Amortyzacja i odpisy na ZFŚS w świetle przepisów o finansach publicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 30 maja 2023 r., sygn. RP.063/18/34/1/2023
W odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 28 kwietnia 2023 r. o udzielenie wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, doręczony do Regionalnej Izby Obrachunkowej w dniu 5 maja 2023 r., uprzejmie wskazuję, co następuje.
W ww. piśmie z dnia 28 kwietnia 2023 r. sformułował Pan następujące pytania:
1. „Czy ustalając rzeczywisty stan przeciętnej liczby zatrudnionych na zakończenie roku celem korekty odpisu na ZFŚS należy uwzględniać zarówno pracowników faktycznie świadczących pracę, jak również pracowników przebywających na urlopach, w tym urlopie bezpłatnym?”;
2. jak wyliczyć kwotę pierwszej transzy środków przekazywanych na konto zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do dnia 31 maja, tj. czy uwzględnić 75% planu budżetu, czy 75% wyliczonego odpisu?;
3. „Jeżeli w myśl przepisów ustawy o rachunkowości wieczyste użytkowanie nie należy do kategorii „grunty”, to czy podlega ono amortyzacji według zasad określonych w art. 32 ustawy o rachunkowości?”;