Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [3377 z 3439]

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 4 kwietnia 2024 r., sygn. III SA/Kr 1714/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Zawadzka (spr.) Sędziowie WSA Renata Czeluśniak WSA Ewa Michna po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi B. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 15 września 2023 r. nr SKO.ŚR/4111/899/2023 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia skargę oddala.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 15 września 2023 r. nr SKO.ŚR/4111/899/2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 4 lipca 2023 r. nr SO-04.8252.213.2023-1/23 o odmowie przyznania B. K. (zwanej dalej skarżącą) świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad matką Z. K.

Powyższe rozstrzygnięcie zostało wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Decyzją z dnia 4 lipca 2023 r. organ I instancji odmówił przyznania skarżącej świadczenie pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką. W uzasadnieniu swojej decyzji organ I instancji wskazał, że nie został spełniony wymóg z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie, w jakim warunkuje on przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego od daty powstania niepełnosprawności. Matka skarżącej (ur. w 1947 r.) legitymuje się bowiem orzeczeniem Lekarza Orzecznika ZUS z dnia 25 listopada 2019 r., ustalającym, iż jest osobą trwale niezdolną do samodzielnej egzystencji. Organ wyjaśnił, że treść tego artykułu została zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego, który w wyroku z dnia 21 października 2014 r. sygn. akt K 38/13 orzekł o częściowej niekonstytucyjności wprowadzenia do ustawy o świadczeniach rodzinnych kryterium wieku powstania niepełnosprawności, jako przesłanki uzależniającej uzyskanie świadczenia pielęgnacyjnego, jednak ustawodawca, pomimo zaleceń Trybunału Konstytucyjnego, nie przeprowadził działań prowadzących do przywrócenia równego traktowania opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych, a zgodnie z treścią art. 6 K.p.a. organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa. Organ powołał się również na stanowisko Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z listopada 2020 r., zgodnie z którym obowiązującego stanu prawnego nie zmieniają orzeczenia sądów administracyjnych lub organów odwoławczych wydane w indywidualnej sprawie i tylko w tej sprawie są wiążące.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00