Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [428 z 484]

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.254.2024.4.RH

Dotyczy ustalenia, czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego transakcja fuzji spowoduje powstanie przychodu dla polskiej spółki przejmującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania Nr 2 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego transakcja fuzji spowoduje powstanie przychodu dla polskiej spółki przejmującej?

Uzupełniła go Pani, w odpowiedzi na wezwanie pismem z 16 lipca 2024 r., (data wpływu tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest polską rezydentką podatkową, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, nieprowadzącą pozarolniczej działalności gospodarczej i niebędącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ani rolnikiem ryczałtowym.

Wnioskodawczyni posiada wszystkie udziały w Spółce holenderskiej B. B.V. (dalej zwana: „Spółką”), które nabyła w drodze spadku po zmarłym mężu. Od czasu nabycia udziałów przez Wnioskodawczynię Spółka nie prowadzi działalności operacyjnej i skupia się na działalności inwestycyjnej w postaci inwestycji w papiery wartościowe.

Wnioskodawczyni zanosi się z zamiarem przeniesienia majątku Spółki holenderskiej do Polski celem rozpoczęcia działalności operacyjnej w Polsce. Wnioskodawczyni przewiduje inwestycje w grunty i nieruchomości w Polsce. Jednak firma napotyka ograniczenia w podejmowaniu natychmiastowych działań, biorąc pod uwagę jej obecną siedzibę w Holandii. Geograficzne ograniczenie podkreśla konieczność ustanowienia obecności finansowej w Polsce, aby zwiększyć szybkość w podejmowaniu decyzji biznesowych i reaktywność na potencjalne przedsięwzięcia. Jednocześnie Wnioskodawczyni pragnie utworzyć łatwo dostępne rezerwy gotówkowe w Polsce, a obecnie w pierwszej kolejności zmuszona jest do wypłaty dywidendy ze Spółki zagranicznej, co opodatkowane jest 15% podatkiem (przypis organu) u źródła a następnie 19% podatkiem od dywidend w Polsce, uwzględniając kwotę podatku zapłaconą już za granicą.

Wnioskodawczyni planuje przenosząc majątek firmy do Polski znacząco zmniejszyć koszty administracyjne. Przeniesienie ma odbyć się na mocy restrukturyzacji tzw. side-stream merger. W pierwszym etapie restrukturyzacji Wnioskodawczyni powoła Spółkę z o.o. z siedzibą w Polsce, której będzie większościowym wspólnikiem. Pozostałymi wspólnikami będą synowie Wnioskodawczyni.

Kolejnym etapem restrukturyzacji będzie połączenie transgraniczne polskiej Spółki Przejmującej ze Spółką holenderską (Side-Stream Merger) na podstawie:

- art. 492 § 1 pkt 1 w związku z art. 5161 i następnymi ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm. , dalej jako k.s.h.).

- Dyrektywy 2005/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych (Dz. U. L. 370 z dnia 25 listopada 2005).

Połączenie nastąpi przez przeniesienie całego majątku Spółki przejmowanej (holenderskiej) na Spółkę polską. Przeniesienie majątku Spółki Przejmowanej na Spółkę przejmującą nastąpi w zamian za wydanie udziałów Spółki wspólnikowi Spółki przejmowanej. Wskutek połączenia zgodnie z art. 493 § 1 k.s.h. Spółka Przejmowana zostanie rozwiązana, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. Połączenie nastąpi z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby Spółki przejmującej, tj. w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wpis ten wywoła skutek wykreślenia Spółki przejmowanej. Spółka wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki Spółki przejmowanej (art. 494 § 1 k.s.h.). W wyniku połączeniu Spółka holenderska przestanie istnieć, a polska Spółka nabędzie majątek posiadany wcześniej przez Spółkę przejętą.

W uzupełnieniu wniosku z 16 lipca 2024 r. wskazała Pani w odpowiedzi na pytania:

1)Czy ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia, wartość rynkowa majątku Spółki Przejmowanej otrzymanego przez Spółkę Przejmującą, będzie przewyższać wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku (nie wyższą od wartości rynkowej tych składników)?

Nie. Przeniesienie udziałów nastąpi zgodnie z wartością udziałów Spółki przejmowanej (nie wyższą od wartości rynkowej).

2)Czy Spółka Przejmująca będzie spełniać warunki określone w art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. czy wartość składników majątkowych przyjętych przez Spółkę Przejmującą, które Spółka Przejmująca przyjmie dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki Przejmowanej oraz czy Spółka Przejmująca przypisze te składniki majątku do działalności prowadzonej na terytorium RP?

