Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [534 z 604]

Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.313.2024.2.ŻR

Zwolnienia od podatku VAT opłat z tytułu organizowanych koncertów, plenerów … oraz grupowych i indywidualnych zajęć … .

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Fundacji w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

-prawidłowe – zakresie zwolnienia od podatku VAT opłat z tytułu organizowanych plenerów … oraz grupowych i indywidualnych zajęć …,

-nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT opłat z tytułu organizowanych koncertów.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT opłat z tytułu organizowanych koncertów, plenerów … oraz grupowych i indywidualnych zajęć … .

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 czerwca 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja ... jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców. Jest fundacją działającą zgodnie ze statutem w sferze pożytku publicznego, prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego. Fundacja posiada status Przedsiębiorstwa Społecznego nadany przez Wojewodę ... . Całość dochodów uzyskanych przez Fundację, w tym dochód z odpłatnej działalności statutowej przeznaczana jest wyłącznie na działalność statutową. Fundacja ... jest Organizacją Pożytku Publicznego.

Celem Fundacji jest:

1.wszechstronna działalność na rzecz ochrony i promocji zdrowia, działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym, działalność na rzecz osób z niepełnosprawnościami, działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży, wspierania i upowszechniania kultury fizycznej,

2.działalność charytatywna, działalność w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównania szans tych rodzin i osób, działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, działalność na rzecz organizacji pozarządowych, stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielni socjalnych,

3.działalność w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, działalność w zakresie turystyki i krajoznawstwa,

4.działalność na rzecz integracji europejskiej (...),

5.działalność w zakresie promocji i organizacji wolontariatu oraz rewitalizacji, działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

W ramach statutowej działalności odpłatnej fundacja może realizować następujące działania:

a)wydawanie publikacji książkowych i innych, prezentujących dobra historyczne, kulturowe, społeczne i przyrodnicze,

b)organizowanie konkursów, spotkań autorskich, koncertów, wystaw i innych form mających na celu promocję dóbr historycznych, kulturowych, społecznych i przyrodniczych,

c)działalność fizjoterapeutyczna dla dzieci, osób w wieku emerytalnym, niepełnosprawnych, ubogich,

d)rewitalizację dóbr przyrodniczych i historycznych,

e)działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,

f)działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego,

g)pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla dzieci, osób w wieku emerytalnym, niepełnosprawnych, ubogich,

h)tworzenie i utrzymanie stałych placówek kultury, w tym ..., placówek artystycznych.

Fundacja zrewitalizowała ..., który obecnie funkcjonuje jako .... . W ramach działania ... Fundacja dotychczas organizowała między innymi nieodpłatne koncerty, (...). Fundacja posiadając od niedawna status Przedsiębiorstwa Społecznego ukierunkowanego na pomoc osobom wykluczonym, zamierza wprowadzić odpłatność za koncerty oraz grupowe i indywidualne zajęcia ..., aby pozyskane środki przeznaczyć na rozszerzenie działalności statutowej, zarówno odpłatnej, jak i nieodpłatnej. W ramach grupowych i indywidualnych zajęć ... będą realizowane sesje instruktażu i ćwiczenia ... i innych form artystycznych na porcelanie, szkle oraz innych materiałach trwałych. Również w ramach zajęć ... będą realizowane sesje instruktażu i ćwiczenia w zakresie ... oraz plenery ... . Zajęcia ..., plenery oraz koncerty będą realizowane pod kierunkiem artystów z danej dziedziny.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Fundacja zrewitalizowała ..., który obecnie funkcjonuje jako ... . W ramach działania ... Fundacja dotychczas organizowała między innymi nieodpłatne koncerty, wystawy ... . Fundacja posiadając od niedawna status Przedsiębiorstwa Społecznego ukierunkowanego na pomoc osobom wykluczonym, zamierza wprowadzić odpłatność za koncerty, plenery ... oraz grupowe i indywidualne zajęcia ..., aby pozyskane środki przeznaczyć na rozszerzenie działalności kulturalnej statutowej zarówno odpłatnej, jak i nieodpłatnej. W ramach grupowych i indywidualnych zajęć ... będą realizowane sesje instruktażu i ćwiczenia ... i innych form artystycznych na porcelanie, szkle oraz innych materiałach trwałych. Również w ramach zajęć ... będą realizowane sesje instruktażu i ćwiczenia w zakresie tworzenia (...). Koncerty będą realizowane zarówno w plenerze - wtedy będą nieodpłatne, jak i we własnej sali koncertowej w ramach odpłatności w formie biletu wstępu. Zajęcia ..., plenery ... oraz koncerty będą realizowane pod kierunkiem artystów z danej dziedziny.

