Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 listopada 2016 r., sygn. VII SA/Wa 2687/15
Lotnicze prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Stawecki (spr.), , Sędzia WSA Krystyna Tomaszewska, Sędzia WSA Elżbieta Zielińska - Śpiewak, Protokolant sekr. sąd. Katarzyna Zychora, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 listopada 2016 r. sprawy ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia [...] września 2015 r. znak [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia [...] lipca 2015 r., II. zasądza od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na rzecz skarżącego P. S.A. z siedzibą w W. kwotę 657 zł (sześćset pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej "Prezesem ULC", decyzją z dnia [...] września 2015 r. nr [...], po rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy złożonego przez spółkę P. S.A., zwaną dalej "Portem Lotniczym" lub "skarżącym", postanowił utrzymać w mocy własną decyzję z dnia [...] lipca 2015 r., znak: [...], dotyczącą nałożenia kary pieniężnej na skarżącego w związku z utrudnianiem przeprowadzenia kontroli bezpieczeństwa bagażu kabinowego na terenie portu lotniczego prowadzonego przez skarżącego.
Zaskarżona decyzja została wydana w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Na dzień 18 marca 2015 r. Zespół Audytorski Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej "Zespołem Audytorskim", działający na podstawie upoważnienia wydanego przez Prezesa ULC z dnia [...] marca 2015 r., nr [...], zaplanował przeprowadzenie niejawnych testów ochrony ukierunkowanych na sprawdzenie skuteczności czynności kontroli bezpieczeństwa bagażu kabinowego w porcie lotniczym, którego zarządzającym jest spółka P. S.A.
Celem przeprowadzenia przez Zespół Audytorski wskazanej kontroli bezpieczeństwa miało być sprawdzenie skuteczności kontroli bagażu w porcie lotniczym, czyli ustalenie czy kontrola bagażu przebiega zgodnie z pkt. 4.1.2 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 185/2010 z dnia 4 marca 2010 r., ustanawiającego szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego, zwanego dalej "rozporządzeniem nr 185/2010". Sama kontrola miała przebiegać na podstawie art. 27 ust. 3 i art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 z późn. zm.), zwanej dalej "u.pr.lot.".