Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [92 z 615]

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.313.2024.1.DW

Dotyczy ustalenia, czy Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w DoW uzyskane na terenie określonym w DoW

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek, z 11 kwietnia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu uzyskane na terenie określonym w Decyzji o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka”, (…)) jest spółką (…) mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca, zarówno w momencie złożenia niniejszego wniosku, jak i na moment opisanego zdarzenia przyszłego, jest/będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „PDOP”), podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest również zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca należy do międzynarodowej Grupy kapitałowej (…) (dalej: „Grupa” lub „Grupa (…)”), dostarczającej wysokiej klasy rozwiązania dla branży (…). Spółka prowadzi przede wszystkim działalność produkcyjną – wytwarza (…).

Jedynym wspólnikiem Spółki jest spółka (…).

W związku z realizacją nowej inwestycji polegającej na utworzeniu nowego zakładu w (…), w ramach którego prowadzona będzie działalność w zakresie produkcji (…), Spółka uzyskała w dniu (…) 2022 r. decyzję o wsparciu nr (…) (dalej: „Decyzja o wsparciu”). Decyzja o wsparciu wydana została w oparciu o regulacje ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”). Spółka jest w trakcie realizacji inwestycji – zadeklarowany w Decyzji o wsparciu termin zakończenia inwestycji to (...) 2027 r.

Władze Grupy planują dokonanie zmian w strukturze udziałowej oraz formy prawnej Spółki. W pierwszej kolejności planowana jest sprzedaż części udziałów posiadanych przez dotychczasowego jedynego wspólnika Spółki (…) na rzecz nowo utworzonej polskiej (…). (…) również należeć będzie do Grupy (…). (…) w zamian za nabywane udziały w Spółce uiści cenę odpowiadającą wartości rynkowej nabywanych udziałów.

W dalszej kolejności planowane przez przekształcenie Spółki w spółkę komandytową (dalej: „Spółka przekształcona”). Na moment planowanego przekształcenia Spółka posiadać będzie dwóch wspólników:

- (…)

W wyniku planowanego przekształcenia (…) uzyska status komplementariusza w Spółce przekształconej, a (…) obejmie funkcję komandytariusza.

Przekształcenie Spółki nastąpi na zasadach określonych w art. 551 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm., dalej: „KSH”).

Przekształcenie Spółki nie będzie mieć wpływu na zakres ani miejsce prowadzenia działalności gospodarczej objętej Decyzją o Wsparciu. Spółka przekształcona kontynuować będzie działalność spółki przekształcanej, dotyczy to również inwestycji objętej Decyzją o wsparciu.

Pytanie

Czy Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu uzyskane na terenie określonym w Decyzji o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu uzyskane na terenie określonym w Decyzji o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Przekształcenie Spółki

Zgodnie z regulacją art. 551 § 1 KSH, „spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).”

Skutki prawne przekształcenia spółki uregulowane zostały w art. 552 oraz w art. 553 KSH. Zgodnie z regulacją art. 552 KSH „spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.”

Zgodnie natomiast z dyspozycją art. 553 § 1 KSH, „spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.” Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2 KSH). Wspólnicy spółki przekształcanej stają się natomiast z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 KSH).

W odniesieniu natomiast do konsekwencji podatkowych przekształcenia spółki wskazać należy, że zgodnie z regulacją art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm., dalej: „OP”) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej lub przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Powyższy skutek występuje również w przypadku przekształcenia spółki kapitałowej w osobową spółkę handlową (art. 93a § 2 pkt 2 OP).

W powołanych powyżej regulacjach przewidziana została tzw. zasada kontynuacji. Polega ona na przyjęciu, iż spółka przekształcona jest tożsama ze spółką przekształcaną - spółka przekształcona kontynuuje działalność spółki przekształcanej i pozostaje w zakresie tych samych praw i obowiązków, jakie przysługiwały spółce przekształcanej. Innymi słowy, w przypadku przekształcenia spółki nie występuje poprzednik i następca prawny, ale istnieje ta sama spółka w zmienionej formie, której przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Zasada kontynuacji wywołuje skutki prawne zarówno w sferze cywilnoprawnej, jak i o charakterze administracyjnoprawnym, podatkowym i personalnym.

