Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [552 z 604]

Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.29.2024.3.TW

Możliwość odliczenia od dochodu wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 7 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy odliczenia od dochodu wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 19 maja 2024 r. (wpływ 19 maja 2024 r.) oraz z 4 czerwca 2024 r.(wpływ do Krajowej Informacji Skarbowej 10 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą otrzymującą wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę opodatkowaną zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej. Zawarła Pani umowę o prowadzenie konta IKZE. W dniu 29.12.2023 r. złożyła Pani polecenie przelewu w bankowości elektronicznej Pani banku w kwocie (…) zł na konto IKZE i posiada Pani polecenie wykonania przelewu z datą 29.12.2023 r. W tym dniu został obciążony Pani rachunek bankowy na kwotę (…) zł.

Sprawdzając historię Pani operacji w IKZE zauważyła Pani, że wpłata zaksięgowała się na koncie IKZE po Nowym Roku i wpłata ta została potraktowana jako wpłata na konto IKZE dokonana w 2024 roku. W odpowiedzi na Pani prośbę o korektę i uznanie Pani wpłaty jako wpłaty z roku 2023, Dyrektor A uznaje, iż skoro wpłata została zaksięgowana na Pani koncie IKZE dn. 02.01.2024 r., to stanowi ona część limitu na rok 2024. Jednak wpłata została fizycznie wykonana dn. 29.12.2023 r. i też wtedy został obciążony Pani rachunek i pobrane z niego środki. Jako dowód załącza Pani potwierdzenie przelewu.

Bardzo prosi Pani o rozpatrzenie sprawy na Pani korzyść, to jest uznanie zgodnie z prawdą, iż wpłata została wykonana na poczet limitu z roku 2023.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że:

1.Wpłata na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego dokonana przez Panią w 2023 roku została zaliczona do kosztów uzyskania przychodu na podstawie skali podatkowej w rozliczeniu rocznym PIT.

2.W 2023 nie dokonywała Pani innych wpłat na konto IKZE. Jedyna dokonana przez Panią wpłata to ta z dnia 29.12.2023.

3.W 2023 nie była Pani osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą.

Pytanie

Czy dokonana przez Panią wpłata na konto IZKE dn. 29.12.2023 r., czyli zlecenie przelewu i pobranie środków z Pani konta tego samego dnia powinna być uznana za wpłatę na poczet limitu z roku 2023 i też w efekcie odliczona od podatku dochodowego za rok 2023?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, wpłata dokonana na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego powinna być odliczona jako wpłata za rok 2023 dlatego, że została dokonana tego właśnie roku w dniu 29.12.23 i tego dnia Pani rachunek bankowy został obciążany, pieniądze wysłane dalej. Procedury wewnętrzne księgowań nie zmieniają faktu, że Pani te pieniądze „wydała” tego właśnie dnia w 2023 roku.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga Pani sprawę w zakresie możliwości odliczenia od dochodu wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. Natomiast wniosek w części dotyczącej problematyki przypisania dokonanej wpłaty do limitu, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 707) został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych dalej „IKE” oraz na indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, zwanych dalej „IKZE” oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 707).

Zgodnie z art. 1 ww. ustawy:

Ustawa określa zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych dalej „IKE”, oraz na indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, zwanych dalej „IKZE”, oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 4 ww. ustawy wpłata oznacza:

Wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub IKZE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE lub IKZE oszczędzającego.

Natomiast w myśl przepisu art. 4 ust. 2 tej ustawy:

Oszczędzający na IKZE ma prawo do odliczenia od dochodu wpłat na IKZE na zasadach i w trybie określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli na podstawie umowy o prowadzenie IKZE gromadzi oszczędności tylko na jednym IKZE, z zastrzeżeniem art. 14 i 23.

Wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym, stosownie do art. 13a ust. 1 ww. ustawy:

Nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej 1,2-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok określonego w ustawie budżetowej lub ustawie o prowizorium budżetowym lub w ich projektach, jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone, z zastrzeżeniem ust. 1a.

