Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [14 z 713]

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.324.2024.5.DJD

Opodatkowanie środków pieniężnych otrzymanych z tytułu dopłaty na utrzymanie nierentownych linii autobusowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącego opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z tytułu dopłaty na utrzymanie nierentownych linii autobusowych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 9 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy który podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Uzupełnił go Pan pismem z 11 czerwca 2024 r. (wpływ 11 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Urząd Gminy, otrzymał zgodę na uruchomienie linii komunikacyjnych na terenie Gminy, sfinansowanych z Urzędu Wojewódzkiego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA). Posiada Pan firmę transportową, PKD 49.31.Z. - Transport lądowy, pasażerski, miejski i podmiejski), na terenie Gminy. Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów i jest opodatkowany na zasadach ogólnych.

Po ogłoszeniu przez Urząd Gminy informacji o możliwości składania zapytań ofertowych złożył Pan ofertę na obsługę w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy. Po pozytywnym rozpatrzeniu Pana oferty, podpisał Pan umowę z Gminą, reprezentowaną przez Wójta Gminy, na świadczenie usług na przewozy autobusowe wykonywane na jednej linii komunikacyjnej, tj. Nr …. Po zakończeniu miesiąca będzie Pan wystawiał notę obciążeniową na Urząd Gminy, zgodnie z umową zawartą 25 marca 2024 r. Zapłata należności wynikająca z Pana noty obciążeniowej będzie dokonywana przez Urząd Gminy ze środków otrzymanych z Wojewódzkiego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na utrzymanie nierentownych linii autobusowych.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że działalność gospodarczą prowadzi Pan od 1 stycznia 2001 r. Pełny zakres działalności zawiera się w PKD 49.31.Z - Transport pasażerski lądowy miejski i podmiejski.

Zgodnie z umową o świadczenie usługi w zakresie transportu zbiorowego na terenie Gminy , na podstawie § 8 pkt 2 tej umowy, dopłata, o której mowa we wniosku, stanowi rekompensatę od Marszałka Województwa z tytułu utraconych przychodów. Gmina przekazuje firmie transportowej rekompensatę, o której mowa w art. 50 ust. 1 pkt 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, jeżeli operator (tu firma transportowa) poniósł stratę i złożył wniosek o rekompensatę w trybie określonym w umowie o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Kwestie związane ze świadczeniem usług przewozowych uregulowane zostały w ustawie z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011r. Nr 5, poz. 13 z późn. zm.), która weszła w życie 1 marca 2011 r. Ustawa ta – w przypadku budżetów jednostek samorządu terytorialnego – nie nazywa rekompensaty wprost „dotacją”.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 15 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, rekompensata to środki pieniężne lub inne korzyści majątkowe przyznane operatorowi publicznego transportu zbiorowego w związku ze świadczeniem usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Realizacja zadania odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w ramach której pełni Pan funkcję operatora publicznego transportu zbiorowego na linii komunikacyjnej Nr... Osiągane przez Pana przychody ze sprzedaży biletów nie wystarczają na pokrycie kosztów działalności komunikacyjnej, w związku z czym, w oparciu o obowiązującą umowę wykonawczą, otrzymuje Pan dopłatę od Gminy, stanowiącą rekompensatę za świadczone usługi przewozowe. Wysokość rekompensaty ustalana jest zgodnie z przepisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, gwarantującą płynność finansową operatora. Dopłatę otrzyma Pan w przypadku uzyskania ujemnego wyniku finansowego, po pomniejszeniu go o kwotę rozsądnego zysku w wysokości 5% kosztów (po przedstawieniu Gminie zestawienia kosztów oraz przychodów) za okres sprawozdawczy (t. j.: za ostatni miesiąc). Dopłata stanowi rekompensatę z tytułu utraconych przychodów i będzie dopłatą związaną tylko i wyłącznie ze świadczeniem usług na przewozy autobusowe na linii Nr … na rzecz Gminy. Dopłatę otrzyma Pan wyłącznie w sytuacji, gdy wynik finansowy za dany miesiąc będzie ujemny, po pomniejszeniu go o kwotę rozsądnego zysku w wysokości 5% kosztów. Kwestie te reguluje zawarta z Gminą umowa o świadczenie ww. usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy. W celu weryfikacji deficytu ma Pan przedkładać Gminie zestawienia kursów wykonanych na wskazanej linii oraz zestawienie przychodów i kosztów w terminie do 10-ego dnia następnego miesiąca. Dopłata za wykonaną usługę nastąpi w terminie 30 dni od dnia dostarczenia prawidłowo wystawionej noty księgowej. Poza otrzymywaną dopłatą nie będzie przysługiwało Panu od Gminy żadne inne świadczenie.

