Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 21 sierpnia 2024 r., sygn. III SA/Gl 295/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Fleszer, Sędzia WSA Adam Gołuch (spr.), Protokolant Referent-stażysta Weronika Leśniak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi T. M. na czynność Prezydenta Miasta R. w przedmiocie wpisania terminu ważności uprawnień do kierowania pojazdami w dokumencie prawa jazdy 1. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności – wpisu terminu ważności uprawnień kategorii AM, A2, C1, C, C1E, CE w dokumencie prawa jazdy nr [...], 2. zasądza od Prezydenta Miasta R. na rzecz strony skarżącej kwotę 697 (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu 5 marca 2024 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach wpłynęła skarga T. M. (M.), (dalej: skarżący, strona). Jako przedmiot zaskarżenia skarżący wskazał czynność Prezydent Miasta R. – miasta na prawach powiatu (dalej: Prezydent lub organ) – w drodze czynności materialno – technicznej z dnia 18 stycznia 2024 r. polegającą na wpisaniu terminu ważności uprawnień do kierowania pojazdami kategorii [...], [...], [...], [...] [...], [...], w dokumencie prawa jazdy w kolumnie nr 11.
Z akt sprawy wynika następujący stan faktyczny.
Prezydent w drodze czynności materialno – technicznej załatwił wniosek skarżącego, który wnosił o wymianę dokumentu prawa jazdy kategorii [...], [...], [...], [...], [...], [...], przy czym w poprzednim dokumencie terminy ważności uprawnień skarżącego do kierowania poszczególnymi pojazdami były określone bezterminowo.
Prezydent, w nowo wydanym dokumencie prawa jazdy wprowadził jednak termin końcowy, tj. datę wygaśnięcia tych uprawnień.
Od tego rozstrzygnięcia skarżący złożył odwołanie, kierując je do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. (dalej: SKO, Kolegium).
Kolegium postanowieniem z dnia 28 lutego 2024r., sygn. akt [...], stwierdziło niedopuszczalność odwołania, ponieważ czynności materialno – techniczne organów samorządu terytorialnego wyjęte są spod kognicji samorządowych kolegiów odwoławczych. W treści postanowienia pouczono skarżącego, iż właściwą drogą kwestionowania czynności materialno – technicznych jest złożenie skargi do sądu administracyjnego, zgodnie z przepisem art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej "p.p.s.a.").