Fundacja ... na moment świadczenia usług objętych zakresem wniosku nie jest uznana na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, bo jedyny rejestr fundacji i instytucji kulturalnych jest prowadzony przez MKIDN i dotyczy tylko instytucji, dla których organizatorem jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz fundacji nadzorowanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 10 lat temu, w momencie rejestracji Fundacji jako organ nadzoru Fundacji wybrali Państwo Ministra właściwego ds. pracy i polityki społecznej. Na przykład: pod względem wartościowym przychody/koszty w działalności Fundacji ... na pierwszym miejscu plasuje się działalność charytatywna, która w zeszłym roku osiągnęła wartość ... tyś. złotych.

Fundacja ... na moment świadczenia usług objętych zakresem wniosku jest organizacją pożytku publicznego (nieprzerwanie od 2019 roku) w rozumieniu art. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Fundacja ... prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Fundacja ... na moment świadczenia usług objętych zakresem wniosku nie będzie podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury prowadzonym przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej rozdział 2 Instytucje Kultury są państwowe (art. 8), samorządowe (art. 9) lub inne objęte mecenatem państwa (art. 9a), tak więc Fundacja ... nie może być wpisana do tego rejestru bo nie jest ani państwowa, ani samorządowa i nie jest wg odrębnych rozporządzeń objęta mecenatem państwa.

Fundacja ..., z tytułu czynności objętych zakresem postawionego we wniosku pytania będzie osiągała przychód z tej działalności, a jeśli pojawi się zysk, to w całości zostanie przeznaczony na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług kulturalnych. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz działalność pożytku publicznego, gdzie przychody nie są większe od kosztów.

Organizowane przez Fundację ... koncerty, plenery ... oraz grupowe i indywidualne zajęcia ... (z tytułu których będą pobierane opłaty od uczestników) będą usługami kulturalnymi, gdyż ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury.

Działalność kulturalna w odniesieniu do poszczególnych usług objętych zakresem pytania przejawia się :

a)koncerty - upowszechnianie kultury jako działalność mająca na celu zapoznanie z wytworem kultury (kompozycja, tekst, wykonawstwo) jak największego grona odbiorców. W Państwa przypadku odbiorcami są mieszkańcy i turyści małego ... miasteczka gminnego, jakim są ...,

b)plenery ... - tworzenie kultury polegające na działaniu prowadzącym do wytworzenia szeroko rozumianego dzieła, któremu przypisać można wartość kulturalną, oddziałującego na wrażenia jego odbiorcy. W Państwa przypadku są to zajęcia prowadzone zarówno w terenie, jak i w Państwa ... prowadzące do powstania obrazów w różnych technikach. Zajęcia ... w terenie mają jeszcze dodatkowy oddźwięk kulturalny, gdyż prace malarzy polegające na tworzeniu dzieła obserwowane są przez mieszkańców i turystów miasta ...,

c)indywidualne i grupowe zajęcia ... - tworzenie i ochrona kultury. W Państwa przypadku są to zajęcia dotyczące rękodzieła częstokroć już zanikającego, jakim jest ... . Innym przypadkiem realizowanych przez Państwa zajęć ... jest malowanie ..., co przyczynia się do zachowania wytworu kultury, wzmocnienia jego społecznej wartości. ... to wzór ludowy, którym posługują się twórcy w zdobieniu porcelany na terenie ... . W sierpniu 2019 r. umiejętność ręcznego malowania ... została wpisana na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego.

Organizowane przez Fundację ...:

a)koncerty należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, tj. wstępu na koncerty,

b)plenery ... nie należą do kategorii czynności wymienionych w rat. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku,

c)indywidualne i grupowe zajęcia ... nie należą do kategorii czynności wymienionych w rat. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku.