W sferze cywilnoprawnej zasada kontynuacji oznacza, że treść wszystkich stosunków prawnych jakie łączyły spółkę przekształcaną z innymi podmiotami pozostaje bez zmian. W praktyce oznacza to, że spółka przekształcona nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności, aby przeszły na nią prawa i obowiązki spółki przekształcanej. W szczególności, co do zasady, nie jest konieczne zawieranie aneksów do umów zawartych przez spółkę przekształconą ani nie jest konieczne uzyskanie zgody kontrahentów na zmianę stron umowy (o ile konkretna umowa nie zawiera szczególnych postanowień w tym zakresie).

W aspekcie administracyjnoprawnym spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2 KSH).

W sferze personalnej zasada kontynuacji oznacza, że wspólnicy spółki przekształcanej, co do zasady, stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 KSH).

Zasada kontynuacji odnosi się również do praw i obowiązków podatkowych. Spółka przekształcona wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przekształcanej (art. 93a § 1 i § 2 OP).

Podsumowując, w wyniku przekształcenia nie dochodzi do ustania bytu prawnego podmiotu (spółki), a następuje wyłącznie zmiana jej formy organizacyjno-prawnej. Spółka przekształcona kontynuuje działalność spółki przekształcanej i przysługują jej wszelkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej, co przekłada się także na sferę określonych praw i obowiązków podatkowych.

Decyzja o wsparciu

Zgodnie z regulacją art. 3 ust. 1 ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych m.in. w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie z podatku dochodowego, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach odrębnych (art. 4 ustawy o WNI).

Zgodnie z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP, do której odsyła ustawa o WNI, wolne od podatku są dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zwolnienie powyższe przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 4 ustawy o PDOP).

Podstawowe warunki dla skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego wynikające z powyższych regulacji wymagają, aby: dochód pochodził z działalności gospodarczej osiągniętej z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i uzyskany został na terenie określonym w tej decyzji.

Dodatkowe warunki dla korzystania ze zwolnienia podatkowego związanego z prowadzeniem działalności na podstawie decyzji o wsparciu dochodowego z tytułu kosztów inwestycji związane są z utrzymaniem własności składników majątku z którymi były związane wydatki inwestycyjne. Zgodnie z regulacją § 9 ust. 2 oraz 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2022 r. poz. 2861 z późn. zm.) warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest:

 1) utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres nie krótszy niż: 5 lat - w przypadku dużych przedsiębiorców, 3 lata - w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;

 2) utrzymanie nowej inwestycji w regionie, w którym udzielono wsparcia, przez okres nie krótszy niż: 5 lat - w przypadku dużych przedsiębiorców, 3 lata - w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców od dnia zakończenia nowej inwestycji.

W dalszej kolejności wskazać należy, że podatnik straci prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego w przypadku uchylenia decyzji o wsparciu. W takiej sytuacji zobowiązany jest on do zwrotu udzielonej pomocy publicznej (art. 18 ust. 1 ustawy o WNI). Przesłanki uchylenia decyzji o wsparciu określone zostały w art. 17 ust. 2 ustawy o WNI. Zgodnie z powyższą regulacją „minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu, jeżeli przedsiębiorca:

 1) zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu lub

 2) rażąco uchybił warunkom określonym w decyzji o wsparciu, lub

 3) nie usunął uchybień w realizacji warunków, o których mowa w pkt 2, stwierdzonych w toku kontroli (…) w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.”

Odnosząc powyższe regulacje do rozważanego przekształcenia Spółki w pierwszej kolejności wskazać należy, że przepisy regulujące korzystanie ze zwolnienia podatkowego wynikającego z udzielonej decyzji o wsparciu w sposób wyraźny nie ograniczają możliwości dokonania przekształcenia podmiotu prowadzącego działalność w oparciu o decyzję o wsparciu. Jednocześnie, wskazać należy, że w ustawie o PDOP nie zostało zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał kontynuować działalność w formie prawnej, w której działał w momencie uzyskania decyzji.

