Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [110 z 604]

Interpretacja indywidualna z dnia 25 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.119.2024.3.JO

Wystawienie faktur korygujących w związku ze zmianą stawki podatku VAT oraz brak ujmowania w ewidencji korekty zmniejszającej podatek naliczony.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 28 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wystawienia faktur korygujących w związku ze zmianą stawki podatku VAT oraz braku ujmowania w ewidencji korekty zmniejszającej podatek naliczony. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 maja 2024 r. (wpływ 15 maja 2024 r.) oraz pismem z pełnomocnictwem – w odpowiedzi na wezwanie – (wpływ 3 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

  • A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

  • B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Opis zdarzenia przyszłego

A. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) zwróciła się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej (dalej: „WIS”). Przedmiotem wniosku była usługa (świadczenie kompleksowe) - prace naprawcze mocowań oraz obróbek blacharskich przy szklanych balustradach na kładce i schodach na kładkę w budynku mieszkalno-usługowym stałego zamieszkania, sklasyfikowanym – zgodnie z deklaracją Wnioskodawcy - do klasy 1122 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), znajdującym się w (…). W rozstrzygnięciu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej napisał, że przedmiotowe usługi należy klasyfikować jako remont obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym i określił na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12 oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy o VAT stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

WIS (sygn. 0111-KDSB1-2.440.26.2022.4.GL) została wydana w dniu 6 lipca 2022 roku z okresem ważności od 6 lipca 2022 r. do 6 lipca 2027 r.

Wnioskodawca w czerwcu 2021 r. podpisał umowę z Kontrahentem tj. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością B.” z siedzibą w (…), której przedmiotem były roboty budowlane tj. prace naprawcze mocowań oraz obróbek blacharskich przy balustradach w budynku mieszkalno-usługowym w (…) oraz na zewnątrz budynku tj. prace na kładce i schodach na kładkę, m.in. demontaż pochwytu, montaż obróbki blacharskiej, pakietu szklanego, systemowych klinów wewnętrznych, pochwytów etc., wykonanie wszelkich prac towarzyszących, pełną dokumentację, zabezpieczenie miejsc pracy, sprzątanie i utylizacja odpadów poprodukcyjnych. Prace były wykonywane w okresie od czerwca 2021 r. do października 2022 r. w budynku klasyfikowanym w dziale 11 PKOB. Do świadczonych usług Spółka zastosowała stawkę podatku VAT w wysokości 23% i z taką stawką wystawiła i doręczyła faktury spółce B. Sp. z o.o. Faktury dotyczą okresu od dnia 14 czerwca 2021 r. do dnia 1 września 2022 r.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

B. Sp. z o.o. jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą jako podatnik VAT czynny i w takim charakterze występuje w przedmiotowym wniosku.

A. Sp. z o.o. wykonywała prace naprawcze dotyczące robót wykonywanych przez Generalnego Wykonawcę firmę C. sp. z o.o. (umowa z dnia 8 sierpnia 2016 roku) w ramach wykonania zastępczego. Koszt usług wykonywanych przez A. Sp. z o.o. na rzecz B. Sp. z o.o. w ramach wykonania zastępczego jest przeniesiony notą obciążeniową na C. sp. z o.o.

Przed wykonaniem prac naprawczych B. Sp. z o.o. zleciła sporządzenie ekspertyz budowlanych, a następnie w ramach wykonania zastępczego podpisała umowę na usunięcie wad i usterek w robotach wykonanych przez C. sp. z o.o. w budynku przy ulicy (…).

Prace naprawcze były wykonywane przez A. Sp. z o.o. na podstawie popisanej umowy, realizowane były od lipca 2021 r. do listopada 2023 r. do prac wykonywanych w ramach ww. umowy na przestrzeni okresów sprawozdawczych A. Sp. z o.o. stosuje dwie stawki VAT: 23% oraz 8%.

Stawkę VAT 23% A. Sp. z o.o. stosował do prac naprawczych od lipca 2021 r. do dnia otrzymania wiążącej informacji stawkowej. Natomiast stawkę VAT 8% A. Sp. z o.o. stosował do prac naprawczych od dnia otrzymania wiążącej informacji stawkowej.

B. Sp. z o.o. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez A. Sp. z o.o., gdyż warunkiem umożlwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Z uwagi na to, że obciążenie koszami wykonania zastępczego napraw należy uznać jako należność o charakterze odszkodowawczym, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podatek naliczony od prac naprawczych w celu dokończenia robót wykonanych nieprawidłowo nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi.