Z ekonomicznego punktu widzenia nie byłby Pan w stanie świadczyć usługi na linii Nr … na rzecz Gminy bez otrzymywanej dopłaty. Gdyby nie otrzymywał Pan dopłaty od Gminy cena wykonywanych świadczeń byłaby zdecydowanie wyższa, aby zrekompensować skalkulowane niedobory. W sytuacji, gdyby nie otrzymywał Pan dopłaty od Gminy, usługa na linii Nr … definitywnie nie byłaby realizowana.

Wysokość dopłaty od Gminy zależy od ilości wykonanych wozokilometrów w danym miesiącu, czyli ilości wykonanych kursów na linii Nr …. W związku z otrzymywaną dopłatą od Gminy, odpłatność pasażerów będzie niższa o 25% - 40% względem innych przewoźników. Dzięki otrzymywanej dopłacie emeryci, renciści oraz młodzież ucząca się w wieku do 25 lat korzystają z przejazdów bezpłatnych na linii Nr…, na podstawie umowy z Gminą. Otrzymana przez Pan dopłata od Gminy nie może być przeznaczona na inny cel niż usługa na wymienionej linii Nr …. Świadczenie usług na tej linii zajmuje Panu 13 godzin na dobę (Pierwszy kurs rozpoczyna się o godz. 6:30, ostatni kończy się planowo o 19:40).

Otrzymywana dopłata została przez Pana zaewidencjonowana w przychodach z działalności gospodarczej.

Pytania

1.Czy dopłata, którą otrzyma Pan z Urzędu Gminy ze środków FRPA (Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych) na utrzymanie nierentownych linii autobusowych, na podstawie wystawionej przez Pana noty obciążeniowej, jest przychodem firmy i podlega ona opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy należy kwotę dopłaty na wystawionej przez Pana nocie obciążeniowej na Urząd Gminy finansowanej ze środków FRPA opodatkować podatkiem VAT?

Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1 w zakresie podatku dochodowego osób fizycznych, natomiast w zakresie pytania Nr 2 dotyczącego podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ponieważ dopłata, którą otrzyma Pan po wystawieniu noty obciążeniowej na Urząd Gminy jest pokrywana ze środków Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych na utrzymanie nierentownych linii autobusowych, to według Pana nie będzie ona dla Pana przychodem firmowym i nie będzie stanowiła podstawy do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust.1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W celu ustalenia, czy otrzymana kwota dopłaty korzysta ze zwolnienia złożył Pan e-mailowe zapytanie do Krajowej Informacji Skarbowej. W ramach odpowiedzi na zapytanie mailowe podano Panu informację ogólną w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Nie może Pan zakwalifikować do źródła przychodów dotacji, która pokrywa nierentowną linię autobusową, bo nie jest to dla Pana przychód. Kwota dotacji kompensuje Panu wydatki poniesione w związku z usługą na linii komunikacyjnej Nr…. Wynika to z zawartej umowy z Urzędem Gminy, a Pana firmą … Przewóz Osób.

Pana zdaniem, dopłata otrzymana z Urzędu Gminy w ramach środków Urzędu Wojewódzkiego z FRPA, spełnia przesłanki zwolnienia i nie podlega opodatkowaniu, jako dotacja, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego – art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W świetle powyższego – każde działanie spełniające wskazane przesłanki stanowi, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolniczą działalność gospodarczą. Prowadzenie firmy transportowej jest rodzajem aktywności określanej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Wypełnia zatem (wskazane) znamiona działalności gospodarczej. Stąd generowane w wyniku tej działalności przychody zaliczane są do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści art. 14 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

·z budżetu państwa lub

·z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305).

Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

1) finansowanie lub dofinansowanie: a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, b) ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego, c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, d) zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 plan finansowy agencji wykonawczej ust. 1 pkt 3 lit. b, e) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym, f) kosztów realizacji inwestycji;

