Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [52 z 615]

Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.312.2024.3.PSZ

Zastosowanie ryczałtu ewidencjonowanego z działalności polegającej na konsultacjach z zakresu pozycjonowania stron (SEO).

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z – brak daty sporządzenia (wpływ 24 czerwca 2024 r.) oraz 28 czerwca 2024 r. (wpływ 28 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

W ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi z zakresu konsultacji SEO dla różnych klientów, a Pana działania zostały przypisane przez (…) do numeru PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

W skład Pana usługi wchodzi:

·analiza strony i obecnej widoczności serwisu w sieci,

·analiza konkurencji pod kątem ich widoczność oraz linkowania zewnętrznego,

·analiza poprawności struktury strony,

·analiza linkowania wewnętrznego,

·analiza linkowania zewnętrznego,

·analiza słów kluczowych,

·analiza treści oraz sposobu ich wyświetlania na stronie,

·analiza potencjalnych tematów do realizacji na stronie,

·pomoc w wyborze odpowiednich miejsc do umieszczenia linków zewnętrznych,

·ocena poprawności indeksowania poszczególnych zasobów strony

W ramach opisywanych działań analizuje i prezentuje Pan aspekty wymagające poprawy, bez ich bezpośredniego wdrożenia na stronie. Przekazuje Pan wyłącznie wytyczne dotyczące poprawy witryny pod kątem pozycjonowania się w wyszukiwarkach do wdrożenia ich po stronie klienta.

Efektem Pana działań są wytyczne, które po ich zastosowaniu powinny poprawić wyniki organiczne analizowanej strony. Wytyczne mogą obejmować podesłanie popularnych wśród użytkowników tematów (...), kompleksowy plan przebudowy struktury strony bądź zmiany w tekstach na poszczególnych podstronach. Podczas analizy strony nie posiada Pan danych dostępowych do strony oraz serwera, analizuje Pan stronę wyłącznie z perspektywy potencjalnego użytkownika Internetu.

Działania rozlicza Pan na podstawie faktury VAT.

W piśmie z 28 czerwca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Którego roku podatkowego lub lat podatkowych dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Pana wniosek dotyczy lat podatkowych od 9 maja 2023 r., czyli od początku prowadzenia Pana firmy, aż do chwili obecnej, a także lat przyszłych.

2.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem Pana zapytania, który zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem Pana zapytania, który opodatkowuje Pan zryczałtowaną stawką podatku, osiągnął Pan 24 maja 2023 r.

3.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

4.Czy złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a jeśli tak to kiedy (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: Tak, złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zrobił Pan to 9 maja 2023 r., przy rejestracji firmy we wniosku do CEIDG.

5.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), w odniesieniu do Pana zachowane zostały/zostają/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy Pana wniosek, spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej miały/mają/będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie, w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy Pana wniosek, w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie miały, nie mają i nie będą miały zastosowania.

7.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

8.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych usług wskazanych we wniosku sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02? Należy wskazać na czym konkretnie polegają Pana usługi w zakresie:

a)analizy strony i obecnej widoczności serwisu w sieci,

b)analizy konkurencji pod kątem ich widoczność oraz linkowania zewnętrznego,

c)analizy poprawności struktury strony,

d)analizy linkowania wewnętrznego,

e)analizy linkowania zewnętrznego,

f)analizy słów kluczowych,

g)analizy treści oraz sposobu ich wyświetlania na stronie,

h)analizy potencjalnych tematów do realizacji na stronie,

i)pomocy w wyborze odpowiednich miejsc do umieszczenia linków zewnętrznych,

j)oceny poprawności indeksowania poszczególnych zasobów strony.

Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana usługi:

1)czego dotyczą?

2)jaki jest ich zakres?

3)co jest ich efektem?

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z dziesięciuwyżej wymienionych w lit. a-j przez Pana usług.

Odpowiedź:

a)Analiza strony i obecnej widoczności serwisu w sieci:

1.Czego dotyczą?

