioskodawcą a Usługodawcą.

Spółka wykorzystuje nabywaną od Usługodawcy kompleksową usługę kateringową w całości w ramach usług świadczonych na rzecz swoich partnerów biznesowych i innych zainteresowanych w ramach świadczenia kompleksowej usługi wstępu na wydarzenie sportowe poprzez korzystanie ze Strefy A i Strefy B podczas meczu rozgrywanego na Stadionie. Spółka nie wykorzystuje nabywanej od Usługodawcy usługi na potrzeby działalności zwolnionej z VAT. Ponoszone przez Spółkę koszty w związku z nabywaniem kompleksowej usługi kateringowej są w całości przenoszone na osoby uczestniczące w oglądaniu meczu w ramach Strefy A i Strefy B, tj. mieszczą się w cenie świadczonej przez Wnioskodawcę usługi.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

1.Czy wykorzystują Państwo nabywaną kompleksową usługę kateringową wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT?

Odp.: Tak, nabywana kompleksowa usługa kateringowa jest wykorzystywana przez Spółkę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

2.Jakie napoje alkoholowe podawane są w Strefie A oraz Strefie B? Prosimy wskazać rodzaj napoju alkoholowego wraz z określeniem zawartości alkoholu (%).

Odp.: Dostępne zarówno w Strefie B, jak również (…):

(...)

Dostępne w Strefie A:

(...)

3.Na jakiej podstawie prawnej udostępniają Państwo na stadionie, w trakcie dnia meczowego w Strefie A oraz Strefie B, napoje alkoholowe?

Odp.: Impreza masowa, jaką są organizowane mecze, odbywa się na wydzielonej części stadionu. Pomieszczenia wchodzące w skład Strefy A oraz Strefy B są wyłączone z ww. imprezy masowej, a co za tym idzie nie występują przeciwskazania do spożywania alkoholu w ich obrębie (z zastrzeżeniem, że napojów alkoholowych nie wolno wynosić na trybunę przylegającą do ww. stref).

Udostępnianie napojów alkoholowych w Strefie A odbywa się na podstawie zawartych umów najmu lóż, zgodnie z którymi jednym z elementów kompleksowej usługi oferowanej przez (…) jest zapewnienie obsługi kateringowej w postaci przystawek, dania głównego, deserów oraz napojów, w tym alkoholowych.

Dostęp do stref B odbywa się na podstawie nabytych biletów (oferowanych zarówno w otwartej sprzedaży, jak również stanowiących element różnego rodzaju umów o charakterze współpracy biznesowej, od których wnioskodawca odprowadza podatek VAT). Zgodnie z ofertą w ramach zakupu ww. produktu klient otrzymuje m.in. dostęp do otwartego baru, w którym dostępne jest piwo i wino.

4.Czy Usługodawca wystawił/wystawi na Państwa rzecz faktury korygujące w związku ze zmianą nazwy świadczonej usługi z „usług gastronomicznych” na „usługi kateringowe”?

Odp.: Spółka pragnie poinformować, że dokonuje nabycia usług kateringowych od podmiotu niepowiązanego/niezależnego. Tym samym, nie ma wpływu na decyzje tego podmiotu co do wystawiania i precyzyjnego opisywania faktur. Spółka nie ma też wpływu na to, czy Usługodawca będzie wystawiał dokumenty z opisem usługi odzwierciedlającym dokładnie konkretne PKWiU, jakie zostało wskazane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w uzyskanej przez Usługodawcę Wiążącej Informacji Stawkowej. Dla celów niniejszego wniosku należy zatem przyjąć, że nie zostaną wystawione przez Usługodawcę faktury korygujące w zakresie zmiany opisu usługi. Co nie zmienia postaci rzeczy, iż nabyta usługa w rzeczywistości była kompleksową usługą kateringową.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o cały podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na rzecz Wnioskodawcy kompleksowe usługi kateringowe?

2.Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o cały podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na rzecz Wnioskodawcy kompleksowe usługi kateringowe w przypadku, gdy na fakturze w opisie usługi Usługodawca, ze względu na wątpliwości interpretacyjne istniejące przed uzyskaniem WIS, wskazał opis „usługi gastronomiczne”?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

W opinii Wnioskodawcy, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o cały podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na rzecz Wnioskodawcy kompleksowe usługi kateringowe.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o cały podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na rzecz Wnioskodawcy kompleksowe usługi kateringowe w przypadku, gdy na fakturze w opisie usługi Usługodawca, ze względu na wątpliwości interpretacyjne istniejące przed uzyskaniem WIS, wskazał opis „usługi gastronomiczne”.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Pytanie 1

W myśl zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy tym przez czynności opodatkowane należy rozumieć zasadniczo czynności generujące podatek należny według jednej z przewidzianych w ustawie VAT stawek, a więc czynności inne niż (i) zwolnione z VAT oraz (ii) co do zasady pozostające poza zakresem opodatkowania VAT.