Tak. Wartość składników majątkowych spółka przejmująca przyjmie dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki przejmowanej.

3)Czy ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość rynkowa majątku Spółki Przejmowanej otrzymanego przez Spółkę Przejmującą będzie przewyższać wartość emisyjną udziałów przydzielonych udziałowcom (udziałowcowi) Spółek łączonych?

Nie.

4)Czy połączenie spółek zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i czy jego głównym lub jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania?

Tak. Celem przeniesienia działalności operacyjnej i inwestycyjnej Spółki jest możliwość skutecznego sprawowania zarządu na podmiotem w Polsce ze względu na miejsce zamieszkania wspólniczki i zarządu.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego transakcja fuzji spowoduje powstanie przychodu dla polskiej spółki przejmującej?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, przedmiotowa fuzja powinna być neutralna także dla spółki nabywającej, o ile transakcja posiada substancję biznesową. W wyniku fuzji, spółka nabywająca (sp. z o.o.) otrzymuje aktywa i zobowiązania spółki przejmowanej (B.V.). Zgodnie z polską ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, taka transakcja połączenia może stanowić dochód podlegający opodatkowaniu.

Jednakże, polskie prawo podatkowe przewiduje pewne wyjątki w tym zakresie, które mogą być zastosowane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. W przypadku, gdy Spółka nabywająca nie posiada udziałów w spółce przejmowanej w momencie fuzji, przepisy stanowią, że wartość rynkowa aktywów spółki przejmowanej otrzymanych przez spółkę nabywającą odpowiadająca wartości emisji udziałów udzielonych wspólnikom spółki przejmowanej nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu dla spółki nabywającej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, połączenie transgraniczne Spółek jest neutralne podatkowo w podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli spełnione są następujące warunki:

1)każda wydzielona część spółki dzielonej (w przypadku podziału przez wydzielenie albo wyodrębnienie - część przejmowana oraz część pozostająca w spółce dzielonej) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (ZCP), tj. organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych, w tym zobowiązań, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, zdolne do funkcjonowania i wykonywania swoich zadań w sposób samodzielny (art. 12 ust. 1 pkt 8b i 9 oraz art. 4a pkt 4 ustawy o CIT),

2)podmioty biorące udział w podziale mają swoje siedziby na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (art. 12 ust. 15 i 16 ustawy o CIT),

3)nastąpi kontynuacja wyceny podatkowej składników majątkowych restrukturyzowanego majątku, zgodnie z „zasadą kontynuacji wyceny” (art. 12 ust. 1 pkt 8c, ust. 4 pkt 3e oraz 3g ustawy o CIT),

4)podział został przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym lub jednym z głównych celów restrukturyzacji nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania (art. 12 ust. 13 i 14 ustawy o CIT),

5)udziały (akcje) w podmiocie dzielonym nie zostały nigdy nabyte lub objęte przez wspólnika spółki dzielonej w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów (art. 12 ust. 1 pkt 8ba i ust. 4 pkt 12 lit. a ustawy o CIT) oraz

6)przyjęta przez wspólnika spółki dzielonej dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w wyniku podziału nie będzie wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce dzielonej, jaka byłaby przyjęta dla tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do podziału (art. 12 ust. 1 pkt 8ba oraz ust. 4 pkt 12 lit. b ustawy o CIT).

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawczyni transakcja połączenia przedmiotowych Spółek na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych będzie neutralna podatkowo.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady organizacji i funkcjonowania spółek prawa handlowego oraz problematyka łączenia spółek zostały uregulowane w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm., dalej: „KSH”).

Natomiast kwestie powstania przychodu po stronie spółki przejmującej regulują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy o CIT,

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o CIT,

1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m ustawy o CIT,

za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

-przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,

-przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,

-przychody spółki dzielonej.

Zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 1a ww. ustawy,

za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT,

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.

W tym miejscu należy wskazać, że przez wartość emisyjną udziałów (akcji) rozumie się, zgodnie z art. 4a pkt 16a ustawy o CIT,

ilekroć w ustawie jest mowa o wartości emisyjnej udziałów (akcji) – oznacza to cenę, po jakiej obejmowane są udziały (akcje), określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku – w innym dokumencie o podobnym charakterze, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów (akcji).

