Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [95 z 664]

Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.232.2024.2.DB

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego- ulga na powrót

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego. Uzupełniła Pani wniosek – na wezwanie organu – 12 czerwca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni w okresie od 2014 r. do (...) 2022 r. mieszkała na stałe w Niemczech, gdzie pracowała zarobkowo i rozliczała się z urzędem podatkowym. Wnioskodawczyni nie pobierała w Polsce żadnych świadczeń. W (...) 2021 r. mąż Wnioskodawczyni zaczął pracę dla niemieckiej firmy, która współpracowała z przedsiębiorstwem w Polsce, co wiązało się z częstymi wizytami w kraju (mąż Wnioskodawczyni korzystał z mieszkania służbowego). W (...) 2021 r. urodziło się Wnioskodawczyni drugie dziecko, więc przyjechała z dziećmi do kraju i częściowo przebywała w mieszkaniu służbowym męża, a częściowo u teściowej (w tym czasie Wnioskodawczyni nie pracowała ze względu na małe dziecko). Dodatkowo w ww. okresie w związku z panującą pandemią COVID-19 i posiadaniem dwójki małych dzieci - w wieku (...) miesięcy i (...) lat – Wnioskodawczyni nie była w stanie wrócić do Niemiec. Wstrzymywanie lotów oraz wprowadzanie ograniczeń dla podróżujących skutkowały trudnościami w dostępie do środków transportu, co znacznie ograniczyło zdolność Wnioskodawczyni do podróżowania. W związku z powyższym dopiero w (...) 2021 r. Wnioskodawczyni wróciła do Niemiec (na Święta Bożego Narodzenia).

W pierwszym kwartale 2022 r. Wnioskodawczyni podjęła decyzję o powrocie do Polski na stałe i od (...) 2022 r. podjęła pracę zarobkową na pełen etat w A oraz zapisała tam swoje dziecko do przedszkola.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawczyni posiada podwójne obywatelstwo polsko-niemieckie. Obywatelstwo polskie Wnioskodawczyni posiada od urodzenia, natomiast niemieckie uzyskała we (...) r.

W 2021 r. Wnioskodawczyni przebywała w Polsce mniej niż 183 dni. Powiązania Wnioskodawczyni z Polską w 2021 r.:

-w Polsce mieszkał ojciec i dziadkowie Wnioskodawczyni, jednak w 2021 r. Wnioskodawczyni przebywała w innym mieście niż oni i nie miała z nimi bezpośredniego kontaktu. Większość przyjaciół Wnioskodawczyni mieszkała za granicą;

-Wnioskodawczyni nigdy nie prowadziła ze swoją teściową wspólnego gospodarstwa domowego;

-w 2021 r. dzieci Wnioskodawczyni były w wieku kilku miesięcy i (...) lat. Nie chodziły do żadnej placówki, a Wnioskodawczyni nie miała pomocy w opiece nad nimi. W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie prowadziła aktywności zawodowej, społecznej, politycznej, kulturalnej, ani obywatelskiej;

-Wnioskodawczyni nie należała do żadnej organizacji ani klubów;

-w roku 2021 Wnioskodawczyni posiadała w Polsce jedną nieruchomość gruntową, nie posiadała innego majątku, ani żadnego źródła dochodu. Wnioskodawczyni miała konto bankowe założone jeszcze w czasie studiów, a więc w okolicy 2010 r., oraz połączone z nim konto oszczędnościowe, na którym znajdowały się Jej oszczędności. W roku 2021 Wnioskodawczyni nie posiadała w Polsce żadnych kredytów, ubezpieczeń czy innych zobowiązań.

Powiązania Wnioskodawczyni z Niemcami w 2021 r.:

-w Niemczech mieszkała matka i siostra Wnioskodawczyni, z którymi miała bliskie relacje. Ponadto Wnioskodawczyni miała ścisły kontakt z przyjaciółmi, z którymi pracowała przez okres kilku lat;

-do (...) 2021 r. Wnioskodawczyni prowadziła w Niemczech aktywność społeczną. Do tej pory posiada kontakt z przyjaciółmi, z którymi pracowała;

-Wnioskodawczyni nie należała do żadnej organizacji oraz klubów;

-Wnioskodawczyni nie posiadała w Niemczech żadnych nieruchomości. Do końca (...) 2021 r. pracowała prowadząc własną działalność w Niemczech, miała też umowę o pracę w niepełnym wymiarze godzin. Wnioskodawczyni posiadała konto w banku, oszczędności, ubezpieczenie zdrowotne, ubezpieczenie OC w życiu prywatnym oraz jeden kredyt gotówkowy. Za rok podatkowy 2021 Wnioskodawczyni rozliczała się w Niemczech.