W art. 88 ustawy o VAT przewidziane zostały natomiast tzw. negatywne przesłanki odliczenia, których wystąpienie uniemożliwia odliczenie VAT z faktury dokumentującej nabywane towary i usługi.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, nabywane przez Spółkę usługi stanowią kompleksowe usługi kateringowe opodatkowane według właściwych stawek VAT– co zostało potwierdzone w uzyskanej przez Usługodawcę WIS. Z tytułu świadczonej usługi Usługodawca każdorazowo wystawia na rzecz Wnioskodawcy jedną fakturę VAT za wykonaną kompleksową usługę kateringową w ramach jednego wydarzenia sportowego, tj. jednego meczu. Usługodawca wskazuje na fakturze, iż świadczone usługi stanowią usługi kateringowe z zastosowaniem odpowiedniego podziału na 8% i 23% stawki VAT (zgodnie z uzyskanym WIS). Dodatkowo, jak wskazał Wnioskodawca, Spółka wykorzystuje nabywaną od Usługodawcy kompleksową usługę kateringową w całości w ramach usług opodatkowanych VAT świadczonych na rzecz swoich partnerów biznesowych i innych zainteresowanych w ramach kompleksowej usługi wstępu na wydarzenie sportowe i korzystania ze Strefy A i Strefy B podczas meczu rozgrywanego na Stadionie. Spółka nie wykorzystuje nabywanej od Usługodawcy usługi na potrzeby działalności zwolnionej z VAT. Ponoszone przez Spółkę koszty w związku z nabywaniem kompleksowej usługi kateringowej są w całości przenoszone na osoby uczestniczące w oglądaniu meczu w ramach Strefy A i Strefy B, tj. mieszczą się w cenie świadczonej przez Wnioskodawcę usługi.

Zgodnie z powołanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Skoro zatem:

nabywane przez Wnioskodawcę kompleksowe usługi kateringowe są wykorzystywane w całości do wykonywania czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę,

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

Usługodawca jest podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

Usługodawca wystawia na rzecz Nabywcy odpowiednie faktury,

nie zachodzą negatywne przesłanki odliczenia VAT naliczonego wskazane w art. 88 ustawy o VAT,

zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu pełne prawo do odliczenia VAT na podstawie faktur wystawianych przez Usługodawcę.

Pytanie 2

Przepisy ustawy o VAT dają możliwość odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem spełnienia przez podatnika zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Na mocy art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Elementy, które powinna zawierać faktura, zostały natomiast wymienione w art. 106e ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z pkt 7 ww. przepisu, faktura powinna zawierać nazwę (rodzaj) towaru lub usługi.

Przepisy ustawy o VAT wskazują jedynie na materialne przesłanki odliczenia VAT naliczonego. Wymogi ustawowe określone dla prawa do odliczenia nie odnoszą się natomiast do kwestii formalnych, takich jak prawidłowo wystawiona faktura, która nie zawiera żadnych błędów/omyłek.

Błąd w opisie na fakturze stanowi nieprawidłowość określaną mianem błędów mniejszej wagi, tj. błąd stanowiący jedynie wady techniczne, które powinny pozostawać bez wpływu na możliwość odliczenia VAT naliczonego z takiej faktury. Faktura taka mimo błędnego opisu odzwierciedla bowiem prawdziwe zdarzenia gospodarcze. Uprawnienie do odliczenia VAT stanowi natomiast o podstawowej zasadzie neutralności VAT, która wymaga, by prawo do odliczenia naliczonego VAT zostało przyznane w razie spełnienia podstawowych wymagań, nawet jeśli podatnicy nie spełnili niektórych wymagań formalnych. Natomiast wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia należy traktować w sposób ścisły tzn. muszą one wynikać wprost z przepisów ustawy.

Dla przykładu, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) w swoich orzeczeniach wielokrotnie podkreślał konieczność stosowania się do zasady neutralności w VAT. Takie stanowisko wyraził między innymi w wyroku z 15 września 2019 r. w sprawie C-518/14, wskazując, że: „(...) prawo do odliczenia przewidziane w art. 167 i nast. dyrektywy 2006/112 stanowi integralną część mechanizmu podatku VAT i co do zasady nie podlega ograniczeniu oraz że przysługuje w sposób bezpośredni w stosunku do całego podatku obciążającego transakcje powodujące naliczenie podatku. System odliczeń – jak zostało przypomniane w pkt 27 niniejszego wyroku – ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT należnego bądź zapłaconego w ramach całej prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (...) podstawowa zasada neutralności podatku VAT wymaga, aby prawo do odliczenia podatku naliczonego zostało przyznane w razie spełnienia przesłanek materialnych, nawet jeśli podatnicy nie spełnili niektórych wymogów formalnych (...)”.