Fundacja ... pobiera opłatę

a)za bilety wstępu na koncerty,

b)za uczestnictwo w plenerach ... organizowanych w Państwa ..., w ramach opłaty uczestnik ma zapewnione szkolenie/opiekę merytoryczną profesjonalnego artysty, który udziela wskazówek w zakresie ...,

c)za uczestnictwo w indywidualnych i grupowych zajęciach ... organizowanych w Państwa ..., w ramach opłaty uczestnik otrzymuje wszystkie materiały niezbędne w danej dziedzinie zajęć ... (np. ...) oraz instruktaż merytoryczny zatrudnionego artysty.

Z tytułu:

a)organizacji koncertów pobierana jest opłata w formie „biletu wstępu”,

b)plenerów ... nie jest pobierana opłata w formie „biletu wstępu”, lecz opłata za możliwość skorzystania z instruktarzu i nadzoru merytorycznego artysty dla uczestnika pleneru ...,

c)indywidualnych i grupowych zajęć ... nie jest pobierana opłata w formie „biletu wstępu”, lecz opłata za niezbędne do zajęć ... materiały oraz instruktaż i nadzór merytoryczny artysty udzielany uczestnikowi zajęć.

Pytanie

Czy opłaty od uczestników koncertów, plenerów ... oraz grupowych i indywidualnych zajęć ... będą zwolnione z podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Fundacja ... uważa, że zgodnie z ustawą VAT art. 43 ust. 1 pkt 33 litera a) odpłatność za koncerty, plenery ... oraz grupowe i indywidualne zajęcia ... będą zwolnione z VAT, gdyż świadczone usługi mają charakter usług kulturalnych i zmierzają wprost do rozpowszechniania dorobku kulturalnego.

W ustawie o VAT brak jest definicji kultury dlatego też należy odnieść się do definicji "kultura" dostępnej w internetowym słowniku PWN - jako materialnej i umysłowej działalności społeczeństw oraz jej wytworów i działalności kulturalnej polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Obciążenie wyżej wymienionych usług Fundacji ... w zakresie VAT czyniłoby droższym (o stawkę tego podatku) dostęp do wydarzeń kulturalnych organizowanych przez fundację w zakresie - koncertów, plenerów ... oraz indywidualnych i grupowych zajęć ... .

Zgodnie z art. 13 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2007 r. poz 303, s.1, przewidującym wolność sztuki, czyli wolność tworzenia i odbioru jej dzieł, dostęp do kultury nie powinien być ograniczony przy pomocy instrumentów prawnych i ekonomicznych, w tym także podatków. Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (z dnia 25 października 1991 r. wraz z zmianami Dz. U. z 2024 r. poz. 87) definiuje w art. 1 pojęcie działalności kulturalnej jako działalności polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. W art. 2 tejże ustawy ustawodawca wymienił szczególne formy organizacyjne działalności kulturalnej, ale nie jest to katalog zamknięty. Natomiast w art. 3 pkt 1 tejże ustawy zaznaczone jest, że działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Fundacja ... jest osobą prawną i w ramach swojej działalności statutowej prowadzi ..., realizując działalność statutową pożytku publicznego w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

Koncerty są usługami kulturalnymi, gdyż ich celem jest upowszechnianie kultury, poprzez rozpowszechnianie muzyki, dorobku kompozytorów oraz wykonawców i przekazywanie odbiorcy koncertu.

Plenery ... są usługami kulturalnymi, gdyż ich celem jest rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych, poprzez tworzenie wybranymi technikami malarskimi i rysunkowymi obrazów, które docelowo będą prezentowane publiczności, jak również będą mogły stanowić ozdobę obiektów różnych instytucji lub domów prywatnych. Organizowane plenery służą również upowszechnianiu kultury.

Indywidualne i grupowe zajęcia ... są usługami kulturalnymi, których celem jest rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych oraz zachowania wytworu kultury (produkt powstały na zajęciach artystycznych) i wzmocnienie jego społecznej wartości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

-prawidłowe – zakresie zwolnienia od podatku VAT opłat z tytułu organizowanych plenerów … oraz grupowych i indywidualnych zajęć …,

-nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT opłat z tytułu organizowanych koncertów.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Podkreślić należy, że dokonana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak wynika z art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W myśl art. 43 ust. 19 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)wstępu:

a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)działalności agencji informacyjnych;

6)usług wydawniczych;

7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)usług ochrony praw.

