Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [121 z 510]

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.366.2024.2.AG

Możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 10 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 lipca 2024 r. (wpływ 15 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca świadczy m.in. usługi w zakresie obsługi zamówień na świadczenie usług i dostawy towarów dostarczanych przez polskiego kontrahenta (Kontrahent) bezpośrednio lub pośrednio na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych stacjonujących na terytorium RP („siły zbrojne”). Zakres usługi Wnioskodawcy obejmuje (...).

Kontrahent realizuje zlecenia bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych poprzez podwykonawców (poddostawców). W przypadku występowania jako podwykonawca (poddostawca), Kontrahent dostarcza towary lub usługi podmiotowi, który jest stroną umowy z siłami zbrojnymi („Kontrahent”).

Zdarza się również, że w transakcji pomiędzy Kontrahentem a stroną umowy występuje więcej niż jeden podmiot pośredniczący, w tym podmioty zagraniczne. Podmioty pośredniczące są jednocześnie nabywcami i sprzedawcami towarów lub usług, które będą finalnie dostarczone siłom zbrojnym.

Przebieg transakcji może więc przybierać następujące warianty:

·Podwykonawcy – Kontrahent – Siły zbrojne USA;

·Podwykonawcy – Kontrahent – Podmioty pośredniczące – Siły zbrojne USA.

Dostawa towarów lub usług przez Kontrahenta może stanowić również element (część) świadczenia na rzecz sił zbrojnych, tj. świadczenie Kontrahenta będzie kosztem wytworzenia usługi na rzecz sił zbrojnych. Wnioskodawca przy realizacji usługi korzysta z podwykonawców. Wnioskodawca jest opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku odpowiedział Pan na następujące pytania:

Czy w przypadku, gdy „Kontrahent realizuje zlecenia bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych poprzez podwykonawców”, to kontrakt zawarty przez głównego wykonawcę (Kontrahenta) został/zostanie zawarty z siłami zbrojnymi USA w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154, dalej: Umowa)?

Tak.

Czy w sytuacji, gdy Kontrahent występuje jako podwykonawca (poddostawca) i Kontrahent dostarcza towary lub usługi podmiotowi, który jest stroną umowy z siłami zbrojnymi, to również ten podmiot będący stroną umowy zawarł/zawrze kontrakt z siłami zbrojnymi USA w rozumieniu art. 2 lit. a ww. Umowy?

Tak.

Czy główny wykonawca (Kontrahent/strona umowy z siłami zbrojnymi) posiada status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy, tj. czy jest to podmiot świadczący usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych?

Tak.

Czy w zakresie świadczonych przez Pana usług, o których mowa we wniosku, jest/będzie Pan „wykonawcą kontraktowym” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy?

Tak.

Pytanie

Czy przychody osiągane przez Wnioskodawcę, o których mowa w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, korzystają ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie powinny być wykazywane w deklaracji PIT-28?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – przychód zwolniony jest na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie powinien być wykazywany w deklaracji PIT-28.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT wolne od podatku są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Definicję „wykonawcy kontraktowego” zawiera umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154; dalej: Umowa).

W myśl art. 2 lit. e Umowy: Wykonawcą kontraktowym jest osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a Umowy – oznacza: Podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak podkreślono w interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.918.2022.1.MW: „zarówno do strony umowy z siłami zbrojnymi, jak i podwykonawców, znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że dochody uzyskane z tego tytułu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie tego przepisu”.

Zdaniem Wnioskodawcy jedynym warunkiem, od którego uzależnione jest zwolnienie z podatku dochodowego w przypadku dostaw towarów i usług, jest status ich końcowego nabywcy. Oznacza to, że przychód z dostawy wszelkich towarów lub świadczenia wszelkich usług na rzecz sił zbrojnych USA podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Skoro więc spełnione są przesłanki związane ze specjalnym statusem nabywcy, bowiem siły zbrojne są rzeczywistym beneficjentem dostaw towarów oraz usług świadczonych przez Wnioskodawcę, to zwolnienie powinno mieć zastosowanie niezależnie od tego, czy dostawa towarów i usług na rzecz Sił Zbrojnych USA realizowana jest z udziałem podmiotów pośredniczących.

W ocenie Wnioskodawcy, dotyczy to również sytuacji, w której świadczenie Wnioskodawcy składa się na koszt wytworzenia usługi, która finalnie jest dostarczana do sił zbrojnych. Co ma miejsce w sytuacji Wnioskodawcy.

Na gruncie starego stanu prawnego w interpretacji z 2021 r. sygn. (...) uznano, iż usługi Strony nie podlegają opodatkowaniu (obowiązywało wówczas zaniechanie poboru podatku).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis ten wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w tej ustawie bądź od których zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przepisem art. 1 pkt 13 lit. a ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego brzmieniem:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Przepis ten ma zastosowanie do dochodów uzyskanych przez podatników od 1 stycznia 2022 r.

Jednocześnie na mocy art. 10 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28a, 29, 29aa, 29b, 43, 46, 46c, 47a, 71a, 102a, 111, 114, 121, 121a, 122, 125, 125a, 129, 131a, 136, 137 i 155 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Świadczy Pan m.in. usługi w zakresie obsługi zamówień na świadczenie usług i dostawy towarów dostarczanych przez polskiego kontrahenta (Kontrahent) bezpośrednio lub pośrednio na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych stacjonujących na terytorium RP. Kontrahent realizuje zlecenia bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych przez podwykonawców (poddostawców). W przypadku występowania jako podwykonawca (poddostawca), Kontrahent dostarcza towary lub usługi podmiotowi, który jest stroną umowy z siłami zbrojnymi („Kontrahent”). Zdarza się również, że w transakcji pomiędzy Kontrahentem a stroną umowy występuje więcej niż jeden podmiot pośredniczący, w tym podmioty zagraniczne. Podmioty pośredniczące są jednocześnie nabywcami i sprzedawcami towarów lub usług, które będą finalnie dostarczone siłom zbrojnym. Przebieg transakcji może zatem przybierać następujące warianty:

·Podwykonawcy – Kontrahent – Siły zbrojne USA;

·Podwykonawcy – Kontrahent – Podmioty pośredniczące – Siły zbrojne USA.

Główny wykonawca (Kontrahent/strona umowy z siłami zbrojnymi) posiada status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej. W zakresie świadczonych przez Pana usług, o których mowa we wniosku, jest/będzie Pan „wykonawcą kontraktowym” w rozumieniu art. 2 lit. e ww. Umowy.

Pana wątpliwość dotyczy kwestii, czy przychody osiągane przez Pana, o których mowa we wniosku, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz czy powinny być wykazywane w deklaracji PIT-28.

Definicję „wykonawcy kontraktowego” zawiera umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154; dalej: Umowa).

W myśl art. 2 lit. e Umowy:

Wykonawcą kontraktowym jest osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a Umowy – oznacza:

Podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle cytowanych powyżej przepisów zwolnieniu mogą podlegać zatem dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Dlatego stwierdzam, że w odniesieniu do przychodów, które uzyska Pan z tytułu realizacji umowy na świadczenie usług opisanych we wniosku, znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznacza to, że przychody uzyskane z tego tytułu nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Podsumowanie: przychody osiągane przez Pana, o których mowa we wniosku, korzystają ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i nie powinny być wykazywane w deklaracji PIT-28.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00