Podobnie w wyroku z 13 grudnia 2018 r. w sprawie C-491/18 TSUE uznał, że: „(...) artykuł 168 lit. a, art. 178 lit. a oraz art. 226 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zmienionej dyrektywą Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r, należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie temu, aby krajowe organy podatkowe odmówiły podatnikowi prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej należnego lub zapłaconego wyłącznie z tego powodu, że wystawione faktury zawierają błąd dotyczący oznaczenia towarów będących przedmiotem odnośnych transakcji, także w sytuacji gdy podatnik przed wydaniem przez organy podatkowe dotyczącej go decyzji przedstawił im dokumenty oraz wyjaśnienia niezbędne do ustalenia prawdziwego przedmiotu tych transakcji i potwierdzające, że zostały one rzeczywiście dokonane”.

Również w wyroku z 15 września 2016 r. w sprawie C-516/14 TSUE wskazał, że: „(...) artykuł 178 lit. a dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby krajowe organy podatkowe mogły odmówić prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej tylko ze względu na to, że podatnik posiada fakturę, która nie spełnia wymogów art. 226 pkt 6 i 7 tej dyrektywy, podczas gdy organy te dysponują wszystkimi informacjami koniecznymi do zbadania, że spełnione zostały materialne przesłanki wykonania tego prawa”. TSUE wyjaśnił także, że: „(...) organy podatkowe nie mogą odmówić prawa do odliczenia podatku VAT tylko na tej podstawie, że faktura nie spełnia przesłanek wymaganych w art. 226 pkt 6 i 7 dyrektywy 2006/112, jeżeli dysponują one wszystkimi informacjami do zbadania, że spełnione są przesłanki materialne dotyczące tego prawa.

W tym zakresie organy podatkowe nie mogą ograniczyć się do zbadania samej faktury. Powinny one wziąć pod uwagę także dodatkowe informacje dostarczone przez podatnika. Potwierdza to art. 219 dyrektywy 2006/112, który zrównuje z fakturą każdy dokument lub notę, która zmienia fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny”.

Powyższe wyroki można, w ocenie Wnioskodawcy, zastosować na zasadzie analogii do opisanego w niniejszym wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie omyłkowego opisu na fakturze.

Również organy podatkowe potwierdzają, że pozbawienie prawa do odliczenia VAT w przypadku uchybień na fakturze może dotyczyć wyłącznie tych istotnych uchybień, tj. uniemożliwiających identyfikację podmiotów, przedmiotu transakcji oraz poprawne ustalenie kwoty podatku. Wskazują jednocześnie, że podatnik nie powinien utracić prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktury, jeżeli faktura ta obarczona jest błędami czysto technicznymi, tj. błędami mniejszej wagi.

W interpretacjach indywidualnych DKIS analizując możliwość odliczenia VAT z faktur zawierających błędy tzw. „mniejszej wagi” potwierdziły, że takie błędy formalne nie powodują braku odliczenia VAT z takiej faktury. Tytułem przykładu można wskazać na interpretację indywidualną DKIS z 22 sierpnia 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.384.2018.1.RD), w której DKIS wskazał, że: (...) „Pomyłka występująca na fakturach i dotycząca – jak w rozpoznawanej sprawie – informacji wskazanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym (numer za pomocą którego spółka jest zidentyfikowana na potrzeby podatku na Słowacji) (...) przez samego prawodawcę uznana została za nieznaczny błąd formalny (...). Faktury z takimi błędem są obarczone wadą techniczną, która jednak nie wyłącza możliwości prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostaje bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego. Nie można zatem stwierdzić, że wystawienie faktury w sposób opisany we wniosku pozbawia Wnioskodawcę prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z niej wynikającego”.

Podobnie uznał DKIS w interpretacji indywidualnej z 12 lipca 2022 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.195.2022.1.AK), z której wynika, że: „(...) o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, wyłącznie z powodu braków mających charakter tzw. wadliwości mniejszej wagi. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania”.

Zatem, jeśli faktura zawiera błąd mniejszej wagi w postaci nieprawidłowego opisu usługi, który nie wpływa na możliwość rzetelnego potwierdzenia prawdziwości zdarzenia gospodarczego udokumentowanego tą fakturą, ani na sam charakter nabywanej usługi, to nie ma przeszkód, aby podatnik na podstawie takiej faktury dokonał odliczenia VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w przeszłości – pomimo iż charakter nabywanej usługi i forma nie uległy zmianie w stosunku do opisu wynikającego z otrzymanego przez Usługodawcę WIS – zdarzały się przypadki, w których na fakturze dokumentującej świadczenie nabywanych od Usługodawcy usług (do których odnosi się otrzymany przez Usługodawcę WIS) Usługodawca ze względu na wątpliwości interpretacyjne istniejące przed uzyskaniem WIS wskazywał w opisie usługi zamiast „usługi kateringowe” sformułowanie „usługi gastronomiczne”. Przy czym charakter i rodzaj czynności wchodzących w zakres świadczonej przez Usługodawcę usługi może zostać także potwierdzony na podstawie innego rodzaju dowodów, m.in. treści umowy między Wnioskodawcą a Usługodawcą.