Analiza strony i obecnej widoczności serwisu w sieci dotyczy oceny, jak dobrze witryna jest widoczna w wynikach wyszukiwarek internetowych, takich jak (…). Skupia się na analizie ruchu, pozycji słów kluczowych i ogólnej widoczności serwisu.

2.Jaki jest zakres usługi?

·Monitorowanie i analiza danych z narzędzi takich jak (…).

·Ocena ruchu na stronie, źródeł ruchu, zachowań użytkowników oraz wskaźników zaangażowania.

·Analiza pozycji słów kluczowych, z którymi serwis jest widoczny w wyszukiwarkach.

·Badanie konkurencji i porównanie widoczności serwisu z innymi witrynami w branży.

3.Co jest efektem Pana działań?

·Raport zawierający szczegółowe informacje na temat aktualnej widoczności serwisu.

·Rekomendacje dotyczące rozbudowy strony, które mogą pomóc w poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania.

·Identyfikacja mocnych i słabych stron serwisu w kontekście widoczności w sieci.

·Lepsze zrozumienie ruchu na stronie i zachowań użytkowników, co może prowadzić do lepszej strategii marketingowej.

b)Analiza konkurencji pod kątem ich widoczności oraz linkowania zewnętrznego:

1.Czego dotyczą?

Analiza konkurencji pod kątem widoczności oraz linkowania zewnętrznego dotyczy oceny, jak konkurencyjne strony internetowe są widoczne w wynikach wyszukiwarek oraz jakie linki zewnętrzne prowadzą do tych stron. Skupia się na identyfikacji strategii marketingowej konkurencji.

2.Jaki jest zakres usługi?

·Analiza widoczności: Sprawdzanie pozycji konkurencyjnych stron w wynikach wyszukiwania dla kluczowych fraz, monitorowanie ich ruchu i wskaźników zaangażowania.

·Linkowanie zewnętrzne: Identyfikacja źródeł linków prowadzących do konkurencyjnych stron, analiza jakości i ilości tych linków oraz określenie, jakie strategie linkowania zewnętrznego stosują konkurenci.

·Narzędzia analityczne: Korzystanie z narzędzi takich jak (…) do przeprowadzenia szczegółowej analizy profilu linków konkurencji.

·Raportowanie: Przygotowanie raportu z wnioskami i rekomendacjami, które mogą być wykorzystane do poprawy własnych działań SEO.

3.Co jest ich efektem?

·Lepsze zrozumienie strategii konkurencji: Zrozumienie, jakie działania SEO są skuteczne w branży, co pozwala na lepsze planowanie własnych działań.

·Identyfikacja możliwości: Wskazanie potencjalnych źródeł linków oraz strategii, które mogą być zaadaptowane lub poprawione na własnej stronie.

c)Analiza poprawności struktury strony:

1.Czego dotyczą?

Analiza poprawności struktury strony dotyczy oceny, jak dobrze zorganizowana jest witryna pod kątem użytkownika i wyszukiwarek internetowych. Obejmuje to sprawdzenie hierarchii informacji, układu stron oraz logicznej organizacji treści.

2.Jaki jest zakres?

·Hierarchia informacji: Sprawdzenie, czy strona ma jasno zdefiniowaną strukturę nagłówków (H1, H2, H3 itp.) oraz czy treści są logicznie ułożone.

·Nawigacja: Ocena, czy menu nawigacyjne są intuicyjne i łatwe w użyciu, oraz czy użytkownicy mogą łatwo znaleźć potrzebne informacje na stronie.

·Linkowanie wewnętrzne: Sprawdzenie, czy linki wewnętrzne są poprawnie rozmieszczone i czy pomagają w nawigacji po stronie oraz w indeksowaniu przez wyszukiwarki.

·Mapa witryny (sitemap): Analiza, czy mapa witryny jest kompletna i czy prawidłowo wspiera indeksowanie strony przez wyszukiwarki.

·Przystosowanie do urządzeń mobilnych: Ocena, czy strona jest responsywna i dobrze wyświetla się na różnych urządzeniach.

3.Co jest ich efektem?

Zwiększenie użyteczności: Rekomendacje dotyczące organizacja treści i struktura strony mogą prowadzić do wyższej satysfakcji użytkowników i lepszych wskaźników konwersji.

d)Analiza linkowania wewnętrznego:

1.Czego dotyczy?