W dalszej kolejności wskazać należy, że przekształcenie spółki nie powinno stanowić również podstawy do uchylania decyzji o wsparciu. W tym kontekście ponownie wskazać należy, że opisana powyżej zasada kontynuacji znajdująca zastosowanie w przypadku przekształcenia spółki obejmuje również prawa i obowiązki wynikające z decyzji o wsparciu. Mając na uwadze, że działalność wskazana w decyzji o wsparciu będzie kontynuowana po przekształceniu Spółki, brak jest podstaw dla przyjęcia, że został spełniony pierwszy ze wskazanych powyżej warunków uchylenia decyzji o wsparciu (zaprzestanie prowadzenia działalności określonej w decyzji o wsparciu na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu).

Odnosząc się natomiast do wymogów związanych z utrzymaniem własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne oraz utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono wsparcia przez określony czas ponownie wskazać należy, że w wyniku przekształcenia spółki nie dochodzi do przeniesienia własności składników majątku spółki przekształcanej. W wyniku przekształcenia spółka przekształcona zachowuje tożsamość podmiotową spółki przekształcanej, tyle że w innej formie prawnej. W związku z kontynuacją tożsamości prawnej spółki przekształcanej, w przeciwieństwie do procedury łączenia i podziału, gdzie mamy do czynienia z następstwem prawnym, spółka przekształcona nie jest sukcesorem (w drodze sukcesji uniwersalnej) spółki przekształcanej. Odmiennie bowiem niż przy łączeniu i podziale spółek, gdzie spółka przejmowana albo spółki łączące się lub spółka dzielona ulegają rozwiązaniu, tyle że bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, przy przekształceniu spółka przekształcana nie ulega rozwiązaniu. W konsekwencji, warunki dotyczące utrzymania własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne oraz utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono wsparcia przez określony czas nie zostaną naruszone w wyniku przekształcenia Spółki.

W konsekwencji, przekształcenie spółki nie będzie w ocenie Wnioskodawcy wpływać na możliwość korzystania przez Spółkę (działającą już w formie spółki komandytowej) ze zwolnienia podatkowego wynikającego z udzielonej Wnioskodawcy decyzji o wsparciu.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu uzyskane na terenie określonym w Decyzji o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP.

Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że prezentowane przez niego stanowisko zostało potwierdzone we wcześniejszych interpretacjach indywidualnych dotyczących zbliżonych stanów faktycznych wydanych w ostatnich miesiącach, w tym w szczególności:

 1) w interpretacji indywidualnej z dnia 9 listopada 2023 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.453.2023.1.MC, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał w całości za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „przekształcenie spółki nie będzie (…) wpływać na możliwość korzystania przez Spółkę (działającą już w formie spółki komandytowej) ze zwolnienia podatkowego wynikającego z udzielonej (…) decyzji o wsparciu. (…) Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu uzyskane na terenie określonym w Decyzji o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP”.

 2) w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2023 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.185.2023.1.KW, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „ustawa o WNI nie przewiduje zastrzeżenia, aby przedsiębiorstwo, które jest w posiadaniu decyzji o wsparciu nie mogło dokonywać przekształceń w rozumieniu przepisów k.s.h. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę także na fakt, iż w ustawie o WNI, nie jest zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności. Tym samym, nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu, gdyż katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji został określony w art. 17 ustawy o WNI i jak wynika z powyższego wylistowania, nie zawiera przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorstwa.” W konsekwencji, DKIS uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „Spółka Przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do uzyskiwanych przez nią dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji Inwestycji w oparciu o DoW; przy czym łączna kwota zwolnienia z podatków dochodowych po stronie Wspólników oraz Spółki Przekształconej z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty pomocy publicznej określonej w DoW”.

 3) w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2023 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.254.2023.1.PC, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „ustawa o WNI nie przewiduje zastrzeżenia, aby przedsiębiorstwo, które jest w posiadaniu decyzji o wsparciu nie mogło dokonywać przekształceń w rozumieniu przepisów k.s.h. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę także na fakt, iż w ustawie o WNI, nie jest zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności. Tym samym, nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu, gdyż katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji został określony w art. 17 ustawy o WNI i jak wynika z powyższego wylistowania, nie zawiera przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorstwa.” W konsekwencji, DKIS uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „SPK, powstała na skutek przekształcenia Wnioskodawcy, będąca następcą prawnym owej działalności i wszelkich praw i obowiązków, w tym również z decyzji o wsparciu, będzie mogła korzystać ze zwolnienia dochodów osiągniętych z realizacji nowych inwestycji określonych w decyzjach o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm. dalej: „KSH”),

spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Zgodnie z art. 552 Kodeks spółek handlowych,

spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

W myśl art. 553Kodeksu spółek handlowych,

§ 1. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

§ 2. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

§ 3. Wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 5761.