Tym samym w ocenie Wnioskodawcy, określenie na fakturze nazwy usługi jako „usługa gastronomiczna” zamiast „usługa kateringowa”, ze względu na wątpliwości interpretacyjne istniejące przed uzyskaniem WIS, nie powinno pozbawiać Spółki prawa do odliczenia VAT z takich faktur. Powyższe, jak już Wnioskodawca podkreślał, wynika przede wszystkim z okoliczności, że faktyczny charakter usługi i podejmowanych przez Usługodawcę czynności nie pozostawia wątpliwości, że Usługodawca od samego początku świadczył na rzecz Wnioskodawcy kompleksową usługę kateringową – co zostało potwierdzone w uzyskanym przez Usługodawcę WIS. Co należy szczególnie podkreślić, usługi, w przypadku których na fakturze opisano je jako „usługi gastronomiczne”, są usługami o tym samym charakterze i zakresie co usługi opisane w uzyskanym WIS oraz które Usługodawca świadczył od samego początku i świadczy obecnie. Sam opis na fakturze nie powinien być więc decydujący dla określenia charakteru usługi, lecz decydujące powinny być faktyczne czynności, które były podejmowane przez Usługodawcę.

Zatem, wada formalna faktury w jej opisie tj. poprzez wskazanie „usługa gastronomiczna” zamiast „usługa kateringowa” nie jest na tyle istotna, aby uniemożliwiała ustalenie faktycznego zakresu i cech usługi i tym samym nie może pozbawić podatnika prawa do odliczenia VAT z takich faktur.

Przyjęcie odmiennego podejścia naruszałoby zasadę neutralności VAT i byłoby wprost sprzeczne ze stanowiskiem TSUE w tym zakresie. Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają bowiem prawa do odliczenia VAT w przypadku, gdy faktura zawiera błąd/omyłkę mniejszej wagi, którym jest m.in. opis usługi na fakturze. A jak zostało wskazane powyżej, wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia należy traktować w sposób ścisły tzn. muszą one wynikać wprost z przepisów ustawy.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwało mu prawo do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na rzecz Wnioskodawcy kompleksowe usługi kateringowe nawet w przypadku, gdy na fakturze w opisie usługi Usługodawca przez wątpliwości interpretacyjne wskazał „usługi gastronomiczne”, a de facto zostały wykonane usługi kateringowe.

W uzupełnieniu do wniosku doprecyzowali Państwo własne stanowisko w zakresie pytania nr 2 o poniższe informacje:

Spółka uważa, że formalny opis na fakturze nie powinien mieć znaczenia dla celów odliczenia VAT w tej konkretnej sprawie. Jest to co najwyżej nieścisłość w opisie na fakturze i może stanowić co najwyżej nieprawidłowość określaną mianem „błędu mniejszej wagi”, tj. błędu stanowiącego jedynie wadę techniczną, który powinien pozostawać bez wpływu na możliwość odliczenia VAT naliczonego z takiej faktury przy spełnieniu materialnej przesłanki jaką jest rzeczywiste wykonanie usługi kateringowej na rzecz Spółki.

Dla przykładu, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) w swoich orzeczeniach wielokrotnie podkreślał konieczność stosowania się do zasady neutralności w VAT. Takie stanowisko wyraził między innymi w wyroku z 15 września 2019 r. w sprawie C-518/14, wskazując, że: „(...) podstawowa zasada neutralności podatku VAT wymaga, aby prawo do odliczenia podatku naliczonego zostało przyznane w razie spełnienia przesłanek materialnych, nawet jeśli podatnicy nie spełnili niektórych wymogów formalnych. Podobnie w wyroku z 13 grudnia 2018 r., w sprawie C-491/18 TSUE uznał, że: „(...) artykuł 168 lit. a, art. 178 lit. a oraz art. 226 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zmienionej dyrektywą Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r, należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie temu, aby krajowe organy podatkowe odmówiły podatnikowi prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej należnego lub zapłaconego wyłącznie z tego powodu, że wystawione faktury zawierają błąd dotyczący oznaczenia towarów będących przedmiotem odnośnych transakcji, także w sytuacji gdy podatnik przed wydaniem przez organy podatkowe dotyczącej go decyzji przedstawił im dokumenty oraz wyjaśnienia niezbędne do ustalenia prawdziwego przedmiotu tych transakcji i potwierdzające, że zostały one rzeczywiście dokonane”. Również w wyroku z 15 września 2016 r., w sprawie C-516/14 TSUE wyjaśnił także, że: „(...) organy podatkowe nie mogą odmówić prawa do odliczenia podatku VAT tylko na tej podstawie, że faktura nie spełnia przesłanek wymaganych w art. 226 pkt 6 i 7 dyrektywy 2006/112, jeżeli dysponują one wszystkimi informacjami do zbadania, że spełnione są przesłanki materialne dotyczące tego prawa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:

-odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

-towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),

-faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a)(uchylona)

b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,

c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W tym miejscu należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług oraz czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tych czynności.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka świadczy usługi, w zakresie których oferuje możliwość oglądania meczu (…) swoim partnerom biznesowym oraz innym zainteresowanym m.in. w dwóch strefach: Strefie A oraz Strefie B. W obu strefach Spółka świadczy kompleksową usługę dla osób korzystających z tych stref, w ramach której poza możliwością oglądania rozgrywek (…), Spółka oferuje także poczęstunek obejmujący: ciepłe i zimne posiłki, a także napoje, w tym alkohol będący częścią usługi nabywanej przez klientów w szerokiej ofercie dla Strefy A lub Strefy B. Rodzaj i ilość oferowanych napojów (bezalkoholowych i alkoholowych) oraz posiłków różni się w zależności od danej strefy. W związku z tym, że Spółka nie dysponuje własnym personelem kuchennym, posiłki i napoje są dostarczane przez podmiot specjalizujący się w świadczeniu usług kateringowych. Pomiędzy Spółką a Usługodawcą została zawarta ramowa umowa współpracy, regulująca cały zakres kooperacji pomiędzy Spółką a Usługodawcą świadczącym m.in. usługi kateringowe. W ramach świadczonej usługi Usługodawca zapewnia także obsługę kelnerską w Strefie A oraz obsługę techniczną w Strefie B.

Usługodawca świadczy na rzecz Spółki kompleksową usługę kateringową, w ramach której dostarcza posiłki i napoje (alkoholowe i bezalkoholowe), polegającą na:

przygotowaniu posiłków w dzierżawionej od Wnioskodawcy kuchni lub innych punktach restauracyjnych prowadzonych przez Usługodawcę (niemieszczących się na Stadionie);

przetransportowaniu posiłków (…) do pomieszczeń Strefy A/B (z wykorzystaniem należących do Wnioskodawcy Pomieszczeń zaplecza technicznego do celów pomocniczych), tj. do miejsca/lokalizacji wskazanej przez Wnioskodawcę i należącej do Wnioskodawcy;

przetransportowaniu napojów, w tym bezalkoholowych i alkoholowych, (…) do pomieszczeń Strefy A/B (z wykorzystaniem Pomieszczeń zaplecza technicznego do celów pomocniczych), tj. do miejsca/lokalizacji wskazanej przez Wnioskodawcę i należącej do Wnioskodawcy;

podaniu posiłków i napojów w miejscu wskazanym przez Wnioskodawcę (Strefa A i Strefa B);

zapewnieniu serwisu posiłków i napojów, w tym bezalkoholowych i alkoholowych podczas meczu w ramach Strefy A i Strefy B;

zapewnieniu obsługi podczas meczu – w Strefie A w formie Obsługi kelnerskiej, w Strefie B w formie Obsługi technicznej;

posprzątaniu wszystkich brudnych naczyń, w których podawane były posiłki, a także talerzy, sztućców, szklanek i kieliszków po zakończonym wydarzeniu.

Okoliczność, iż ww. usługa świadczona przez Usługodawcę na rzecz Wnioskodawcy stanowi kompleksową usługę zapewnienia podczas meczu, w ramach usługi kateringowej, wyżywienia wraz z obsługą, która jest klasyfikowana do działu PKWIU 56 „Usługi związane z wyżywieniem”, została potwierdzona w uzyskanej przez Usługodawcę Wiążącej Informacji Stawkowej. Z tytułu świadczonej usługi Usługodawca każdorazowo wystawia na Państwa rzecz jedną fakturę VAT za wykonaną kompleksową usługę kateringową w ramach jednego wydarzenia sportowego, tj. jednego meczu. Nabywana kompleksowa usługa kateringowa jest wykorzystywana przez Spółkę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na Państwa rzecz kompleksowe usługi kateringowe.

W pierwszej kolejności mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz cytowane przepisy prawa, należy uznać, że podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli istnieje związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy. Podatnik musi wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Warto w tym miejscu przywołać orzeczenie TSUE z 8 lutego 2007 r. C-435/05 w sprawie Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financien, jako wyraz ugruntowanej linii orzeczniczej w TSUE w zakresie przyznawania prawa do odliczenia podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku.

Należy jednak zauważyć, że w wyroku tym (pkt 23) w pierwszej kolejności TSUE wskazał, że zgodnie z ustalonym orzecznictwem, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 24; w sprawie Abbey National, pkt 26; oraz wyrok z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie C-32/03 Fini H, Zb. Orz. str. I – 1599, pkt 26). Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada, iż wydatki poczynione celem ich nabycia stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 30, w sprawie Abbey National, pkt 28, jak i wyrok z dnia 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 Cibo Participations, Rec. str. I 6663, pkt 31).