Analiza linkowania wewnętrznego dotyczy oceny, jak linki pomiędzy podstronami na stronie internetowej są zorganizowane i czy wspierają one nawigację oraz SEO.

2.Jaki jest zakres usługi?

·Przegląd linków: Sprawdzenie, jakie linki wewnętrzne są obecne na stronie, jak są rozmieszczone i czy prowadzą do odpowiednich stron.

·Struktura linkowania: Ocena, czy linki wewnętrzne tworzą logiczną strukturę, która wspiera nawigację użytkowników i indeksowanie przez wyszukiwarki.

·Ocena jakość linków: Sprawdzenie, czy linki wewnętrzne są odpowiednio opisane (np. zawierają odpowiednie teksty kotwiczące), co wspiera SEO i ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie.

3.Co jest ich efektem?

Lepsza nawigacja: Poprawa nawigacji wewnątrz strony, co może zwiększyć zaangażowanie użytkowników i czas spędzony na witrynie.

e)Analiza linkowania zewnętrznego:

1.Czego dotyczy?

Analiza linkowania zewnętrznego dotyczy oceny jakości i ilości linków prowadzących do strony internetowej z innych witryn. Skupia się na identyfikacji źródeł tych linków oraz ich wpływu na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

2.Jaki jest ich zakres usługi?

·Przegląd profilu linków: Analiza, skąd pochodzą linki prowadzące do strony, jakie strony i domeny kierują ruch na analizowaną witrynę.

·Ocena jakości linków: Sprawdzenie, czy linki pochodzą z wiarygodnych i autorytatywnych źródeł, czy są to linki naturalne, czy też mogą być uznane za spam.

·Narzędzia analityczne: Wykorzystanie narzędzi takich jak (…) do szczegółowej analizy linków zewnętrznych.

·Porównanie z konkurencją: Analiza, jak profil linków zewnętrznych strony wypada w porównaniu z konkurencją, jakie są różnice i gdzie można wprowadzić poprawki.

3.Co jest ich efektem?

·Poprawa strategii linkowania: Identyfikacja możliwości zdobycia nowych, wartościowych linków oraz eliminacja linków niskiej jakości, które mogą szkodzić SEO.

·Lepsze pozycjonowanie: Poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania dzięki zwiększeniu ilości i jakości linków zewnętrznych.

·Zwiększenie ruchu: Większa liczba wartościowych linków zewnętrznych może przyciągnąć więcej użytkowników na stronę.

·Wzrost autorytetu: Zwiększenie autorytetu strony w oczach wyszukiwarek i użytkowników, co może prowadzić do lepszych wyników SEO i wyższej wiarygodności strony.

f)Analiza słów kluczowych:

1.Czego dotyczy?

Analiza słów kluczowych dotyczy identyfikacji i oceny fraz, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarki internetowe, aby znaleźć informacje, produkty lub usługi związane z tematyką strony internetowej. Celem jest zrozumienie, które słowa kluczowe są najważniejsze i najbardziej wartościowe dla pozycjonowania strony.

2.Jaki jest ich zakres usługi?

·Badanie popularności: Analiza popularności i wolumenu wyszukiwań dla poszczególnych słów kluczowych za pomocą narzędzi takich jak (…).

·Analiza konkurencji: Sprawdzenie, jakie słowa kluczowe są używane przez konkurencyjne strony i jak one pozycjonują się w wynikach wyszukiwania.

·Selekcja słów kluczowych: Wybór najbardziej odpowiednich słów kluczowych na podstawie ich popularności, konkurencyjności i trafności w kontekście treści strony.

·Grupowanie słów kluczowych: Organizowanie słów kluczowych w grupy tematyczne, które mogą być używane do tworzenia i optymalizacji treści na stronie.

3.Co jest efektem?

Lepsza strategia SEO: Umożliwienie bardziej efektywnego planowania i realizacji działań SEO w oparciu o zrozumienie, które słowa kluczowe są kluczowe dla sukcesu strony.

g)Analiza treści oraz sposobu ich wyświetlania na stronie:

1.Czego dotyczą?