Odnosząc się do zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy wskazania wymaga, że przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L, Nr 347 z 11.12.2006 r. str. 1 ze zm.), który stanowi, że;

Państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Podkreślenia wymaga, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów. Jeśli chodzi o grupę innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, należy podkreślić, że art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy nie odsyła do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Czyni to jedynie w odniesieniu do grupy podmiotów wpisanych do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zatem odrębne przepisy, które uznają dany podmiot za instytucje o charakterze kulturalnym, nie muszą być tożsame ze wspomnianą wyżej ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Określając katalog podmiotów, które mogą na podstawie odrębnych przepisów zostać uznane za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, należy przywołać regulacje ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 87), definiujące pojęcie działalności kulturalnej jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić.

Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej dopuszcza świadczenie usług kultury przez inne podmioty niż podmioty prawa publicznego. Świadczy o tym treść art. 3 ust. 1 tej ustawy, w którym wskazano, że:

Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

W związku z powyższym uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571). W świetle bowiem art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 tej ustawy reguluje ona m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, co w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 tej ustawy:

Organizacjami pozarządowymi są:

1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Mając na uwadze charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz dookreślenie zakresu podmiotowego dla tego typu działalności należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Analiza art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy prowadzi do wniosku, że regulacja ta zgodna jest z art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy, gdyż podobnie jak w przepisie Dyrektywy, skorzystanie ze zwolnienia na podstawie polskiej ustawy wymaga spełnienia warunku o charakterze przedmiotowym i podmiotowym. Zwalnia się bowiem od podatku usługi kulturalne oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (przesłanka przedmiotowa) świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (przesłanka podmiotowa). Ponadto, podmioty te nie powinny osiągać w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia powinny je przeznaczać w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zauważenia wymaga, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług kulturalnych, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

We wniosku wskazali Państwo, że Fundacja jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców. Jest Fundacją działającą zgodnie ze statutem w sferze pożytku publicznego, prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego. Celem Fundacji jest m.in. działalność w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, działalność w zakresie turystyki i krajoznawstwa. Fundacja na moment świadczenia usług objętych zakresem wniosku jest organizacją pożytku publicznego (nieprzerwanie od 2019 roku) w rozumieniu art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja, z tytułu czynności objętych zakresem postawionego we wniosku pytania, będzie osiągała przychód z tej działalności, a jeśli pojawi się zysk to w całości zostanie przeznaczony na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług kulturalnych.

Stosownie do art. 1 ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166):

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Jak wynika z powołanych przepisów, pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy uznaje się również fundacje oraz podmioty wymienione w art. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zatem, w okolicznościach niniejszej sprawy Państwa Fundacja jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, a więc w analizowanym przypadku spełniona jest przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy w związkuz art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy.

W następnej kolejności zbadania wymaga, czy świadczone przez Państwa usługi wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Zatem, przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy posłużyć się należy wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć.

Zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura, to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową − ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmüller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Zgodnie z regułami wykładni prawa, w sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu, w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Zatem za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Jak wskazali Państwo we wniosku, organizowane przez Państwa Fundację koncerty, plenery ... oraz grupowe i indywidualne zajęcia ... (z tytułu których będą pobierane opłaty od uczestników) będą usługami kulturalnymi, gdyż ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury.

Działalność kulturalna w odniesieniu do poszczególnych usług objętych zakresem pytania przejawia się :

a)koncerty - upowszechnianie kultury jako działalność mająca na celu zapoznanie z wytworem kultury (kompozycja, tekst, wykonawstwo) jak największego grona odbiorców. W Państwa przypadku odbiorcami są mieszkańcy i turyści małego ... miasteczka gminnego jakim są ...,

b)plenery ... - tworzenie kultury polegające na działaniu prowadzącym do wytworzenia szeroko rozumianego dzieła, któremu przypisać można wartość kulturalną, oddziałującego na wrażenia jego odbiorcy. W Państwa przypadku są to zajęcia prowadzone zarówno w terenie jak i w Państwa ... prowadzące do powstania obrazów w różnych technikach. Zajęcia ... w terenie mają jeszcze dodatkowy oddźwięk kulturalny, gdyż prace malarzy polegające na tworzeniu dzieła obserwowane są przez mieszkańców i turystów miasta ...,