Następnie w pkt 24 wyroku TSUE wskazał, że prawo do odliczenia zostaje zatem również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (zob. w szczególności ww. wyroki w sprawach Midland Bank, pkt 23 i 31 oraz Kretztechnik, pkt 36).

Istotną kwestią wartą podkreślenia jest również zachowanie zasady neutralności wyrażonej w art. 1 ust. 2 Dyrektywy VAT 2006/112/WE, zgodnie z tym przepisem zasada wspólnego systemu VAT polega na zastosowaniu do towarów i usług ogólnego podatku konsumpcyjnego dokładnie proporcjonalnego do ceny towarów i usług, niezależnie od liczby transakcji, które mają miejsce w procesie produkcji i dystrybucji poprzedzającym etap obciążenia tym podatkiem.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, że w opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że ponoszone przez Spółkę koszty w związku z nabywaniem kompleksowej usługi kateringowej są w całości przenoszone na osoby uczestniczące w oglądaniu meczu w ramach Strefy A iStrefy B, tj. mieszczą się w cenie świadczonej przez Wnioskodawcę usługi. Określona ilość alkoholu (jego rodzaj zależy od strefy) znajduje się w oferowanych przez Państwa pakietach w ramach Strefy A i Strefy B. Udostępnianie napojów alkoholowych w Strefie A odbywa się na podstawie zawartych umów najmu A, zgodnie z którymi jednym z elementów kompleksowej usługi oferowanej przez (…) jest zapewnienie obsługi kateringowej w postaci przystawek, dania głównego, deserów oraz napojów, w tym alkoholowych.

Istnieje zatem jednoznaczny związek między nabywanymi usługami kateringowymi od Usługodawcy, w tym alkoholu, a transakcjami opodatkowanymi przez Państwa – tj. ich odsprzedaż w ramach świadczenia kompleksowej usługi wstępu na wydarzenie sportowe poprzez korzystanie ze Strefy A i Strefy B podczas meczu rozgrywanego na Stadionie. Ponadto, istotną kwestią jest również fakt, że pomieszczenia wchodzące w skład stref A oraz Strefie B są wyłączone z imprezy masowej jaką jest organizacja meczy, co potwierdza, że nie występują przeciwskazania do spożywania alkoholu w ich obrębie (z zastrzeżeniem, że napojów alkoholowych nie wolno wynosić na trybunę przylegającą do ww. stref).

W związku z powyższym, skoro prowadzona przez Państwa w tym zakresie działalność gospodarcza podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia, a jednocześnie alkohol jest nabywany przez Państwa w celu dalszej odsprzedaży w ramach kompleksowego świadczenia to towary te mają ścisły związek z prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Zatem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje Państwu w pełnej wysokości prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabyte od Usługodawcy usługi kateringu, w tym od zakupu alkoholu. Wydatki te mają w przedmiotowej sprawie – jak wynika z wniosku – charakter wprost cenotwórczy.

Zatem, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na Państwa rzecz kompleksowe usługi kateringowe.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.

Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na Państwa rzecz kompleksowe usługi kateringowe w przypadku, gdy na fakturze w opisie usługi Usługodawca, ze względu na wątpliwości interpretacyjne istniejące przed uzyskaniem WIS, wskazał opis „usługi gastronomiczne”.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Jeszcze raz należy wskazać, że z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że z tytułu świadczonej usługi Usługodawca każdorazowo wystawia na Państwa rzecz jedną fakturę VAT za wykonaną kompleksową usługę kateringową w ramach jednego wydarzenia sportowego, tj. jednego meczu. Usługodawca wskazuje na fakturze, iż świadczone usługi stanowią usługi kateringowe z zastosowaniem odpowiedniego podziału na 8% i 23% stawki VAT (zgodnie z uzyskanym WIS). Do momentu uzyskania WIS, ze względu na istniejące wątpliwości interpretacyjne, Usługodawca wskazywał w opisie usługi „usługi gastronomiczne”, zamiast „usługi kateringowe”, które są właściwe w świetle opisywanego rozstrzygnięcia. Należy przy tym podkreślić, że zakres świadczonej przez Usługodawcę usługi od samego początku był taki sam jak zakres usług, których dotyczył WIS. Zakres świadczonej usługi może zostać także potwierdzony na podstawie innego rodzaju dowodów, m.in. treści umowy między Wnioskodawcą a Usługodawcą. Spółka nie ma wpływu na to, czy Usługodawca będzie wystawiał dokumenty z opisem usługi odzwierciedlającym dokładnie konkretne PKWiU, jakie zostało wskazane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w uzyskanej przez Usługodawcę Wiążącej Informacji Stawkowej. Dla celów niniejszego wniosku należy zatem przyjąć, że nie zostaną wystawione przez Usługodawcę faktury korygujące w zakresie zmiany opisu usługi.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zasady wystawiania faktur zostały określone w Dziale XI Dokumentacja Rozdział 1 Faktury ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

W świetle art. 106e ust. 1 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

1)datę wystawienia;

2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15)kwotę należności ogółem;

(…)

Zgodnie z art. 106k ustawy:

1.Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

2.Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.

