Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [542 z 604]

Interpretacja indywidualna z dnia 25 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.23.2024.3.MH

Opodatkowanie przychodu w postaci jednorazowej gratyfikacji pieniężnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu w postaci jednorazowej gratyfikacji pieniężnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 maja 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:  

Opis stanu faktycznego

Jest Pani dyrektorem I Liceum Ogólnokształcącego im. (…) w (…) od 1 września 2017 r. Ogólny staż Pani pracy w oświacie wynosi 38 lat. Na podstawie art. 9i Karty Nauczyciela został nadany Pani w roku 2023 przez Ministra Edukacji i Nauki tytuł Honorowego Profesora Oświaty. W związku z tym otrzymała Pani jednorazową gratyfikację pieniężną w wysokości 18 000 zł. Taką gratyfikację, na podstawie art. 31 Karty Nauczyciela wypłaciło Ministerstwo Edukacji i Nauki, bezpośrednio na Pani konto w ramach PIT-11 i nie pobrano zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Pani bezpośrednim pracodawcą jest Prezydent Miasta (…). Nadmienia Pani, że we wniosku rozpatrywanym przez Kapitułę działającą przy Ministrze Edukacji i Nauki uwzględnia się dorobek zawodowy, naukowy, wolontarystyczny, projektowy, menadżerski, w Pani przypadku od roku 2001 - czyli ostatnie 23 lata Pani aktywności zawodowej na wielu płaszczyznach, nie tylko bezpośrednio związanych ze szkołą.

Uzupełnienie wniosku

W piśmie z 27 maja 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani, że przedmiotowa gratyfikacja została wykazana w PIT-11 w części „E" poz. 90 i poz. 92. Zaliczki nie zostały pobrane; w poz. 94 wpisano 0 zł.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy jednorazowa gratyfikacja pieniężna wypłacona z tytułu uzyskania Honorowego Profesora Oświaty powinna być zakwalifikowana jako przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy?

2.Czy od finansowej gratyfikacji należy odprowadzić podatek od źródła przychodu ze stosunku pracy lub innych źródeł przychodu?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pani zdaniem, przychód w postaci jednorazowej gratyfikacji pieniężnej podlega opodatkowaniu na podstawie źródła z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fi­zycznych i powinien być opodatkowany w zeznaniu rocznym w części „E” poz. 76-80.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca wymienia źródła przychodów. Zgodnie z pkt 1 i 9 tego przepisu źródłem przychodu jest:

- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),

- inne źródła (pkt 9).

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przy czym, w myśl art. 12 ust. 4 ww. ustawy:

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które pracownik otrzymał od pracodawcy w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się więc zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Przychodem pracownika są wszystkie otrzymywane przez niego świadczenia, wynikające z zawartej umowy, bądź mające związek z wykonywaniem przez niego pracy.

Natomiast zgodnie z art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w tym przepisie.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że na podstawie art. 9i Karty Nauczyciela został nadany Pani w roku 2023 przez Ministra Edukacji i Nauki tytuł Honorowego Profesora Oświaty. W związku z tym otrzymała Pani jednorazową gratyfikację pieniężną w wysokości 18 000 zł. Taką gratyfikację, na podstawie art. 31 Karty Nauczyciela wypłaciło Ministerstwo Edukacji i Nauki, bezpośrednio na Pani konto w ramach PIT-11 i nie pobrano zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W stosunku do nauczycieli zastosowanie mają regulacje zawarte w ustawie z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.).

Zgodnie z art. 9i ust. 1 ww. ustawy:

Nauczycielowi dyplomowanemu, posiadającemu co najmniej 20-letni okres pracy w zawodzie nauczyciela, w tym co najmniej 10-letni okres pracy jako nauczyciel dyplomowany, oraz znaczący i uznany dorobek zawodowy, na wniosek Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty może być nadany przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania tytuł honorowy profesora oświaty.

Zgodnie natomiast z ust. 3 ww. art. 9i:

Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z właściwymi ministrami określi, w drodze rozporządzenia, sposób powoływania i odwoływania członków Kapituły, tryb jej pracy i sposób obsługi administracyjno-biurowej, kryteria dokonywania oceny dorobku zawodowego nauczyciela zgłoszonego do nadania tytułu honorowego profesora oświaty, sposób i tryb składania wniosków o nadanie tego tytułu, uwzględniając w szczególności niezawisłość Kapituły w rozpatrywaniu wniosków oraz dokonanie wszechstronnej oceny dorobku zawodowego nauczyciela.

W myśl art. 31 powołanej ustawy:

Nauczycielowi dyplomowanemu, który uzyskał tytuł honorowy profesora oświaty, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wypłaca jednorazową gratyfikację pieniężną w wysokości 18 tys. zł.

Tytuł profesora oświaty, jak to podkreślono w art. 9i ust. 1 Karty Nauczyciela, ma charakter wyłącznie honorowy, chociaż z jego uzyskaniem wiąże się wypłata jednorazowej gratyfikacji pieniężnej w wysokości 18 tys. zł (art. 31 Karty). Warunkiem uzyskania tytułu honorowego profesora oświaty jest posiadanie co najmniej 20-letniego stażu pracy, w tym co najmniej  10-letniego okresu posiadania stopnia nauczyciela dyplomowanego, a przede wszystkim znaczącego i uznanego dorobku zawodowego. Tytuł profesora oświaty jest nadawany przez Ministra Edukacji Narodowej na wniosek Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty. Zasady powoływania Kapituły oraz tryb jej działania, a także kryteria oceny dorobku zawodowego nauczycieli ubiegających się o tytuł honorowy są określone w akcie wykonawczym do art. 9i ust. 3 Karty Nauczyciela, jakim jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2008 r. w sprawie Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 163 poz. 1017 ze zm.).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że we wniosku rozpatrywanym przez Kapitułę działającą przy Ministrze Edukacji i Nauki uwzględnia się dorobek zawodowy, naukowy, wolontarystyczny, projektowy, menadżerski, w Pani przypadku od roku 2001 - czyli ostatnie 23 lata Pani aktywności zawodowej na wielu płaszczyznach, nie tylko bezpośrednio związanych ze szkołą. Przedmiotowa gratyfikacja została wykazana w PIT-11 w części „E" poz. 90 i poz. 92. Zaliczki nie zostały pobrane, w poz. 94 wpisano 0 zł.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że ww. jednorazowa gratyfikacja pieniężna wypłacona z tytułu uzyskania Honorowego Profesora Oświaty nie została Pani przyznana przez szkołę jako pracodawcę w związku z wykonywaniem przez Panią pracy na rzecz pracodawcy, lecz została przyznana i wypłacona przez Ministra Edukacji i Nauki, to nie sposób zakwalifikować tej gratyfikacji do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że wypłacona Pani przez Ministra Edukacji i Nauki jednorazowa gratyfikacja pieniężna stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który powinna Pani rozliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-37 w części „E” poz. 76-80 – wraz z pozostałymi dochodami uzyskanymi w tym samym roku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00