Stosownie natomiast do art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.),

§ 1. Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1) przekształcenia innej osoby prawnej,

2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Według art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej,

§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1) osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b) spółki kapitałowej;

2) (uchylony)

3) stowarzyszenia utworzonego w wyniku przekształcenia stowarzyszenia zwykłego.

Powyższe przepisy regulują kwestie sukcesji prawnej oraz podatkowej podmiotu, który powstał w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej. Kontynuacja bytu prawnego oznacza, że majątek przedsiębiorcy przekształcanego staje się majątkiem przekształconej spółki. Innymi słowy - następuje przekształcenie formy działalności przy jednoczesnej kontynuacji podmiotowości prawnej.

W doktrynie podkreśla się, że przekształcenie nie powoduje ustania bytu prawnego podmiotu, co uznawane jest jako realizacja zasady ciągłości podmiotowej. Oznacza to, że spółka po przekształceniu jest kontynuatorką spółki przed transformacją i że w żadnym momencie tego procesu nie mamy do czynienia z dwoma podmiotami – odmiennie, niż ma to miejsce w przypadku sukcesji uniwersalnej, charakterystycznej dla procesów łączenia i podziału. W sensie substratu materialnego jest to cały czas ta sama spółka, która zmienia jedynie swoją formę prawną.

Istotą zasady kontynuacji jest to, że spółce po przekształceniu przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Pozostaje ona podmiotem praw nie tylko ze sfery prawa cywilnego, ale także ze sfery prawa administracyjnego. Szczególnie istotne znaczenie praktyczne ma rozwiązanie normatywne, zgodnie z którym spółka po przekształceniu pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji i ulg, które zostały przyznane spółce przed przekształceniem. Oznacza to, że mimo dokonanego przekształcenia spółka nie musi ponownie ubiegać się o przyznanie jej koncesji czy zezwolenia na prowadzenie danej działalności. (zob. KSH, Dział III. SPH T. 2A red. Szumański 2019, wyd. 3 Legalis).

Skutkiem przekształcenia w znaczeniu prawnym nie jest następstwo prawne, lecz kontynuacja działalności przekształconego podmiotu (w związku z przekształceniem nie mamy do czynienia z zamianą podmiotów, lecz zmianą podmiotu przekształcanego – por. S. Sołtysiński, A. Szajkowski, J. Szwaja, Kodeks handlowy, s. 1272 i nast.).

W przypadku kontynuacji nie ma poprzednika i następcy prawnego, ale istnieje ta sama spółka w zmienionej formie, której zgodnie z art. 553 Kodeksu spółek handlowych przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (tak: Komentarz aktualizowany do art. 301- 633 Kodeksu spółek handlowych pod red. A. Kidyby, Lex 2021).

Stąd na mocy powyższego przepisu spółki powstałe w wyniku przekształcenia wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459 dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o WNI,

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 i ust. 2 ustawy o WNI,

 1. Prawo do korzystania ze zwolnienia, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, wygasa z upływem okresu, na jaki została wydana decyzja o wsparciu, w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji o wsparciu.

 2. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu, jeżeli przedsiębiorca:

 1) zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu lub

 2) rażąco uchybił warunkom określonym w decyzji o wsparciu, lub

 3) nie usunął uchybień w realizacji warunków, o których mowa w pkt 2, stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 22, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 ustawy o CIT wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z nowej inwestycji, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w decyzji.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, ustawa o WNI nie przewiduje zastrzeżenia, aby przedsiębiorstwo, które jest w posiadaniu decyzji o wsparciu nie mogło dokonywać przekształceń w rozumieniu przepisów KSH. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę także na fakt, iż w ustawie o WNI, nie jest zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności. Tym samym, nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu, gdyż katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji został określony w art. 17 ustawy o WNI i jak wynika z powyższego wylistowania, nie zawiera przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorstwa.

Zatem, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00