3.Faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:

1)wyrazy "NOTA KORYGUJĄCA";

2)numer kolejny i datę jej wystawienia;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;

4)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;

5)wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

4.Przepisy ust. 1-3 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących.

Z art. 106e ust. 1 pkt 7 ustawy wynika wprost wymóg wskazania w treści faktury nazwy (rodzaju) towaru lub usługi. Przepis jednak nie określa, na ile szczegółowo należy sprecyzować nazwę towaru lub usługi w treści faktury. Nie ulega jednak wątpliwości, że zobowiązuje on sprzedawcę do wykazania usług/towarów w sposób prawidłowy i zgodny z rzeczywistym zdarzeniem gospodarczym, tak by w sposób bezsporny można było wskazać i umożliwić identyfikację towaru lub usługi będących przedmiotem obrotu gospodarczego.

Dodatkowo wskazać należy, że faktura to sformalizowany dokument sporządzany przez sprzedawcę, potwierdzający dokonanie sprzedaży określonych w jej treści towarów bądź usług i odzwierciedlający rzeczywisty obrót gospodarczy. Podkreślenia wymaga, że to na wystawcy spoczywa obowiązek jej prawidłowego sporządzenia oraz określenia przedmiotu opodatkowania. Oznacza to, że nazwa towaru lub usługi powinna pozostawać w zgodzie ze stanem faktycznym, odzwierciedlając charakter danej czynności.

W świetle powyższego, aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia musi dysponować fakturami, które odzwierciedlają rzeczywiste zdarzenie gospodarcze. Bowiem bezpośrednio z samej faktury winno wynikać, co jest/było przedmiotem łączącej sprzedawcę i nabywcę umowy sprzedaży.

Nazwa towaru na fakturze ma spełniać cele, dla jakich podatnik został zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży. Sprzedawca jest obowiązany opisać na fakturze każdy towar (usługę) i podać jego nazwę. Umieszczona na fakturze nazwa towaru (usługi) winna być zgodna z będącym przedmiotem sprzedaży towarem (usługą), a nadto powiązanie tej nazwy z ceną ma pozwolić na indywidualne określenie sprzedawanego towaru (usługi).

Zatem, faktury wystawiane przez podatników VAT odgrywają fundamentalną rolę na gruncie tego podatku. Nie są one tylko zwykłym dokumentem służącym dokumentacji transakcji oraz będącym podstawą do jej zaksięgowania w księgach stron tej transakcji. Przede wszystkim faktura stanowi podstawę dla nabywcy towaru lub usługi do odliczenia podatku naliczonego – z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy wynika, że podatkiem naliczonym jest kwota wynikająca z faktury, tymczasem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie powstaje bez otrzymania faktury.

W tym miejscu należy podkreślić, że w myśl art. 112 ustawy:

Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z zastrzeżeniem art. 109b ust. 7, art. 130d ust. 3, art. 134 ust. 3, art. 138h ust. 3 i art. 138i ust. 8.

Natomiast zgodnie z art. 180 § 1ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Dowód jest pojęciem, które zasadniczo występuje w dwóch znaczeniach, tj. w znaczeniu źródła dowodu albo środka dowodowego. Źródło dowodu to nośnik informacji o fakcie (zob. A. Gaberle, Dowody, s. 42; R. Kmiecik, w: R. Kmiecik (red.), Prawo dowodowe, s. 25). Źródłem dowodu może być osoba lub rzecz, np. dokument. Środkiem dowodowym jest z kolei informacja, która jest pozyskiwana ze źródła dowodu (A. Gaberle, Dowody, s. 42; R. Kmiecik (red.), Prawo dowodowe, s. 25).

Analizując powyższe, zarówno po stronie sprzedawcy jak i nabywcy spoczywa obowiązek dochowania należytej staranności w zakresie wystawiania/posiadania dokumentów potwierdzających rzeczywiste zdarzenie gospodarcze tak, by zapewnić prawidłowość prowadzonych ewidencji oraz realizację nałożonych obowiązków i uprawnień podatkowych. Wskazać również należy, że zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

Należy zauważyć, że prawo do odliczenia wiąże się tylko z otrzymaniem faktury dokumentującej rzeczywisty obrót gospodarczy. W wyroku z 13 marca 1998 r., sygn. akt I SA/Lu 1240/96, NSA zauważył, że: „prawidłowość materialnoprawna tej faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. A contrario nie będzie można uznać za prawidłową faktury, gdy sprzecznie z jej treścią wykazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Elementy formalne wymagane przez ww. przepis mają jedynie znaczenie dowodowe”.