Analiza treści oraz sposobu ich wyświetlania na stronie dotyczy oceny jakości, wartości i układu treści publikowanych na stronie internetowej. Celem jest zapewnienie, że treści są atrakcyjne, łatwe do przeczytania i zgodne z zasadami SEO.

2.Jaki jest zakres?

·Jakość treści: Ocena merytorycznej wartości treści, poprawności językowej oraz dostosowania treści do potrzeb i oczekiwań użytkowników.

·Optymalizacja pod kątem SEO: Sprawdzenie, czy treści zawierają odpowiednie słowa kluczowe, meta opisy, nagłówki (H1, H2, H3 itp.), a także, czy są właściwie sformatowane.

·Układ treści: Analiza, jak treści są rozmieszczone na stronie, czy są podzielone na czytelne sekcje, czy używane są nagłówki i akapity, oraz czy wyświetlane są w sposób atrakcyjny wizualnie.

·Responsywność: Sprawdzenie, czy treści są dobrze wyświetlane na różnych urządzeniach (komputery, tablety, smartfony).

3.Co jest efektem?

Poprawa jakości treści: Wskazanie kwestii wymagających poprawy. Lepsza jakość i wartość merytoryczna treści, co może prowadzić do większego zaangażowania użytkowników i lepszych wskaźników konwersji.

h)Analiza potencjalnych tematów do realizacji na stronie:

1.Czego dotyczy?

Analiza potencjalnych tematów do realizacji na stronie dotyczy identyfikacji tematów i treści, które mogą zainteresować użytkowników oraz przyciągnąć ruch na stronę. Celem jest tworzenie wartościowych i angażujących treści, które są zgodne z celami marketingowymi i SEO strony.

2.Jaki jest zakres?

·Analiza słów kluczowych: Wykorzystanie narzędzi do analizy słów kluczowych w celu zidentyfikowania popularnych i istotnych fraz, które mogą być podstawą dla nowych treści.

·Analiza konkurencji: Sprawdzenie, jakie tematy są poruszane przez konkurencyjne strony i jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem.

3.Co jest efektem?

·Lepsze pozycjonowanie: Tworzenie treści zgodnych z popularnymi i istotnymi słowami kluczowymi pomaga w osiągnięciu lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania.

·Zwiększenie zaangażowania użytkowników: Publikowanie interesujących i aktualnych tematów przyciąga uwagę użytkowników, co może prowadzić do większego zaangażowania i dłuższego czasu spędzanego na stronie.

·Budowanie autorytetu: Regularne dostarczanie wartościowych treści pomaga w budowaniu autorytetu i zaufania wśród użytkowników oraz pozycji eksperta w branży.

i)Pomoc w wyborze odpowiednich miejsc do umieszczenia linków zewnętrznych:

1.Czego dotyczy?

Pomoc w wyborze odpowiednich miejsc do umieszczenia linków zewnętrznych dotyczy doradztwa i wsparcia w identyfikacji stron internetowych i platform, na których warto umieścić linki prowadzące do analizowanej strony, aby poprawić jej pozycjonowanie i widoczność.

2.Jaki jest zakres usług?

·Analiza jakości stron: Ocena potencjalnych stron, na których można umieścić linki, pod kątem ich autorytetu, wiarygodności i zgodności z tematyką analizowanej strony.

·Identyfikacja możliwości: Wyszukiwanie stron, blogów, katalogów firm, forów dyskusyjnych i innych miejsc, które mogą być wartościowe dla umieszczenia linków zewnętrznych.

·Strategia linkowania: Opracowanie strategii linkowania, która uwzględnia najlepsze praktyki SEO oraz cele marketingowe klienta.

·Monitorowanie efektywności: Śledzenie i ocena efektywności zamieszczonych linków zewnętrznych w kontekście ruchu na stronie i poprawy jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

3.Co jest efektem?

·Poprawa pozycjonowania: Lepsze pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania dzięki linkom zewnętrznym pochodzącym z wiarygodnych i autorytatywnych źródeł.