Wskazał Pan, że otrzymał dopłatę ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych  na realizację zadań własnych Gminy z przeznaczeniem na pokrycie części deficytu nierentownych linii komunikacyjnych, na podstawie zawartej umowy o świadczenie usługi w zakresie transportu zbiorowego. Na podstawie § 8 pkt 2 tej umowy, dopłata, o której mowa we wniosku, stanowi rekompensatę od Marszałka Województwa z tytułu utraconych przychodów. Gmina przekazuje Panu rekompensatę, o której mowa w art. 50 ust. 1 pkt 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, jeżeli operator (firma transportowa) poniósł stratę i złożył wniosek o rekompensatę w trybie określonym w umowie o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Osiągane przez Pana przychody ze sprzedaży biletów nie wystarczają na pokrycie kosztów działalności komunikacyjnej, w związku z czym, w oparciu o obowiązującą umowę wykonawczą, otrzymuje Pan dopłatę od Gminy, stanowiącą rekompensatę za świadczone usługi przewozowe. Wysokość rekompensaty ustalana jest zgodnie z przepisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, gwarantującą płynność finansową operatora. Dopłatę otrzyma Pan w przypadku uzyskania ujemnego wyniku finansowego, po pomniejszeniu go o kwotę rozsądnego zysku w wysokości 5% kosztów (po przedstawieniu Gminie zestawienia kosztów oraz przychodów) za okres sprawozdawczy (t. j.: za ostatni miesiąc). Dopłata stanowi rekompensatę z tytułu utraconych przychodów i będzie dopłatą związaną tylko i wyłącznie ze świadczeniem usług na przewozy autobusowe na linii Nr … na rzecz Gminy. Dopłatę otrzyma Pan wyłącznie w sytuacji, gdy wynik finansowy za dany miesiąc będzie ujemny, po pomniejszeniu go o kwotę rozsądnego zysku w wysokości 5% kosztów. Kwestie te reguluje zawarta z Gminą umowa o świadczenie ww. usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy. W celu weryfikacji deficytu ma Pan przedkładać Gminie zestawienia kursów wykonanych na wskazanej linii oraz zestawienie przychodów i kosztów w terminie do 10 - ego dnia następnego miesiąca. Dopłata za wykonaną usługę nastąpi w terminie 30 dni od dnia dostarczenia prawidłowo wystawionej noty księgowej. Poza otrzymywaną dopłatą nie będzie przysługiwało Panu od Gminy żadne inne świadczenie.

Zasady finansowania przewozów o charakterze publicznym zostały uregulowane w ustawie z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2778).

Przepis art. 4 ust. 1 pkt 15 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym stanowi, że:

Użyte w ustawie określenie rekompensata oznacza środki pieniężne lub inne korzyści majątkowe przyznane operatorowi publicznego transportu zbiorowego w związku ze świadczeniem usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:

Organizatorem publicznego transportu zbiorowego, zwanym dalej „organizatorem”, właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów, jest gmina:

a) na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich,

b) której powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między gminami - na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin, które zawarły porozumienie.

W myśl art. 8 ww. ustawy:

Do zadań organizatora należy:

1) planowanie rozwoju transportu;

2) organizowanie publicznego transportu zbiorowego;

3) zarządzanie publicznym transportem zbiorowym;

4) możliwość ustanowienia zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego obowiązującego w jego granicach.

Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:

Finansowanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej może polegać w szczególności na:

1) pobieraniu przez operatora lub organizatora opłat w związku z realizacją usług świadczonych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, lub

2) przekazaniu operatorowi rekompensaty z tytułu:

a) utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym, lub

b) utraconych przychodów w związku ze stosowaniem uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym ustanowionych na obszarze właściwości danego organizatora, o ile zostały ustanowione, lub

c) poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem przez operatora usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, lub

3) udostępnianiu operatorowi przez organizatora środków transportu na realizację przewozów w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Na podstawie art. 50a ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:

Rada gminy może ustalać ceny za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym w zakresie zadania o charakterze użyteczności publicznej w gminnych przewozach pasażerskich. (…)

Stosownie do art. 51 ust. 1 ww. ustawy:

Źródłem finansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej mogą być w szczególności:

1) środki własne jednostki samorządu terytorialnego będącej organizatorem;

2) środki z budżetu państwa.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Plan transportowy określa w szczególności przewidywane finansowanie usług przewozowych.

Ponadto, stosownie do art. 12 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy:

Przy opracowaniu planu transportowego należy uwzględnić w szczególności rentowność linii komunikacyjnych.

Jak stanowi art. 52 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:

Operatorowi przysługuje rekompensata, jeżeli wykaże, że podstawą poniesionej straty z tytułu realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego są utracone przychody i poniesione koszty, o których mowa w art. 50 ust. 1 pkt 2, proporcjonalnie do poniesionej straty.

Stosownie do art. 52 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:

W ramach rekompensaty, w części, o której mowa w art. 50 ust. 1 pkt 2 lit. c, operatorowi przysługuje rozsądny zysk, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.