Ponadto, w wyroku z 2 maja 2017 r. sygn. akt I SA/Wr 420/17 WSA we Wrocławiu wskazał, że: „Jak wynika z treści zaskarżonej interpretacji Wnioskodawca nabywa kompleksowe usługi związane z organizacją imprez integracyjnych, spotkań biznesowych a także usługi cateringowe. Natomiast otrzymane przez niego faktury nie potwierdzają nabycia ww. usług. Wnioskodawca otrzymuje faktury, które zawierają w sobie pozycje takie jak nabycie usług organizacji, wynajmu pomieszczeń ale także wyszczególnione usługi gastronomi lub hoteli. Z kolei w przypadku usług cateringowych Wnioskodawca otrzymuje fakturę na usługę gastronomiczną.

(…) Z treści zadanych pytań jednoznacznie wynikało, że nabywa ona usługi kompleksowe oraz cateringowe. Wskazała jednak zarówno w złożonym wniosku o udzielenie interpretacji jak również w wezwaniu do usunięcia naruszenie prawa oraz w skardze, że pomimo, że nabywa wskazane przez nią usługi kompleksowe oraz cateringowe otrzymuje od swoich kontrahentów błędne faktury z nieprawidłowym ich określeniem.

(…)

Należy uznać za prawidłowy pogląd organu podatkowego, że w sytuacji wskazanej przez Skarżącą, gdy otrzymuje błędne faktury podatnikowi nie przysługuje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż wystawione faktury w rzeczywistości nie odzwierciedlają wykonanych czynności”.

Tym samym, aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego musi dysponować fakturami, które odzwierciedlają prawdziwe zdarzenie gospodarcze.

W przedmiotowej sprawie nabywają Państwo kompleksowe usługi kateringowe. Natomiast otrzymane przez Państwa faktury, przed uzyskaniem przez Usługodawcę wiążącej informacji stawkowej, nie potwierdzają nabycia ww. usług. Do momentu uzyskania WIS, ze względu na istniejące wątpliwości interpretacyjne, Usługodawca wskazywał w opisie usługi „usługi gastronomiczne”, zamiast „usługi kateringowe”.

Z analizy przytoczonych przepisów wynika więc, że skoro są Państwo w posiadaniu faktur, w których Usługodawca umieścił w nazwie/opisie „usługi gastronomiczne”, tym samym Państwa prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tych faktur jest wyłączone zarówno na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy oraz na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy. W konsekwencji, zakup kompleksowych usług kateringowych, udokumentowanych na fakturze jako usługi gastronomiczne, nie daje Państwu prawa do odliczenia podatku VAT.

Nie można zgodzić się też z Państwa stanowiskiem, że pomimo błędnie podanej na fakturze „nazwy usługi” prawo do odliczenia Państwu przysługuje. Wskazać należy, że przyjęcie takiego stanowiska prowadziłoby do nadużyć i akceptacji postępowania, jakim byłoby wprowadzanie do obrotu gospodarczego faktur błędnie wystawionych, od których podatnicy odliczaliby podatek VAT.

Zatem, nie przysługiwało i nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczone przez Usługodawcę na Państwa rzecz kompleksowe usługi kateringowe w przypadku, gdy na fakturach w opisie usługi Usługodawca wskazał opis „usługi gastronomiczne”.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zwracam uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to przede wszystkim alkoholu dodatkowego nabywanego poza oferowanym przez Państwa pakietem oraz wina, które jest nabywane przez Państwa od podmiotu trzeciego, tj. innego niż Usługodawca, które to elementy – jak Państwo wskazali – nie są przedmiotem niniejszego wniosku.

Przedmiotem interpretacji nie jest także rozstrzygnięcie prawidłowości opodatkowania odsprzedaży usług kateringu, w tym alkoholu.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, wskazuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa wyroków sądu, wyjaśniam, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają:

Wyrok Trybunału z dnia 15 września 2016 r., w sprawie C-516/14, dotyczył jedynie właściwego opisu na fakturze zawierającego wzmiankę „usługi prawne wykonane od określonej daty do dnia dzisiejszego” lub nawet „usługi prawne wykonane do dnia dzisiejszego”, i czy powyższy opis jest wystarczający by uznać prawo podatnika do odliczenia – zatem wyrok ten dotyczył faktycznie wykonanej usługi prawnej, a kwestia dotyczyła jednie samego zakresu, rodzaju i daty usługi;

Wyrok Trybunału z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie C-491/18 dotyczył błędnego oznaczenia towarów na fakturach, bowiem towary zostały oznaczone nazwą „złom złota”, podczas gdy powinny być określone jako „granulat złota”, przy czym „złom złota” był opodatkowany według mechanizmu odwróconego obciążenia, a „granulat złota” opodatkowany według zwykłych zasad opodatkowania VAT – zatem wyrok ten dotyczył towarów, od których co do zasady podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia albo w mechanizmie odwrotnego obciążenia lub według zasad ogólnych.

Zatem wskazane we wniosku wyroki sądu nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00