Zgodnie z ust. 5 ww. artykułu:

Po przekroczeniu kwoty określonej w obwieszczeniu, o którym mowa w ust. 8, instytucja finansowa jest obowiązana do przekazania nadpłaconej kwoty w sposób określony w umowie o prowadzenie IKZE.

W myśl art. 13a ust. 8 ww. ustawy:

Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” do końca roku kalendarzowego poprzedzającego rok, w którym będą dokonywane wpłaty na IKZE, wysokość kwot, o których mowa w ust. 1 i 1a.

Przechodząc zaś na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) należy przedstawić co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2b ww. ustawy:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego dokonanych przez podatnika w roku podatkowym, do wysokości określonej w przepisach o indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego.

W myśl art. 26 ust. 6g ww. ustawy:

Odliczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2b i 2c, dokonuje się w zeznaniu podatkowym.

Art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Analizując powyższe przepisy można stwierdzić, że osoby, które w danym roku podatkowym dokonywały wpłat na IKZE, mogą odliczyć poniesione przez siebie wydatki od uzyskanego dochodu. Jeżeli wysokość dochodu uzyskanego w danym roku podatkowym jest niższa od kwoty dokonanej wpłaty na IKZE, podatnik może dokonać odliczenia tylko do wysokości dochodu. Pozostała kwota nie ulega odliczeniu w latach następnych.

Podkreślić również należy, że wpłaty na IKZE podlegają limitowaniu. Limit ten nie jest co prawda określony w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz wynika – o czym wspomniano wcześniej cytując treść art. 13a ust. 8 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego – z corocznego obwieszczenia ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 października 2022 r. (M.P. z 2022 r. poz. 1006) wysokość kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego w roku 2023 wynosi 8.322 zł (dla osób prowadzących pozarolniczą działalność, w rozumieniu art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 497) – 12.483 zł).

Pani wątpliwość wzbudził sposób rozliczenia kwoty wpłaconej na IKZE, mianowicie czy może Pani odliczyć dokonane wpłaty w rozliczeniu podatkowym za 2023 r.

Z wniosku wynika, że 29 grudnia 2023 r. złożyła Pani polecenie przelewu w bankowości elektronicznej Pani banku w kwocie (…) zł na konto IKZE i posiada Pani polecenie wykonania przelewu z datą 29 grudnia 2023 r. W tym dniu został obciążony Pani rachunek bankowy na kwotę (…) zł. W 2023, oprócz powyższej, nie dokonywała Pani innych wpłat na konto IKZE. Co jednak istotne, wpłata na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego dokonana przez Panią w 2023 roku – jak wskazała Pani w uzupełnieniu – została zaliczona do kosztów uzyskania przychodu na podstawie skali podatkowej w rozliczeniu rocznym PIT.

Stąd zatem, mając na uwadze zastrzeżenie zawarte w cytowanym art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma Pani możliwości odliczenia od dochodu dokonanej 29 grudnia 2023 r. wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. Jeżeli bowiem – co wynika z przedstawionych przez Panią informacji, wpłatę na konto IKZE zaliczyła Pani w zeznaniu składanym za 2023 rok do kosztów uzyskania przychodów, to fakt ten, jako jeden z warunków wyłączających nie pozwala na odliczenie tej wpłaty od dochodów.

W związku z powyższym, stosownie do zasad wskazanych w art. 26 ust. 1 pkt 2b w związku z art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie przysługuje Pani prawo do odliczenia od dochodu wpłaty w kwocie (…) zł dokonanej na IKZE w dniu 29 grudnia 2023 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczam, że interpretacja indywidualna w Pani sprawie stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie postawionego pytania w części dotyczącej odliczenia od dochodu i nie odnosi się do oceny innych kwestii podatkowych poruszonych w opisie sprawy, przede wszystkim ocenie nie podlegało ustalenie prawidłowości zaliczenia wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnegodo kosztów uzyskania przychodów, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00