Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.221.2024.2.ED

1. Czy dla celów podatkowych prawidłowo rok 2023 podzielono na dwa lata podatkowe i tym samym rok podatkowy pokrywa się z rokiem obrotowym chociaż nie trwa 12 miesięcy (art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)? 2. Czy ustalając status małego podatnika za 2024 rok brać pod uwagę sprzedaż od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.?

Interpretacja indywidualna

stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 maja 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 7 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy dla celów podatkowych prawidłowo rok 2023 podzielono na dwa lata podatkowe i tym samym rok podatkowy pokrywa się z rokiem obrotowym chociaż nie trwa 12 miesięcy;

- czy ustalając status małego podatnika w roku 2024 brać pod uwagę sprzedaż od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

Spółdzielnia za rok podatkowy miała przyjęty rok kalendarzowy. Pokrywał się on z rokiem obrotowym. Jednak w 2023 roku zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości (księgi rachunkowe otwiera się na dzień rozpoczęcia likwidacji) podzielono go na dwa lata obrotowe tj. od 1 stycznia 2023 r. do 31 marca 2023 r. i od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Zmianę roku podatkowego i obrotowego odnotowano aneksem do polityki rachunkowości. Sporządzono sprawozdanie finansowe za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 marca 2023 r. i rozliczono ten okres podatkowo (wyliczono CIT-8 i przesłano w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego do Urzędu Skarbowego). Sprawozdanie finansowe przesłano do Sądu po zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie w ciągu m-cy od dnia bilansowego.

Pytania

1.Czy dla celów podatkowych prawidłowo rok 2023 podzielono na dwa lata podatkowe i tym samym rok podatkowy pokrywa się z rokiem obrotowym chociaż nie trwa 12 miesięcy (art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)?

2.Czy ustalając status małego podatnika za 2024 rok brać pod uwagę sprzedaż od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.?

Państwa stanowisko

Prawidłowo rok kalendarzowy 2023 podzielono na dwa lata podatkowe i obrotowe obowiązek ten nakłada ustawa o rachunkowości art. 12 ust. 1 pkt 5. Otwarcie likwidacji nastąpiło 1 kwietnia 2023 roku. Podział roku podatkowego i obrotowego został zapisany w polityce rachunkowości. CIT-8 za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 marca 2023 r. został rozliczony i przekazany do Urzędu Skarbowego w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego. Status małego podatnika ma podatnik u którego wartość przychodów ze sprzedaży (wraz z kwotą podatku od towarów i usług) nie przekroczy w 2023 r. kwoty 9 218 000 zł. Dla spółdzielni za rok 2023 trzeba uważać rok podatkowy od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady określania roku podatkowego dla celów podatkowych zostały szczegółowo uregulowane w treści art. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Jeżeli w trakcie trwającego roku podatkowego wystąpi zdarzenie powodujące obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych, wówczas zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 6 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem:

Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym – do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Zgodnie z powyżej przedstawionymi przepisami prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Przyczyny likwidacji spółdzielni zostały zawarte w prawie spółdzielczym z dnia 16 września 1982 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 593, dalej: „PS”).

W myśl art. 113 PS:

§ 1. Spółdzielnia przechodzi w stan likwidacji:

1) z upływem okresu, na który, w myśl statutu, spółdzielnię utworzono;

2) wskutek zmniejszenia się liczby członków poniżej wskazanej w statucie lub w ustawie, jeżeli spółdzielnia w terminie jednego roku nie zwiększy liczby członków do wymaganej wielkości;

3) wskutek zgodnych uchwał walnych zgromadzeń zapadłych większością 3/4 głosów na dwóch kolejno po sobie następujących walnych zgromadzeniach, w odstępie co najmniej dwóch tygodni.

§ 2. W wypadkach przewidzianych w § 1 zarząd spółdzielni (likwidator) zgłosi do Krajowego Rejestru Sądowego otwarcie likwidacji spółdzielni i zawiadomi o tym właściwy związek rewizyjny. Jeżeli zarząd (likwidator) tego nie uczyni, zgłoszenia dokona związek rewizyjny, w którym spółdzielnia jest zrzeszona.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm., dalej: „ustawa o rachunkowości”):

Księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3:

1)na dzień rozpoczęcia działalności, którym jest dzień pierwszego zdarzenia wywołującego skutki o charakterze majątkowym lub finansowym,

2)na początek każdego następnego roku obrotowego,

3)na dzień zmiany formy prawnej,

4)na dzień wpisu do rejestru połączenia jednostek lub podziału jednostki, powodujących powstanie nowej jednostki (jednostek),

5)na dzień rozpoczęcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości

- w ciągu 15 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o rachunkowości:

Księgi rachunkowe zamyka się na dzień:

1)na dzień kończący rok obrotowy,

2)na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również, jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego, o ile nie nastąpiło jego umorzenie,

3)na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,

4)w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, tj. na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,

5)na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, tj. na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,

6)na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości,

7)na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami

- nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości:

sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest m.in. kwestia ustalenia, czy dla celów podatkowych prawidłowo rok 2023 podzielono na dwa lata podatkowe i tym samym rok podatkowy pokrywa się z rokiem obrotowym chociaż nie trwa 12 miesięcy.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że w roku 2023 Spółdzielnia została postawiona w stan likwidacji i z tego tytułu podzielono rok 2023 na dwa lata obrotowe, tj. pierwszy rok obrotowy trwał od 1 stycznia 2023 r. do 31 marca 2023 r., natomiast drugi rok obrotowy trwał od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

Należy wskazać, że w przypadku podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały o rozwiązaniu Spółdzielni, na dzień poprzedzający otwarcie likwidacji byli Państwo zobowiązani do zamknięcia ksiąg rachunkowych, zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o CIT.

Tym samym Państwa rokiem podatkowym był okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 marca 2023 r., w związku z podjęciem uchwały o likwidacji 1 kwietnia 2023 r. Kolejny rok podatkowy obejmował zaś okres od ponownego otwarcia ksiąg rachunkowych (tj. 1 kwietnia 2023 r.) do końca przyjętego przez Państwa roku podatkowego (tj. 31 grudnia 2023 r.).

Mając na uwadze powyższe, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii ustalenia roku podatkowego właściwego do ustalenia statusu małego podatnika za rok 2024.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o CIT:

podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1) 19% podstawy opodatkowania;

2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

W myśl art. 19 ust. 1d ustawy o CIT:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, zgodnie z którą:

ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Ustalając status „małego podatnika” należy wziąć pod uwagę przychody ze sprzedaży osiągnięte w poprzednim roku podatkowym, jak słusznie Państwo wskazali będzie to rok trwający od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

Jeżeli przychody Spółdzielni w roku podatkowym, trwającym od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł, to będą Państwo posiadali status małego podatnika w roku 2024.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawili Państwo we wniosku i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U z 2024 r., poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00