W pierwszej połowie 2022 r. Wnioskodawczyni postanowiła zostać na stałe w Polsce. W sierpniu 2022 r. zaczęła pracę na pełen etat w polskiej firmie. Obecnie Wnioskodawczyni podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i z Polską ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze. Od 2023 r. mąż Wnioskodawczyni mieszka i pracuje w Polsce, Jej dzieci uczęszczają do placówek opiekuńczo-wychowawczych. Wnioskodawczyni jest w trakcie budowy domu. Centrum interesów życiowych Wnioskodawczyni znajduje się od 2022 r. w Polsce.

Wnioskodawczyni nie posiada certyfikatu rezydencji. Za lata 2019-2021 posiada wyciągi bankowe, zeznania podatkowe, potwierdzenia ubezpieczenia oraz umowy najmu nieruchomości w Niemczech. Ze względu na fakt, że od (...) 2021 r. do (...) 2022 r. Wnioskodawczyni nie pracowała, posiada za ten okres tylko udokumentowane świadczenia na dzieci (tamtejsze 800+) z Niemiec. Ponieważ Wnioskodawczyni była bezrobotna, umowa najmu mieszkania w Niemczech na przełomie 2021 i 2022 r. była zawarta na dane Jej męża.

Za rok 2022 Wnioskodawczyni dysponuje tylko dokumentami z Polski, umową o pracę, wyciągami bankowymi z wpływami wynagrodzenia oraz od (...) 2022 r. potwierdzeniem pobierania świadczenia 500+.

Pytanie

Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi dla powracających z zagranicy?

Pani stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawczyni, spełnia Ona podstawowe wymogi do ubiegania się o zwolnienie, tj. zmieniła miejsce zamieszkania z Niemiec na Polskę po dniu 31 grudnia 2021 r., nie mieszkała na terytorium Polski w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych, posiada obywatelstwo polskie oraz posiada niezbędną dokumentację do potwierdzenia obecnego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w wymaganym okresie celem ustalenia prawa do ulgi oraz nigdy wcześniej nie korzystała z tego zwolnienia.

Wnioskodawczyni wskazuje, że pomimo odwiedzin w Polsce w latach 2014-2022 zachowała wszystkie swoje zobowiązania finansowe w Niemczech, m.in. opłacając rachunki, czynsz i wynajem za mieszkanie, co potwierdzają oficjalne dokumenty dotyczące opłat. Dlatego w opinii Wnioskodawczyni to Niemcy pozostawały Jej głównym miejscem zamieszkania i tym samym stanowiły centrum Jej życia społecznego i gospodarczego (tam pracował Jej mąż i mieszka nadal Jej rodzina – mama i siostra), tam też Wnioskodawczyni wychowywała dzieci i rozliczała się z podatków. Wskazana sytuacja uległa zmianie dopiero w (...) 2022 r., gdy Wnioskodawczyni zdecydowała się na powrót na stałe do Polski oraz podjęcie pracy zarobkowej na czas nieokreślony.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Według art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Powyższe przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 23 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.). Z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Ponadto w celu skorzystania z tzw. „ulgi na powrót” spełnione muszą być również dodatkowe warunki określone w art. 21 ust. 43 ustawy.

Dla zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego jest więc istotne m.in. aby przeniesienie miało miejsce po 31 grudnia 2021 r. oraz aby podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Polski zarówno w okresie obejmującym trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na Polskę, jak i w okresie od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Polski, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ocena skutków podatkowych Pani sytuacji

Z treści wniosku wynika, że w wyniku przeniesienia od 2022 r. miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zatem warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.

Z treści wniosku wynika również, że w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok 2022, w którym wróciła Pani do Polski, nie miała Pani miejsca zamieszkania na terytorium Polski, tj.:

-nie posiadała Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodka interesów życiowych);

-nie przebywała Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zatem spełniła Pani również wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 ww. ustawy.

Spełniła Pani również warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, ponieważ posiada Pani polskie obywatelstwo.

Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest, stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Z treści ww. regulacji wynika, że dokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.

Jednocześnie w sposób oczywisty spełniła Pan również zastrzeżenie wynikające z art. 21 ust. 43 pkt 5 ww. ustawy, jako że skorzystanie z przedmiotowej ulgi jest możliwe dopiero poczynając od rozliczenia za rok 2022.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, przysługuje Pani prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00