Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [31 z 604]

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.75.2024.2.KSM

Możliwość odliczenia darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 czerwca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:  

Opis zdarzenia przyszłego

W 2024 r. chciałaby Pani przekazać darowiznę charytatywno-opiekuńczą dla (...), która jest wpisana przez MSWiA w dziale A Kościołów i Innych związków wyznaniowych pod poz. ....

Uzupełnienie wniosku

(...). jest wpisana przez MSWiA w dziale A Rejestru Kościołów i innych związków wyznaniowych pod poz. … i posiada status kościelnej osoby prawnej, jednakże nie posiada ustawy regulującej stosunek Państwa do tego konkretnego kościoła. Jednak odnosząc się do art. 9 ustawy o gwarancji sumienia i wyznania oraz do art. 25 ust. 1 oraz art. 9 ust. 2 pkt 9 Konstytucji, która jest najwyższym aktem prawnym i mówi wprost o równouprawnieniu wszystkich kościołów i związków wyznaniowych. Dodatkowo przepisy unijne zakazują dyskryminacji ze względu na religię, należy przyjąć że (...) posiada takie same prawa jak Kościół Katolicki.

(...) nie jest instytucją OPP. Tak, (...) prowadzi działalność charytatywno-opiekuńczą.

Darowizna zostanie przekazana po otrzymaniu indywidualnej interpretacji podatkowej w 2024 r. Darowizna zostanie rozdysponowana zgodnie z wolą darczyńcy w całości na cele charytatywno-opiekuńcze. Dochody, od których chce Pani odliczyć darowiznę to umowa o pracę lub JDG - zasady ogólne. Będzie to darowizna pieniężna przekazana w gotówce. Art 55 ust. 7 ustawy o stosunku państwa do kościoła daje takie prawo przy darowiznach na cele charytatywno-opiekuńcze ponieważ inne ustawy w tym ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odnoszą się do darowizn na cele charytatywno-opiekuńcze, o czym ustawa mówi wprost.

Nie będzie Pani posiadała dowodu wpłaty na rachunek bankowy bo darowizna zostanie przekazana w gotówce. Będzie posiadała Pani pokwitowanie odbioru gotówki wystawione przez (...).

Na pytanie: W przypadku darowizny innej niż pieniężna – czy będzie Pani posiadać dowód, z którego będą wynikały dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu, odpowiedziała Pani: Tak, będzie Pani posiadała pokwitowanie odbioru gotówki wraz z danymi darczyńcy, wartością darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o przyjęciu gotówki.

Na pytanie: Czy w przypadku dokonania przedmiotowej darowizny będzie Pani posiadać sprawozdanie obdarowanego z wykonania darowizny uzyskane w ciągu 2 lat od dnia spełnienia darowizny, odpowiedziała Pani: Tak, będzie Pani posiadała sprawozdanie obdarowanego z wykonania darowizny.

Wartość przekazanej darowizny nie zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, i nie zostanie odliczona na podstawie art. 30c podatku dochodowego od osób fizycznych i nie zostanie zwrócona darczyńcy w jakiejkolwiek formie.

Pytanie (ostatecznie zadane w uzupełnieniu wniosku)

Czy może Pani odliczyć darowiznę na rzecz (...) od dochodów uzyskanych z tytułu prowadzenia JDG rozliczanych na zasadach ogólnych lub umowy o pracę przekazaną w 2024 r. w 100% jej wysokości.

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pani, że na podstawie przytoczonych powyżej przepisów ma Pani prawo do odliczenia darowizny na rzecz (...).

We wniosku jako przepisy prawa podatkowego wskazała Pani art. 26 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku Państwa do kościoła.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

a) określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,

b) kultu religijnego,

c) krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, w wysokości iloczynu kwoty rekompensaty określonej przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy i litrów oddanej krwi lub jej składników,

d) kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy,

e) określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie (Dz. U. poz. 1551),

- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Podkreślenia wymaga także fakt, że w myśl z art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

1) osób fizycznych;

2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 1 i 2 powołanej ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie:

1) dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy - w przypadku darowizny pieniężnej;

2) dowodu, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu - w przypadku darowizny innej niż pieniężna lub innej niż określona w ust. 1 pkt 9 lit. c.

Wskazać również należy, że art. 26 ust. 6b omawianej ustawy stanowi, że:

Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego.

Zgodnie z art. 26 ust. 6d ww. ustawy:

Przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio do darowizn odliczanych na podstawie odrębnych ustaw.

W myśl art. 26 ust. 6c powyższej ustawy:

W przypadku zwrotu dokonanej darowizny, obdarowany jest obowiązany przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej podatnikowi darowiźnie, w terminie miesiąca od dnia dokonania zwrotu.

Stosownie do treści art. 26 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11

Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a przywołanej ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 45 ust. 3a wskazanej wyżej ustawy:

Jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Jak już wyżej wskazano zgodnie z art. 26 ust. 6d ww. ustawy, zasady określone w ust. 7 tego artykułu stosuje się odpowiednio do darowizn odliczanych na podstawie odrębnych ustaw.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r., poz.571) :

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy :

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.

