Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 9 lipca 2024 r., sygn. II SA/Bd 241/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek (spr.) Sędziowie sędzia WSA Jerzy Bortkiewicz sędzia WSA Katarzyna Korycka Protokolant sekretarz sądowy Elżbieta Kloska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 lipca 2024 r. sprawy ze skargi J. K., M. K., P. K. wspólników "M. " spółka cywilna [...] na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni [...] z dnia [...] grudnia 2023 r. nr [...] w przedmiocie określenia opłaty podwyższonej za usługi wodne 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Dyrektora Zarządu Zlewni [...] na rzecz skarżących solidarnie kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Informacją z dnia [...] grudnia 2023 r. nr [...] [...] Dyrektor Zarządu Zlewni Wód [...] w I. ustalił podmiotowi: J. K., M. K., P. K. M. [...], ul. [...], [...] za okres III kwartału [...] r. opłatę podwyższoną w wysokości [...] zł za pobór wody piętrzonej do napędu turbin [...] na istniejących obiektach hydrotechnicznych stopnia wodnego w Ł.. Organ wskazał, że opłata podwyższona została ustalona w związku z korzystaniem z ww. usług wodnych bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego, a także że opłata został obliczona zgodnie z art. 281 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1478 ze zm., dalej "pw") w wysokości 500% opłaty zmiennej za pobór wód powierzchniowych ustalonej ww. podmiotowi w informacji z dnia [...] grudnia 2023 r. (prawidłowo: z dnia [...] grudnia 2023 r.) [...] w wysokości [...] zł za III kwartał [...] r.

Od powyższej informacji (znak [...]) J. K., M. K.. P. K. wspólnicy spółki cywilnej [...], ul. [...], [...] złożyli reklamację domagając się zmiany wysokości opłaty za pobór wody i powrót do opłaty zmiennej za pobór wody ustalonej w ww. informacji. Reklamujący podkreślili, że pismem z [...] marca 2015 r., a więc przed upływem ważności poprzedniego pozwolenia wodnoprawnego z [...] kwietnia 2009 r., obowiązującego do [...] czerwca 2015 r., zwrócili się do Starosty [...] o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód piętrzonych stopnia wodnego Ł. do celów energetycznych, wymaganego zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne, dołączając do wniosku wymagane dokumenty, w tym operat wodnoprawny (poprawioną wersję operatu złożono [...] marca 2015 r.). Wskazali, że jedynie na skutek długotrwałego postępowania administracyjnego, które powinno zakończyć się po upływie maksymalnie jednego miesiąca od złożenia wniosku, a nie zakończyło się do dnia dzisiejszego, zaistniała sytuacja braku uzyskania nowego pozwolenia wodnoprawnego. Podnieśli, że dopełnili wszelkich wymaganych prawem formalności, a wydane przez organ I instalacji pozwolenia wodnoprawne (decyzja z [...] czerwca 2015 r. i decyzja z [...] maja 2023 r.) były zaskarżone przez inne jednostki organizacyjne w sprawach gospodarowania wodą. Zarzucili, że w sprawie nie uwzględniono okoliczności, które doprowadziły do nieuzyskania pozwolenia wodnoprawnego w postaci opieszałości organów rozpoznających wniosek, odwoływania się od rozstrzygnięć przez jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, nieuzasadnionego opóźnienia w wydaniu decyzji, a uwzględnienie tych aspektów było obowiązkiem organu. W takich okolicznościach wymierzenie opłaty podwyższonej za pobór wody bez posiadania wymaganego pozwolenia wodnoprawnego jest, zdaniem reklamujących, sprzeczne z zasadą demokratycznego państwa prawa (art. 2 Konstytucji RP), zasadą zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa, zasadą bezpieczeństwa prawnego, zasadą sprawiedliwości i zasadą praworządności materialnej (art. 7 Konstytucji RP). Ponadto reklamujący wskazali, że w sprawie nie wystąpiła sytuacja pobierania wody, gdyż elektrownia wodna nie ma fizycznej możliwości poboru wody, a woda powierzchniowa rzeki kierowana na turbinę w 100% zwrotnie jest odprowadzana do rzeki. [...] wykorzystuje jedynie energię różnicy spadku rzeki. Ani wniosek o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego, ani poprzednio obowiązujące pozwolenie wodnoprawne nie dotyczyło poboru wody, a, jedynie szczególnego korzystania z wody piętrzonej, wobec czego przepis art. 280 pkt 1 pw w odniesieniu do strony nie powinien w ogóle znaleźć zastosowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00