Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [8 z 510]

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.308.2024.1.KO

Możliwość skorzystania z rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dzieci.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 3 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dzieci.Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani matką trojga dzieci. Dwoje starszych dzieci (19 i 16 lat), uczących się odpowiednio w szkole wyższej i średniej, urodziło się w związku małżeńskim zawartym w 2004 r.

W 2012 r. rozwiodła się Pani z ojcem dzieci. W 2017 r. ojciec dzieci zmarł. Dzieci otrzymują rentę rodzinną.

W 2017 r. urodziła Pani trzecie dziecko, które do chwili obecnej wychowuje wspólnie z jego ojcem pozostając w związku nieformalnym.

Od 2012 r. samodzielnie ponosi Pani wszelkie koszty i wypełnia obowiązki związane z rodzicielstwem w stosunku do dwojga starszych dzieci.

Pytanie

Czy wobec dwojga starszych dzieci, których ojcem jest były mąż, obecnie nieżyjący, spełnia Pani warunki pozwalające na uznanie Panią za osobę samotnie wychowującą dzieci w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym, czy może dokonać Pani wspólnego rozliczenia się z nimi (po spełnieniu innych przesłanek ustawowych, takich jak wiek, objęcie nauczaniem) za 2023 r.?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, w związku z faktem ponoszenia samotnie wszelkich kosztów i wypełniania obowiązków rodzicielskich wobec dwojga starszych dzieci, spełnia Pani przesłanki do zastosowania ulgi polegającej na prawie do rozliczenia się z dziećmi, których ojcem jest były mąż (obecnie nieżyjący), a fakt posiadania nowego partnera i bycia matką jego dziecka tego nie zmienia.

Stanowisko to – Pani zdaniem – potwierdził m.in. Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej w interpretacji z 21 grudnia 2023 r. nr 0113-KDIPT2-2.4011.681.2023.2.DA.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), dalej − ustawa PIT.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy PIT:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wśród preferencji podatkowych ustawodawca przewidział możliwość rozliczenia dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci, wyrażeniem czego jest art. 6 ust. 4c ustawy PIT, w myśl którego:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Na podstawie art. 6 ust. 4d ustawy PIT:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

W myśl art. 6 ust. 4e ustawy PIT:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do treści art. 6 ust. 4f ustawy PIT:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2022 r. poz. 1577 i 2140).

Zgodnie z art. 6 ust. 8 ustawy PIT:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z wniosku wynika, że jest Pani matką trojga dzieci. Przy czym, ojcem dwojga starszych dzieci jest Pani były, nieżyjący mąż (w 2012 r. rozwiodła się Pani z ojcem dzieci). W 2017 r. urodziła Pani trzecie dziecko, które do chwili obecnej wychowuje wspólnie z jego ojcem pozostając w związku nieformalnym.

Przystępując do oceny możliwości rozliczenia się przez Panią za 2023 r. jako osoba samotnie wychowująca dzieci (dwojga starszych dzieci) zauważyć należy, że według przepisów dotyczących tej preferencji podatkowej niewystarczające jest samo legitymowanie się określonym stanem cywilnym wskazanym w art. 6 ust. 4c ustawy PIT. Treść powołanego art. 6 ust. 4f ustawy PIT wskazuje bowiem, że podatnik nie ma prawa do opodatkowania dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci m.in. w przypadku, gdy wspólnie z drugim rodzicem wychowuje co najmniej jedno dziecko. Jak wynika z wniosku, urodzone w 2017 r. dziecko wychowuje Pani wspólnie z partnerem – ojcem dziecka. Wobec tego za 2023 r. nie mogła Pani skorzystać z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci, mimo że dzieci z poprzedniego związku zakończonego rozwodem, wychowuje Pani bez udziału ich ojca, który zmarł w 2017 r. Powyższego nie zmienia fakt, że nie zawarła Pani związku małżeńskiego z obecnym partnerem oraz samodzielnie ponosi wszelkie koszty i wypełnia obowiązki związane z rodzicielstwem wobec dwojga najstarszych dzieci.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do przywołanej przez Panią interpretacji indywidualnej z 21 grudnia 2023 r. nr 0113-KDIPT2-2.4011.681.2023.2.DA wskazać należy, że wydana została ona w indywidualnej, konkretnej sprawie osadzonej w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Co istotne, w powołanej przez Panią interpretacji przedstawiono inny stan faktyczny niż w Pani sprawie – dziecko z nieformalnego związku urodziło się bowiem w tym samym roku podatkowym, którego dotyczyła preferencja podatkowa, a do zastosowania tej ulgi – przy spełnieniu pozostałych warunków – nie trzeba być rodzicem samotnie wychowującym dziecko przez cały rok podatkowy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00