Brak prawa do odliczenia VAT spowodował zawyżenie kwot przeniesionych na C. sp. z o.o. na podstawie faktur A. Sp. z o.o. opodatkowanych stawką VAT 23%.

W związku z toczącym się sporem sądowym pomiędzy B. Sp. z o.o. i Generalnym Wykonawcą firmą C. sp. z o.o. wszelkie wydatki zlecone w ramach wykonania zastępczego, a następnie przeniesione na C. Sp. z o.o. będą podlegały weryfikacji sądowej.

W grudniu 2021 roku B. sp. z o.o. pisemnie wystąpiła do A. Sp. z o.o. o skorygowanie już wystawionych faktur i zastosowanie stawki VAT 8%, ponieważ przedmiotem umowy było wykonanie robót budowlanych dotyczących całego budynku sklasyfikowanego w dziale 11 PKOB. Jako reakcja na pismo firma A. Sp. z o.o. wystąpiła z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej.

Wspólne złożenie wniosku wynika z faktu, iż B. sp. z o.o. jest stroną umowy z A. Sp. z o.o. B. sp. z o.o. w ramach należytej staranności dąży do ujęcia przedmiotowych usług realizowanych przez A. Sp. z o.o. zgodnie z przepisami ustawy o VAT, czyli otrzymania skorygowania faktur wystawionych przez A. Sp. z o.o. ze stawką VAT 23% do prawidłowej stawki VAT 8%.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca prawidłowo postąpi wystawiając i przekazując spółce B. sp. z o.o. faktury korygujące do wcześniej wystawionych faktur, w których skoryguje stawkę podatku VAT z 23% do 8% zgodnie z otrzymaną WIS?

2.Czy w związku z tym, że spółce B. sp. z o.o. nie przysługiwało odliczenie podatku VAT i spółka B. nie odliczała podatku VAT zawartego w wystawionych fakturach przez A. sp. z o.o. obejmujących przedmiotowe prace naprawcze, to spółka nie ujmuje w ewidencji VAT korekty zmniejszającej podatek naliczony wynikający z faktur korygujących i nie zmniejsza kwot podatku naliczonego? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Ad 1

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury. Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

Zasady wystawiania faktur korygujących określa art. 106j ustawy o VAT. Jak wynika z tego przepisu, jeżeli po wystawieniu faktury:

1.udzielono obniżki ceny w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty,

2.udzielono opustów i obniżek cen po dokonaniu sprzedaży,

3.dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4.dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty otrzymanej przed dokonaniem sprzedaży (np. zaliczki, przedpłaty, raty),

5.podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jedną z przesłanek dokonania korekty jest więc błąd w stawce podatku VAT. Tym samym istnieje ustawowy obowiązek wystawienia korekty do faktury wystawionej z nieprawidłową stawką VAT.

Aby skutecznie poprawić błąd polegający na zastosowaniu do danej usługi zawyżonej stawki VAT, Wnioskodawca powinien przede wszystkim wystawić faktury korygujące do wszystkich błędnie wystawionych faktur VAT. Wystawione faktury korygujące Wnioskodawca powinien przekazać nabywcy przedmiotowych usług, spółce B. sp. z o.o.

Zgodnie z art. 29a ust. 13 w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Art. 29a ust. 13 zgodnie z ust. 14 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Potwierdzenie powyższej tezy znajdziemy m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 16 lutego 2022 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP1-1.4012.821.2021.2.AKA, w której napisano: „W konsekwencji zastosowania błędnej stawki VAT dla danego towaru bądź usługi, sprzedawca musi ten błąd skorygować poprzez wystawienie faktury korygującej.”

Reasumując, Wnioskodawca w wyniku błędnie zastosowanej stawki podatku VAT w wysokości 23% zamiast 8% jako prawidłowej w związku z wydaniem WIS jest zobligowany wystawić i przekazać faktury korygujące – nabywcy przedmiotowych usług – spółce B. sp. z o.o.