W świetle art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności ustalona, w części odpowiadającej udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą ponad cenę nabycia udziałów (akcji) tej spółki w podmiocie przejmowanym - w przypadku gdy spółka przejmująca posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej taki udział.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT:

do przychodów nie zalicza się w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8c, wartości tych składników majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w drodze łączenia lub podziału podmiotów, które:

a) spółka przejmująca przyjęła dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu przejmowanego lub dzielonego oraz

b) spółka przejmująca przypisała do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu.

Z art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT wynika, że:

do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej, odpowiadającej procentowemu udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, określonemu na ostatni dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, otrzymanego przez spółkę przejmującą posiadającą w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości nie mniejszej niż 10%.

W myśl art. 12 ust. 13 ustawy o CIT,

przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Jak wynika z art. 12 ust. 14 ustawy o CIT,

jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Stosownie do art. 12 ust. 15 ustawy o CIT,

przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

1) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek lub podmiotów mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

2) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3) art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Pani wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, dotyczą kwestii ustalenia, czy transakcja fuzji spowoduje powstanie przychodu dla polskiej Spółki Przejmującej.

Odnosząc się do powstania przychodu dla Spółki Przejmującej na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, ponownie wskazać należy, że zgodnie z brzmieniem tego przepisu, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.

Z powyższego przepisu wynika, że wartość przychodu na skutek połączenia powinna zostać określona jako ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez Spółkę Przejmującą w części przewyższającej wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.

Przychodem po stronie Spółki Przejmującej może więc być ewentualna nadwyżka wartości majątku ponad wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia, wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez Spółkę Przejmującą, wg Wnioskodawcy nie będzie przewyższać wartości przyjętej dla celów podatkowych składników tego majątku. Przeniesienie udziałów nastąpi zgodnie z wartością udziałów Spółki Przejmowanej (nie wyższą od wartości rynkowej).

Zatem, nie wystąpi nadwyżka stanowiąca przychód. Wobec powyższego, badanie przesłanek wyłączenia przychodu z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT stało się bezzasadne.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, że połączenie nie będzie skutkować po stronie Spółki Przejmującej powstaniem przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT.

Odnosząc się do kwestii powstania ewentualnego przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d i pkt 8f ustawy o CIT po stronie Spółki Przejmującej w wyniku planowanego połączenia, w pierwszej kolejności, wskazać należy, że przepisy art. 12 ust. 1 pkt 8d i art. 12 ust. 1 pkt 8f powołanej ustawy są komplementarne. Jeśli spółka przejmująca nie posiada udziałów w spółce przejmowanej zastosowanie ma wyłącznie art. 12 ust. 1 pkt 8d. Jeśli posiada 100% udziałów, wyłącznie art. 12 ust. 1 pkt 8f. Natomiast jeśli posiada w spółce przejmowanej mniej niż 100% udziałów zastosowanie mają oba przepisy. Łącznie pozwalają one opodatkować majątek przejęty przez spółkę, a jaka wartość majątku jest opodatkowana na podstawie każdego z nich zależy od udziału spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej.

W niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie wyłącznie przepis art. 12 ust. 4 pkt 8d ustawy o CIT ponieważ Spółka Przejmująca nie będzie posiadała udziałów w Spółce Przejmowanej.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość rynkowa majątku Spółki Przejmowanej otrzymanego przez Spółkę Przejmującą nie będzie przewyższać wartości emisyjnej udziałów przydzielonych udziałowcom (udziałowcowi) Spółek łączonych.

Zatem, po stronie Spółki Przejmującej na skutek połączenia, nie powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że w pierwszym etapie restrukturyzacji Wnioskodawczyni powoła Spółkę z o.o. z siedzibą w Polsce, której będzie większościowym wspólnikiem. Pozostałymi wspólnikami będą synowie Wnioskodawczyni. Spółka z o.o. nie będzie posiadała udziałów w Spółce Przejmowanej.

Zatem, przepis art. 12 ust. 4 pkt 8f ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania w niniejszej sytuacji.

Wobec powyższego, zgodzić się należy z Pani stanowiskiem, że w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego transakcja fuzji nie spowoduje powstania przychodu dla polskiej spółki przejmującej, a zatem będzie neutralna podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania Nr 2 jest prawidłowe.

Z przedstawionego przez Panią opisu sprawy nie wynika, aby celem operacji było uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jednakże zbadanie przesłanek i celów dokonywanego połączenia spółek jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Tym samym stwierdzenie, że połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tut. Organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz Ordynacji podatkowej wydane zostaną/zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00