·Zwiększenie autorytetu: Wzmocnienie autorytetu strony w oczach wyszukiwarek poprzez linki z zaufanych źródeł.

j)Ocena poprawności indeksowania poszczególnych zasobów strony:

1.Czego dotyczą?

Ocena poprawności indeksowania poszczególnych zasobów strony dotyczy sprawdzania, czy wszystkie elementy strony internetowej, takie jak podstrony, obrazy, pliki i inne zasoby, są prawidłowo indeksowane przez wyszukiwarki internetowe, przede wszystkim przez (…).

2.Jaki jest zakres?

·Użycie narzędzi analitycznych: Korzystanie z narzędzi takich jak (…), aby monitorować i analizować status indeksowania strony przez (…).

·Sprawdzanie mapy witryny (sitemap): Ocena, czy mapa witryny jest prawidłowo skonfigurowana i zgłoszona do wyszukiwarek, oraz czy zawiera wszystkie istotne zasoby strony.

·Analiza pliku (…): Sprawdzenie, czy plik (…) jest poprawnie skonfigurowany i nie blokuje przypadkowo ważnych zasobów przed indeksowaniem.

·Identyfikacja błędów indeksowania: Wykrywanie i analiza błędów indeksowania zgłoszonych przez (…).

3.Co jest ich efektem?

Poprawa widoczności: Zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania poprzez rekomendację mające na celu eliminację błędów indeksowania i optymalizację zasobów.

4.Czy wykonywane przez Pana usługi są/będą usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania?

Odpowiedź: Wykonuje Pan usługi sklasyfikowane przez (…) pod numerem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Pana działania dotyczą konsultacji SEO, które bazują na analizie i rekomendacji zmian w procesie pozycjonowania stron internetowych.

Nie ma Pan dostępu do strony i nie wprowadza na niej bezpośrednio żadnych zmian. Pana usługi polegają na wskazywaniu elementów wymagających poprawy, co jest podstawą do dalszych działań optymalizacyjnych przeprowadzanych przez właścicieli stron lub ich zespoły techniczne.

Nie jest Pan programistą ani osobą tworzącą nowe oprogramowanie. Pana zadania polegają na analizie, ocenie i dostarczaniu rekomendacji opartych na dostępnych narzędziach, które wspierają proces pozycjonowania stron internetowych.

W związku z powyższym prosi Pan o ocenę przez właściwy organ, czy wykonywane przez Pana usługi mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania w kontekście stosowania odpowiedniej stawki ryczałtu. Z racji, że nie jest Pan prawnikiem ani osobą profesjonalną w tej dziedzinie, liczy Pan na fachową interpretację aktualnych przepisów.

Pytanie

Czy przychód z Pana działalności usługowej, polegającej na konsultacjach z zakresu pozycjonowania stron (SEO), opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że Pana usługi mogą być opodatkowane ryczałtem wynoszącym 8,5% przychodów, ponieważ na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b uzpd, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczeń usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz działaniach związanych z oprogramowaniem.

W Pana odczuciu, mimo klasyfikacji pod numerem PKWiU 62.02 należy brać pod uwagę rzeczywisty zakres wykonywanych usług i wyłączne konsultacje jako usługa marketingowa powinno być rozliczane na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd.

W opisywanym stanie faktycznym, świadcząc usługi polegające na analizie strony internetowej z poziomu klasycznego użytkownika Internetu. W ramach tej usługi nie posiada Pan danych dostępowych do zaplecza analizowanej strony i nie wprowadza Pan bezpośrednich zmian w oprogramowaniu. Nie ma Pan również wglądu w bezpośredni kod strony. Na etapie analizy strony widzi Pan wyłącznie ostateczny efekt w postaci gotowego produktu, jakim jest strona internetowa klienta z poziomu standardowej przeglądarki internetowej. Analizuje Pan serwis wykorzystując swoje wieloletnie doświadczenie w branży marketingowej i proponuje Pan konkretne rozwiązania w postaci wytycznych do wdrożenia we własnym zakresie. Nie analizuje Pan sposobu ich wdrożenia, tylko określa Pan finalny efekt, który należy uzyskać nie wchodząc tym samym w warstwę oprogramowania strony. Przykładowo mogą być to propozycje zmiany polegające na dodaniu koloru przedmiotu w nazwie produktu na sklepie internetowym np. czarna sukienka sylwestrowa.