Ad 2 (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z uwagi na to, że obciążenie C. sp. z o.o. koszami prac naprawczych należy uznać jako należność o charakterze odszkodowawczym, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podatek naliczony od towarów i usług zakupionych w celu usunięcia wad i usterek nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z tym, że wydatki poniesione przez B. sp. z o.o. na prace naprawcze związane są w sposób bezpośredni z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, to w konsekwencji prawo do odliczenia podatku naliczonego od przedmiotowych wydatków nie przysługiwało Spółce, ponieważ nie będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przepisy określające moment ujęcia u nabywcy usług otrzymanych faktur korygujących zawarte są w art. 86 ust. 19a. Zgodnie z nim w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Powyższy przepis ma zastosowanie jedynie w przypadku, jeśli podatnikowi przysługiwało odliczenie podatku VAT z faktur korygowanych. Dla B. sp. z o.o. podatek VAT zawarty w fakturach od A. sp. z o.o. nie był podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu i w związku z tym spółka nie ma obowiązku zmniejszenia kwoty podatku naliczonego.

Jak wynika bezpośrednio z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego. Jak wskazano powyżej spółce B. sp. z o.o. nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez A. sp. z o.o., co oznacza także brak ujmowania w ewidencji faktur korygujących od A. sp. z o.o. zawierających korekty podatku naliczonego.

W związku z tym, że spółce B. sp. z o.o. nie przysługiwało odliczenie podatku VAT i spółka B. nie odliczała podatku VAT zawartego w wystawionych fakturach przez A. sp. z o.o. obejmujących przedmiotowe prace naprawcze, to B. sp. z o.o. nie ujmuje w ewidencji VAT korekty zmniejszającej podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących i nie zmniejsza kwot podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Stosownie do art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

W myśl art. 29a ust. 14 ustawy:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Zasady wystawiania faktur i faktur korygujących regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Jak stanowi art. 2 pkt 31 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

W praktyce w obrocie gospodarczym zdarzają się sytuacje, w których należy skorygować uprzednio wystawiony i wprowadzony do obrotu prawnego dokument.

W kwestii obowiązku wystawiania faktur korygujących przez podatnika należy przywołać art. 106j ust. 1 ustawy, który stanowi, że:

W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2) (uchylony),

3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Z powołanych przepisów wynika, że faktura dokumentuje sprzedaż. Podatnik dokonujący sprzedaży zobowiązany jest do udokumentowania tej czynności poprzez wystawienie faktury. Faktura jest zatem dokumentem (dowodem) potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego dokonanego przez podatnika VAT.

Jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i danych decydujących o prawidłowości wystawionego dokumentu. Przy czym fakturę korygującą wystawić może jedynie podatnik, który wystawił fakturę wymagającą korekty, jak również korekty faktur można dokonać wyłącznie do momentu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Jak wynika z powyższych regulacji, fakturę korygującą wystawia się w przypadku udzielenia rabatów, obniżek cen, zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, a także zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (zwrotu całości lub części należności) oraz w sytuacji, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Dopuszczalne jest zatem korygowanie „pomyłek w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury”, przy czym nie uczyniono żadnych zastrzeżeń co do charakteru tych pomyłek, mogą to być więc – co do zasady – wszelkie możliwe pomyłki.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w czerwcu 2021 r. podpisał umowę z Kontrahentem (B. sp. z o.o.), której przedmiotem były roboty budowlane tj. prace naprawcze mocowań oraz obróbek blacharskich przy balustradach w budynku mieszkalno-usługowym w (…) oraz na zewnątrz budynku tj. prace na kładce i schodach na kładkę, m.in. demontaż pochwytu, montaż obróbki blacharskiej, pakietu szklanego, systemowych klinów wewnętrznych, pochwytów etc., wykonanie wszelkich prac towarzyszących, pełną dokumentację, zabezpieczenie miejsc pracy, sprzątanie i utylizacja odpadów poprodukcyjnych.

Wnioskodawca wykonywał prace naprawcze dotyczące robót wykonywanych przez Generalnego Wykonawcę firmę C. sp. z o.o. (umowa z dnia 8 sierpnia 2016 roku) w ramach wykonania zastępczego. Koszt usług wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta (B. Sp. z o.o.) w ramach wykonania zastępczego jest przeniesiony notą obciążeniową na C. sp. z o.o.

Przed wykonaniem prac naprawczych Kontrahent (B. Sp. z o.o.) zlecił sporządzenie ekspertyz budowlanych, a następnie w ramach wykonania zastępczego podpisał umowę na usunięcie wad i usterek w robotach wykonanych przez C. sp. z o.o. w budynku przy (…). Prace naprawcze były wykonywane przez Wnioskodawcę od lipca 2021 r. do listopada 2023 r. i Wnioskodawca stosował dwie stawki VAT: 23% oraz 8%.