c)indywidualne i grupowe zajęcia ... - tworzenie i ochrona kultury. W Państwa przypadku są to zajęcia dotyczące rękodzieła częstokroć już zanikającego jakim jest ... . Innym przypadkiem realizowanych przez nas zajęć... jest malowanie ..., co przyczynia się do zachowania wytworu kultury, wzmocnienia jego społecznej wartości. ... to wzór ludowy, którym posługują się twórcy w zdobieniu porcelany na terenie ... . W sierpniu 2019 r. umiejętność ręcznego malowania ... została wpisana na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego.

Organizowane przez Fundację:

a)koncerty należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, tj. wstępu na koncerty,

b)plenery ... nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku,

c)indywidualne i grupowe zajęcia ... nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku.

Z tytułu:

a)organizacji koncertów pobierana jest opłata w formie „biletu wstępu”,

b)plenerów ... nie jest pobierana opłata w formie „biletu wstępu” lecz opłata za możliwość skorzystania z instruktarzu i nadzoru merytorycznego artysty dla uczestnika pleneru malarskiego,

c)indywidualnych i grupowych zajęć artystycznych nie jest pobierana opłata w formie „biletu wstępu” lecz opłata za niezbędne do zajęć ... materiały oraz instruktarz i nadzór merytoryczny artysty udzielany uczestnikowi zajęć.

Analiza powyższego prowadzi zatem do wniosku, że zgodnie z wyżej przedstawioną charakterystyką terminu „kultura”, organizowane przez Państwa koncerty, plenery … oraz grupowe i indywidualne zajęcia … stanowią usługi kulturalne, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Ponadto, z opisu sprawy wynika, że w przypadku osiągnięcia systematycznych zysków z działalności, o której mowa w opisie sprawy, będą one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jednocześnie jak wskazaliście Państwo we wniosku, usługi w postaci plenerów … oraz grupowych i indywidualnych zajęć …, które Państwo realizują, nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy.

Tym samym analiza ww. okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że dla świadczonych przez Państwa usług w postaci plenerów … oraz grupowych i indywidualnych zajęć … spełniona będzie zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Zatem ww. usługi będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.

Jednak, jeżeli usługa kulturalna stanowi jednocześnie usługę wstępu, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT (art. 43 ust. 19 ustawy).

Podkreślenia wymaga, że obecnie nie budzi już wątpliwości, że dla zdefiniowania pojęcia „wstępu” nie ma znaczenia czy możliwość wejścia, czy uczestnictwa w danym wydarzeniu dotyczy uczestnictwa czynnego, czy biernego.

Pod pojęciem „wstępu” należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki – możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej – możliwość tańczenia, na imprezę sportową – możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, na siłownię – możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego – możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Jak wskazaliście Państwo we wniosku, koncerty należą do kategorii czynności wymienionych w rat. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, tj. wstępu na koncerty. Z tytułu organizacji koncertów pobierana jest opłata w formie „biletu wstępu”.

Tym samym, świadczone przez Państwa usługi w postaci koncertów mieszczą się w kategorii usług wstępu wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a) ustawy, tj. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzenia wymaga, że w odniesieniu do świadczonych przez Państwa usług w postaci koncertów zastosowanie znajdzie przesłanka zawarta w ww. przepisie, wyłączająca możliwość zwolnienia od podatku usług kulturalnych. Tym samym usługi te nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

W związku z powyższym, świadczone przez Państwa – jako inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym – usługi, tj.:

-plenery … oraz grupowe i indywidualne zajęcia …, stanowiące usługi kulturalne, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy,

-wstępu na koncerty – z tytułu których pobierają Państwo opłaty w formie „biletu wstępu” nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w części dotyczącej zwolnienia z podatku VAT odpłatności za plenery … oraz grupowe i indywidualne zajęcia … jest prawidłowe, natomiast w części dotyczącej zwolnienia z podatku VAT odpłatności za koncerty – nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Fundacji musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwo muszą się zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00