W Pana odczuciu tego typu usługi powinny być traktowane i rozliczane jako ogół usług na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd na stawce ryczałtu w wysokości 8,5%.

W świetle powyższych argumentów uważa Pan, że Pana usługi powinny być traktowane jako inne działalności usługowe na stawce ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jak stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że zakres wykonanych przez Pana usług mieści się w grupie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Pana działalność obejmuje:analizę strony i obecnej widoczności serwisu w sieci, analizę konkurencji pod kątem ich widoczność oraz linkowania zewnętrznego, analizę poprawności struktury strony, analizę linkowania wewnętrznego, analizę linkowania zewnętrznego, analizę słów kluczowych, analizę treści oraz sposobu ich wyświetlania na stronie, analizę potencjalnych tematów do realizacji na stronie, pomoc w wyborze odpowiednich miejsc do umieszczenia linków zewnętrznych, ocenę poprawności indeksowania poszczególnych zasobów strony. Szczegółowo opisał Pan na czym konkretnie polegają, czego dotyczą, jaki jest zakres Pana usług oraz co jest ich efektem. Pana wniosek dotyczy okresu od 9 maja 2023 r., a także lat przyszłych. 9 maja 2023 r. we wniosku do CEIDG złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Naczelnikowi Urzędu Skarbowego. Ponadto jak wynika z uzupełnienia wniosku, w stosunku do Pana działalności zachowane zostają warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne oraz nie miały, nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 tej ustawy.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się USŁUGI ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI. Klasa ta obejmuje grupowania:

-62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;

-62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;

-62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Należy zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego obejmuje:

-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego obejmuje:

-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

-systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotycządoradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

Należy podkreślić, że oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 62.02, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi, będące przedmiotem zapytania, sklasyfikowane w klasie PKWiU 62.02 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wykonywane przez Pana czynności w zakresie usług będących przedmiotem wniosku niewątpliwie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Za uznaniem tych usług za związane z doradztwem w zakresie oprogramowania wskazuje opis i zakres wykonywanych przez Pana czynności jak i ich efekty.

O tym, że świadczone przez Pana usługi są związane z doradztwem dotyczącym oprogramowania przemawia fakt, że efektem Pana czynności w zakresie:

a)analizy strony i obecnej widoczności serwisu w sieci są: raport zawierający szczegółowe informacje na temat aktualnej widoczności serwisu, rekomendacje dotyczące rozbudowy strony, które mogą pomóc w poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania, identyfikacja mocnych i słabych stron serwisu w kontekście widoczności w sieci, lepsze zrozumienie ruchu na stronie i zachowań użytkowników, co może prowadzić do lepszej strategii marketingowej;

b)analizy konkurencji pod kątem ich widoczności oraz linkowania zewnętrznego są: lepsze zrozumienie strategii konkurencji, zrozumienie, jakie działania SEO są skuteczne w branży, co pozwala na lepsze planowanie własnych działań, identyfikacja możliwości – wskazanie potencjalnych źródeł linków oraz strategii, które mogą być zaadaptowane lub poprawione na własnej stronie;

c)analizy poprawności struktury strony są: zwiększenie użyteczności – rekomendacje dotyczące organizacji treści i struktury strony mogą prowadzić do wyższej satysfakcji użytkowników i lepszych wskaźników konwersji;

d)analizy linkowania wewnętrznego są: lepsza nawigacja – poprawa nawigacji wewnątrz strony, co może zwiększyć zaangażowanie użytkowników i czas spędzony na witrynie;

