Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [49 z 473]

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2023 r., sygn. III SA/Wa 860/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Matylda Arnold-Rogiewicz (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Jacek Kaute, asesor WSA Piotr Wróbel, Protokolant sekretarz sądowy Anna Skorupska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi L.K. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] lutego 2023 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych oddala skargę.

Uzasadnienie

Z akt sprawy wynika, że w dniu 22 stycznia 2023 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej "Dyrektor" "Dyrektor KIS" lub "Organ") wpłynął wniosek L.K. (dalej "Wnioskodawca", "Skarżący", "Strona") o wydanie interpretacji indywidulanej w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego przyznanej funkcjonariuszowi Służby Ochrony Państwa. Wniosek ten został uzupełniony – w odpowiedzi na wezwanie organu – pismem z 19 lutego 2023 r.

Z opisu stanu faktycznego wynika, ze Wnioskodawca jest funkcjonariuszem Służby Ochrony Państwa (dalej "SOP"). Na mocy decyzji Komendanta SOP Wnioskodawcy przyznano pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego. Przedmiotowa decyzja została wydana na podstawie art. 180 ust. 1 oraz ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 575 ze zm., dalej "ustawa o SOP") w związku z art. 104 oraz 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego oraz § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 czerwca 2018 r.[1] w sprawie przyznawania i cofania pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu przez funkcjonariuszy Służby Ochrony Państwa (Dz. U. poz. 1223, dalej "Rozporządzenie").

Wątpliwość Wnioskodawcy wzbudziła zasadność pobrania od przyznanej pomocy finansowej podatku dochodowego od osób fizycznych. Jak zauważył Wnioskodawca, w myśl ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej również "u.p.d.o.f."), konkretnie art. 21 ust. 1 pkt 49a u.p.d.o.f., zwolniony z opodatkowania jest "ekwiwalent pieniężny w zamian za rezygnację z lokalu wypłacany na podstawie przepisów o Służbie Ochrony Państwa. Skarżący wskazał, ze problematyczne jest nazewnictwo otrzymanej pomocy, gdyż zwolniony z opodatkowania jest "ekwiwalent". Według ustawy o Służby Ochrony Państwa Wnioskodawca otrzymał "pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego". Aby taką pomoc finansową otrzymać należy zrzec się prawa do lokalu służbowego. W zamian za otrzymaną pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego Wnioskodawca zrzekł się prawa do lokalu służbowego. Dlatego Skarżący uważa, że w ten sposób wypełnił definicję ekwiwalentu. W praktyce zarówno funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu, których ekwiwalent za brak lokalu mieszkalnego jest zwolniony z opodatkowania, tak i on jako funkcjonariusz Służby Ochrony Państwa musieli/musi zrzec się prawa do lokalu mieszkalnego, aby otrzymać pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00