Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [749 z 4204]

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 23 maja 2024 r., sygn. II SA/Rz 2041/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Piotr Godlewski Sędziowie WSA Paweł Zaborniak /spr./ AWSA Jolanta Kłoda-Szeliga Protokolant starszy specjalista Anna Mazurek-Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 maja 2024 r. sprawy ze skargi T. sp. z o.o. w S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego w Warszawie z dnia 4 października 2023 r. nr BP.501.116.2022.2065.RZ9.466374 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym - skargę oddala -

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi T Spółka z o.o. z siedzibą w [...] (dalej: "Skarżący" "Spółka") jest decyzja Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: "GITD", "Organ odwoławczy" lub "Organ II instancji") z dnia [...] października 2023 r., znak: [...], wydana w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.

Z uzasadnienia skargi oraz nadesłanych akt administracyjnych wynika, że w dniu 17 listopada 2021 r. funkcjonariusze [...] Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego przeprowadzili kontrolę samochodu marki [...] o nr rej. [...] wraz z naczepą marki [...], którym kierował BK. W toku kontroli ustalono, że ww. pojazdem Skarżący wykonywał krajowy transport drogowy rzeczy na trasie [...] na podstawie dokumentu przewozowego towarów niebezpiecznych nr [...]. Dokonane ustalenia, w tym okoliczności świadczące w ocenie organu o zaistniałych nieprawidłowościach, zostały utrwalone w protokołach oględzin pojazdu z dnia 17 listopada 2021 r., nr [...].

Decyzją z [...] grudnia 2021 r., nr [...], [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na Skarżącą karę pieniężną w łącznej wysokości 2 000 zł za wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowane jako niebezpieczne – za każdy pojazd.

W podstawie prawnej decyzji organ wskazał art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 919 z późn. zm.; zwana dalej u.t.d.). Organ I instancji podał, że analiza zebranego materiału dowodowego wykazała, że stan techniczny kontrolowanego w dniu 17 listopada 2021 r. pojazdu, nie mieścił się w granicach obowiązujących norm, a stwierdzona usterka polegająca na: "niesprawnym świetle hamowania "STOP" – żadne źródło świateł hamowania nie działa", stanowi usterkę o charakterze niebezpiecznym z pkt 4.3.1 lit a) załącznika nr 1 do rozporządzenia MSWiA z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. z 2019 r., poz. 2141, dalej zwanego rozporządzeniem MSWiA). Powyższe obligowało do nałożenia na Skarżącą kary pieniężnej, której wysokość – stosownie do art. 92a ust. 1 u.t.d. – została ustalona w wysokości 2 000 zł. Organ I instancji podniósł przy tym, że w opisywanej sprawie nie zachodzą żadne szczególne okoliczności, wyłączające odpowiedzialność Skarżącej w rozumieniu art. 92b lub art. 92c u.t.d.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00