e)analizy linkowania zewnętrznego są: poprawa strategii linkowania – identyfikacja możliwości zdobycia nowych, wartościowych linków oraz eliminacja linków niskiej jakości, które mogą szkodzić SEO, lepsze pozycjonowanie – poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania dzięki zwiększeniu ilości i jakości linków zewnętrznych, zwiększenie ruchu – większa liczba wartościowych linków zewnętrznych może przyciągnąć więcej użytkowników na stronę, wzrost autorytetu – zwiększenie autorytetu strony w oczach wyszukiwarek i użytkowników, co może prowadzić do lepszych wyników SEO i wyższej wiarygodności strony;

f)analizy słów kluczowych są: lepsza strategia SEO – umożliwienie bardziej efektywnego planowania i realizacji działań SEO w oparciu o zrozumienie, które słowa kluczowe są kluczowe dla sukcesu strony,

g)analizy treści oraz sposobu ich wyświetlania na stronie są: poprawa jakości treści – wskazanie kwestii wymagających poprawy, lepsza jakość i wartość merytoryczna treści, co może prowadzić do większego zaangażowania użytkowników i lepszych wskaźników konwersji;

h)analizy potencjalnych tematów do realizacji na stronie są: lepsze pozycjonowanie – tworzenie treści zgodnych z popularnymi i istotnymi słowami kluczowymi pomaga w osiągnięciu lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania, zwiększenie zaangażowania użytkowników – publikowanie interesujących i aktualnych tematów przyciąga uwagę użytkowników, co może prowadzić do większego zaangażowania i dłuższego czasu spędzanego na stronie, budowanie autorytetu – regularne dostarczanie wartościowych treści pomaga w budowaniu autorytetu i zaufania wśród użytkowników oraz pozycji eksperta w branży;

i)pomocy w wyborze odpowiednich miejsc do umieszczenia linków zewnętrznych są: poprawa pozycjonowania – lepsze pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania dzięki linkom zewnętrznym pochodzącym z wiarygodnych i autorytatywnych źródeł, zwiększenie autorytetu – wzmocnienie autorytetu strony w oczach wyszukiwarek poprzez linki z zaufanych źródeł;

j)oceny poprawności indeksowania poszczególnych zasobów strony są: poprawa widoczności – zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania poprzez rekomendacje mające na celu eliminację błędów indeksowania i optymalizację zasobów.

Co więcej, w zakresie czynności pomocy w wyborze odpowiednich miejsc do umieszczania linków zewnętrznych wskazał Pan, że dotyczą one doradztwa i wsparcia w identyfikacji stron internetowych i platform, na których warto umieścić linki prowadzące do analizowanej strony, aby poprawić jej pozycjonowanie i widoczność.

We wniosku wyjaśnił Pan, że w ramach opisywanych działań analizuje i prezentuje Pan aspekty wymagające poprawy, bez ich bezpośredniego wdrożenia na stronie. Przekazuje Pan wyłącznie wytyczne dotyczące poprawy witryny pod kątem pozycjonowania się w wyszukiwarkach do wdrożenia ich po stronie klienta. Efektem Pana działań są wytyczne, które po ich zastosowaniu powinny poprawić wyniki organiczne analizowanej strony.

Ponadto w uzupełnieniu wskazał Pan, że Pana działania dotyczą konsultacji SEO, które bazują na analizie i rekomendacji zmian w procesie pozycjonowania stron internetowych. Nie ma Pan dostępu do strony i nie wprowadza Pan na niej bezpośrednio żadnych zmian. Natomiast Pana usługi polegają na wskazywaniu elementów wymagających poprawy, co jest podstawą do działań optymalizacyjnych przeprowadzanych przez właścicieli stron lub ich zespoły techniczne.

Dodatkowo wyjaśnił Pan również, że nie jest Pan programistą ani osobą tworzącą oprogramowanie. Pana zadania polegają na analizie, ocenie i dostarczaniu rekomendacji opartych na dostępnych narzędziach, które wspierają proces pozycjonowania stron internetowych.

Okoliczność, że nie jest Pan programistą ani osobą tworzącą oprogramowanie nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.02, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Dlatego też przychodyuzyskiwane przez Pana od (…) oraz w latach przyszłych w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług wskazanych we wniosku polegających na konsultacjach z zakresu pozycjonowania stron (SEO), które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – jako usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania – podlegają i będą podlegały opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00