Stawkę VAT 23% Wnioskodawca stosował do prac naprawczych od lipca 2021 r. do dnia otrzymania wiążącej informacji stawkowej. Natomiast stawkę VAT 8% Wnioskodawca stosował do prac naprawczych od dnia otrzymania wiążącej informacji stawkowej.

Kontrahentowi (B. Sp. z o.o.) nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Wnioskodawcę, gdyż warunkiem umożlwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Z uwagi na to, że obciążenie koszami wykonania zastępczego napraw należy uznać jako należność o charakterze odszkodowawczym, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podatek naliczony od prac naprawczych w celu dokończenia robót wykonanych nieprawidłowo nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi.

W grudniu 2021 roku Kontrahent (B. Sp. z o.o.) wystąpił do Wnioskodawcy o skorygowanie już wystawionych faktur i zastosowanie stawki VAT 8%, ponieważ przedmiotem umowy było wykonanie robót budowlanych dotyczących całego budynku sklasyfikowanego w dziale 11 PKOB. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej i w dniu 6 lipca 2022 r. została wydana dla Wnioskodawcy decyzja WIS, z której wynika, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę opodatkowane są 8% stawką podatku VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy Wnioskodawca prawidłowo postąpi wystawiając i przekazując Kontrahentowi (B. sp. z o.o.) faktury korygujące do wcześniej wystawionych faktur, w których skoryguje stawkę podatku VAT z 23% do 8% zgodnie z otrzymaną WIS.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości, mając na uwadze wskazane przez Państwa informacje, należy zauważyć, że z cytowanego powyżej art. 106j ustawy wynika, że podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury korygującej w przypadku, gdy po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że dokument ten zawiera błędy. Istotą faktury korygującej jest udokumentowanie zmian w transakcji, którą dokumentuje faktura pierwotna. Faktura korygująca jest wystawiana w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.

Tym samym skoro nastąpiła zmiana wysokości stawki podatku VAT na podstawie wydanej dla Wnioskodawcy decyzji WIS dla usług remontu obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym opodatkowanych – jak wskazali Państwo we wniosku - stawką podatku VAT 8%, a wcześniej zostały wystawione faktury dokumentujące te usługi ze stawką 23%, koniecznym jest wystawienie faktur korygujących do faktur pierwotnych na podstawie art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia faktur korygujących w związku z błędnie zastosowaną stawką podatku VAT na fakturach dokumentujących ww. usługi.

Z uwagi na powyższe Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących tego czy w związku z tym, że Kontrahentowi (B. sp. z o.o.) nie przysługiwało odliczenie podatku VAT i Kontrahent nie odliczał podatku VAT zawartego w wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach, Kontrahent nie ujmuje w ewidencji korekty zmniejszającej podatek naliczony wynikający z faktur korygujących i nie zmniejsza kwot podatku naliczonego.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast w myśl art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Jak stanowi art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

W świetle art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Podatek od towarów i usług należy do grupy podatków powstających z mocy prawa, który pobierany jest w trybie tzw. samoobliczenia. Dlatego też szczególnie istotną rolę w tym podatku odgrywają deklaracje podatkowe. Przy ich pomocy podatnik określa i zgłasza organowi podatkowemu (deklaruje) wysokość zobowiązania podatkowego. Przepisy dotyczące deklaracji podatkowych mają zatem duże znaczenie w procesie poboru podatku.

Jak wynika z opisu sprawy, Kontrahent nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z pierwotnych faktur dokumentujących nabycie usług budowlanych od Wnioskodawcy, gdyż jak Państwo wskazali, wiązały się one z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

A zatem odpowiadając na Państwa pytanie należy wskazać, że skoro Kontrahentowi (B. sp. z o.o.) nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i Kontrahent tego podatku nie odliczył z otrzymanych od Wnioskodawcy faktur, to Kontrahent nie ujmuje w ewidencji korekty zmniejszającej podatek naliczony wynikający z faktur korygujących i nie zmniejsza kwot podatku naliczonego.

Z uwagi na powyższe Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Niniejsza interpretacja rozstrzyga przedstawione zdarzenie przyszłe wyłącznie w zakresie wystawienia faktur korygujących w związku ze zmianą stawki podatku VAT oraz braku ujmowania w ewidencji korekty zmniejszającej podatek naliczony. W zakresie uznania, że zapis w wydanej decyzji WIS cyt. „Okres ważności WIS: od 06-07-2022 r. do 06-07-2027 r.”; „Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia jej wydania (art. 42ha ustawy), (…)” dotyczy także faktury wystawionej przez przed dniem wydania WIS (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00