W myśl art. 4 pkt 3 ww. ustawy, sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje m.in. zadania w zakresie działalności charytatywnej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w 2024 r. chciałaby Pani przekazać darowiznę charytatywno-opiekuńczą dla (...), która jest wpisana przez MSWiA w dziale A Kościołów i Innych związków wyznaniowych pod poz. …, i posiada status kościelnej osoby prawnej jednakże nie posiada ustawy regulującej stosunek Państwa do tego konkretnego kościoła. (...) nie jest instytucją OPP. (...) prowadzi działalność charytatywno-opiekuńczą. Darowizna zostanie rozdysponowana zgodnie z wolą darczyńcy w całości na cele charytatywno - opiekuńcze. Dochody, od których chce Pani odliczyć darowiznę to umowa o pracę lub JDG - zasady ogólne. Będzie to darowizna pieniężna przekazana w gotówce. Będzie Pani posiadała pokwitowanie odbioru gotówki wraz z danymi darczyńcy, wartością darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o przyjęciu gotówki oraz sprawozdanie obdarowanego z wykonania darowizny. Wartość przekazanej darowizny nie zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, i nie zostanie odliczona na podstawie art. 30c podatku dochodowego od osób fizycznych i nie zostanie zwrócona darczyńcy w jakiejkolwiek formie.

Wątpliwości Pani budzi kwestia możliwości skorzystania z pełnego odliczenia darowizny przekazanej na cele charytatywno-opiekuńcze kościelnej osobowości prawnej nie posiadającej umowy/ustawy o stosunku Państwa do tej osobowości kościelnej w oparciu o art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r., poz. 1610 ze zm.) :

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Bezpłatność świadczenia oznacza, że nie może ono mieć odpowiednika w świadczeniu drugiej strony umowy, albowiem umowa darowizny jest umową jednostronnie zobowiązującą, a podstawę świadczenia stanowi causa donandi, czyli chęć dokonania przysporzenia majątkowego. Tak więc świadczenie darczyńcy jest bezpłatne wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu w zamian za dokonaną darowiznę ani w chwili jej dokonywania ani też w przyszłości.

Należy wskazać, że jeśli darowizna została przekazana na cele charytatywno-opiekuńcze kościelnym osobom prawnym, wówczas jej odliczenia nie ogranicza żaden limit.

Jednakże podstawą do bezlimitowego odliczenia darowizn kościelnym osobom prawnym na działalność charytatywno-opiekuńczą są ustawy regulujące stosunki Państwa do poszczególnych kościołów, tj.:

1.o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,

2.o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego,

3.o stosunku Państwa do Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Rzeczypospolitej Polskiej,

4.o stosunku Państwa do Kościoła Chrześcijan Baptystów w Rzeczypospolitej Polskiej,

5.o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej,

6.o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w Rzeczypospolitej Polskiej,

7.o stosunku Państwa o stosunku Państwa do Kościoła Zielonoświątkowego w Rzeczypospolitej Polskiej,

8.o stosunku Państwa do Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej,

9.o stosunku Państwa do Kościoła Polskokatolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,

10.o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej,

11.o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z treścią ww. ustaw regulujących stosunki Państwa do poszczególnych kościołów darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania w pełnej wysokości. Jedynym ograniczeniem jest wysokość podstawy opodatkowania podatnika.

Należy wskazać, że przywołany przez Panią art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 2023, poz. 1966) nie ma zastosowania w Pani przypadku. Ustawa ta określa zasady stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego, w tym jego sytuację prawną i majątkową, nie zaś stosunek prawny do instytucji posiadającej status kościelnej osobowości prawnej na rzecz, której zamierza Pani przekazać darowiznę, gdyż jak sama Pani wskazuje nie ma ustawy o stosunku Państwa do tego kościoła.

Podkreślenia także wymaga, że powoływana przez Panią ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania z 23 maja 1989 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 265) nie zawiera regulacji pozwalających podatnikom skorzystać z pełnego odliczenia dokonywanych przez podatników (w tym Panią) darowizn na rzecz kościelnych osobowości prawnych, czy to posiadających, czy nie posiadających odrębnych ustaw o stosunku Państwa do danych kościołów. Ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania w ogóle nie zawiera tego pokroju zapisów. Zapisy o wskazanej wyżej treści są zawarte wyłącznie w ustawach regulujących stosunki Państwa do poszczególnych kościołów.

W świetle przedstawionych wyjaśnień oraz zacytowanych przepisów prawa uznać należy, że w opisanej sytuacji nie będzie Pani mogła odliczyć darowizny przekazanej w 2024 r. na cele charytatywno-opiekuńcze, dokonanej na rzecz (...). Instytucja ta posiada co prawda status kościelnej osobowości prawnej - zarejestrowanej w Rejestrze Kościołów i innych Związków Wyznaniowych prowadzonym przez MSWiA, jednakże nie posiada ustawy o stosunku Państwa do tegoż kościoła. Tylko przesłanka posiadania przez kościelną osobę prawną ustawy regulującej stosunek Państwa do danego kościoła może skutkować wyłączeniem z podstawy opodatkowania w pełnej wysokości darowizn przeznaczonych na działalność charytatywno-opiekuńczą prowadzoną przez dany kościół.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. 

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).  

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00