Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [218 z 2789]

Wyrok WSA w Opolu z dnia 19 września 2024 r., sygn. I SAB/Op 74/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Judecki (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Asesor sądowy WSA Remigiusz Mazur po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 19 września 2024 r. sprawy ze skargi K. O. na bezczynność Prezesa Sądu Rejonowego w Opolu w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1) zobowiązuje Prezesa Sądu Rejonowego w Opolu do rozpoznania wniosku K. O. z dnia 17 lipca 2024 r., w terminie 14 dni od otrzymania prawomocnego wyroku wraz z aktami administracyjnymi sprawy, 2) stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności w sprawie, 3) stwierdza, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, 4) oddala dalej idącą skargę, 5) zasądza od Prezesa Sądu Rejonowego w Opolu na rzecz K. O. kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 29 maja 2024 r. K. O. (dalej jako: "wnioskodawca" bądź "skarżący"), zwrócił się za pośrednictwem poczty elektronicznej do Prezesa Sądu Rejonowego w Opolu (dalej jako: "organ", "organ sądu") o udostępnienie informacji publicznej poprzez przekazanie obrazów dziesięciu ostatnich aktów oskarżenia sporządzonych przez funkcjonariusz Policji M. W., a które zostały już ujawnione w postępowaniu sądowym. Jako podstawę wniosku skarżący wskazał art. 61 ust. 1 ustawy zasadniczej oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902 - dalej jako: "u.d.i.p.", "ustawa"). Wnioskodawca wniósł o udostępnienie żądanych informacji pocztą elektroniczną na podany przez niego adres e-mail.

Dokonując oceny wniosku organ uznał, że żądana informacja stanowi informację przetworzoną, w związku z powyższym pismem z dnia 18 lipca 2024 r. wezwał skarżącego do wykazania szczególnego interesu publicznego celem przekazania żądanej informacji. Wyjaśnił, że akt oskarżenia jako dokument urzędowy wytworzony i podpisany przez funkcjonariusza publicznego, dotyczący spraw publicznych, stanowi informację publiczną w rozumieniu u.d.i.p. Z uwagi, iż w II Wydziale Karnym Sądu Rejonowego nie prowadzi się ewidencji spraw po osobach sporządzających akty skarżenia uznał, że żądana informacja stanowi informację publiczną przetworzoną. Wnioskujący dla jej uzyskania powinien wykazać nie tylko, że jest ona ważna dla znacznego kręgu potencjalnych odbiorców ale również, że jej uzyskanie stwarza realną możliwość wykorzystania uzyskanych danych dla poprawy funkcjonowania organów administracji i lepszej ochrony interesu publicznego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00