Na mocy art. 53 ww. ustawy:

1. Właściwy organizator przekazuje operatorowi rekompensatę, o której mowa w art. 50 ust. 1 pkt 2, jeżeli operator poniósł stratę i złożył wniosek o rekompensatę w trybie określonym w umowie o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa się wysokość utraconych przychodów i poniesionych kosztów, o których mowa w art. 50 ust. 1 pkt 2, obliczoną zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się dokumenty potwierdzające wysokość utraconych przychodów i poniesionych kosztów, o których mowa w art. 50 ust. 1 pkt 2.

Zgodnie z art. 54 cyt. ustawy:

1. Właściwy organizator weryfikuje wniosek i dokumenty przedstawione przez operatora, stanowiące podstawę obliczenia rekompensaty.

2. W przypadku pozytywnego wyniku weryfikacji, o której mowa w ust. 1, organizator:

1) występuje do właściwego marszałka województwa z wnioskiem o przekazanie rekompensaty w części stanowiącej zwrot utraconych przychodów z tytułu stosowania ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym do wysokości poniesionej z tego tytułu straty;

2) wypłaca przyznaną operatorowi rekompensatę w zakresie poniesionej straty z tytułu:

a) realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego,

b) utraconych przychodów w związku ze stosowaniem uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym ustanowionych na obszarze właściwości danego organizatora.

3. Przepisu ust. 2 pkt 1 nie stosuje się, w przypadku gdy organizatorem jest marszałek województwa lub minister właściwy do spraw transportu.

Wypłaty dopłat do nierentownych linii autobusowych dokonuje Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych (dalej: „FRPA”), który został ustanowiony na podstawie ustawy 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 402).

Z brzmienia art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej wynika, że:

Ustawa reguluje:

1) utworzenie i funkcjonowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, zwanego dalej „Funduszem”;

2) zasady dofinansowania ze środków Funduszu realizacji zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ww. ustawy:

Użyte w przepisach ustawy określenia oznaczają:

kwota deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej - ujemny wynik finansowy netto wyliczony dla tej linii nieuwzględniający rozsądnego zysku, o których mowa w rozporządzeniu (WE) 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE L 315 z 03.12.2007, str. 1, z późn. zm.).

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej:

Fundusz jest państwowym funduszem celowym.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ww. ustawy:

Środki Funduszu przeznacza się na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przez dopłatę do ceny usługi, zwaną dalej „dopłatą”.

W myśl art. 7 ww. ustawy:

Środki, o których mowa w art. 5 pkt 5, oraz dofinansowanie udzielone ze  środków Funduszu nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305).

Z powyższych uregulowań wynika, że Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej to instrument wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Dzięki dofinansowaniu z FRPA wspierane są samorządy w realizacji zadań własnych dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. FRPA jest państwowym funduszem celowym. Dofinansowania udzielone ze środków Funduszu nie stanowią dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku należy stwierdzić, że skoro środki pieniężne, które Pan uzyska (z tytułu dopłaty z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na realizację zadań własnych organizatora z przeznaczeniem na pokrycie części deficytu linii komunikacyjnych) nie stanowią dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, to uzyskane przez Pana dofinansowanie, stanowiące rekompensatę za świadczone usługi przewozowe na rzecz Gminy, nie może zostać objęte zwolnieniem przewidzianym w treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, wskazane środki pieniężne podlegają opodatkowaniu wraz z pozostałymi dochodami uzyskanymi przez Pana z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zatem, otrzymane przez Pana środki pieniężne z tytułu dopłaty z tytułu utrzymania nierentownych linii autobusowych stanowią - w myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu wraz z pozostałymi dochodami uzyskanymi przez Pana ze źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza.

Reasumując - w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym dopłata, którą otrzyma Pan z Urzędu Gminy ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na utrzymanie nierentownych linii autobusowych, na podstawie wystawionej przez Pana noty obciążeniowej, nie korzysta ze zwolnienia podatkowego, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem jest przychodem Pana firmy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z wybraną przez Pana formą opodatkowania, tj. wg zasad ogólnych.

Podkreślenia wynika, że przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest - co do zasady - sam przepis prawa podatkowego. Dlatego też, wydając przedmiotową interpretację indywidualną dokonano wyłącznie wykładni przepisów materialnego prawa podatkowego znajdujących zastosowanie w sprawie. Wobec tego niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, nie rozstrzyga natomiast kwestii prawidłowości działań na gruncie przepisów odrębnych (w tym przepisów ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej oraz ustawy o finansach publicznych).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniami. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz Pana stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00